Bild
Nästa artikel

Så mycket kostar Polestar 2 Performance

Nyheter

Gulddetaljer, maffiga bromsar och ställbara stötdämpare. Här är svenska priset.

Polestar 2 kostar i grundutförande 659.000 kronor och valet av sportiga performance-varianten ökar på summan med 60.000 kronor, till totalt 719.000 kronor. 

Drivlinan och dess effekt är densamma i Performanceversion och grundversion, det vill säga fyrhjulsdrift och 300 kilowatt, eller 408 hästkrafter. Maximala vridmomentet är 660 Newtonmeter. 

Vad som skiljer dem åt är att prestandavarianten innehåller ställbara stötdämpare från Öhlins, 20-tumsfälgar, och bromsar från Brembo med guldfärgade bromsok. Även säkerhetsbältena är guldiga.
 

Känns det igen? Detaljerna finns även på Volvos 60-serie i T8 Polestar Engineered-utförande. Vi Bilägare provkörde S60 med de rejsiga egenskaperna i fjol

Den som önskar en Polestar 2 Performance kan betala reservationsavgiften på 1.000 kronor på biltillverkarens hemsida för garanterad leverans under 2020.

– Vi tillbringade mycket tid besatta av smådetaljer i chassiinställningarna för att hitta bilens "sweet spot". Vi kallar den för "gyllene åkturen", säger Joakim Rydholm, som ansvarar för chassiutvecklingen på Polestar.  

Diskutera: Vad tycker du om Polestar 2 Performance?

Kommentarer

#1
2019-10-10 15:42

Ett pris i nivå med tesla mod3. Jag lockas inte av Tesla mod3 former, för låg framifrån lite av ett grodutseende. Polestar 2 är snygg och skulle jag behöva välja blir det Polestar 2 alla dagar i veckan.

#2
2019-10-10 16:06

Dyrt med kinesiska produkter nu , det va bättre förr

#3
2019-10-10 17:20

Kinaägda Volvo har, som sig bör, numera gula säkerhetsbälten. Mot en merkostnad, dock.

#4
2019-10-10 20:39

Sänker inte Tesla priserna tror jag de får svårt mot denna modellen. Dock kanske inte räckvidden är den bästa?

#5
2019-10-10 20:43

Ska bli otroligt intressant att provköra denna! Nån sa denna hellre än Model 3, avvaktar med åsikt tills jag provkört denna med. Anar denna är mer flexibel med sin halvkombi, men fortfarande är Teslan svårslagen om man kör mycket längre med. Tyvärr....

#6
2019-10-10 20:46

Varför skulle Tesla behöva sänka priserna för att inte få svårt mot denna Vargen? Model 3 kostar ju mindre och har bättre räckvidd. Samt har sitt laddnätverk som är svårt värdera värdet av beroende på sitt körmönster.
Men jag hoppas denna kommer sälja lika bra som Model 3, vore jättekul. Tror dock inte Tesla behöver vara ett dugg oroliga, marknaden kommer svälja dem bådas tillverkningsvolymer utan problem....

#7
2019-10-10 21:47

Tänker mig mer att Tesla är svårslagen när det gäller verklig räckvidd. Denna har massor med hästkrafter och ser verkligen ut att sluka mer energi...

#8
2019-10-11 17:23

Snygg, nu börjar det likna nått.
50mil wltp räckvidd som mål, vad det nu kan bli så är det ändå fullt tillräckligt, och flera gånger snyggare än något Tesla har att erbjuda.
Är så det kliar i fingret att trycka på reservationsknappen :)

#9
2019-10-13 17:16

Skulle helst ha sett lite större hjul på bilen. De ser liksom förkrympta ut som det är nu...

#10
2019-10-13 18:13

Guran: Bara tryck! :)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.