Nästa artikel
Så mycket kostar Nios modeller – jämfört med konkurrenterna
Nyheter

Så mycket kostar Nios modeller – jämfört med konkurrenterna

Publicerad 10 oktober 2022 (uppdaterad 10 oktober 2022)
I helgen lanserade kinesiska Nio tre modeller i Europa. Men bilarna går inte att köpa. I stället hyr företaget ut dem – till saftiga månadskostnader.

Under eventet ”A Hew Horizon” på fredagskvällen gjorde det kinesiska bilmärket Nio officiell premiär på den Europeiska marknaden.

Till en början består utbudet av tre modeller – en stor sedan kallad ET7, den mindre sedanen ET5 – och suvmodellen EL7, som tidigare hette ES7 men som nu har fått ett nytt namn.

Nio sticker ut från mängden av elbilstillverkare genom att utlova ett nätverk av batteribytesstationer till sina bilar, där ett urladdat batteri ska kunna bytas ut på kortare tid än vad det tar att tanka en avgasbil.

Men även ägarformen är speciell hos det nya bilmärket. Nios bilar går nämligen inte att köpa, i stället hyr de ut bilarna till sina kunder genom så kallade prenumerationer – något som de menar ska ”omdefiniera bilägandet”. Månadskostnaden inkluderar då både försäkring och service, och man behöver inte göra någon kontantinsats.

ET7 är den enda modellen som går att beställa just nu – de andra bilarna går än så länge bara att förhandsboka.

Priserna varierar beroende på batteristorlek och utrustning. Den billigaste versionen av ET7 har 75 kWh, en räckvidd på 445 km och kostar 13 980 kronor i månaden. Den dyraste varianten, med 100 kWh batteri, kostar 16 111 kronor. Villkoren är då tre års bindningstid med 1 500 mil per år inkluderat. Det går också att hyra bilarna månadsvis, men då ökar priserna ytterligare.

I tabellen nedan jämför vi Nios priser med några andra elbilar på marknaden. Priserna är hämtade från företagens respektive hemsidor.
 

Modell, batteri, räckvidd Månadskostnad 36 mån, 1500 mil Flexibel, första månaden
Nio ET7, 75 kWh, 445 km Från 13 980 kr, ingen kontantinsats Från 17 599 kr
Nio ET7, 100 kWh, 580 km Från 15 180 kr, ingen kontantinsats Från 18 799 kr
Nio ET5, 75 kWh, 445 km Från 10 899 kr, ingen kontantinsats Från 13 499 kr
Nio ET5, 100 kWh, 580 km Från 13 766 kr, ingen kontantinsats Från 16 918 kr
Nio EL7, 75 kWh, 394 km Från 14 699 kr, ingen kontantinsats Från 18 849 kr
Nio EL7, 100 kWh, 513 km Från 16 127 kr, ingen kontantinsats Från 20 247 kr
Tesla Model S Plaid, 100 kWh, 600 km Finansiell leasing: 24 666 kr med 249 468 kr kontantinsats -
Tesla Model 3 LR, 75 kWh, 602 km Privatleasing: 9 716 med 2 500 kr kontantinsats -
Mercedes EQS 350, 100 kWh, 615 km Privatleasing: 14 999 kr med 237 916 kr kontantinsats -
BMW iX xDrive 40, 76,6 kWh, 399 km Privatleasing 1000 mil/år: 10 852 kr/mån, ingen kontantinsats -
Polestar 2 LRDM, 78 kWh, 487 km Privatleasing: 9 535 kr, ingen kontantinsats -

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (10)

  • 11 oktober 2022 Raphael - jag avser att…
  • 11 oktober 2022 Jag tror att de som…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.