Bild
Nästa artikel
Konsumentorganisation för bilister har undersökt regelefterlevnaden vid trafikljus. Mest laglydiga trafikanter finns i Falköping. Men se upp för fotgängare och cyklister i Falun och akta dig för bilister i Hässleholm.
Konsumentorganisation för bilister har undersökt regelefterlevnaden vid trafikljus. Mest laglydiga trafikanter finns i Falköping. Men se upp för fotgängare och cyklister i Falun och akta dig för bilister i Hässleholm.

Så många struntar i rött ljus

Nyheter

Motormännens riksförbund har undersökt hur många som inte stannar vid rött på 12 orter runtom i Sverige.

Undersökningen gjordes i början på sommaren och bygger på 11.400 observationer. Resultatet visar att nästan var tionde person inte stannar vid rödljusen. Men – det är alla trafikantgrupper summerade.

Resultaten har också delats upp i fotgängare, cyklister, mopedister, motorcykelåkare samt lastbils- buss- taxi- och personbilsförare. Om man istället tittar på varje enskild grupp är fotgängarna de värsta syndarna. 26 procent, mer än var fjärde gångtrafikant, går mot rött ljus. 19 procent av cyklisterna struntar i rödljusen och 12 procent av de som färdas på moped stannar inte för rött.

– Säkerheten för oskyddade trafikanter måste höjas och det är viktigt att du kan känna dig trygg i korsningar och på övergångsställen, därför är det avgörande att alla respekterar ljussignalerna, oavsett om man kör bil, cyklar eller går just för tillfället, säger Carl Zeidlitz, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen. 

I genomsnitt var det 5 procent av personbilisterna som struntade i rött ljus. Om man istället delar upp statistiken ortsvis visar det sig att de mest laglydiga finns i Falköping. Här respekterade alla rött ljus, utom 1,5 procent av personbilsförarna.

I Falun var det värre. Här struntade 82 procent av fotgängarna och 70 procent av cyklisterna i rött ljus. I Hässleholm körde 21 procent av personbilarna mot rött.
 
Diskutera: Vad tycker du om statistiken?
 
Taggar: Nyheter
Antal procent som inte stannar vid rött ljus

Totalt, 12 orter
Fotgängare: 26%
Cykel: 19%
Moped: 12%
Taxi: 9%
MC: 6%
Personbil: 5%
Buss: 4%
Lastbil: 3%
 
Ängelholm
Fotgängare: 15%
Cykel: 8%
Moped: 10%
Taxi: 14%
MC: 0%
Personbil: 8%
Buss: 0%
Lastbil: 40%
 
Falun
Fotgängare: 82%
Cykel: 70%
Moped: 50%
Taxi: 0%
MC: 0%
Personbil: 6%
Buss: 0%
Lastbil: 40%
 
Skövde
Fotgängare: 16%
Cykel: 5%
Moped: 20%
Taxi: 9%
MC: 8%
Personbil: 0,8%
Buss: 0%
Lastbil: 0%
 
Lidköping
Fotgängare: 19%
Cykel: 0%
Moped: 0%
Taxi: 0%
MC: 0%
Personbil: 3%
Buss: 0%
Lastbil: 0%
 
Falköping
Fotgängare: 0%
Cykel: 0%
Moped: 0%
Taxi: 0%
MC: 0%
Personbil: 1,5%
Buss: 0%
Lastbil: 0%
 
Borås
Fotgängare: 0%
Cykel: 0%
Moped: 0%
Taxi: 7%
MC: 9%
Personbil: 2%
Buss: 0%
Lastbil: 1%
 
Göteborg
Fotgängare: 12%
Cykel: 0%
Moped: 0%
Taxi: 0%
MC: 0%
Personbil: 8%
Buss: 0%
Lastbil: 0%
 
Östersund
Fotgängare: 17%
Cykel: 22%
Moped: 0%
Taxi: 0%
MC: 0%
Personbil: 0%
Buss: 0%
Lastbil: 0%
 
Hässleholm
Fotgängare: 19%
Cykel: 4%
Moped: 0%
Taxi: 0%
MC: 0%
Personbil: 21%
Buss: 16%
Lastbil: 18%
 
Västervik
Fotgängare: 38%
Cykel: 10%
Moped: 0%
Taxi: 0%
MC: 0%
Personbil: 7%
Buss: 10%
Lastbil: 0%
 
Umeå
Fotgängare: 81%
Cykel: 36%
Moped: 0%
Taxi: 0%
MC: 0%
Personbil: 0%
Buss: 0%
Lastbil: 0%
 
Eskilstuna
Fotgängare: 23%
Cykel: 11%
Moped: 0%
Taxi: 14%
MC: 14%
Personbil: 11%
Buss: 0%
Lastbil: 6%
 

Kommentarer

#1
2017-09-18 13:57

Fast som fotgängare så finns ingen lag om att man inte får gå mot röd gubbe, men man tar hela ansvaret själv.
På alla andra redovisade grupper i studien är det inte tillåtet att köra mot rött.

#2
2017-09-18 14:59

Är det röda ljuset inte bara en dekoration? Det stämmer att i Hässleholm är det laglöst, trafikregler finns inte där.

#3
2017-09-18 15:06

Blåljusmyndigheterna kör alltför ofta mot röttljus...

#4
2017-09-18 15:40

Det är olagligt att gå mot röd gubbe, men det är inte straffbart. Skulle det orsaka en olycka kan man dock hållas ansvarig.
Trafikant=Den som färdas eller annars uppehåller sig på en väg eller i ett fordon på en väg eller i terräng samt den som färdas i terräng
En trafikant skall följa anvisningar för trafiken som meddelas genom ett vägmärke, en vägmarkering, en trafiksignal eller ett sådant tecken av en vakt...

#5
2017-09-18 15:43

Okej då LM, inte lagligt, men inte straffbart...

#6
2017-09-18 18:03

Jag vet ett otal regler i trafiken som minst lika många trafikanter bryter mot. Folk kan inte reglerna och skulle de mot förmodan kunna så struntar de i dem.

#7
2017-09-18 19:33

Om man lägger till de som kör förbi det röda krysset (när det är tänt) ovanför vägarna så tror jag Sthlm toppar ligan.

#8
2017-09-18 21:21

Det verkar ändå som att myndigheterna inte förstår hur det kan vara så här.
Och varför det i princip råder fri fart på våra vägar.
Trafikpolisen existerar knappast i praktiken, varken i stadsmiljö eller på landsvägen.
De är ju ersatta av plåtpoliser, kanske skulle man sätta upp sådana vid varje trafikljus också?
Men då krävs det ju att de är aktiva och tar reda på individens namn och nummer!
Och när det gäller plåtskrotet så var det något ljushuvud som föreslog att de ska ta bilder bakifrån på MC eftersom de inte har nummer fram. Men hur ser man genom hjälmen?

#9
2017-09-18 23:53

Det är rätt galet ute i trafiken och så läggs det ut stora stenblock utefter var allmänning så att folk inte ska köra in och ställa sig på gräsmattorna eller gena över.
Såg häromdagen en bil som övningskörde på en fotbollsplan, gräsplan...jag bad min fru utröna sorten folk...jag ides inte utan var tvungen till att titta bort men att jag höll koll på hur nära som bilen kom och om någon meter till närmre oss till så hade jag tappat det med tråkiga följder, läraren noterade mitt tillstånd och att de bytte plats o jadå jadå...med behörig ryttare tar bilen 300 meter över gräsmattor, krånglar sig upp på vägen och försvinner.
Det blir stenblock även där i kring vilket redan har påbörjats längre bort.
Så detta med rödljus...En bom kanske?

#10
2017-09-19 03:23

I Skövde ska tilläggas att det finns trafikljus som är tidstyrda (trasiga sensorer), så att folk kör mot rött när det är helt tomt i korsningar, är inte så konstigt. Respekten för rött ljus blir inte så stor när trafikljusen inte fungerar som de ska och när det tar evigheter för kommunen att laga (trots anmälningar).

Tipset till MRF är därför att kolla upp att alla trafikljus verkligen fungerar till 100 % innan mätningar genomförs.

#11
2017-09-19 08:12

Ser det i princip varje dag. Verkar som det blir vanligare och vanligare med rödljuskörningar. (Stockholmsområdet). Håller med om att Taxi är stora syndare här. Höll själv på att bli påkörd av en taxi som körde mot rött.

#12
2017-09-19 09:01

i trafiken råder anarki...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.