Bild
Nästa artikel
Så här ser Honda HR-V ut
Så här ser Honda HR-V ut
Så här ser Honda HR-V ut

Så här ser Honda HR-V ut

Nyheter

Honda visar nu sin nya kompakt-SUV, H-RV. Här är de första bilderna på den nya bilen.

Honda HR-V återuppstår, som vi redan rapporterat om, i år. Nu har Honda släppt bilderna på sin nya kompakt-SUV. HR-V kommer bara finnas med framhjulsdrift och två motoralternativ. En 1,6 liters dieselmotor på 120 hästkrafter med manuell sexväxlad låda och en 1,5 liters bensinmotor med 130 hästkrafter och antingen sexväxlad manuell eller steglös automat finns att välja på.

Diskutera: Vad tycker du om Honda HR-V?
Taggar: Nyheter, Honda HR-V

Kommentarer

#1
2015-02-18 16:17

Den verkade intressant tills jag såg bakpartiets design och upptäckte att det var touch-reglage till klimatanläggningen.

#2
2015-02-18 16:55

Ser ut som en Hyundai i exteriören, och interiören är ovanligt stram för att vara Honda. Har köparna tröttnat på designexcesserna? Bagageutrymmet verkar rätt litet. Designen är inte så praktisk, men bilen kommer säkert finna några vänner. Satsningen lär väl vara mer på sport än praktisk användbarhet.

#3
2015-02-18 17:23

Helt okej, men undrar om inte Mazda har lyckats bättre med sin kommande CX-3 efter de bilder man sett. Och det gäller både invändigt som utvändigt. Jag gillar dock det förmodade bekväma i och ur steget på denna typ av bil när man är 50+.

#4
2015-02-18 19:21

Ännu en bil ingen behöver.

#5
2015-02-18 19:54

Jo jag håller med Shogun, det här är en biltyp som fungerar när man passerat 50!
Jag tycker att den här ser riktigt trevlig ut på bilder, sedan kan det ju vara något annat i verkligheten.
Men för att hävda att man är världens största (mesta? ) motortillverkare verkar det snålt med alternativ här.

#6
2015-02-18 23:09

Jag håller med "Japsen". Vad ska man med den till?
En suv som inte är 4wd. Då kan man lika gärna köpa en skoda fabia kombi!

#7
2015-02-19 08:56

Vaddå första bilderna. Här i Australien har nya HR-V funnits hos handlarna i över en månad. Pris för basmodellen $24 990 vilket är ca. 155 000:- i glada svenska kronor. Den har fått hyfsad kritik i tidningarnas tester. Säklert en bra bil om man är ute efter en mikrosuv.

#8
2015-02-19 10:28

Hahaha, hur länge skall de orka hålla på SUV stuket? Opraktiskt och bara så onödigt. Inga fördelar direkt, men massor med nackdelar.

#9
2015-02-19 10:32

Shogun, när kommer du sluta tjata om ditt insteg och 50+?. Rekommenderar Pliates, det gör dig spänstig och vig och ger dig stabilitet (muskler) för bra kroppshållning mm så lär du inte ha problem att komma in i en helt vanlig bil.

#10
2015-02-19 10:32

Prova en styggavargen, du kanske kommer att gilla den.

#11
2015-02-19 10:53

Hackenbush, jag har en Octavia nya modellen som jag är mycket nöjd med. Jag vill ha låga utsläpp och låg förbrukning. Samtidigt vill jag har en bil som klarar av att lasta lite, och det är precis vad Octavian klarar av sett till sin storlek väldigt bra. Jag är också skeptisk till köregenskaperna på en hög bil, hur klarar den älgtestet osv? Dessutom verkar många SUV:ar ha dålig sikt runt om eftersom rutorna bak är väldigt små, särskilt bakrutan. Jag kör relativt mycket landsväg och då sticker förbrukningen iväg på en högre bil. Vill också ha bensin som drivmedel då jag inte direkt gillar diesel.

#12
2015-02-19 10:57

Hej Styggavargen den 2015-02-19 10:32. Hur kan du skriva något dylikt, förstår du inte att folk kan ha ont i kroppen.

#13
2015-02-19 11:10

Styggavargen.

Jag kommer att tjata om det så länge som det stämmer med verkligheten för mig och andra. Liksom mycket annat som stämmer med verkligheten i mitt bilägande, oavsett vad andra tycker och tänker om det.........

Fortfarande har denna typ av bil ett överlägset insteg och ursteg när man kommit upp i åren som 50+ jämfört med "normala" bilar där man sitter på "backen" mer eller mindre, (hur normalt det är......?) Däremot behöver inte en sådan här bil vara fyrhjulsdriven alltid bara för att den är lite förhöjd. Många vill bara åt så man får det bekväma i och ursteget till bilen. Detta är inte bara en trend utan en efterfrågan från kunder runt om i världen som vill ha denna typ av bil.

#14
2015-02-19 11:29

Fälgarna på bilderna är otroligt fula. Men bilen är dock betydligt snyggare i verkligheten än på bilderna så det kanske gäller även fälgarna.

#15
2015-02-19 13:05

Shougun, jag förstår exakt vad du säger. Men att köpa en bil bara för att insteget blir enklare är väl inte så bra. Tänk på miljön också. En samlad bild av för och nackdelar. Trenden med en massa Jeepar och SUV:ar och fyrhjulsdrift bara för att det skall vara bekvämt utan en tanke på miljön. Lek med tanken att alla byte ut sin personbil mot en SUV med fyrhjulsdrift som antagligen drar 0.1 liter/mil mer (minst). Sedan tar du detta gånger 2 miljoner bilar (cirkus), de innebär att varje mil dessa nya SUV:ar kör ökar mängden bränsle som behövs med 200.000 liter/mil. Det innebär ganska mycket utsläpp extra, och detta är bara i lilla Sverige. Hela världen gör samma sak nu, köper opraktiska och onödigt törstiga SUV:ar. Fyrhjulsdrivna bilar har ökat ifrån 3% till över 30% på väldigt kort tid. Sådana här trender kommer att sänka miljön som redan är mycket ansträngd. Knappast läge att köpa en SUV för enkelt insteg.

#16
2015-02-19 13:44

Styggavargen.

Jo, har du problem med att kliva ur och i en "normal" bil så är det läge att köpa en bil som är något förhöjd, det behöver dock inte vara en suv finns andra förhöjda modeller med något högre och bekvämare insteg till bilen. Detta måste du ha förståelse för.

Ska du då också ta bort alla special transporter av handikappade etc som är högre tex vissa ambulanser som kör till sjukhus, och säga "nä ni får ta en vanlig ambulans för vi måste tänka på utsläppen". Du tänker väldigt kortsiktigt och bara på dina egna behov för dagen...........

#17
2015-02-20 09:01

Styggavargen. Du är ju helt förtappad. Tror du dessa decilitrar skulle göra nån skillnad i verkligheten? Folk ska köpa bilar som inte täcker deras behov eller som de inte vill ha bara för att det i ett hypotetiskt och helt orealistskt exempel låter som att det skulle dra ca 10% mer soppa?

Sveriges miljö är knappast ansträngd dessutom. Bara Sveriges Bror Duktig-politiker som vill pådyvla oss denna tanke för att vi ska vara världens samvete. Sanningen är att du skulle kunna avveckla hela Sverige - skjuta varenda jävel (med blyfri ammo förstås) utan att det skulle göra den minsta skillnad på jordens klimat.

Att höga bilar klarar älgtestet är det inga tveksamheter om. Vissa modeller har haft problem men majoriteten går alldeles utmärkt.

Ang insteget så förstår jag inte hur du tänker. Om du är krum i ryggen så ska du fortfarande tvingas sitta i en låg bil - enbart pga dessa hypotetiska helt orealistska litrarna, som, även om de var sanna, inte skulle göra en jävla skillnad nånstans?

#18
2015-02-20 12:19

Roger Skagerström, har du helt missat trafikverkets rapporter om att minskningen av utsläppen inte går i den önskade takten för att folk köper fyrhjulsdrift?
http://www2.teknikensvarld.se/2014/01/28/46028/fyrhjulsdrivna-bilar-satt...
SUV är ännu ett problem, tyngre och högre luftmotstånd för att även dessa släpper ut mer än en vanlig mer praktisk personbil. När alla följer en trend blir det stora effekter, det hoppas jag du kan förstå. Varje deciliter per mil gör stor skillnad på utsläppen när vi pratar miljontals bilar. Man kan alltid resonera i banor, men vi är ett litet land så vad gör det om jag köper en SUV med fyrhjulsdrift... jo det gör faktiskt stor skillnad när alla gör samma sak. Om Zlatan åker omkring i en XC90 så gör det inte stor skillnad, men när nästan alla gör samma sak...då är det en jätteskillnad!!!

#19
2015-02-20 12:22

Där har du en poäng styggavargen

#20
2015-02-20 15:03

Hackenbusch.

Nej, Styggavargen har inte någon som helst poäng om behovet av ett högre och bekvämare insteg till bilen behövs.......

Jag själv hade för några år sedan en Toyota Yaris Verso (ja den var ful) men med ett ypperligt ur och insteg i bilen, så det var inte en suv och den var inte fyrhjulsdriven.......men den var en perfekt pensionärsbil.

#21
2015-02-20 22:19

Tänkte mer på utsläppen Shogun, några 50.000 tusental i Sverige gör kanske ingen skillnad men många miljoner Suvar över hela världen som släpper ut lite mer skit än en vanlig bil blir ju en helt annan sak.
Insteget till bilen säger jag inget om, där är vi alla olika. Jag är snart 60 år och har inga problem med i och ursteg i min Skoda, tänker inte ens på det, behöver inte böja huvudet som på Volvo V70 ens trots att min Rapid är en totalt sett mindre bil så för mig finns det ingen anledning till att köpa en Suv alls. Sen medger jag att jag inte gillar den köttbulliga formen alla Suv har, det är inte ett dugg elegant.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.