Bild
Nästa artikel

Ryssland snart störst i Europa

Nyheter

Ryssland kan snart ha den största bilmarknaden i Europa. I juli slog man alla sina rekord och närmar sig nu Tyskland.

Den ryska bilhandeln sålde 255 560 bilar i juli, vilket är en ökning med 14 procent jämfört med samma månad förra året. Försäljningen innebär också ett nytt rekord för en julimånad i Ryssland.

Sett över årets första sju månader har Ryssarna köpt 1,67 miljoner bilar, vilket innebär en ökning med 14 procent jämfört med januari till juli 2011. Det innebär att marknadens storlek nu har gått om den franska, där 1,44 miljoner bilar såldes.

Samtidigt förväntar sig analytiker att Ryssland i framtiden kommer att utmana Tyskland om platsen som Europas största bilmarknad., uppger Automotive News. I Tyskland har hittills 2,01 miljoner bilar sålts i år.

När året är slut beräknas 2,85 miljoner bilar ha sålts i Ryssland, vilket är åtta procent mer än 2011. Inhemska bilar säljer för tillfället bäst i landet i öster, då ryska Lada toppar försäljningslistorna.

Diskutera: Kan Ryssland bli Europas största bilmarknad?

Kommentarer

#1
2012-08-10 12:06

Grattis Renault!

#2
2012-08-11 09:57

Det skulle vara intressant att se hur Renault har påverkat utvecklingen av Lada.
En av de absolut sämsta bilar jag haft kontakt med var Samara, den kallades efter tusen mil för mardrömmen "satmara".

Jag vet dock att Lada Niva ingick i en testgrupp som FM hade på 80-talet och det var en av få bilar som klarade en avancerad terrängbana med godkänt resultat.
Men det gjorde Dodge WC 1942 års modell också!
Om det inte var för blött.

#3
2012-08-11 16:59

Jag hade förhoppningen att Antonovs inblandning i Saab historien var tänkt att förgrena sej till Ryssland. Marknaden är enorm!
Min gode vän och taxichaufför Viktor i Omsk kör en Samara ... Han kallar verkstadshandboken för sin bibel. Han försäkrar också att man tillbringar lika mycket tid under Lada som i Lada .. med glimten i ögat förstås.

#4
2012-08-12 14:33

Utgår ifrån att Lada som den tidgare var försvinner och ersätts utav Dacia.
Därav mina gratulationer till Renault.
Ser ingen anledning till varför Renault skulle behålla en enda modell i Ladas "sortiment" längre då Dacia förefaller så långt mycket bättre och modernare....Räcker inte det så finns det ju enorma lagerhyllor att förbättra bilarna med.
Borde väl "räcka" att Dacia låg en generation efter Renault?
I Ryssland finns det inte så höga krav på bilen och där duger Dacia gott även om den blir långt mer förenklad än vad den är här.

#5
2012-08-12 19:50

Jag tror det är för tidigt att säga hur Renault kommer att påverka Lada. Att sälja Dacia som Lada tror jag inte på i längden, det urvattnar varumärket Lada för ryssarna, jag tror inte på att ryssarna i längden kommer att acceptera rumänska Dacior omdöpta till Lada. Det är de för stolta för. Det handlar ju ändå om nationalklenoder. Ryssar gillar sin Lada, även om det är en hat-kärlek och ibland komplicerad relation. :)

Intressant är att Lada för ett par år sedan fick Volvos tidigare designchef. Vad händer nu där? Han har säkert spännande saker på gång och jag tror det vore en miss av Renault om de inte förverkligade dem. Så jag tror att Dacia till Lada är en tillfällig lösning för att göra Lada mer konkurrenskraftigt och utöka utbudet, tills Ladas nya modeller har hunnits tas fram. Renault behöver även investera i en höjning av kvaliteten i Ladas fabriker.

Utmaningen för Renault blir att hålla två lågprismärken med olika distinkta profiler som inte tar död på varandra, men om Lada koncentrerar sig på Ryssland och närbesläktade länder och inte söker sig ut i Europa där Dacia lever i hög förmåga, så kan det gå...

#6
2012-08-12 23:16

"Ryssar gillar sin Lada" tror en. Jag vet att ryssar skäms över sin Lada. Alla som har råd köper annat.

#7
2012-08-12 23:45

Nej Raphael, ryssar i allmänhet är förvisso stolta ... men inte för Lada.
De ryska lastbilsfabrikaten är en annan femma ...
En reflektion jag gjorde vid mitt första besök i Omsk var att bilarna är högerstyrda .. inte alla men väldigt många.
I min del av Ryssland är importbilar hårdvaluta .. Och importbilar är inte som vi ofta tänker oss (tyska premiumåk) ... De är japanska japanbilar (därav högerstyrda)

#8
2012-08-15 12:25

Med tanke på folkmängden är det väl konstigt att Ryssland inte redan är europas största marknad för precis allting!

#9
2012-08-15 16:43

Nja Peter .. Stora delar av Ryssland ligger i Asien.
Ryssland, som ju förhållandevis är enormt set mot vilket europeiskt land som helst har väl en befolkning om ca 140 miljoner .. Sett i relation till exempelvis Tyskland med 80 miljoner och en betydligt starkare ekonomi är Ryssland nog inte den "största" marknaden i europa på länge än. Emellertid finns ett uppdämt behov ... och det är nog det som speglar dessa siffror.
Tror jag! Vill jag tillägga :o)
.
Vet egentligen inte hur man räknar .. Räknar man hela Ryssland som europeiskt?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.