Bild
Nästa artikel
Rysk vapenjätte gör elbil
Rysk vapenjätte gör elbil

Rysk vapenjätte gör elbil

Nyheter

Kalasjnikov, kanske mest känt för geväret AK-47, satsar på en modern bil i retrostuk.

Den ljusblå elbilen med retroutseende heter CV-1 och sägs vara inspirerad av halvkombin IZh 2125 från 1970-talets Sovjet.

CV-1 befinner sig än så länge på utvecklingsstadiet och ska vara utrustad med ett batteri på 90 kilowattimmar. Enligt Kalasjnikov kan bilen köra 35 mil på en laddning och att accelerera från noll till hundra kilometer i timmen tar 6 sekunder. 

Det finns inga prisuppgifter än, då bilen endast är ett koncept.

Diskutera: Vad tycker du om Kalasjnikovs elbil?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2018-08-24 16:16

Det där kan väl ändå inte vara seriöst, tror inte jag sett något fulare.

#2
2018-08-24 17:09

Klart cool! Härligt med nån som vågar sticka ut.

#3
2018-08-24 17:27

90 kwh och 35 mil?

#4
2018-08-24 17:32

Det är inget retrodesign. Tittar man på detaljer (runt fönstren, torkarbladsarm, ...) ser man att det är ihopsvetsat gammalt skrot, målat med badrumsfärg.

#5
2018-08-24 17:44

Ummmm..
Doften av 70-tals DDR-Trabantdesign är stark....

#6
2018-08-24 17:56

Ser ut som Renault 16.

#7
2018-08-24 19:07

Kommunisterna i regeringen sponsrar nog det här.

#8
2018-08-25 00:30

Något fulare får man nästan anstränga sig för att hitta!? Hoppas de tänker igenom detta ett varv till innan produktion.

#9
2018-08-25 00:39

Vi har inga kommunister i regeringen HT19.
Regeringen består av Socialdemokraterna och Miljöpartiet. Denna är en minoritetsregering.
Riksdagen består av, utöver Regeringen, Moderaterna, Sverigedemokraterna, Centerpartiet, Vänsterpartiet, Liberalerna (fd Folkpartiet) och Krisdemokraterna.

#10
2018-08-25 10:30

Snygg bil som inte ser ut som ett bulligt vårtsvin!

#11
2018-08-25 10:30

Snygg bil som inte ser ut som ett bulligt vårtsvin!

#12
2018-08-25 19:13

DAF 66 Custom?

#13
2018-08-26 21:01

Nog var det retro, allt!
Bortsett från att linjerna behöver putsas upp en hel del, så kräver de stötfångare, annars ser den halvfärdig ut.

#14
2018-08-26 21:06

Herregud vilket skit! Hoppas deras vapen är lika usla som denna bil som dom byggt!!

#15
2018-08-27 12:05

Snacka om retro. Man har tagit en 60-talskaross och bytt lampor fram och bak och satt in en elmotor.
Den kan möjligen sälja i Ryssland men även där kommer det nog att krävas ett ordentligt lågt pris om den skall sälja.
I Europa tror jag att den är stendöd.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.