Nästa artikel
Romson lugnar miljöbilskunderna
Nyheter

Romson lugnar miljöbilskunderna

Publicerad 7 maj 2015 (uppdaterad 7 maj 2015)
Miljöminister Åsa Romson.
Miljöminister Åsa Romson säger att supermiljöbilspremien ska finnas tillgänglig året ut – Men snart kan premien ersättas av nytt subventionssystem.
I regeringens vårbudget avsätts 215 miljoner till supermiljöbilspremien, det vill säga de upp till 40 000 kronor i prissänkning som lovas köparen av en ny bil med ett koldioxidutsläpp på max 50 g/km.
 
Dessa pengar ska i år även räcka till de 1800 miljöbilskunder som blev utan prissänkningen förra året, när de budgeterade pengarna tog slut i förtid.
 
Från januari till april i år nybilsregistrerades ytterligare 1839 supermiljöbilar i Sverige, enligt Bil Sweden. Branschorganisationen gick för bara några veckor sedan ut och varnade för att detta kan innebära att det är tomt i kassan redan efter sommaren.
 
Nu lugnar miljöminister Åsa Romson (Mp) miljöbilspekulanterna och säger att premien kommer att finnas till hands året ut.
 
– Regeringen kommer att se till att premien är tillgänglig på ett eller annat sätt, sa miljöministern till SvD Näringsliv i början av veckan.
 
Men de budgeterade
medlen har inte ökat utan lösningen kan, liksom tidigare, bli att låna från nästa års budget om pengarna tar slut.
 
Om två år, 2017, vill regeringen avveckla supermiljöbilspremien till förmån för ett så kallat bonus-malus-system. Det innebär att en höjd skatt på köp av nya bilar med ett högt koldioxidutsläpp direkt ska finansiera en lägre skattesats på mer miljövänliga bilar.
 
Diskutera: Vad tycker du om regeringens plan för miljöbilssubventionerna?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-05-07 15:59
McTar

Kan man inte få ett pang-pris om man köper en gasbil? ;-)

#2 • Uppdaterat: 2015-05-07 17:01
Roy J

En bil som står still har inga utsläpp alls. Alltså ska huvuddelen av beskattningen läggas på bränslet baserat på miljöaspekten sett till hela kedjan från utvinning till förbrukare. Givetvis en lägre skattesats i glesbygden.
Bilskatten kan baseras på t ex vikt och frontarea minskad med nyttolastförmåga (t ex antal sittplatser), men alltså vara låg.

#3 • Uppdaterat: 2015-05-08 02:42
ENTJ1

Max 10% moms på "supermiljöbilar",
finns ingen pott som tar slut då.
Givetvis gäller denna momssänkning bara storstadsköpare,där nyttan är störst.

#4 • Uppdaterat: 2015-05-08 08:53
sackese

Men ENTJ1 det fattar du väl att det inte går i en socialistisk regering, det är ju att använda skettemedel till att subventionera rikemansfasoner...

Nä Först pungslå medborgarna på en massa skatt, sedan ge tillbaka småsmulor i form av bidrag...

#5 • Uppdaterat: 2015-05-08 19:42
bgl

Felaktigt formulerad rubrik! Ingen bilköpare/ägare kan vara lugn så länge Åsa Romson är miljöminister.

#6 • Uppdaterat: 2015-05-10 08:59
saabnisse

Romson är inte vald av väljarna, hon är utsedd av regeringsbildarna.
Det kanske är det allra konstigaste med den regering vi har idag.
Mupparna, som är ett litet obetydligt parti, har väldigt mycket att säga till om i regeringen.
Och kommunisterna, som inte ens ingår i regeringen, får igenom en hel del av sina förslag.
Märkligt!

#7 • Uppdaterat: 2015-05-10 11:01
Hackenbush

Romson kör med fuldiesel och använder flyg ofta. Hur kan hon vara miljöminister?

#8 • Uppdaterat: 2015-05-10 19:09
trasten

Så om man själv håller med är det demokrati och går det på tvärs med ens uppfattning så är det odemokratiskt?

#9 • Uppdaterat: 2015-05-11 13:44
hultarn

Undrar varför min kommentar togs bort? Fanns ju inget i den som kunde anses som olämpligt...

#a • Uppdaterat: 2015-05-13 09:48
puttis

Kul. Åsa Romson har tappat allt förtroende sedan partiledardebatten.
För att beröra artikeln så är innehållet så löjligt det kan bli. Det handlar naturligtvis inte om något miljöfrämjande, däremot om att straffbeskatta bilägare. Miljöbilsåkarna är ju en minimal grupp av bilisterna. Regeringen vill såklart inget annat eftersom man då tappar mycket viktiga skatteintäkter.

Ladorna är som bekant mycket tomma på allt vad ekonomi heter. Skattegrön diesel åt alla !

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.