Bild
Nästa artikel
Nyheter

Reservdelar tillverkas i Saabfabriken

Publicerad 15 oktober 2012 (uppdaterad 16 oktober 2012)
Saabs fabrik i Trollhättan har länge stått ekande tom – men inte längre. På måndagen återupptas produktionen av reservdelar.

Elbilskonsortiet Nevs – som i juni köpte Saabs konkursbo – har kommit överens med reservdelsbolaget Saab Parts om reservdelstillverkning i fabriken i Trollhättan.

Saab Parts ska använda de befintliga produktionsverktygen och tillverka delar till de Saabar som i dag rullar runt om i världen, uppskattningsvis en miljon bilar. Inledningsvis startas tillverkningen av karossdelar i Saabs pressverkstad.

Samtidigt fortsätter Nevs utvecklingen av en elbil som ska säljas under varumärket Saab med start i slutet av 2013 eller början av 2014. Bilen får en nyutvecklad elektrisk drivlina men baseras i övrigt på den i dag elva år gamla Saab 9-3.

Diskutera: Vad tror du om Nevs planerade elbilar?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2012-10-15 13:45
Förstikön (ej verifierad)

Baklänges-Svens planerade elbilar kommer säkert att hyllas i den samlade bilpressen och av allehanda elbilsfanatiker i dessa och andra spalter. Däremot tvivlar jag på att kunderna kommer att "strömma" till. Möjligen kommer Trollhättans självmordsprocess att dra ut något mer på tiden om produktprogrammet även kompletteras med en hybridbil, annars är det nog slut "igen" om ett par tre år.

#2 • 2012-10-15 15:21
Tjalle

Bilden och rubriken är missvisande.

Pressfabriken - i en annan byggnad - utnyttjas av NEVS för att pressa reservdelar till befintliga SAAB:ar. Reservdelarna säljs sedan till Parts.

NEVS representant har nu bekräftat för TTELA att NEVS gör en - sannolikt - smärre facelift på 9-3. Det innebär i sin tur att serieproduktion kan starta - tidigast - efter semestern 2014.

#3 • 2012-10-15 15:34
1storstark

För Trollhättebornas (och även Sveriges) skull önskar jag projektet all lycka.

#4 • 2012-10-16 11:31
Peter i Sydney

Lycka till är väl det enda man säga i nuläget.

#5 • 2012-10-16 12:53
Roy J

Ja, vad finns ännu att säga? Så grinigt pessimistisk som Förstikön behöver man dock inte vara. Jag tror inte heller ett ögonblick att bilen kommer att hyllas av motorpressen - om den inte är värd det! Alla är väldigt medvetna om räckviddsproblemen.
Begränsad räckvidd i en utdaterad bil eller ny, väl fungerande teknik i en uppdaterad bil återstår att se.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.