
Kinesiska Geely har visat upp en ny hybriddrivlina där bensinmotorn är betydligt snålare än tidigare.
Med hjälp av artificiell intelligens kan mängder av olika körsituationer simuleras i bilens ”hjärna”. Den väljer sedan ett läge som passar körningen bäst. Utöver det har motorn flera tekniker för att minska friktionen och förbättrad temperaturreglering.
När bensinmotorn används för att ladda upp hybridbatteriet hamnade förbrukningen på 2,49 l/100 km i Geelys interna tester. Enligt den kinesiska körcykeln CLTC, som är mer tillåtande än den europeiska WLTP-körcykeln, drog motorn 2,67 l/100 km.
Enligt Geely ska motorn ha 50 procent längre serviceintervaller än dagens motorer och ge 15 procent längre livslängd åt hybridbatteriet.
Systemet ska lanseras i Geelykoncernens modeller på den kinesiska marknaden. Nissan har tidigare uppgett att företagets bensinmotor i hybriddrivlinan e-Power under vissa förhållanden kan nå 50 procents verkningsgrad.
Utöver hybriddrivlinan visar Geely också upp en bensinmotor som även kan tankas med metanol och som ska kunna starta utan problem även i 40 minusgrader. Den har en verkningsgrad på 48,15 procent.
Kommentarer till artikeln (4)
- Idag 7:25 Fysikens lagar gäller även…
- Idag 7:16 Det verkar ju lovande.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.