Nästa artikel
Rekord för etanolbilar
Nyheter

Rekord för etanolbilar

Publicerad 3 mars 2008 (uppdaterad 21 september 2010)
Mer än var femte personbil som såldes i februari var en etanolbil. Försäljningen ökade med 240 procent jämfört med samma månad i fjol. 4 649 etanolbilar registrerades, vilket är rekord och ger en marknadsandel på nära 22 procent.
- Oljepriser kring och över 100 dollar per fat har gjort etanolbilarna och
E85-drivmedlet ännu attraktivare, konstaterar Per Carstedt, ordförande i
BioAlcohol Fuel Foundation (BAFF). Idag finns det över 30 etanolmodeller på
marknaden och ytterligare ett 10-tal är på väg in.

Etanolen i svensk E85
består till största delen av sockerrörsetanol från Brasilien och till en mindre
del av cellulosabaserad etanol.

- Vårt E85-drivmedel är ingen konkurrent till
matproduktionen, eftersom socker inte är någon bristvara - tvärtom, säger
Carstedt.

Mest sålda etanolmodeller i februari var Volvo V70, Saab 9-3, Saab
9-5, Volvo V50 och Ford Focus.

Etanolbilarna svarade för 92 procent av
registreringar bland bilar med förnybara alternativ, el-hybriderna för 6 procent
och gas-bilarna för 2 procent.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2008-03-05 00:53
Kent (ej verifierad)

Hejsan,
jag har också köpt en SAAB 9-5 Biopower och kan konstatera att det är en oerhört trevlig bilupplevelse. Det mest fantastiska med bilen är förutom den höga driftskvaliteten, den går som taxi ca 25000 mil per år, är den sköna komforten och att den förefaller oerhört väl ihopmonterad, byggd. Trots många taximil finns absolut inget skrammel eller andra distraherade missljud. Dessutom är den förvånansvärt bränslesnål, den drar ca 1,12 liter etanol, E85, per mil i taxitrafik.

- Grattis och fördel SAAB !

#2 • Uppdaterat: 2008-03-11 16:54
oscar (ej verifierad)

vi ha elbil istället www.teslamotors.com www.byd.com

#3 • Uppdaterat: 2008-03-11 16:59
oscar (ej verifierad)

nu är batteriproblemmen lösta se www.byd.com bara ladda lite oftare på vintern inte värre än mobiltelefonladdning. enda problemmet är att bilverkstäder får inget att laga och staten får inga bensinskatter. krocksäkerhet är uppfyllda. skulle inte förvåna om elbilen stoppas igen som på 1903 och 1990 talet för oljeländer och eftermarknad tjänar inga pengar på bilar som inte går sönder

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.