Bild
Nästa artikel
Razzia genomförd hos Porsche

Razzia genomförd hos Porsche

Nyheter

Tysk polis har genomfört en razzia hos Porsche som en del av utredningen kring utsläppsfusket.

Det var i onsdags som polisen slog till mot bland annat Porsches kontor i Stuttgart. Material samlades in från bland annat en i ledningen hos Porsche, men varken Volkswagen Group eller åklagarna har gått ut med vilka som razzian berörde - bara att det handlade om tio platser. 

33 åklagare och 160 poliser deltog i razzian, rapporterar New York Times, en indikation på hur omfattande razzian var. Tillslaget är direkt relaterat till Volkswagens utsläppsfusk och tillslag av detta slag har blivit allt vanligare i Tyskland, där BMW och Volkswagens högkvarter nyligen fått besök. 

Diskutera: Vad tror du behövs för att komma till bukt med utsläppsfusket? 
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2018-04-20 10:17

Svar: Elbilar.

#2
2018-04-20 13:57

Uppenbarligen har hårda straff i USA haft föga påverkan troligen därför att man trodde risken att åka fast var försumbar i sammanhanget. Det behövs troligen en effektiv kontrollorganisation som ökar risken för upptäckt.
Elbilar löser problemet, men skapar kanske nya bekymmer när kunderna börjar inse hur smutsig batteriframställningen är.

#3
2018-04-20 13:58

Bilbranschen måste lägga all energi på miljön nu, se till att utsläpp är så låga som möjligt. Kunderna måste veta mer och vara kritiska och börja välja de bästa bilarna för miljön. Jag vet att det är krångligt, men samtidigt väldigt lätt. Förbrukning är väldigt tätt förknippat med utsläppen, låg förbrukning blir låga utsläpp.

#4
2018-04-20 15:57

Farbror Blå.
Hur smutsig är batteriframställningen? Berätta!

#5
2018-04-20 16:09

Det funkar inte att alla bilar är elbilar, finns inte batterier så det räcker. Jag tror en kombination av olika lösningar. Detta är ett jätteproblem för framtiden.

#6
2018-04-20 16:17

Så länge som råvaran i batterierna som nu är dyrare att köpa från återvunna batterier så lär ingen batteritillverkare köpa Lithium från återvinningen om inte myndigheterna tvingar företagen att använda återanvända batterier. Ett större problem är snarare att Kina förfogar över stora delar av dessa mineraler vilket gör det svårare för andra länder att konkurrera med att tillverka batterier i riktigt stora mängder.
Ett annat problem är att för att tillverka tusen kg batterier så förorenas naturen med 2000 ton giftigt avfall förorenat med ammoniak och saltsyra vilket kanske inte är uppenbart när man sätter sig i en ren elbil. Sedan tillkommer själva tillverkningen av batterierna som brukar diskuteras i hur många mil fossila bilen kan köras innan elbilens utsläpp från framställningen av batterierna blir lägre än fossilbilens utsläpp.
Om 1 miljard bilar som körs idag på världens vägar byts ut mot elbilar så förstår man att mängderna giftigt avfall blir betydande förutom arbetsmiljöfrågor vid brytningen av mineraler till dessa batterier som inte sker helt etiskt försvarbart läser man här.
https://www.va.se/nyheter/2011/03/04/elbilen-en-tickande-miljobomb/

#7
2018-04-20 17:18

PREVIA
Naturen förorenas inte per automatik vid batteritillverning. Beror på att man utvinner vissa mineraler på ett regelvidrigt sätt.
Övervägande delen av batteritillverkningen globalt syftar till att förse mobiler, datorer och annan hemelektronik energi.Är du villig att avstå, måhända? Begagnade batterier till elbilar är av betydligt högre kvalitet och eftertraktade på marknaden, bl.a som batteribackupper för förnybar energi. Batteriutvecklingen kommer sannolikt att medföra att andelen dyra metaller kommer att krympa, eller behoven helt försvinna då alternativa batteritekniker lanseras.
Sedan bör vi väl fundera lite över miljö-och mänskliga konsekvenser som en följd av fossila drivmedels livscykel.

#8
2018-04-20 22:50

Previa, jag hade inte kunnat förklarat bättre för Lasse J om de negativa sidorna med batteriframställningen, tack!
Saken är väl troligen den att det blir svårt att köra bil med ett gott samvete, vilket energislag man än väljer.
Tåg framförda med grön el, cyklar och promenadskor är väl det som gäller så länge man äter klimatsmart och hoppar över biffen..

#9
2018-04-21 08:00

PREVIA ochBlå.
Litium är ingen bristvara. Dom kinesiska produkter du hänvisar till är, "sällsynta jordartsmetaller", där majoriteten av fyndigheterna finns i Mongoliet. Utvinningen sker enligt uppgift till vissa delar under mindre ordnade former, vilket skapar problem. Dessa ämnen används i det mesta vi har omkring oss och förknippar med ett "modernt" samhälle. Mobiltelefoner, datorer, ledlampor, ledskärmar, batterier, i elektronik överhuvudtaget, vindkraftverk,solceller, samt i katalysatorer till fossildrivna bilar.
Det finns inga "miljöbilar". Oberoende vad dom drivs med utgör dom en miljöbelstning. Från vaggan till graven. Fördelen med eldrift är dock att du minskar utsläppen globalt, som lokalt. Den bästa lösningen är att elen tas direkt från nätet till fordonet. En av anledningarna till att en mer än hundra år gammal teknik även kommer att vara framtidens huvudtransortör. Järnvägen.

#10
2018-04-21 14:43

Ett alternativ är att det blir ex, försäljnings förbud under ett år.
Inte som nu ingen åtgärd som det blev i Sverige
Det är bara Amerika som såg till att det blev straffbart att fuska/bedrägeri

#11
2018-04-21 16:15

(1) Skyhöga böter för bilföretag som installerat fuskmjukvara; (2) Ansvariga på alla nivåer skall ställas inför rätta; (3) Bilar med fuskmjukvara skall återköpas av tillverkaren. För att nämna tre saker.

#12
2018-04-22 10:16

Det finns ett företag, 4R Energy, som har ett samarbetsavtal med Nissan avseende degraderade/utbytta batterier. Man demonterar dessa, använder dom fullvärdiga cellerna för att bygga nya batterier, alternativt batteribackupper av cellerna med lägre kapacitet. Pris för ett nyrenoverat batteri uppges landa under 30000 kr.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.