
Från 2035 ska alla nyproducerade bilar i EU vara eldrivna. Försäljningsstoppet har mötts av hård kritik, bland annat från biltillverkarna. Men enligt tankesmedjan Transport & Environment riskerar en miljon jobb att försvinna om förbudet dras tillbaka.
Enligt rapporten kan Europas bilindustri nå en årsproduktion på 16,8 miljoner fordon – samma nivå som före krisen 2008. Men det kräver att försäljningen av nya bensin- och dieselbilar stoppas och att omställningen får politiskt stöd.
Organisationen medger att vissa jobb inom fordonsindustrin försvinner, men bedömer att nya arbetstillfällen inom batteritillverkning och laddinfrastruktur kan väga upp.
Om EU överger målet om nollutsläpp 2035 utan att presentera en ny industristrategi riskerar upp till en miljon jobb att försvinna – och två tredjedelar av planerade batteriinvesteringar kan frysa inne, enligt rapporten.
Tankesmedjans slutsatser går på tvärs med den europeiska bilindustriföreningen ACEA, som menar att förbudet kan leda till massuppsägningar eftersom elbilar kräver färre komponenter och därmed färre montörer.