Bild
Nästa artikel

Rallydubben vek sig

Nyheter

Så här såg många rallydäck ut efter några mils intensiv körning i Rally Sweden, dubbarna var utslitna eller nedvikta. Och värre blev det med tiden.

Dubbutstick på 7 millimeter ska i normal fall ge bra fäste, men tyvärr gick underlaget i Rally Sweden hårt åt däck och dubb.

Inga alternativ
Eftersom rallysträckorna av organisationsskäl kördes två gånger samma dag blev andra omkörningen rena mardrömmen för många förare.

Och några fler däckalternativ var inte tillåtna.

I rally-VM är det numera vanligt att samma vägar används två gånger om samma tävlingsdag.

Med underlag som asfalt och mestadels med grus brukar det inte vara några större problem att få vägarna att hålla.

Gruset letade sig fram
Men med Rally Sweden blev det annorlunda, trost att vintern tagit ett ordentligt grepp.

Felet har varit att det inte funnits perioder med töväder och omväxlade kyla i Värmland för att göra underlaget riktigt hårt.

Nu letade sig gruset fram redan efter de första ekipagens framfart.

Långt dubbutstick och grus är egentligen en omöjlig kombination. Temperaturen blir för hög och dubben viker sig.

"Del av spelet"
Eftersom tre sträckor på raken måste köras med samma däckuppsättning plus ett par reservhjul inne i tävlingsbilarna tvingades förarna hela tiden till byten fram och bak - och kanske tillbaka till utgångsläget igen.

De som hade flest dubb kvar i däcken i slutet av sträckorna klarade sig också bäst.

- Det är en del av spelet i Rally Sweden, säger Mikko Hirvonen.

- Men nu blev vägarna alldeles för uppkörda. Att köra två gånger på samma väg var en gång för mycket den här gången.
Taggar: Nyheter
Rallydubben vek sig

Kommentarer

#1
S-E S
2010-02-15 19:35

Kör Rally Sweden på friktionsdäck och kora bästa föraren i stället för bästa däcket!

#1
Tom Carlsson
2010-02-16 01:57

S-E S
Du är tydligen inte så gammal.
Man har faktiskt kört Svénska Rallyt som det då hette dubblöst. Det blev rena parodin. Glöm inte att detta är en VM-tävling där tillverkare och sponsorer lägger ned enorma summor och då kan man inte hålla på med sånt här.
Att dubben ger upp eller försvinner är heller inte något nytt. Under min aktiva tid var det ett evigt pusslande med transportdäck (man körde alltså transportsträckorna på andra däck för att spara på dubben) vilket också krävde en stor serviceapparat för däcksbyten före och efter varje sträcka.
En annan sak som tidigar irriterat mig är snacket om hur orättvist det var att dessa "fabriksåkare" hade sådana våldsamma fördelar med mängder av däck och service jämfört med den lille privatföraren. Visst skillnaden är enorm, men tala om för mig i vilken annan tävlingsform du som "amatör" ens får starta i en VM-tävling. Vad krävs för att du skall få deltaga i friidrottsVM eller OS.
Tom

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.