Nästa artikel
Radiosignaler kan minska bränsleförbrukning
Nyheter

Radiosignaler kan minska bränsleförbrukning

Publicerad 2 juni 2014 (uppdaterad 2 juni 2014)
Forskare på Massachusetts Institute of Technology (MIT) testar nu att mäta sotmängden i filter på dieselfordon för att kunna effektivisera rengöringsprocessen.
Moderna filter i dieseldrivna bussar och lastbilar rengörs idag automatiskt i bestämda intervaller. Rengöringen förbrukar bränsle och intervallerna är inställda efter uppskattningar av hur snabbt de fylls upp med sot.
 
Nu har MIT-forskarna upptäckt att kolet i sot absorberar radiosignaler, vilket innebär att det går att mäta hur mycket sot som samlats i filtret och bara rengöra vid behov. Tekniken ska spara bränsle som idag förbrukas på onödiga rengöringscykler. Just nu testas mätsystemet på sopbilar i New York och testerna visar att rengöringen både kan förkortas och göras med längre intervaller än man tidigare trott.

Källa: MIT

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-06-02 11:36
Roy J

Jaha. Det var ju bra.

#2 • Uppdaterat: 2014-06-02 11:45
VW Polo 2012

Kanske kan det vara lite sent , med tanke på att fler o fler går tillbaks till bensin. Men det är klart, bättre sent en aldrig ;)

#3 • Uppdaterat: 2014-06-02 20:27
snabb95

Är inte bränningen av i partikelfiltret uppsamlat sot skadligt för människa eller natur?
Vad gäller CO2 utsläppet så kommer det att bli större än om motorn varit utan DPF.

#4 • Uppdaterat: 2014-06-03 05:34
Thommys

milkylainen

Skiljer det inte från fordon till fordon? Jag har hört att på min bil sker förbränningen var 50 mil och pågår i 20 minuter. Jag tycker det verkar stämma eftersom man hör och även känner lukten utanför bilen när förbränning pågår. Lika så hör man hur det knäpper i det heta avgassystemet om man parkerat när förbränning pågår.

#5 • Uppdaterat: 2014-06-02 11:45
milkylainen

Eh. Va? Nej?

Sotmängden i ett partikelfilter mäts m.h.a en differentialtryckmätare.
Ie. Mottrycket från filtret avslöjar hur fullt det är.
Med det bestämmer sedan motormjukvaran när det är dags för regenerering.
Det har gjorts väldigt länge och inte alls vid bestämda intervaller som artikeln påpekar.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.