Nästa artikel
Räckviddsångest i elbil är till stor del psykologisk
Nyheter

Räckviddsångest i elbil är till stor del psykologisk

Publicerad 6 mars 2023 (uppdaterad 6 mars 2023)
Många elbilsköpare väljer ett onödigt stort batteri i förhållande till körsträckan. Det får konsekvenser för både tjänstevikten, ekonomin och miljön.

En ny studie från tre olika universitet i USA och Kanada har detaljgranskat körmönstret för 333 bensinbilsägare i Atlanta. Resultatet var tydligt: mellan 25 och 37 procent av bilägarna hade klarat samtliga bilresor som gjordes under ett helt år med en elbil som har relativt kort räckvidd, drygt 18 mil, och enbart genom att ladda hemma eller på jobbet.

Om bilägarna kan tänka sig att stanna och snabbladda längs vägen ett fåtal tillfällen per år kan ännu fler klara sig med en elbil som har relativt kort räckvidd.

För övriga resor blir det betydligt billigare att hyra en bil än att ständigt åka runt med ett onödigt tungt och dyrt batteri.

Studien är alltså genomförd i Atlanta som har ett varmare klimat än Sverige, och elbilar tappar en hel del räckvidd i vinterklimat. Men även i Sverige är den dagliga snittkörsträckan tre mil för personbilar, enligt siffror från myndigheten Trafikanalys, samtidigt som de mest sålda elbilarna har en räckvidd på 40–45 mil.

Rättelse: I en tidigare version av den här artikeln stod att 38 procent, eller en av fyra, kan klara sig med en elbil med kort räckvidd. Vi har uppdaterat texten.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (59)

  • 16 mars 2023 motorcykelentusiasten skrev:…
  • 16 mars 2023 Mc Haha, ok. Det lät som…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.