Bild
Nästa artikel

Qoros smygvisar ny bil

Nyheter

Kinesiska Qoros, med flera svenskar inblandade, presenterar en ny modell på bilsalongen i Genève, här är första bilderna.

Ett år efter att första modellen, Qoros 3 Sedan, presenterades i samband med bilsalongen i Genève i mars 2013 ska nästa modell presenteras. Avtäckandet sker på mässgolvet under 2014 års upplaga av samma bilmässa, men redan nu visar Qoros upp en smygtitt på den nya bilen.

Enligt Qoros behåller den nya bilen samma designelement som Qoros 3 Sedan, men får särskilda kännetecken i grillen och nya baklampor. Enligt Qoros ska bilen locka unga, uppkopplade storstadsbor, bland annat med ett infotainmentsystem med pekskärm på åtta tum. Bilen byggs på samma modulära plattform som Qoros 3 Sedan.

Lanseras 2014
Den nya modellen börjar säljas i Kina under 2014, men i Europa får vi vänta ett tag till. Qoros målsättning är att introducera en eller två nya modeller om året och på så sätt arbeta sig fram till ett utbud där man har alternativ i alla större segment.

Qoros 3 Sedan blev den första bilen från en kinesisk tillverkare som klarade fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktester. Bilen fick också bäst resultat av alla testade modeller 2013.

Diskutera: Vad tycker du om Qoros nya modell?

Kommentarer

#1
2013-12-27 13:21

Det ser lovande ut!

#2
2013-12-27 14:10

Man måste nog vänta med kommentarer tills det visas mer, men skärmen på åtta tum är väl inte ny, den finns väl redan i typ 3?

#3
2013-12-27 15:49

En halvkombi variant på Qoros 3, tycker den ser lovande ut både front och akter. Kan ju bara hoppas den får lite trevligare interiör för sedanens är en aning tråkig.

#4
2013-12-27 19:23

Man ser ju precis hur bilen ser ut. Den verkar vara platt och röd. Med svarta lampor. Ev. finnes hjul. Bilder för de mindre kräsna.

#5
2013-12-27 20:12

Det bet GM i rumpan med SAAB-konkursen.
Hade vart billigare att blöda pengarna. Nu behöll man IP:t men glömde att det sitter i huvudet på de svenska ingenjörerna.
Kina är ifatt, det tog inte ens en bilgeneration.

#6
2013-12-27 21:24

He he ja det var inte så särdeles smart av GM det där....

#7
2013-12-27 21:29

Unga-uppkopplade stadsbor? Ok, det är en crossover.

#8
2013-12-27 21:43

Unga uppkopplade stadsbor, det är dessutom den generationen som inte verkar vara intresserade av att äga eller köra bil...

#9
2013-12-28 13:04

Tur att man inte är en av dessa unga ständigt uppkopplade människorna som måste vara på internet varenda vaken sekund.

#10
2013-12-28 13:08

Enligt min mening går bilkörning och internet med facebook-ande inte ihop. Det borde införas en lag mot att Facebooka från bilen, och får vi en sådan lag - då har Qoros ingen målgrupp heller och får inte sålt några bilar eftersom de har siktat in sig på Facebook-generationen som vill sitta och appa på bildskärmen i bilen medan de kör.

#11
2013-12-28 13:28

Raphael det är nog bara en förhoppning du har att Qoros inte kommer att sälja. Bla för att rädda PSA från ännu en tuff konkurrent på marknaden. Jag tror Qoros kommer att bli en brak succe när den kommer till Europa. Kan man hoppas på vettigt pris, och garantier så är nog succen ett faktum.

#12
2013-12-28 15:36

Nja, nu dominerar ku äldre allt mer på Facebook så vem vet....

#13
2013-12-28 15:42

Facebook kommer antagligen att bli Olderbook så småningom så jag kan ha kvar mitt konto där då. Barnen kan man ju prata med i RL så det kommer att fungera.

#14
2013-12-28 17:12

Pekskärmar i bilar kommer på bred front... men de borde förbjudas istället!! Symbolerna kan ej kännas med fingret så som med gammaldags reglage => uppmärksamheten dras från trafiken.
Och alla vet hur känsliga dessa skärmar är: nuddar man för svagt händer inget, nuddar man för stark eller för länge händer det allsköns saker i menysystemet. Och DÅ tittar föraren ner för länge för att fixa problemet...
Dessutom stelnar dessa skärmar till i kylan: lycka till att ändra värmen i en -15-20 grader kall bil...

#15
2013-12-28 17:57

Jag älskar pekskärmarna och tycker de är mycket lättare att hitta på istället.
De där fåniga pekplattorna och vreden som tex BMW, Audi och Lexus har kommer nog att försvinna, de kräver ju en hand på reglaget och att blicken flyttas från vägen under lång tid för att följa en markör.

En stor pekskärm kan visa allt samtidigt på ett tydligt sätt och det går snabbt att bara trycka på rätt ställe med fingern. Avsevärt mycket bättre.

Enligt vissa uppgifter kommer Volvo faktiskt vara en av de första att gå mot Tesla-hållet med en mycket stor pekskärm som ersätter de flesta reglagen.

#16
2013-12-28 18:37

Shogun, eftersom bilen vänder sig uttalat till uppkopplade av den yngre generationen så kommer bilen inte att sälja när vi får en lag som förbjuder facebbok i bilen. Och en sådan lag anser jag den svenska trafiksäkerheten skulle vinna på. Detta har inget med PSA att göra Shogun. Det står ju i artikeln att bilen är för "Unga, uppkopplade storstadsbor". Ja, om man inte får använda internet i bilen så försvinner ju bilens köpargument eftersom det är uppkopplingen till internet som är grejen med den. Så nej, när vi får allt strängare regler för hur vi använder mobiltelefoner och internet i bilarna så tror jag inte på Qoros. Då kanske det är dags för Qoros att göra en bil för en bredare målgrupp än enbart för unga uppkopplade storstadsbor.

Förresten, unga uppkopplade storstadsbor åker tunnelbana eller buss och sitter med sina iPads. Jag tro inte ens att de skulle överväga tanken på att köpa en bil, hur mycket Qoros än vill göra en iPad med fyra hjul.

Så om Qoros inte ändrar sina planer på målgrupp så säger jag - over and out när det gäller deras infart på den europeiska bilmarknaden.

Den europeiska bilmarknaden är tuff, vi får se om Qoros kommer att ha produkterna som konsumenterna söker och uppskattar. Det är inte säkert. Den europeiska bilmarknaden förändrar sig nu kraftigt, och jag tror att köparbeteendena kommer fortsätta att skilja sig från exempelvis de stora asiatiska och amerikanska marknaderna - kanske ännu mer i framtiden på grund av förändringen i Europa som pågår nu. Det gör att jag tror på att om bilar ska säljas i Europa, så behöver de vara specifikt anpassade för den nya marknadssituationen - och än så länge så har Qoros inte presenterat något tecken på en sådan anpassning. Frågan är om de verkligen kommer att utveckla bilar speciellt för Europa med tanke på att volymerna sjunker kraftigt här, trots allt så handlar det om att tjäna pengar - och vill man tjäna pengar så finns det andra marknader ute i världen som är mer ekonomiskt klokt att satsa på.

#17
2013-12-29 00:21

Raphael.

Nu pratar jag om märket Qoros totalt sett på europamarknaden, inte bara en modell.

Ja, jag tror vi har hört dina argument förut. Då när japanska bilar började komma in hit till Europa på 1960talet var det liknande argument att de aldrig kommer att klara det. Det tror jag att man kommer att göra. Billiga bilar som är prisvärda med bra garantier och skapligt driftsäkra finns det allltid avsättning för och kommer att hitta sina kunder.

Qoros är inte dummare än att de förstår vad marknaden vill ha här i Europa och bygger modeller efter det kunderna efterfrågar.

#18
2013-12-29 09:11

Jag håller helt med Shogun här när det gäller Qorus möjligheter i Europa.
Man behöver ju inte gå så långt tillbaka som till japanska bilars intåg, det räcker ju med att se hur det gått för de koreanska.
För tjugo år sedan skakade många på huvudet åt dessa, men idag säljer de mer än många europeiska märken.
Nu är ju de flesta koreanska bilar förstås tillverkade i Europa, men egentligen är det ju inget som på sikt hindrar de kinesiska billeverantörerna att börja tillverka i Europa.

När det gäller tryckkänsliga skärmar står jag däremot på Raphaels sida, jag avskyr dem och varje gång jag använder paddan svär jag när jag är på en sida och råkar snudda vid någon jäkla annons om något jag inte vill läsa om, men som jag ändå blixtsnabbt blir förflyttad till.
Jag vill som Bortom ha fysiska reglage i en bil, med stora skilda knappar och vred.
Ska det vara en tryckkänslig skärm, så ska det enbart vara för sekundära funktioner.

Däremot är jag inte lika misstänksam som Raphael när det gäller det kommande bruket av skärmarna, jag tror att de kommer mer och mer och jag tror att alla mätartavlor kommer att ersättas av en skärm där man själv kan konfigurera den information man vill ha, både till form och funktion.
Och de franska biltillverkarna får väl göra som de flesta andra när den egna elektroniken inte räcker längre.
Köpa in kinesisk!

#19
2013-12-29 10:53

Qorus har väl lika stor chans att sälja bra i Europa som andra bilmärken men det vill ju till att de håller den standard och kvalité vi är vana vid. Att som saabnisse skriver det blir en dataskärm framför föraren där man kan välja vilken information man vill ha är kanon tycker jag och detta ställer man ju in innan körning. men att ha en skärm där man måste ställa in precis allt då även under körning är inte alls bra. De funktioner som man ibland måste ställa in under körning skall helst vara ordentliga rattar och vred som man snabbt hittar.

#21
2013-12-29 11:33

Saabnisse, jag är inte kritisk mot pekskärmar per se. De kan vara utmärkta för navigation och annat. Det jag däremot är kritisk mot, det är att skapa bilar som är ständigt uppkopplade mot internet. Jag är kritisk mot facebookande när man sitter och kör, precis som jag är kritisk mot SMS när man sitter och kör. Och Qoros vänder sig ju till den unga uppkopplade generationen, alltså Facebook-generationen. Men Facebook och bilkörning anser jag inte hänger ihop, därför bör Qoros överväga att ändra sin målgrupp.

#20
2013-12-29 11:35

Shogun, men du kommenterade ett inlägg av mig där jag pratar om en enskild modell som enligt Qoros själva vänder sig mot unga uppkopplade storstadsbor. Och jag ifrågasätter fortfarande om den målgruppen ens köper några bilar. Därför är jag kritisk till att Qoros kommer att lyckas i Europa med en så begränsad målgrupp vars bilköparintresse absolut kan ifrågasättas.

När det gäller 1960-talet och dagens europeiska bilmarknad så är det stor skillnad. På 1960-talet så ökade bilförsäljningen, det var stigande siffror hela tiden och marknaden expanderade. Då fanns det utrymme för nya aktörer för marknadens behov var omättligt och det gick att tjäna bra pengar på den europeiska bilmarknaden för den var stadigt växande.

Sedan flera år tillbaks så sjunker den europeiska bilmarknaden. Det säljs allt färre bilar i Europa och de flesta analytiker menar att detta kommer att fortsätta. Den europeiska bilmarknaden backar kraftigt sedan många år. Den europeiska bilmarknaden marginaliseras och blir därmed mindre attraktiv för världens biltillverkare. Vi har ju redan sett att Chevrolet släpper europamarknaden, för den är för liten för att vara kommersiellt gångbar, och ändå så redovisade Chevrolet en stadigt ökande försäljning. Det gick bra för Chevrolet, men inte tillräckligt bra för att tjäna pengar på Europa.

Europeiska bilköpare har vissa krav på sina bilar gällande design och former, exempelvis så gillar europeer halvkombibilar medan övriga världen gillar sedaner. Europeer gillar även minibussar mycket, medan övriga världen gillar SUV:ar.

För att lyckas i Europa så behöver man därför ta fram halvkombibilar och minibussar. Problemet nu, det är att den europeiska bilmarknaden går mot så låga nivåer att man inte klarar sig med modeller som enbart säljs i Europa - för det är för låg nivå på bilmarknaden. Därför måste man göra modeller som även säljs och går bra utanför Europa för att hämta hem investeringen. Det fungerar därför inte ekonomiskt i dagens läge att ta fram modeller enbart för Europa, för bilförsäljningen här är för låg.

Och volymerna kommer i den närmaste framtiden fortsätta att minska. Europeerna hittar andra transportsätt. Jag tror att det är främst i Norden som bilförsäljningen kommer att fortsätta ligga på en relativt hög nivå, för vi har inte samma utbyggnad av kollektiva transporter som nere i Europa, men i Europa så tror jag bilen kommer att fortsätta bli marginaliserad och enbart till för ett fåtal.

Därför satsar även europeiska tillverkare på marknaderna utanför Europa, för Europa har haft sin bilmässiga storhetstid. Nu går trenden mot andra transportmedel.

Att i detta läge, när bilen är passé, lansera ett nytt bilmärke på den europeiska bilmarknaden och dessutom med modeller speciellt framtagna för en europeisk bilmarknad som om några år knappt kommer att existera längre, det blir utan tvivel en ekonomisk utmaning och jag tror definitivt att den ekonomiska investeringen omöjligt kan hämtas hem.

Det finns ingen tillverkare som säljer bra i Europa idag, och varför skulle just Qoros sälja bra med bilar i Europa när ingen annan tillverkare har en bra försäljning i Europa i dagens läge? De europeiska bilmärken som fortfarande visar vinst, de gör det på grund av sin försäljning utanför Europa. Den europeiska bilförsäljningen går med förlust.

#23
2013-12-29 12:40

Jag tror att en anledning till att Qoros är förknippat med positiva värden i Sverige trots att företaget inte säljer här och knappt ens har börjat tillverka bilar, är något som uteslutande handlar om att några av Qoros tekniker är svenskar. Det handlar helt enkelt om en romantiserad nostalgi där man hoppas att Qoros blir det nya Saab som återställer Sveriges förtroende i bilvärlden. Det är en fråga för den svenska nationalismen och folksjälen. Det får mig att tänka på sketchen i Macken där en man som har fått slut på bensinen undrar om det är "svensk bensin" som de säljer, så han luktar på pumpen och konstaterar "ja det luktar svenskt, då köper jag den"... Och Qoros luktar tydligen tillräckligt svenskt för att vara av intresse i Sverige.

Om Qoros inte hade någon svensk som var anställd, så tror jag inte vi överhuvudtaget ens skulle diskutera Qoros här, för det vore inte ett tillräckligt intressant märke att bry sig om. Men nu är det finns några svenskar anställda så blir märket plötsligt väldigt intressant och man förväntar sig en solklar succé. Det är en idé utifrån att endast Sverige svensk ingenjörskonst har och svenskar kan aldrig misslyckas eller göra något dåligt, allt som svenskar gör är automatiskt bra och fantastiskt.

Men hur produkterna kommer att leverera i praktiken och till vilka priser, där får vi vänta och se.

#24
2013-12-29 17:47

Raphael, precis som Shogun skrev handlar det ju för Qorus del inte om en enda modell, de planerar ju att släppa en ny var 6:e månad och de har säkert resurser att lyckas.
Just den här modellen vet vi ju inget mer om än vad som läckt genom ganska obekräftade källor, även om de påstås komma från Qorus själva, så vet vi ju inte det.
Dessutom verkar det ju på dig som att bilförsäljningen skulle upphöra i Europa, så är det naturligtvis inte.
Även om de franska biltillverkarna inte lyckas helt så går det ju desto bättre för andra, VW går ju bra, de europatillverkade Kia och Hyundai också liksom alla europatillverkade japanbilar. Även Volvo har ju höjt sin försäljning.
Nej du får ändra tankarna, om några år kanske Qorus (eller någon annan kinesisk bilfabrikant) står som ägare till PSA (jmf Volvo!) och hur kommer du att reagera då?

#25
2013-12-29 19:17

Saabnisse, som jag skrev i mitt inlägg så är det inte på Europa-marknaden som bilföretagen tjänar pengar. Exempelvis Volkswagen tjänar inte pengar på Europa utan på marknaderna utanför Europa. Du pratar om försäljningen, jag pratar om att tjäna pengar. Europa-marknaden idag är för liten för att enbart tjäna pengar på den, och jag anser definitivt att bilförsäljningen i Europa inte kommer att uppgå till de stora nivåerna från förr utan jag tror att bilförsäljningen på sikt kommer att sjunka ytterligare i Europa.

Jag tror inte på att bilförsäljningen kommer att upphöra helt inom en nära framtid, så det är ett missförstånd från din sida Saabnisse om att jag tycker det. Däremot så ser jag att bilar blir allt mindre attraktivt som investering i Europa.

Men som jag även skrev Saabnisse, i de nordiska länderna kommer vi troligen fortsätta att ha en försäljning på en relativt hög nivå - främst på grund av sämre utbyggnad av kollektivtrafik jämfört med mellan- och sydeuropas miljonstäder. Här uppe i norden så finns större avstånd och glesare befolkning, vilket gör att det finns fortfarande en nytta med att ha bil här. Nere i mellan- och sydeuropa så handlar bil allt mer om nöje och allt mindre om nytta, då det finns andra fungerande lösningar gällande nyttan.

Tittar vi i ett framtidsperspektiv så är de flesta analytiker överens om att bilförsäljningen i Europa kommer att sjunka ytterligare, och nu talar jag om försäljningen som helhet. Men det beror inte enbart på miljonstädernas väl utbyggda kollektivtrafik, utan på den ekonomiska situationen. Arbetslösheten ökar och de europeiska länderna spås att gå kräftgång ekonomiskt i framtiden jämfört med omvärlden som exempelvis Kina och Indien som utmålas som framtidens länder gällande ekonomisk tillväxt och kapitalbyggnad.

Detta innebär att europeer får allt sämre möjligheter ekonomiskt att ha en bil, vilket därför ytterligare kommer att hämma utvecklingen på den europeiska bilmarknaden.

Och att då lansera ett nytt bilmärke med tanke på denna kärva ekonomiska situation och en kontinuerligt sjunkande bilförsäljning i Europa, det anser jag fortfarande är en utmaning. Vill man tjäna pengar på bilar, så är det andra marknader man satsar på än den europeiska bilmarknaden.

VAG-gruppen klarar sig då de har en bra försäljning utanför Europa, om det enbart handlade för dem om europeisk försäljning så är jag övertygad om att de hade gått i konkurs vid det här laget. Volvo satsar på Kina och andra marknader. BMW och Mercedes tjänar pengar på USA och andra marknader. Och PSA-gruppen satsar på Kina, Sydamerika och Nordafrika. Indien är ytterligare en marknad som nu kommer starkt.

Men Europa - det är en förlustmarknad. Och nej, jag tror inte på att Qoros kommer att lyckas tjäna pengar i Europa på den europeiska bilmarknaden, inte om analytikernas prognoser om den sjunkande försäljningen och den allt mer försämrade ekonomiska situationen i Europa slår in.

#27
2013-12-29 19:23

År 2012 var den lägsta försäljningen av bilar i Europa på 17 år! Detta år började dåligt men sedan vart det en svag återhämtning under senvåren in till sommaren för att sedan ytterligare falla. Nu är året visserligen inte slut än, men jag har inte sett någon indikation på att trenden är bruten och att försäljningen av bilar i Europa ökar. Men även om trenden skulle brytas så tror jag ändå att det är tillfälligt och att de höga nivåernas tid är förbi. Istället handlar det om för bilföretagen i Europa att tjäna mer pengar på minskad volym, vilket också är en anledning till att de europeiska bilföretagen förändrar sina strategier för den europeiska bilmarknaden.

#28
2013-12-29 19:26

Leifer, Auto motors artikel är ännu ett exempel på hyllningskören för Qoros som närmast uteslutande handlar om det svenska inslaget. Som jag har tagit upp i ett tidigare inlägg här, om Qoros inte hade haft svenskar anställda så tror jag ingen egentligen skulle ha brytt sig, men nu har Qoros svenskar anställda vilket svenska biltidningar gärna berättar i var och varannan artikel om Qoros - och dessutom är det många i trådarna här på detta forum som särskilt belyser det svenska inslaget igen och igen. Så det handlar alltså inte om att Qoros är kinesiskt, det handlar om att Qoros har några svenskar anställda och därför ska vi hylla märket och vara positiva till det. Det är svensk nationalromantik i sitt nötskal.

#30
2013-12-29 20:59

Vågar vi nämna fransk nationalromantik? ;) Ett folk som inte ens ids lära sig engelska :P

Tror nog Qoros skulle varit intressant även utan svenska intressen, då det är en av de få bilarna från Kina som inte framstår som ett skämt. Det är inga uppenbara kopior eller smaklösa kromplastschabrak. Det är vanliga bilar som faktiskt inte ser så illa ut.

#31
2013-12-29 21:27

Man undrar om inte Raphael är lite orolig över Qoros? En potent konkurrent är ju det sista PSA behöver! Kan det vara en svensk ingenjör som slår den sista spiken i den franska likkistan?

#32
2013-12-29 23:07

Leifer, jag är bara trött att så fort det pratas om Qoros så pratas det om att Qoros har svenska anställda. Det är tydligen betydligt viktigare för svenska bilkonsumenter i dessa trådar och svenska journalister att Qoros har svenska anställda, än exakt vilka bilar de tillverkar och hur dessa bilar fungerar i praktiken. När det talas betydligt mer om de svenska anställda än om motorer, chassin, vägegenskaper, priser och förbrukning, då drar jag öronen åt mig. Tydligen är det viktigaste med Qoros att de har svenska anställda, inte vilka bilar de gör.

Och ja, jag kallar det för svensk nationalromantik i dessa forum som gör att ett fåtal svenska anställda i ett kinesiskt företag är något som får svenska hjärtan att klappa så mycket så att företaget i praktiken blir sett som halvsvenskt och bilarna som i princip svenska.

Men att mina uttalanden om den flödande nationalromantiken i dessa trådar skulle innebära en åsikt från mig om nationalistiska strömningar i andra länder, nej Leiffer där läser du in saker och påståenden och åsikter hos mig som jag absolut inte har yttrat något om.

#33
2013-12-29 23:13

Trasten, jag ser ingen som helst anledning till att vara orolig för Qoros för PSA:s skull bara för att Qoros har några svenskar som anställda. Det vore att överdriva svenskarnas betydelse för bilars utveckling. Och gällande spekulationer i tråden om att Qoros skulle ta över PSA... PSA-gruppen ingick år 1992 ett partnerskap med den kinesiska tillverkaren Dongfeng och har byggt upp Dongfengs biltillverkning där de har lanserat ett flertal bilmodeller på den kinesiska marknaden. Idag säljer PSA-Dongfeng under ett kvartal mer bilar än Volvo hoppas kunna sälja under ett helt år om 10 år. PSA-Dongfeng ökar stadigt sin försäljning i Kina och de tar även fram nya modeller. Den nyligen lanserade DS5 LS för den kinesiska marknaden är senaste exemplet. Den närmaste framtiden (2015 - 2016) innehåller både en ny DS4, en DS6 och en cross-over som även kommer med en diesel-hybrid.

Nej, jag är inte ett dugg orolig för Qoros utveckling på en sjunkande europeisk bilmarknad, däremot kan ju Qoros mycket väl vara orolig för Europas bilmarknad med tanke på att det blir allt färre som köper en ny bil i Europa på grund av flera faktorer. Och europas negativa ekonomiska utveckling är knappast positiv för ett nytt märke som vill etablera sig på den skakiga europeiska marknaden.

#35
2013-12-30 01:17

Leifler, du skrev så här till mig: " Du pratar om "svensk nationalromantik" som om Sverige vore mer nationalistiska än andra länder". Och det vänder jag mig emot, för jag kan inte se hur mitt skrivande om svensk nationalromantik om Qoros skulle innebära en åsikt eller ett uttalande om nationalism i förhållande till andra länder.

Jag försvarar alltid underdogs Leifler, det är min personlighet. Jag försvarar dem som andra går hårt åt och kritiserar. Det har inte ett dugg att göra med nationalism. Jag är inte född i Frankrike och jag är inte född i Sverige, jag är född i en mindre ort en bit utanför en huvudstad med kullerstenar och en flod.... Ett land som för övrigt har viss biltillverkning, men inget jag skulle köpa. Så jag är väl helt enkelt inte särskilt nationalistisk av mig. Jag ser mig som världsmedborgare, om än uppvuxen och bosatt i Sverige huvuddelen av mitt liv.

Jag har en fransk bil, ett märke som kallas för skit i dessa forum. Jag anser att diskussionen och debatten är onyanserad och fylld med fel. Det är min medmänskliga mission att nyansera diskussionen.

Ja det finns inte så mycket detaljer om Qoros bilmodeller än, det gör det än märkligare att attityden gentemot Qoros är så positiv i dessa forum och hos svenska journalister i allmänhet. Visa mig bilarna, visa mig en provkörning, och hur är det med motorer och drivlinan egentligen - där anser jag att de största frågorna är, hur kommer Qoros att prestera? Men artiklarna fokuserar på ett fåtal svenska ingenjörer... Nå, men nu är det ju som så att det finns många nationaliteter hos de anställda på Qoros, som det finns hos många företag. Jag minns ett uttalande av Philip Varins företrädare (Peugeot-chefen) där han sa att Peugeot är ett europeiskt bilföretag och inte ett typiskt franskt. Detta därför att bilarna tas fram av medarbetare som kommer från hela Europa. Och idag är det än mer internationellt då flertalet kineser och sydamerikaner är med i projekten också och det finns många nationaliteter.

Det finns många europeer hos Qoros... och även en massa kineser. Men läser man svenska artiklar och läser svenska forum så får man lätt intrycket att Qoros är framtaget av svenskar och närmast en svensk bil. Jag är tveksam till om Qoros övriga medarbetare skulle hålla med om det...

AMS har många artiklar från sina filialer världen över, och de anpassas och justeras av den svenska redaktionen för att passa en svensk publik.

Nej jag är inte ilsken, inte ens arg. Det tillhör inte min personlighet att vara det. Däremot upplever jag en viss trötthet, en övermättnad av denna svenska nationalromantik som svävar över Qoros.

#36
2013-12-30 01:29

Nationalism??
Hmmm.
.
Fy fabian va' jag ogillar SD's inträde i bilpolitiken :o(

#37
2013-12-30 08:40

Som några av oss varit inne på tidigare så är det nog så att de som misstror Qorus och för all del även andra kinesiska bilmärken och deras möjlighet att på sikt lyckas i Europa, är samma människor som misstrodde japanska och koreanska bilar en gång.

Jag tycker att man borde ha facit nu och man måste vara väldigt naiv om man inte inser att kineserna har stora möjligheter att ta över stora delar av den europeiska bilmarknaden, som enligt Raphael tydligen blir så liten att den knappast finns snart.

Men de europeiska biltillverkarna kommer nog att få problem och det blir nog bara de ekonomiskt starka som kommer att överleva.
Det kommer säkert att dröja många år innan de kinesiska bilarna kommer att utgöra ett reellt hot, men hotet finns!
Man kan ju jämföra med all brukselektronik idag, den som tillverkas utanför Kina är lätt räknad.

Naturligtvis kommer det alltid att finnas kvar lite mer exklusiva bilar, men tillverkare av de enklare får kanske problem.
Men man vet aldrig, kanske kommer kinesiska bilar att skjuta in sig på en klass högre än de billigare bruksbilarna, de kanske kommer i en klass där det går att tjäna mer pengar?

Slutligen vill jag bara påminna Raphael att jag aldrig med ett ord skrivit något om att svenskar skulle vara inblandade i Qorus och jag tror inte det har någon betydelse för märkets eventuella framgångar Europa.

#38
2013-12-30 12:25

Saabnisse, jag anser att det är naivt att bortse från det ekonomiska läget i Europa och den sjunkande europeiska bilmarknaden som förra året (2012) var det sämsta året på 17 år. Det är en helt annan situation på den europeiska bilmarknaden idag jämfört med när japanerna och koreanerna kom in. Att ha en bil är mindre populärt idag, det är dålig återväxt gällande nya bilköpare plus att den långtgående ekonomiska krisen också hämmar en positiv försäljningsutveckling.

Vi har konstaterat att för att lyckas på den europeiska bilmarknaden så behöver man investera i produkter som riktar sig speciellt till europeiska bilköpare - där köpare utanför Europa väljer sedaner så vill europeiska bilköpare ha halvkombis, där köpare utanför Europa väljer SUV:ar så vill europeiska bilköpare ha minibussar.

Men, med tanke på den låga bilförsäljningen i Europa så kan man inte hämta hem en investering som innebär att man utvecklar bilar speciellt för Europa, eftersom volymerna på den europeiska bilmarknaden sjunker så att det inte är ekonomiskt bärkraftigt att skapa bilar enbart för Europa - särskilt inte för de som inte redan finns på den europeiska bilmarknaden.

Jag anser att med tanke på den europeiska bilmarknadens situation nu och de prognoser som finns för framtiden, så måste man vara väldigt naiv om man tror att den europeiska bilmarknaden är en attraktiv bilmarknad att ta sig in på och som man kan tjäna pengar på. Den som inte ser allvaret i den mycket djupgående europeiska ekonomiska situationen, den kommer knappast att klara sig. Vi bör heller inte glömma den kraftiga instabilitet som finns på flera europeiska marknader idag där våldet och konflikterna ökar. Titta på Spanien idag där människor tvingas gå från hus och hem för att bankerna tar över och så går bankerna i konkurs och privatsparare förlorar alla sina pengar.

Men från ett svenskt perspektiv så kanske man inte är medveten om våldsutvecklingen, instabiliteten, de sämre ekonomiska resurserna, lånekarusellen hos bankerna och det allt mer försämrade ekonomiska läget nere i Europa - kanske Sverige helt enkelt befinner sig för långt bort geografiskt från mellaneuropa för att förstå och inse den mycket allvarliga situation som råder där nere.

De europeiska biltillverkarna har problem i Europa, inklusive Volkswagen. Nya Golf säljer sämre än den tidigare modellen, trots alla utmärkelser som den har fått. Och det beror på att volymerna på den europeiska bilmarknaden har sjunkit. Vi ser en allt mer krympande kaka.

Det är därför som lösningen för europeiska biltillverkare är marknaderna utanför Europa, det är ju på grund av försäljningen utanför Europa som VAG-gruppen, Mercedes och BMW fortfarande uppvisar tämligen goda intäkter. De skulle inte klara sig ekonomiskt om de enbart hade den europeiska bilmarknaden.

Sedan så tycker jag att det är märkligt att förutspå framgångar för Qoros i Europa när vi inte vet något om bilarna än, inte annat än att några svenskar har varit bland de anställda europeer och kineser som har arbetat med bilarna. Och det anser jag inte räcker som argument för att tro på framgång för Qoros i Europa. Vi vet ju faktiskt ingenting om hur dessa Qoros-modeller presterar i verkligheten!

#39
2013-12-30 12:35

Raphael, jag tror inte på Qorus specifikt, även om det är den enda kinatillverkade bil hittills som klarat krockproven, utan att kinesiska biltillverkare kommer att sälja sina produkter i Europa och konkurrera med de europeiska, japanska och koreanska tillverkarna på gott och ont.
Inser man inte det är man naiv.

#40
2013-12-30 16:56

Trasten skriver "Man undrar om inte Raphael är lite orolig över Qoros? En potent konkurrent är ju det sista PSA behöver!"

Här bortser Trasten uppenbarligen från det utökade samarbetet med Dongfeng där alliansen PSA-Dongfeng som har funnits sedan 1992 nu expanderar och där Dongfeng ges tillträde till den europeiska bilmarknaden via PSA:s kanaler för att lansera Kina-byggda lågprisbilar baserade på PSA-teknik och know-how. Modeller som även kommer att sälja i övriga delar av Asien och blir ett budgetalternativ till PSA:s egna modeller som tillverkas i samma fabriker som modellerna som går under namnet Dongfeng.

Nej Trasten, jag är inte särskilt orolig för Qoros. PSA expanderar sin närvaro i Kina och kommer även importera PSA-konstruerade och PSA-designade modeller tillverkade i Kina till Europa.

#41
2013-12-31 12:04

Ena stunden är den europeiska marknaden så liten att den inte betyder något. Andra stunden är det en viktig marknad för de kinestillverkade PSA-bilarna! Det är inte lätt att hänga med i Raphaels snömos!

#42
2013-12-31 15:38

Trasten, om du hade läst mina inägg så hade du sett att jag skriver att den europeiska bilmarknaden är för liten för att det ska vara intressant att specialutveckla bilar enbart för Europa. Gör man det så kan man räkna med förlust. De Dongfeng-bilar som PSA kommer att sälja är inte speciellt utvecklade för Europa, utan är småbilar som PSA och Dongfeng samutvecklar för världen - i första skedet kommer dessa att säljas i Asien. När dessa modeller har utvecklats så kommer de att säljas av PSA och Dongfengs återförsäljare världen över, och därför kan de även säljas i Europa eftersom PSA redan har återförsäljare och verkstäder här. Det finns redan ett existerande ekosystem. Man behöver inte bygga upp något nytt. Dongfeng får del av PSA-teknik, redan idag har Dongfeng egna modeller som använder PSA-motorer. Dongfeng blir ett komplement till PSA, men man räknar inte med att tjäna stora pengar på dem. Inte i Europa. Det innebär inte att europamarknaden ses som en betydande marknad för Dongfeng, utan det handlar mer om att man kommer att sälja produkter här därför att det redan finns ett nätverk för det. Återigen - bilarna utvecklas inte speciellt för Europa, men de kommer att bygga på PSA-teknik som redan är anpassat för Europa. Och PSA kommer även låta sitt säkerhetstänkande spinna över till Dongfeng.

Men jämför detta med Qoros som ska bygga upp nya återförsäljare och nya verkstäder för Europa. Att hämta in en sådan investering på en fallande europeisk bilmarknad med den lägsta bilförsäljningen på 17 år, det tror jag inte är möjligt.

#43
2013-12-31 15:42

Det kan vara värt att känna till för svenskar att Dongfeng äger det svenska bolaget T Engineering AB som är en spinoff från Saab Powertrain. Dongfeng har svenska tekniker! Nu ser jag fram emot att Dongfeng och PSA hyllas i detta forum för att det är svenska tekniker inblandade, precis som Qoros hyllas i detta forum.

#44
2013-12-31 15:53

" Dongfeng blir ett komplement till PSA, men man räknar inte med att tjäna stora pengar på dem".
Nänä, det måste väl innebära att det finns en viss klarsynthet hos Dong Feng ändå!
Men då kan man ju undra över vad samarbetet i så fall ska leda till?

Fast nu handlar ju tråden om Qorus, förstås och de har ju än så länge inget samarbete med svajande europeiska biltillverkare.

#45
2013-12-31 18:59

Raphael.

Du skriver,"Trasten, om du hade läst mina inägg så hade du sett att jag skriver att den europeiska bilmarknaden är för liten för att det ska vara intressant att specialutveckla bilar enbart för Europa. Gör man det så kan man räkna med förlust."

Det stämmer ju inte! Japanska tillverkare sätter upp hela fabriker i Europa och tillverkar modeller här. Även koreanska gör likadant. Man tillverkar för det mesta idag där bilarna ska säljas.

Men det är ju tillverkare som gör vinst på varje såld bil........

#46
2014-01-07 14:53

Saabnisse, anledningen till samarbetet med Dongfeng och PSA är för att dela utvecklingsresurser med varandra. Alltså att spara pengar för att tjäna pengar. Dongfeng köper in sig i PSA och får ta del av PSA:s moderna teknik och utvecklingsresurser som Dongfeng kan använda för sina egna varumärken. Det som PSA får för detta är cash, en finansiellt stark partner och att produktutvecklingen kan slås ut på fler bilmodeller och på fler marknader vilket sänker utvecklingskostnaderna för PSA's egna modeller genom att Dongfeng också kommer att använda samma teknik. PSA får alltså avyttring för sin teknik.

I KIna så tillverkas PSA:s modeller för Kina och den asiatiska marknaden av Dongfeng. Det finns även starka planer på att växa i Indien och att ta fram nya modeller för den indiska marknaden.

#47
2014-01-07 14:56

Shogun, du befinner dig i historien och inte i nuet. Det stämmer att japanerna har satt upp fabriker i Europa. Det stämmer även att Hyundai-Kia har fabriker i Europa. Men det var innan den europeiska bilmarknaden sjönk så kraftigt som den har gjort de två senaste åren.

#48
2014-01-07 14:59

Nu får jag nog hålla med saabnisse - "tråden handlar om Qoros". Men på nåt besynnerligt sätt så har den spårat över till PSA även om detta inte nämns överhuvudtaget i artikeln.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.