Bild
Nästa artikel

Qoros får fem stjärnor i Euro NCAP

Nyheter

Qoros, med flera svenskar i staben, belönades med fem stjärnor av Euro NCAP, som första kinesiska bil. Även Kia Carens får fem stjärnor.

När Qoros ska försöka lansera sig i Europa med modellen Qoros 3 Sedan börjar man i uppförsbacke, då inga kinesiska biltillverkare hittills har lyckats etablera sig på marknaden. Det betyder dock inte att ingen har försökt, både Brilliance och Landwind har fått avbryta sina satsningar efter svaga krocktest.

Nu har dock Qoros övervunnit det första hindret. Euro NCAP publicerar i dag resultatet från de senaste krocktesterna, där Qoros 3 Sedan belönats med det högsta, femstjärniga betyget. Därmed blir modellen den första från Kina att klara fem stjärnor i krocktestet.

Qoros 3 Sedan fick höga betyg i alla testkategorier och är därmed bilen som har klarat flest poäng i testerna hittills under 2013.

– Säkerheten i våra fordon är ett av huvudutvecklingsmålen från början. Vi förväntade oss mycket goda resultat i Euro NCAP:s tester, och vi är naturligtvis mycket nöjda med utfallet för bilen. Qoros ingenjörsteam investerade otroligt mycket tid och kraft i att utveckla ett av de säkraste fordonen som någonsin bedömts av Euro NCAP, säger Volker Steinwascher, vice ordförande i Qoros.

Svensk prägel
Qoros har en stark svensk prägel. Bland de 250 västerlänningar som rekryterats och handplockats finns ett 20-tal svenskar med bakgrund hos Volvo och Saab. En av dem är Roger Malkursson, som ansvarar för bilarnas egenskaper och har tagit hjälp av säkerhetsexperter från Saab.


– Från dag ett har vi utvecklat bilen för att få toppbetyg i europeiska krocktest, vi har inte tagit några genvägar, sa Roger Malkursson till Vi Bilägare i samband med bilsalongen i Genève i mars.

Även Kia Carens testades i den här omgången av Euro NCAP:s krocktester och belönades med fem stjärnor.

Diskutera: Hur ser du på de senaste Euro NCAP-resultaten?

Kommentarer

#1
2013-09-25 12:14

Om resten av bilen är lika bra till hyggligt lågt pris så blir detta en framgång, och det är utmärkt bra att bilen inte har alltför konstig design, vilket skrämmer bort köpare, utan har lagom modern och bra design

#3
2013-09-25 12:20

Men det krävdes folk från Saab och Volvo för att greja det! =)

#4
2013-09-25 12:30

Det som krävs är pengar, det hade varken Saab eller Volvo för att överleva på egen hand. Men det hade/har kineserna.

Detta kan bli tufft för PSA mfl. Jätten har vaknat på allvar.Japan och Korea kanske bara var en östan fläkt mot som kanske komma skall........

#2
2013-09-25 12:31

Det var inte länge sedan kommentarerna här haglade om att Kineserna inte kundes bygga krocksäkert men längre tid än så här tog det alltså inte att överbrygga det gapet!
Lita på att även snart elbilarna ifrån detta land också kommer att landa här.

#5
2013-09-25 12:43

Må så vara att det krävdes Svenskar för att få till Qoros ( som till så mycket annat ) men det är ändå imponerande att det gick så fort.
Sen spelar det ju heller ingen roll vilken nationalitet genierna bakom en uppfinning har egentligen. ( men visst blir man lite stolt som svensk )

Såg ett program för många år sedan om en fabrik i Kina där man tillverkade MB.
Fungerade bra men det krävdes en stark ledning och en väldigt massa arbetare.
Med ordning och reda så spelar själva fabrikatet som byggs ingen större roll.
De är flitiga arbetare men som sagt så står ofta någon annan ("utlänning" ) för uppfinningen,konstruktionen och hela uppläget.
Kina kan vi både skrämmas och glädjas över.

#6
Leif Larsson
2013-09-25 13:54

Jag är inte förvånad.
Däremot att det var så många som tidigare , aldrig skulle kunna tänka sig att köpa en bil från Kina.
Vänta bara. Det kommer fler bilmodeller från Kina.
Och det är bra bilar de bygger.

#7
2013-09-25 14:19

Jag hade en diskussion med en person som sa sig undvika Kinaprodukter, pga att det är en diktatur och de dåliga arbetsvillkoren. Han skulle minsann aldrig köpa nåt därifrån, allra minst en bil.

Så, jag bad honom kolla var hans TV, stereo, dator, mobil och ungarnas leksaker kom ifrån. Sedan dess har det varit tyst...

Så, nog kan de bygga både skräp och kvalitet. Det kommer bli tufft för de flesta andra tillverkare på den överhettade bilmarknaden.

#8
2013-09-25 17:59

Diktatur och dåliga arbetsvillkor hindrar tydligen inte Europa från att köpa. Innan elektroniken tillverkas i Kina så tas metallerna upp i Afrika, och jag säger att arbetsförhållandena i Kina är rena lyxsemestern jämfört med hur det är i afrikanska gruvor. Det är en stor tragedi.

#9
2013-09-25 18:02

Kineserna tillverkar ju allt annat, så det var väl bara en tidsfråga när den första 5* bilen kom också. Och nu var tiden inne.

Att generellt bara säga att kineserna gör dåliga produkter är inte bara ett uselt sätt av protektionism, det är också en ren lögn. Självklart tillverkas det mycket undermåligt i ett land med en storlek som Europa (nästan).

Men de tillverkar faktiskt det mesta som jag köper idag känns det som, från Iphones till kläder. Och jävlar vad de lär sig fort att förbättra processer och utveckla produkter. Jag är imponerad över i vilken takt de förbättrar finish och kvalitet.

Det enda som faktiskt inte (nästan) funnits att köpa hittills från Kina har ju varit just bilar (moppar och lättare 2-hjuligt finns i handeln redan) även om de levererar mycket till bilindustrin i form av underleverantör. I Kina kör de själva redan bilar som är tillverkade där. Om fem år gör vi det också, till ett pris som kommer att vara mycket konkurrenskraftigt.

Tar jag en vanlig standard bil som Volvo V70 så är tillverkningskostnaden ca 25 % av priset. 300 000 betyder ca 75 000 i tillverkningskostnad. Sedan hur mycket som är utvecklingskostnader, skatter, kostnad för underleverantörers produkter osv är ointressant.

Kan Volvo montera (mycket av utveckling och testverksamhet kommer fortsättningsvis ligga utanför Kinas gränser) en bil i Kina (förutsatt att kvaliteten är samma) för 25 000 kr och sälja den till kund 50 000 kr billigare så kommer de att göra detta. Och även om de inte vill så kommer de att bli tvungna. Eftersom alla andra tillverkare kommer att pressa priserna. Att säga att "vårt" märke är premium och liknande försäljarknep funkar ett tag, men sedan förstår kunderna att de inte får något extra mervärde.

Och JA - Jag vet att Volvo redan ägs av Geely - Anledningen till att jag tog Volvon som exempel är att det är en bil som är lätt att räkna på eftersom flera sajter skriver att monteringskostnaden är just 25% av priset enligt google.

Sedan att säga att man inte litar på säkerheten i bilar tillverkade i Kina. Du litar väl på att telefonen funkar om du behöver ringa SOS ? - Den är också sammansatt i Kina av Kinesiska underleverantörer.

Europas - yta är cirka 10,6 miljoner kvadratkilometer
Kina - en yta på nästan 9,6 miljoner km²

#10
2013-09-28 09:25

Det är skrämmande när snart all tillverkning sker i Kina.
Ingen verkar bry sig att det är en diktatur, man har bara pengar för ögonen.
Denna koncentration av allt i ett enda land är inte bra för balansen i världen.
Vad händer när Kina snart äger det mesta ?
Då är det också dom som bestämmer villkoren !
Kanske vi i väst också ska jobba med samma usla löner o villkor som dom gör i Kina idag,
Det kan bli så om vi lämnar all makt till Kina.

#11
2013-09-28 13:09

Frihandel leder till dåliga arbetsvillkor, miljöförstöring och att bankernas makt över samhället ökar. Detta därför att det gynnar diktaturer och låglöneländer. Konsumenterna frågar inte varifrån produkten kommer, utan köper det som är billigast. Demokratiska länder med rimliga arbetsvillkor och löner, där man bryr sig om miljön, de kan inte producera lika billigt - och då förlorar de. Frihandeln ökar de västliga företagens exploatering av andra länder, och jag beklagar denna utveckling. Världen utanför väst förslavas på grund av frihandeln och ignoranta konsumenter.

#12
2013-09-28 13:55

Raphael, du glömmer bort att förhållandet var lika för sextio år sedan när Japan började kränga allt från billiga leksaker till billiga bilar, sedan ökade deras levnadsstandard, även om anställningsförhållanden ofta är mycket tuffare än i väst, har det ändå medfört att de måste konkurrera med övriga världen på helt andra villkor nu.
Senare kom Sydkorea och förhållandet blev likartat.
Samma sak kommer att hända i Kina, men givetvis kommer det att ta väldigt lång tid, delvis beroende på regimen, men i ännu högre grad på den enorma skillnad i levnadsvillkor som existerar i detta enorma land.
Men en utjämning kommer och kineserna själva sneglar redan på länder i Afrika som en möjlighet till lägre tillverkningskostnader och givetvis en ännu större möjlighet till avkastning för sina produkter, man har ju redan en omfattande export dit.
Givetvis blir det allt tuffare för Europa och USA, men även för Japan.
Men det kanske finns möjlighet att möta konkurrensen genom bättre produkter och högre kvalité?

#13
2013-09-29 19:42

Saabnisse, nej jag glömmer inte bort hur det var för 60 år sedan. Väst har länge plundrat tredje världen och fortsätter att göra det. Titta på Afrika, titta på Sydamerika. Inte bara Kina av idag Att Kina nu har börjat plundra andra länder som väst gjorde tidigare, ja det är bara att beklaga och inget som jag ser som framgång eller framsteg. Kina idag plundrar Brasilien på naturrikedomar och svarar med att exportera billiga bikinis som har gjort att flera brasilianska bikini-tillverkare har gått omkull. Konsumenterna väljer det som är billigast, ja även de brasilianska konsumenterna. De inhemska tillverkarna kan inte konkurrera med priset. Kunderna tycker att Kina-importen är tillräckligt bra, och mycket billigare.
Det är en tragedi som vi ser i världen idag och som vi har sett pågå de senaste 60 åren och ännu längre tillbaks ända sedan västs kolonialisering, vi kan gå så långt tillbaks som till 1400-talet... eller för den delen ännu längre - till Vikingarna i norr som plundrade och våldtog sin omgivning. Det är en tragedi. Låt inte faktumet att detta har hänt förr i historien vara ett försvar av att det händer igen nu.

#14
2013-09-29 20:52

Från Qoros till brasilianska bikinitillverkare! Hepp hepp!

#15
2013-09-29 23:24

Qoros är en biltillverkare med säte i Kina, och jag tog upp ett exempel på hur Kina och kinesiska tillverkare agerar ut mot andra länder där de köper upp andra länders naturresurser plus agerar för att lägga ner dessa länders lokala industrier. Och det är ett skäl för mig att avstå köpa produkter från Kina - och det är fullt möjligt att göra en sådan köpbojkott även om många produkter kommer därifrån. Min stereo är ihopbyggd av delar från Storbritannien, Frankrike, Tyskland och USA, mina kläder är huvudsakligen från Storbritannien och Tyskland med europeiska tyger, och maten jag köper är är ekologiska produkter odlade i Europa - mest Sydeuropa. Alltså det går... om man kan leva utan senaste iPhones och HTC och allt vad de heter... och tro mig, det går!

#16
2013-09-30 09:31

Så var drar man gränsen då?
Är det så lätt att vi bara kan skylla de hemska och elaka kineserna för allt?
Är det inte så att Kina i hög grad utnyttjas för sin billiga arbetskraft?
Är det inte till Kina alla företag vill för att sänka sina kostnader samt få en del utav den enorma marknaden?
Bara att ta reda på var allt kommer ifrån som man köper är en stor uppgift och inte så sällan så vill företag mörka varifrån deras produkter kommer ifrån.

Kanske är företaget Svenskt,Tyskt eller annat Europeiskt land med delar utav produkterna tillverkas i just Kina och transporteras hit för montering eller som sagt så kommer delarna härifrån och monteras i Kina.
Företag som inte har något med Kina alls att göra är nog ganska sällsynta.

Om nu Qoros byggs i Europa också i framtiden,...är det då ok?
Är det Ok för "våra" företag att ha fabriker i Kina och tillverka produkter billigt och sen sälja dessa dyrt här?
Som sagt,...var drar vi gränsen för att utesluta Kina ur våra liv och är det nödvändigt?

#17
2013-09-30 21:27

Då får vi hoppas att Kinatillverkade PSA-produkter inte kommer säljas i Europa då.. :)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.