
Volvo är fortfarande största märket på den svenska bilmarknaden. Men bland privatköparna är det Volkswagen, Kia och Toyota som lockar mest.
Det visar nya siffror från analysfirman Vroom, och som inte utgår från nyregistreringar utan från sålda bilar till privatpersoner under januari–september.
Volkswagen hamnar alltså på första plats och ökar dessutom med mer än 50 procent jämfört med samma period i fjol. En anledning är elbilen ID.7 som lockar kunder, men både ID.3, ID.4 och T-Roc säljer bättre till privatköpare.

Volvo kommer först på fjärde plats när privatpersoner väljer bil, men ökningen är å andra sidan ännu större än för Volkswagen: nästan 59 procent.
En intressant detalj är att både Audi, BMW och Mercedes finns med bland privatköparnas favoriter trots relativt höga prislappar. En anledning är att alla tre märken erbjuder privatleasing, och BMW har nästan fördubblat sin försäljning till privatpersoner på ett år.
Tesla hamnar precis utanför topplistan. Elbilsmärket parkerar sig på elfte plats med 2 505 sålda bilar till privatpersoner, ett ras på mer än 65 procent jämfört med i fjol.
