Bild
Nästa artikel

Porsche och Boeing gör flygande elbil

Nyheter

Flygplanstillverkaren och sportbilsföretaget går samman med målsättningen att skicka upp ett premiumfordon i skyn.

Porsche och Boeing ska sätta samman ett team av tekniker som ska utveckla ett helelektriskt fordon som kan lyfta och landa vertikalt. Första steget är en prototyp. 

– Porsche söker sätt att förstärka sin position som sportbilstillverkare genom att bli ett ledande märke för premiummobilitet. På längre sikt kan det innebära att avancera till den tredje dimensionen av resande, säger Detlev von Platen, medlem i styrelsen för marknad och försäljning på Porsche.   

Biltillverkaren har med hjälp av en studie förutsett att marknaden för urban flygmobilitet kommer att öka takten efter 2025. 

Diskutera: Tror du att flygande bilar kommer bli verklighet inom en snar framtid?

Kommentarer

#1
2019-10-18 12:06

Det har man ju trott i många hundra år, har ju varit en av de vanligaste framtidsvisionerna till och med.
Men det finns ju redan flygande bilar. Så ja, jag tror det blir verkligt: Det är ju redan verkligt. Fast inte tror jag att vi alla flyger omkring i dem inom en snar framtid, precis. 

.

#2
2019-10-18 12:47

Flygande bilar kommer starkt när jag blir färdig med antigravitationsmanicken.

#3
2019-10-18 16:46

Hur mycket kommer en flygande bil att dra per mil? Energisnålt? När vi vanliga dödliga ska skämmas för att köra bil ska tydligen "premiumkunder" kunna flyga över oss. Jojo. Överklassen förnekar sig inte.

#4
2019-10-18 18:06

@Arne Nilsson1
För att inte tala om alla de som med sina privatplan flyger till Davos och där håller låda om hur alla vi andra skall inskränka oss för miljöns skull.

.

#5
2019-10-18 20:41

Nej Som väl är.

#6
2019-10-19 08:20

Snacka om räckviddsångest uppe i luften.

#7
2019-10-19 11:23

Klarsynt: Tror vi kommer få flygande fordon fortare än maskiner lär sig fatta allt jäkla skit som kan pågå på marken. Att få upp ett fordon i luften är enklare än att lära en maskin vad det innebär att köra som en människa, förstå miljön som är skapad av en människa, som en människa och dessutom vara relativt felsäker... eftersom ingen vill bli ihjälkörd av en maskin.

#8
2019-10-19 11:26

Hackenbush: Varför då? Tror du att ingen tänker på att om energin tar slut så ska man kunna sätta ner ett sånt fordon säkert ändå? Eller om det går sönder? Jag kan tänka mig att man använder alla möjliga metoder för att garantera att man kan sätta ner det utan större risk än vad det innebär att köra på vanliga vägar med ett vanligt fordon.

Jag tror din tanke är lika irrationell som allmän flygrädsla. Ja, jag förstår rädslan, men allt talar emot att det skulle vara ett värre problem än att ratta vanliga fordon.

#9
2019-10-19 11:28

Gunnar Lindberg: Jag håller på dig. När du får Nobelpris så kan jag säga. "Ingen trodde på honom när han satt i ViBs forum och snackade antigravitation!" ;)

#10
2019-10-19 16:14

Det är nog så att regleringen av luftrummet och kraven på de som vill nyttja detta kommer att vara de största begränsningarna. Så jag tror inte att detta blir någon utbredd företeelse.

#11
2019-10-19 16:25

Varför just Boeing av alla tillverkare? Deras flygplan har en tråkig historia av att störta lite då och då.

#12
2019-10-19 18:40

@milkylainen
Ja, som jag skrev så har vi ju redan flygande fordon. Det finns en uppsjö tillverkare av dem, tillika.

Men att de skall bli vanliga. Njae, precis som det fortfarande inte finns någon folklig elbil eller att något Jesusbatteri har visat sig, så tror jag nog inte att vi får se något folkligt flygande fordon än på länge :)

.

#13
2019-10-19 22:52

Boeing kanske ska satsa på att få sin 737-max att kunna flyga först. Det låter som en bättre ide !

#14
2019-10-20 13:06

Låter som en tung och klumpig kombination.

En enkel lösning är oftast mer funktionell.
https://www.youtube.com/watch?v=QFNGdGdRfRE

#15
2019-10-20 14:07

Att tillverka en flygande bil är inget nytt och inget svårt, det har funnits sådana länge. Vad jag undrar över är hur det skall fungera med gällande luftsfartsregler och kravet på flygcertifikat om detta skall bli något för gemene man.

#16
2019-10-23 12:56

http://MooXi.net - bra projekt för vuxna som vill hitta en sexpartner

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.