Bild
Nästa artikel

Porsche Cayenne laddar vidare

Nyheter

Cayenne Turbo S E-hybrid är med sina 680 hästkrafter den kraftfullaste versionen av suven. Den har en fyraliters V8 och utlovar 4,3 mils räckvidd på el.

Cayenne finns sedan tidigare i laddbart utförande med namnet E-Hybrid. Nu kommer en som är snäppet värre i och med att den får samma drivlina som sitter i laddhybriden Porsche Panamera Turbo S E-hybrid. En fyraliters V8 jobbar tillsammans med en elektrisk motor och en åttastegad automatlåda. Resultatet blir ett maximalt vridmoment på 900 Newtonmeter som skjutsar iväg suven från stillastående till 100 kilometer i timmen på 3,8 sekunder.

Med enbart el går det att köra i upp till 135 kilometer i timmen och med fulladdat batteri går det att ta sig 4,3 mil. Litiumjonbatteriet är på 14,1 kWh och sitter under bagageutrymmets golv. Laddluckan sitter ovanför vänster bakhjul och att ladda fullt tar lite mer än två timmar med medföljande växelströmsladdaren på 7,2 kW kopplat till ett uttag med 400 volt och 16 amperes säkring. Laddförloppet kan följas via en mobilapp. 
 

Bensinförbrukningen vid blandad körning har uppmätts till mellan 0,37 och 0,39 liter milen och koldioxidutsläppet ligger på 85-90 gram per kilometer.

Det finns två karossformer att välja på: Traditionell suv eller coupésuv. Cayenne Turbo S E-Hybrid kostar från 1.725.000 kronor och Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupé går loss på 1.765.000 kronor.

Porsche hälsar också att de förnyat Cayenne E-Hybrid och utrustad den med partikelfilter för bensinmotorer. Dessutom har de lagt till en coupévariant. Cayenne E-Hybrid kostar från 934.000 kronor och för den som gillar coupélinjer blir det drygt 40.000 kronor dyrare. 

Diskutera: Vad tycker du om Porsche Cayenne som laddhyrbid?

Kommentarer

#1
2019-08-13 09:55

En bil för Vargen kanske?

Snabb, rymlig och snål på dropparna;-)

MVH AL

#2
2019-08-13 10:10

Porsche Cayenne är en helt fantastisk bil, men på tok för dyr i hybridform, var sig det gäller denna eller den vanliga hybriden.
Har kört vanliga Cayenne-hybriden och det finns ingen annan stor SUV som går så platt och stadigt på vägen. Alla andra konkurrenter känns ordentligt svajiga i jämförelse.

#3
2019-08-13 11:01

A.L, hellre en Renault Zoe... problemet är att jag inte gillar upplägget med "batteri hyra". Jag väntar fortfarande på en el-bruksbil ..typ en sedan eller halv-kombi. Men det lär väl aldrig ske?, nu när det är SUV..SUV...och SUV! Börjar bli otroligt tröttsamt med SUV, det står mig upp i halsen och irriterande att man satsar på en biltyp som har mer nackdelar än fördelar.

#4
2019-08-13 11:12

Styggavargen,
Då är det väl bara att köpa en Zoe med batteriet inkluderat? 305 990 kr enligt prislistan.

#5
2019-08-13 11:24

Hahaha, det är minst 100 tkr för mycket för en pass liten bil.

#6
2019-08-13 11:29

Vargen: Finns väl redan några stycken bruks-elbilar? e-Niro? Kona? Model 3 SR? Leaf? Och vad gäller Zoe behöver du inte hyra batteriet, de har 2 prislistor, en där batteriet ingår och en där du hyr batteriet.

#7
2019-08-13 12:43

Model 3 är väl ändå både elbil och sedan. Så jag tror inte du behöver vänta längre.

#8
2019-08-13 18:07

Vilket vansinne!! För vem och för vad? Klimatet har vissa aldrig hört talas om, eller.....,,? Och detta sprider tidningen med glädje?! Det är som när småpojkar glor i ett porrmagasin!:-((
Rapportera om det som vanliga bilister är intresserade av! Om ni ska vara seriösa?!

#9
2019-08-13 18:07

Vilket vansinne!! För vem och för vad? Klimatet har vissa aldrig hört talas om, eller.....,,? Och detta sprider tidningen med glädje?! Det är som när småpojkar glor i ett porrmagasin!:-((
Rapportera om det som vanliga bilister är intresserade av! Om ni ska vara seriösa?!

#10
2019-08-13 18:07

Vilket vansinne!! För vem och för vad? Klimatet har vissa aldrig hört talas om, eller.....,,? Och detta sprider tidningen med glädje?! Det är som när småpojkar glor i ett porrmagasin!:-((
Rapportera om det som vanliga bilister är intresserade av! Om ni ska vara seriösa?!

#11
2019-08-13 18:07

Vilket vansinne!! För vem och för vad? Klimatet har vissa aldrig hört talas om, eller.....,,? Och detta sprider tidningen med glädje?! Det är som när småpojkar glor i ett porrmagasin!:-((
Rapportera om det som vanliga bilister är intresserade av! Om ni ska vara seriösa?!

#12
2019-08-13 18:52

Hunter!
Eko eko eko;)

#13
2019-08-13 22:19

Model 3.. tja, kasta över en för 250k så köper jag... ny skall den vara! Sanningen är att det idag inte finns en "folkbil" enbart driven på el. Det finns dvs SUV/Crossover varianter, ineffektiva och dyra. Får nog vänta några år, en sedan står högt på önskelistan.

#14
2019-08-14 06:43

Hundter: Vi bilägare är en motortidning. Då ska de väl rapportera om nya bilmodeller. Och att sluta rapportera om Porsche Cayenne kommer knappast rädda klimatet. Inte att sluta sälja den heller. Hur stor del av de samlade CO2 utsläppen i världen tror du altstras av Porsche Cayenne Turbo? Gör nog mer för klimatet om amerikanerna slutar åka Ford F-150. Att förespråka censur är dessutom långt värre än eventuella CO2 utsläpp från bilen artikeln handlar om.

#15
2019-08-14 08:10

"Skoda" - har du kört Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio (QF)? Jag har inte kört Cayenne, så jag kan inte avgöra vem som har bäst vägegenskaper - men QF vinner alla "tester" över Macan - även med Torque Vectoring option - vilket QF har som standard. QF har dessutom en bantad version (6-cyl, 510hk) av världens bästa motor - 3 år i rad: Ferrari V8 4.0 dubbelturbo på 680hk.

F.ö. är det intressant att notera att även VW, kommer med en version av de så "hatade" coupe`-SUV:arna.

#16
2019-08-14 08:40

Har inte kört Quadrifoglio, men väl vanliga Stelvion. Jag är övertygad om att Stelvion slår Cayenne vid bankörning, men jag tycker den är alldeles för hårt satt i fjädringen. En Cayenne med stålfjädring och PASM (aktiva dämpare) är betydligt bekvämare, och går tillräckligt platt på vägen för min smak.

#17
2019-08-15 07:12

QF har 4 stötdämparinställningar. Torque Vectoring innebär att bakhjulen "bromsar" eller "gasar" - individuellt - för att hjälpa till att vrida runt bilen i kurvor, dvs det krävs mindre sidokrafter på däcken, vilket i sin tur innebär mindre krängning på en - relativt - högbyggd bil.

#18
2019-08-15 14:30

Ok, visste inte att QF hade ställbara stötdämpare, tror dock inte vanliga Stelvion har det. Var valet mitt skulle jag dock köpa en bas-Cayenne istället för en Stelvio Quadrifoglio. Har inget behov av prestandan i Stelvion.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.