Nästa artikel
Polisens år i siffror
Nyheter

Polisens år i siffror

Publicerad 27 februari 2015 (uppdaterad 27 februari 2015)
Polisen har nu sammanfattat statistiken för 2014. Vi har tittat på trafiksiffrorna.
Fortkörning är helt klart det trafikbrott som flest svenskar fälls för, 179 036 ordningsböter delades ut för fortkörning under 2014. 64 304 av dem blev fotograferade av trafiksäkerhetskameror.

Rattfyllerister finns det dessvärre också för många av. 19 176 ärenden om rattfyleri hanterades av Polisen under året som gick. Av dem var 7 466 narkotikapåverkade. Alkobommarna i Frihamnen i Stockholm kontrollerade 12 469 fordon, varav 87 visade sig ha onyktra förare.

Bältesanvändningen sägs bli allt bättre, men trots det så bötfälldes 20 007 bilförare för att de inte lyckats spänna fast sig ordentligt.

I december 2013 infördes också en lag som begränsar rätten att använda telefoner i bilen, eller egentligen att låta sig bli störd av dem, och den lagen har genererat 82 böter under 2014. Samtidigt visar en undersökning från försäkringsbolaget Trygg-Hansa att åtta av tio svenskar pratar i telefon när de kör, så den siffran riskerar att stiga under det kommande året.

Trygg-Hansas undersökning visar också att elva procent av förarna någon gång somnat bakom ratten och sex procent har kört rattfulla. Allt som allt erkänner 93 procent av de svenska förarna att de ibland slarvar när de kör bil. Förutom telefonpratandet så är fortkörning och slarv med att kolla döda vinkeln de vanligaste synderna. Sju procent uppger att de aldrig gör fel.

Diskutera: Vad borde Polisen satsa på inom trafikbevakningen?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-02-27 12:12
Hackenbush

179 036 ordningsböter för fortkörning är ju ganska häftigt. Detta visar på att fortkörningsböterna är för låga.
Visst finns det löjligt låga tillåtna hastigheter på en del vägar men detta berättigar ju inte att man kör för fort.

#2 • Uppdaterat: 2015-02-27 16:37
Focus

Det som är än värre är att nästen 20.000 har kört påverkade på ett eller annat sätt. Jag skulle vilja slippa möta i korsning eller raksträcka eller bli omkörd av denna nutidens gissel. Och hur man sen kan vara så korkad att man kolkar i sig alkohol på färjorna när man skall köra iland (Och förhoppningsvis ej vidare) sitt fordon. De sju procenten som aldrig gör fel är väl mest fotgängare.

#3 • Uppdaterat: 2015-02-28 10:55
ola e

Tror inte att fortkörningsböterna är för låga. Vet att i åtminstone ett land kostar det t.ex. c:a 150 kr att köra upp till 10 km/tim för fort, ökar till drygt 3000 kr att köra 50 km/tim för fort. Körkortet blir indraget om man kör mer än 40 km/tim för fort.
Där kör man inte alls lika ofta över hastighetsgränsen. Beror troligen på att man har mer rimliga högre hastighetsgränser.

#4 • Uppdaterat: 2015-02-28 11:01
Hackenbush

Kanske man skulle ha samma system som i England då, att man får prickar på körkortet vid varje hastighetsöverträdelse. Vid 12 prickar dras körkortet in.

#5 • Uppdaterat: 2015-02-28 12:18
ola e

Det är Nya Zeeland som jag skrev om i #3. De har också ett pricksystem. Det behövs 100 prickar för att körkortet skall dras in. Om du t.ex. kör mindre än 10 km/tim för fort ger det 10 prickar, mindre än 20 km/tim 20 prickar. Prickarna räknas under 2 år. Man kan alltså åka fast 9 ggr under 2 år om man kör max 9 km för fort utan körkortsindragning. Det finns ett hundratal fel som ger prickar. Så lågt som 10 prickar ges bara vid 3 orsaker.
Det är alltså ganska fritt att köra upp till 10 km/tim för fort- eller kanske 20. Ändå är det få som kör för fort. De har få hastighetskameror, och det ger inga prickar att ha kört för fort vid kamera.

#6 • Uppdaterat: 2015-02-28 12:46
Kandidat

Focus har så rätt. Hade det tveksamma nöjet i somras att på cykel möta en mindre skåpbil med 3-4 grabbar, tror inte någon av dem hade under 1 promille i blodet (inklusive föraren). Tack och lov blev det ingen olycka den gången utan att jag behövde göra så jättemycket för att undvika den. Men klart läskigt var det!

#7 • Uppdaterat: 2015-02-28 12:56
Hundter

Vad jag förstår så är det fasta bötesbelopp på fortkörning?! Sålunda drabbar det olika för fattiga och rika! Enl. mitt förmenande borde det vara dagsböter som sätts efter inkomst! 2400;- känns säkert tuffare att betala för en låginkomsttagare än för en miljardär!

#8 • Uppdaterat: 2015-02-28 13:04
Hundter

Hackenbusch. Håller med dig helt och fullt! Det borde rensas upp i skyltfloran ordentligt! Ta bort alla skyltar som efter 50 meter ändras till högre eller lägre hastigheter! Kolla alla illa placerade skyltar! Måla dessutom gällande hastigheter direkt på vägen med jämna mellanrum! Man kan köra 10-tals mil utan att en hastighetsskylt dyker upp! Blir man gång efter annan omkörd av bilar tror man snart att det är en själv som håller för låg hastighet osv.
Många stop-skyltar står illa placerade och kan döljas av träd och buskar! varför inte komplettera skylten med målning på vägen STOP?
Ha realistiska hastigheter på vägarna! 110 km/h på grusväg och 80 km/h på asfaltväg rimmar dåligt!

#9 • Uppdaterat: 2015-02-28 15:42
ola e

Delar man upp vad polisen gör per dag: Man bötfäller 315 av 1 miljon fortkörare. Man stoppar 52 av 13000 alkoholpåverkade. Man bötfäller 54 av 100000 som inte har bälte. Man stoppar 0,22 per dag som kör vingligt p.g.a. mobilen. Det känns som det är svårt att bli av med körkortet med ett pricksystem.

#a • Uppdaterat: 2015-03-02 08:26
Bortom

Och hur många kör dödströtta? (minst lika illa som onykterhet)
Det @ola e 2015-02-28 15:42 skriver är också tänkvärt: chansen till att bli börfälld närmar sig lotterinivåer... med andra ord: om man har RIKTIGT otur åker man dit... annars inte. Böterna har ingen avskräckande effekt alls. Och då ska man inte förglömma att statistiken visar bara de som bli ertappade / kontrollerade... samtidigt sker det kopiöst flera brott i resten av landet. Hela systemet borde göras om, ex.vis. att införa rekommenderade hastighetgränser med en översta gräns. De rekommenderade skulle vara skäliga så den sammanfaller ung. med det som känns naturligt... och den översta skulle aldrig få överskridas. Man måste helt enkelt återställa respekten för trafikreglerna... idag anses reglerna mest som rekommendation.
För övrigt: det bästa sättet att få ner hastigheten är smala vägar.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.