Nästa artikel
Polisen synar tung trafik
Nyheter

Polisen synar tung trafik

Publicerad 15 oktober 2019
Extra kontroller av lastbilar och annan tung yrkestrafik den här veckan.
Mellan 14 och 20 oktober göra extra många poliskontroller längs våra vägar. Det är en del av en EU-gemensam trafikvecka för kontroll av tung yrkestrafik. Bland annat granskar polisen förarnas kör- och vilotider.
– Förare som inte får den vila de ska ha är en säkerhetsrisk både för sig själva och för andra trafikanter, säger Erling Andersson, poliskommissarie på Utvecklingscentrum Mitt. 

Andra saker som kollas är ekipagets lastsäkring, eventuellt farligt gods och fordonsvikt. Dessutom läggs extra resurser för att upptäcka olaga cabotage.

Cabotage innebär att utländska transportföretag stationerade i ett EU-land under vissa förutsättningar har rätt att genomföra inrikestransporter i ett annat EU-land, men det måste gå till på rätt sätt. Bryter transportföretaget mot reglerna innebär det i normalfall en sanktionsavgift på 40.000 kronor.

Diskutera: Vad tycker du om att polisen kollar tung yrkestrafik?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-10-15 16:37
Optimus

Körde på Essingeleden idag, hade släpkärra med last påkopplad så jag körde lugnt i 70km/h(som man får köra på leden). Blev omkörd av tung lastbil från Lettland, han höll mellan 80-90km/h och faktiskt sick-sackade mellan filerna. Det är inte bra, ser riktigt farligt ut med en tung lastbil som har bråttom mellan filerna på en sådan hård trafikerad väg. Dåligt gjort av en professionell chaufför.

#2 • Uppdaterat: 2019-10-15 16:57
Sabud2

Jag kör sträckan Stockholm-Linköping (och retur) 52 gånger om året och kan då inte se någon skillnad beträffande hastighet mellan svenska och utländska långtradarchaffisar. På motorvägen går det ganska lagligt men många håller nästan samma fart
på Stockholms 80-70-infarter.

#3 • Uppdaterat: 2019-10-15 18:29
gran

Sträckan Värnamo- Jönköping åker jag ofta och ser ofta utländska lastbilar parkerade på fickor som skall använddas av arbetsfordon. Har ringt Polisen i Jönköping ett otal gånger och påpekat att det är en trafikfara att bromsa in till noll på en motorväg, och dom skitar ner på fickorna med skräp avföring mm. Men vad gör då Jönköpingspolisen. INGENTING för det står lastbilar där varje dag. Är dom lata eller vad är det, för jag sett både privat bilar som polisen använder och även patrullbilar vid flertal tillfällen och sett att samma lastbil stående även vid hemfärd. Så att inte ge dessa skitåkare rejäla böter, klampa däcken och inte låta de åka innan en hög bot är betald. Går detta i Tyskland så borde det gå här. Så Polisen gör ert jobb.

#4 • Uppdaterat: 2019-10-15 20:19
Erkka

För tung Lb med tungt släp är det 80 som gäller. Inte många håller det.
Dock har lb spärr som gör att dom inte går fortare än 90 typ.

Sen är deras hastighetsmätare exakta till skillnad från vanliga fordon så det kan upplevas som om dom kör fortare än vad dom gör

#5 • Uppdaterat: 2019-10-15 21:17
Hackenbush

Det som förr var vägens riddare är nu vägens marodörer. De tvekar inte att ligga 2 meter bakom en trots att man kör i 85 på 80-väg. Bromsar man lätt för att få dem att öka avståndet blir de förbannade och tutar.
Om jag bevöver tvärnita för t. Ex. Ett rådjur så har man lastbilen inne i kupén.

#6 • Uppdaterat: 2019-10-15 21:34
Erkka

Intelligentes: googla lite först...

”Tung lastbil får köra högst 90 km/timmen på motorväg eller motortrafikled, 80 km/timmen på annan väg eller om lastbilen har släp”

#7 • Uppdaterat: 2019-10-15 22:52
John2008

Hoppas polisen även kollar hastighet, avstånd till framförvarande och allmänt trafikvett på den tunga trafiken, för värre syndare sett till sin storlek och farlighet finns inte!

Att en lastbil med släp drar 10-15 % mer diesel när den körs i 90 km/ tim. istället för lagliga 80 km/ tim. verkar inte alla åkerier och chaufförer förstå, utan det är enklare att gnälla på höga drivmedelskostnader. Den tekniska möjligheten att spärra lastbilen på max. 80 km/ tim. när den har släp borde finnas och varför görs i så fall inte detta? De som upphandlar transporttjänster tycker jag borde ha detta som grundkrav för det minskar både olycksrisker och utsläpp.

#8 • Uppdaterat: 2019-10-16 10:09
gran

Hade en Lastbil efter mig i 100km/tim som tyckte det borde gå fortare och låg knappt några meter bakom. Jag öppnade takluckan o skickade ut ett äpple och boom så slog han av farten knäckte nog hans framruta. Tycker otroligt illa om dessa jävla utländska åkare.

#9 • Uppdaterat: 2019-10-16 10:12
gran

Svenska regeringen låter utländska åkare åka GRATIS på Sveriges vägar. De skitar ner lägger avföring utanför hytten och kör på så skitig diesel så miljömupparna gråter blod. Avsätt denna flata regering svenska folk.

#a • Uppdaterat: 2019-10-16 10:24
Henrik M

Gran: Du är medveten om att även om han låg nära så är ditt beteende i den situationen ett större brott? Hade det äpplet klippt hans ruta, och du bara kört vidare trots att han signalerat eller försökt påkalla din uppmärksamhet så gör du dig skyldig till smitning från olycksplats.

Att utländska åkare beter sig illa biltvis säger jag inte emot, men du skriver som att du inte tycker de ska få köra gratis på våra vägar. Anser du då med att våra svenska åkare ska betala för att köra på alla vägar i utlandet med? Självklart ska de följa samma regler som våra åkare vad gäller både avgifter, villkor och regler samt lagar. Men utöver det kan du nog inte kräva så mycket.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.