Bild
Nästa artikel
Polisen synar tung trafik

Polisen synar tung trafik

Nyheter

Extra kontroller av lastbilar och annan tung yrkestrafik den här veckan.

Mellan 14 och 20 oktober göra extra många poliskontroller längs våra vägar. Det är en del av en EU-gemensam trafikvecka för kontroll av tung yrkestrafik. Bland annat granskar polisen förarnas kör- och vilotider.
– Förare som inte får den vila de ska ha är en säkerhetsrisk både för sig själva och för andra trafikanter, säger Erling Andersson, poliskommissarie på Utvecklingscentrum Mitt. 

Andra saker som kollas är ekipagets lastsäkring, eventuellt farligt gods och fordonsvikt. Dessutom läggs extra resurser för att upptäcka olaga cabotage.

Cabotage innebär att utländska transportföretag stationerade i ett EU-land under vissa förutsättningar har rätt att genomföra inrikestransporter i ett annat EU-land, men det måste gå till på rätt sätt. Bryter transportföretaget mot reglerna innebär det i normalfall en sanktionsavgift på 40.000 kronor.

Diskutera: Vad tycker du om att polisen kollar tung yrkestrafik?
 
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2019-10-15 15:09

Inte ett ord om hastigheterna som idag ligger på 100 km/h till 120 km/h. Detta är ju mer regel än undantag idag, särskilt bland alla dessa utländska dragbilar. Bedrövligt! Varför i helsike görs det ingenting åt detta? För tung lastbil är det 90 km/h som gäller som högsta tillåtna hastighet på motorväg och motortrafikled, annars är det faktiskt 80 km/h som är högsta tillåtna hastighet! Titta hur det ser ut på vägarna. Jag blir så förbannad på detta. De kör som svin, men ingen gör något åt det.

#2
2019-10-15 16:37

Körde på Essingeleden idag, hade släpkärra med last påkopplad så jag körde lugnt i 70km/h(som man får köra på leden). Blev omkörd av tung lastbil från Lettland, han höll mellan 80-90km/h och faktiskt sick-sackade mellan filerna. Det är inte bra, ser riktigt farligt ut med en tung lastbil som har bråttom mellan filerna på en sådan hård trafikerad väg. Dåligt gjort av en professionell chaufför.

#3
2019-10-15 16:57

Jag kör sträckan Stockholm-Linköping (och retur) 52 gånger om året och kan då inte se någon skillnad beträffande hastighet mellan svenska och utländska långtradarchaffisar. På motorvägen går det ganska lagligt men många håller nästan samma fart
på Stockholms 80-70-infarter.

#4
2019-10-15 18:29

Sträckan Värnamo- Jönköping åker jag ofta och ser ofta utländska lastbilar parkerade på fickor som skall använddas av arbetsfordon. Har ringt Polisen i Jönköping ett otal gånger och påpekat att det är en trafikfara att bromsa in till noll på en motorväg, och dom skitar ner på fickorna med skräp avföring mm. Men vad gör då Jönköpingspolisen. INGENTING för det står lastbilar där varje dag. Är dom lata eller vad är det, för jag sett både privat bilar som polisen använder och även patrullbilar vid flertal tillfällen och sett att samma lastbil stående även vid hemfärd. Så att inte ge dessa skitåkare rejäla böter, klampa däcken och inte låta de åka innan en hög bot är betald. Går detta i Tyskland så borde det gå här. Så Polisen gör ert jobb.

#5
2019-10-15 20:19

För tung Lb med tungt släp är det 80 som gäller. Inte många håller det.
Dock har lb spärr som gör att dom inte går fortare än 90 typ.

Sen är deras hastighetsmätare exakta till skillnad från vanliga fordon så det kan upplevas som om dom kör fortare än vad dom gör

#6
2019-10-15 20:36

Men Erkka: Tung lastbil får köras i 90 km/h på motorväg och motortrafikled! Och långt från alla lastbilar har hastighetsbegränsare.

En lastbils hastighetsmätare är inte mer exakt än en personbils. Men även om så vore fallet (ytterst marginellt) kamouflerar det inte 100 på 80-väg eller 115 på 90-väg. Dessutom kan man lätt idag - i de flesta personbilar - kolla hastigheten via GPS.

Nej, problemet är STORT!

#7
2019-10-15 21:17

Det som förr var vägens riddare är nu vägens marodörer. De tvekar inte att ligga 2 meter bakom en trots att man kör i 85 på 80-väg. Bromsar man lätt för att få dem att öka avståndet blir de förbannade och tutar.
Om jag bevöver tvärnita för t. Ex. Ett rådjur så har man lastbilen inne i kupén.

#8
2019-10-15 21:34

Intelligentes: googla lite först...

”Tung lastbil får köra högst 90 km/timmen på motorväg eller motortrafikled, 80 km/timmen på annan väg eller om lastbilen har släp”

#9
2019-10-15 22:52

Hoppas polisen även kollar hastighet, avstånd till framförvarande och allmänt trafikvett på den tunga trafiken, för värre syndare sett till sin storlek och farlighet finns inte!

Att en lastbil med släp drar 10-15 % mer diesel när den körs i 90 km/ tim. istället för lagliga 80 km/ tim. verkar inte alla åkerier och chaufförer förstå, utan det är enklare att gnälla på höga drivmedelskostnader. Den tekniska möjligheten att spärra lastbilen på max. 80 km/ tim. när den har släp borde finnas och varför görs i så fall inte detta? De som upphandlar transporttjänster tycker jag borde ha detta som grundkrav för det minskar både olycksrisker och utsläpp.

#10
2019-10-15 23:36

Erkka: Det var ju det som jag skrev från början, i mitt första inlägg. Läser du inte vad andra skriver?

Hackenbush: Det finns svenska chaufförer som kör så som du beskriver, men de är lätträknade. Det är främst chaufförerna från öststaterna som utmärker sig - särskilt angående hastigheten. Om du vid varje tillfälle läser registreringsskylten på dragbilen (inte trailern eller släpet, för de är oftast svenska!), ser du snart vad jag menar.

#11
2019-10-16 10:09

Hade en Lastbil efter mig i 100km/tim som tyckte det borde gå fortare och låg knappt några meter bakom. Jag öppnade takluckan o skickade ut ett äpple och boom så slog han av farten knäckte nog hans framruta. Tycker otroligt illa om dessa jävla utländska åkare.

#12
2019-10-16 10:12

Svenska regeringen låter utländska åkare åka GRATIS på Sveriges vägar. De skitar ner lägger avföring utanför hytten och kör på så skitig diesel så miljömupparna gråter blod. Avsätt denna flata regering svenska folk.

#13
2019-10-16 10:24

Gran: Du är medveten om att även om han låg nära så är ditt beteende i den situationen ett större brott? Hade det äpplet klippt hans ruta, och du bara kört vidare trots att han signalerat eller försökt påkalla din uppmärksamhet så gör du dig skyldig till smitning från olycksplats.

Att utländska åkare beter sig illa biltvis säger jag inte emot, men du skriver som att du inte tycker de ska få köra gratis på våra vägar. Anser du då med att våra svenska åkare ska betala för att köra på alla vägar i utlandet med? Självklart ska de följa samma regler som våra åkare vad gäller både avgifter, villkor och regler samt lagar. Men utöver det kan du nog inte kräva så mycket.

#14
2019-10-16 10:41

Just kontroll av cabotage är enormt viktigt och totalt eftersatt, likaså de utländska bilarnas skick och vilket bränsle de kör på. Vi ska inte ha låglönechafförer på våra vägar som dessutom inte betalar svensk skatt. Men någon politisk vilja finns tyvärr inte hos regeringen för att ändra detta, i så fall skulle problemen varit lösta för många år sedan

#15
2019-10-16 11:14

Henrik M. Hade gärna kastat något större om jag haft det. Det är livsfarligt att ligga ett par meter i 100km/tim med en 60 tonnare då får de smaka på samma mynt. Det skall kosta för utlänska åkare att skita ner Sverige med avföring överallt där de stannar. Respekt om jag får be.

#16
2019-10-16 11:28

Gran: Såklart det är livsfarligt, men du menar inte att kasta ett objekt som potentiellt kunnat spräcka en ruta och i samma ögonblick skapa en chock hos föraren som gjort att han kanske vinglat till och skapat en olycka med illa utgång, det är inte livsfarligt? Du skriver om respekt.....tänk ett varv till snälla innan du skriver mer om detta.
Som jag skrev, jag håller med om att de ska följa de regler, lagar och villkor som finns, men att de inte gör det ger ingen rätt att bete sig idiotiskt tillbaks.

#17
2019-10-16 14:12

Henrik M: Förklara varför en Lastbilsåkare skall ligga 2 meter bakom mig med en 60 tonnare utan att irritera mig. Bara för att idioten sitter högt och inte skadas själv om han kör över mig vid en ev kraftig inbromsning. Nej han skall ha något i vindrutan och det skall kosta på att vara så jävla oförsiktig att tro att jag inte reagerar om man beter sig så. Lagar o regler säger du de utländska åkarna SKITER i våra regler då får de fan stå sitt kast med utgift på en ny framruta.

#18
2019-10-16 18:04

gran: Jag hade inte tänkt kommentera dina inlägg, men känner att jag måste göra det ändå. Hur du än vänder och vrider på det så begick du ett brott - ett brott som dessutom hade kunnat leda till en olycka. Att den bakomvarande chauffören bröt mot trafikreglerna är en sak, men det ger INTE dig rätten att förstöra andras egendom. Jag önskar att du hade åkt dit på tilltaget, för om inte annat hade du blivit av med körkortet för lång tid framåt. Vad blir det nästa gång? Ett stort, grönt äpple som studsar på lastbilens vindruta och sedan ut mot vägkanten, där det träffar en 9-åring på cykel som välter ut i vägbanan? Eller en stor sten, som åker rakt genom vindrutan och gör föraren medvetslös (eller dödar honom), varpå lastbilen okontrollerat orsakar världens kollision med fyra döda som följd? Kom igen människa, för h*lvete.

#19
2019-10-16 18:11

Nu får ni tagga ner. Acceptera att ni tycker olika.

#20
2019-10-16 18:31

Men detta handlar inte om att tycka olika, Hackenbush, det handlar om att en person sitter i tråden och säger öppet att han begår brottsliga handlingar i trafiken - och dessutom försvarar dem!

#21
2019-10-16 18:40

Varken du eller jag kan förhindra det, och polisen kan inte heller göra något utan bevis så bara släpp det nu. Du kommer aldrig att kunna övertala honom att sluta med det heller och då blir det bara 200 inlägg där ni försöker övertala varandra och när det inte går så blir det som vanligt personpåhopp.
Släpp det nu.

#22
2019-10-16 19:15

Jaja, du har kanske sett att jag tillämpar policyn att inte hänga på en diskussion för länge. Nu har vederbörande inte ens svarat, men det lär mycket riktigt inte göra någon skillnad!

#23
2019-10-16 21:47

Intelligentes: jag skrev: ”För tung Lb med tungt släp är det 80 som gäller”. Notera ”med tungt släp”. Sluta svamla och läs istället.

#24
2019-10-18 10:02

Intelligentes: Ja du kan ju tycka vad du vill jag tror inte 9-åringar cyklar på en motorväg o gör de det begår de ju ett brott eller hur. Du är bara lite patetisk som tycker att åkare får uppföra sig lite hur som helst, har han förmågan att ligga ett par meter bakom har han också förmågan att få ett stort hårt grönt äpple i framrutan. En ny ruta kostar ju en del och vad de utländska åkare inte gillar så är det utgifter så det kanske biter lite.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.