Bild
Nästa artikel
Nästa vecka kommer polisen att genomföra extra många hastighetskontroller på svenska vägar.
Nästa vecka kommer polisen att genomföra extra många hastighetskontroller på svenska vägar.

Polisen skärper hastighetsbevakning

Nyheter

Nästa vecka väntas fler hastighetskontroller än vanligt av polisen på svenska vägar.

Fokuset på hastighet under vecka 34 är ett initiativ från EU:s sida och sker samma vecka i alla medlemsländer. Var kontrollerna ska ske i Sverige bestäms lokalt utifrån vilka vägsträckor som ger störst effekt i att motverka dödsolyckor och antalet skadade i trafiken.

Enligt polisens beräkningar skulle en sänkning av medelhastigheten på Sveriges vägar rädda 15 liv årligen. Idag kör hälften av bilisterna för fort och de flesta håller 6-10 kilometer i timmen över rådande hastighetsbegränsning, enligt polisen.

– Ska vi rädda liv måste medelhastigheten sänkas. Det är därför viktigt att kontrollerna riktar sig mot både de fåtal som kör mycket för fort och de många som kör lite för fort, säger Ursula Eriksson, trafikstrateg på Polismyndigheten.
 
Diskutera: Vad tycker du om de extrainsatta hastighetskontrollerna som görs nästa vecka?
 
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2017-08-18 14:39

Det är helt OK så länge de inte ställer sig precis efter övergången från en högre tillåten hastighet till en lägre. Man ställer sig liksom inte på bromsen. Så om bilen inte motorbromsar tillräckligt snabbt så kan man åka dit om polisen vill j-vlas.

#2
2017-08-18 14:47

Jag testade under en vecka att sänka hastigheten, istället för 100-120 körde jag 90-100. Normalt drog min SUV(har bytt till annan bil nu) 0,7 l/mil. Under veckan med lite lugnare körsätt sjönk förbrukningen till 0,63 l/mil. Det är cirkus 1 kr/mil lägre soppakostnad. Jag kör c:a 2400 mil/år, skulle ge 2400 kr lägre soppakostnad på året. Om det är värt det har vi väl lite olika uppfattningar om. Men det är bra att Polisen syns mer ute på vägarna, det finns många som har tung gasfot(inkl mig själv).

#3
2017-08-18 15:06

Bra att trafikpolisen har kontroller, men helt fel fokus! Det är inte bilister som kör 6-10km/h för fort som är problemen. Det är de som kör mycket för fort-mer än 15km/h över hastighetsbegränsningen, men framförallt de som kör trafikfarligt och därmed bryter mot flera andra viktiga trafikregler och skapar stress och ilska och ibland skräck hos oss som kör 10 km/h för fort men i övrigt respekterar våra medmänniskor och trafikreglerna. Men det är nog så-polisen väljer den enkla vägen och fångar oss som kör lite för fort så ser det lite bättre ut i deras statistik.

#4
2017-08-18 16:01

Jaga inte dom som kör 76 på 70 väg och liknande tycker jag.
Lägg krutet på dom som riktigt syndar.

#5
2017-08-18 16:08

Om medelhastigheten skulle sänkas mera så kommer cyklisterna körande förbi en med bil.

#6
2017-08-18 16:44

Avståndshållning och fylla borde prioriteras,hastighetsfokus runt skolor.
Men visst,mycket kulor in till staten är väl det som är huvudsyftet,inte säkerheten.

#7
2017-08-18 16:45

@ Pär: Det gör dem redan..

#8
2017-08-18 17:03

Efter ett par års frånvaro på vägarna, särskilt hastighetskontroller, kommer detta att bli en överraskning för många. Vad tjänar man i tid på att köra t.ex. 6 km/Tim mer än anvisad hastighet? Det finns folk som anger att de ställer in farthållaren på 6-7 km/Tim. för fort för att de inte kan bötfällas för det. Vilket larv, håll angiven hastighet och ta ansvar för vad ni sysslar med.

#9
2017-08-18 17:55

Det är ofta 6-7 km/h i hastighetsskillnad mellan att köra 6-7 km/h för fort och att ställa in farthållaren på 6-7 km/h för mycket på de vägar man använder farthållare.

#10
2017-08-18 19:19

Detta ensidiga fokus på hastigheter räcker inte. Budskapet vi får är ju att om vi bara håller hastighetsgränsen så händer ingenting, då är allt frid och fröjd. Och det är ju totalfel. Det är så många andra beteenden som borde kontrolleras minst lika mycket eller mera, som t ex korta avstånd, farliga omkörningar, nonchalans och hänsynslöshet, berusning, SMS-ande etc. etc.
Är fullständigt övertygad om att inte en enda olycka beror endast och enbart på att någon överskridit hastighetsgränsen utan det finns alltid en rad andra faktorer, felbeteenden, missanpassningar mm som ställer till det. Och det inträffar högst sannolikt en hel del svåra olyckor trots att de inblandade har hållit hastighetsgränsen, men annat har gått fel. Hastighet i sig är inte farligheten, det är hastighet i kombination med något annat.

#11
2017-08-18 19:30

Man skulle varje år kunna kräva att stegar måste vara lite kortare eftersom folk faller och dör från stegar. Kortare stege är lika med minskad risk. Någonstans blir stegar oanvändbara om man inte inser att stegar är nyttiga också och att olyckor ofelbart inträffar överallt där människor finns. Så tänker jag om hastighetsgränser som ständigt sänks.

#12
2017-08-18 19:32

"15 liv sparade per år" Haha vilket j---a skämt. Det är en droppe i havet och vi bilister vill ha rimliga hastighetsgränser. Inte konstant sänkta hastighetsgränser och bror duktiga där ute som gnäller på oss som kör den hastighet som varken skadar oss eller någon annan och som det inte var några problem att köra för några år sedan. Lägg ner hastighetsjagandet. Det är mittfilsåkare och idioter, som försöker leka polis i trafiken som är de som ska bort. Att jag kör 100 på 80 väg, dödar ingen.

#13
2017-08-18 20:17

AudiS4 : Du har inte dödat någon än, menar du väl?

#14
2017-08-18 20:51

AudiS4: Varför är det så viktigt för dig att köra för fort?

#15
2017-08-18 21:12

Vissa länder högde sin fartsgräns för att få bättre flyt och rädda liv,den blev 130-140 på särskilda vägar.I detta land är vägarna av helt annan kvalitet än i Sverige även då ländet anses som "fattigt"?Så kan det bli i ett land som har högst skatt men skitiga vägar=man får inte mycket för pengarna i Sverige.Dårliga vägar kostar liv helt klart.Och på toppen av det dårliga förare på mobiltelefoner är resept för allvarliga olyckor.

#16
2017-08-18 22:55

Med tanke på att 10 000 poliser ska rekryteras och att inget parti som lovar ungefär samma sak inte kunnat eller vill visa hur det ska finansieras så är detta ett alternativ att få in lite flis.
Sen kan man inte säga ett generellt uttalande att Sverige har högst skatt.
http://www.expressen.se/dinapengar/de-har-landerna-har-hogst-skattetryck/

Men allt handlar om prioritering såklart i det femte största landet i Europa.

#18
2017-08-19 00:34

Jag tror mer på att kontrollera avstånden samt alla som fipplar med telefonen... totalt livsfarligt och skapar alla dessa serie krockar. Inför fängelse för de som bryter mot detta och skapar en olycka. Höj böterna rejält, kanske procent på årlig inkomst samt mer synliga poliser. Att jaga ett par kilometer per timme ger nog inget.

#19
2017-08-19 07:15

Äntligen lite riktiga fartkontroller, det är välkommet.
Och de tar inte de som kör mätarmässigt några kilometer för fort.
Dels så stämmer ju inte hastighetsmätaren i bilen exakt utan visar oftast någon kilometer för mycket i hastigheter över 80 dels så drar polisen av 3 kilometer per timme från lazerns värde p.g.a. eventuell felvisning.
Jag kör förbi lazerkontroller med farthållaren inställd på 85km/h på 80-väg.

#20
2017-08-19 08:06

Och det skulle fungera även med 87-88km/h...
Jag blir lite trött på de som säger att "jag åkte fast när jag körde 4km/h för fort" för i verkligheten så var det nog minst 10km/h för fort.

#21
2017-08-19 09:24

Många fordonsförare är kass på att hålla hastighetsgränserna, så skärp hastighetskontroll som den kommande, skulle behövas varje dag, året runt.

#22
2017-08-19 10:33

Äntligen lite poliser på vägarna

#23
2017-08-19 14:57

Ja, nu behöver polisen mer pengar igen.
Extrainsatta hastighetskontroller gör ingen nytta för överlevnaden mer än i trafikstrategers kalkylprogram, tror jag.
Så det gäller att ligga lågt v34. Förhoppningsvis stoppar de kanske någon berusad, körkortslös eller sms:are - när de ändå är på plats..
Varför införs inte en lag i Sverige som säger att alla fordon ska ha färdskrivare, eller programmeras så att de inte kan köras fortare än hastighetsbegränsningen på gatan/vägen de kör på? Den programmeringen kan säkert lätt fixas med hjälp av bilens dator och GPS:ens kunskaper. Då skulle vi slippa alla hastighetskontroller - men då skulle polismyndigheten inte få ihop sin budget....

#24
2017-08-19 15:15

"Enligt polisens beräkningar skulle en sänkning av medelhastigheten på Sveriges vägar rädda 15 liv årligen." Ok, hur stor sänkning? Från 72 till 71 km/h? Från 90 till 60? Det finns ju inget värde, och därmed är påstående helt värdelöst.....
Det som polisen borde lägga energi på är att jaga dem som kör utan hänsyn till andra, som gör idiotomkörningar, som är onyktra och kör med olagliga fordon. Inte dem som kör 76 på en folktom 70-väg.

#25
2017-08-19 16:19

Vad är problemet? Trafikverket och kommunala myndigheter bestämmer vilka hastighetsbegränsningar som skall finnas på olika vägavsnitt. Polisen är ålagda att sköta övervakningen utan att en krona direkt tillfaller polisen utan till staten som har en massa hål att stoppa dem i. Vid upptäckta överträdelser har inte polisen rätt att lämna rapporteftergift om det inte är klart ursäktligt eller ringa förseelse. Vem kan påstå att det är ursäktligt eller ringa när man fullständigt struntar i skyltningen. Har man inte lyckats bromsa ner hastigheten när begränsningen börjar har man inte anpassat sin hastighet på rätt sätt.
Var och en kan inte använda sina egna regler varken i trafiken eller annars, då blir det som det är för tillfället i stort sätt anarki. Trafikanterna är själv skuld till att hastighetsbegränsningarna behövs, jag vågar inte ens tänka tanken på hur det inte skulle fungera utan.

#26
2017-08-20 07:58

Bilräven skrev "Varför införs inte en lag i Sverige som säger att alla fordon ska ha färdskrivare, eller programmeras så att de inte kan köras fortare än hastighetsbegränsningen på gatan/vägen de kör på? "

Detta kommer att införlivas med de självkörande bilarna, När vi kommer så långt att det bara finns självkörande bilar kommer ingen att kunna köra för fort för den självkörande bilen håller alltid rätt hastighet.

#27
2017-08-20 09:04

Det är väl bra om Polisen visar sig ute på vägarna då kanske några får ta bort nallen från örat någon liten stund,för någon dag sedan såg jag en kvinna på en påfart till E4-an, svänga ut framför en långtradare i ca 50 km med nallen i örat långtradaren fick nita för det låg bilar i omkörningsfilen,

#28
2017-08-20 10:57

Det är bra att de är ute och kollar, jag hoppas verkligen att de höjer på ögonbrynen och bötfäller rejält alla dessa bilister som inte vet vad hålla avstånd är, och de som sitter och pillar med sin kära telefon, håller helt med styggavargen , böter i storleksordningen minst
5000 kr så att vi på sikt blir av med detta ofoget.

#29
2017-08-20 11:05

Bra! Då hoppas jag att dom flesta låter bli att blinka med lyset och varna för dessa kontroller, så kanske polisen även får bort några körkortslösa, rattfyllerister, efterlysta och bilar med körförbud från vägarna. Tänk lite längre än att vara en anarkist/hjälte som ska rädda fortkörare från böter. Det finns det som är värre än fortkörare som kan fortsätta åka längs våra vägar tack vare dessa blinkningar...

#30
2017-08-20 11:07

Stora frågan är om våra hastighetsgränser på nåt sätt satts med hänsyn till miljö, för att minska utsläpp. Är så fallet, vilket är troligt, så blir det helt fel om man åker dit för fortkörning och det anses vara ett säkerhetsbrott. Är det ett miljöbrott så bör utformning och böter vara en annan. Det blir ju då ännu konstiga om man kör för fort i t.ex. en ren elbil, är det fortfarande samma miljöbrott då?

#31
2017-08-20 15:40

Polisen påstår att ca hälften kör för fort (endast 6-10 km för fort)
Det bevisar de att hastighets begränsningarna är helt felaktiga
Ex: om det är ett sällskap på 20 pers, äter på en restaurang
och dessa blir magsjuka
Då är det ju maten som är felaktig
Exakt så är det med hastighets begränsningarna
som är felaktiga satta därför så kör folk lite för fort förhållande
till angivna hastigheten.
De olyckor som sker beror inte på att de har kört 6 -10 km för fort
Angående miljön: så ökar bränsleförbrukningen på 40 vägarna sedan de
sänktes från 50 km.
(MSO 1000 har helt rätt i sitt inlägg)

#32
2017-08-20 15:51

Det är helt fel med dessa hastighetssänkningar som gjorts. Det görs aldrig några höjningar ens när det är berättigat.
I tätorter har det blivit för mkt 40.
Det rör sig också om sänkningar från 90 till 80 på många riks- och europavägar samt även en del övriga vägar.
Gemensamt för dessa är att tidigare satta 90-gränser får anses vara låga nog.
Ja, en del vägar borde i stället höjas till 100. Det har redan gjorts alldeles för många, helt oacceptabla sänkningar till 80 på många vägar.
100 är för lågt på 2+1-vägar. För att hinna om ett par långtradare eller husvagnar när man får dubbelfil måste man upp i minst 110. Framförallt som man ofta har en eller ett par bakom sig som också vill hinna om.
Nu måste motororganisationerna, medier och alla vi bilister börja att på allvar ta upp kampen mot denna hastighetstalibanism. Det finns kanske en
viss tradition av politisk korrekthet inom organisationer som vi nu måste skaka av oss. Kampen mot för låga hastigheter kan föras av alla.
Trafikverket har även helt fuskat bort 120 på motorvägar. Utsläppsskäl är inget godtagbart argument. För övrigt släpper dagens bilar ut mindre och mindre. Många fler motorvägssträckor på bl. a. E4, E6, E18 o E20 samt nya Rv 40 borde få 120. Ett verkligt skräckexempel på uteblivna 120 (av "utsläppsskäl") är den drygt åtta mil långa sträckan på E4 mellan Jönköping -Toftaholm!

#33
2017-08-20 17:58

Saxat ur Aftonbladet: "Fokus även på de som bara kör lite för fort"
All är som vanligt och jag får en dålig smak i munnen...

Minns den tiden då vi hade gott om Poliser, de lurade med förkärlek på cyklister och mopedister, farsan min fick böta ett otal ggr för avsaknad av lyse på cykeln, polisen visste när dem gubbarna på fabriken slutade sina skift och kom på sina cyklar..

Idag så står polisen i princip handfallen inför brottsligheten..den fick sitt uppsving på den tiden då polisen med förkärlek jagade svenne och att ränderna går inte ur.

#34
2017-08-20 18:58

Tycker det verkar vara mycket kvinnliga poliser numera som gör fartkontroller. Är det för att det är det minst riskabla polisjobbet?

#35
2017-08-20 19:28

Tror inte det Vidstige, tror till och med att din iaktagelse är fel.

#36
2017-08-21 00:40

Vidstige #30: Ja, hastighetsgränserna har förutom för trafiksäkerhetens skull, satts med tanke på miljö, alltså utsläpp och ibland även buller. Allt har ju inte blivit perfekt, men överlag har det fått skaplig effekt.

Jag tycker att det räcker med en sorts fortkörningsböter, men det får gärna vara betydligt högre belopp än idag, och baserat på inkomst som i en del andra länder.

#37
2017-08-20 21:21

Bond, dom senaste jag sett i Stockholm har varit enbart kvinnor.

John2008, fast då blir ju en hastighetsöverträdelse i första hand ett miljöbrott.

#38
2017-08-20 23:57

Jag möter nästan alltid dem grova fartsyndarna, en fräck körstil och fri fart vad det ser ut som.
Falsk-skyltad? Målvakt? Det är som alltid att man ska inte skylla ifrån sig!
Dock är det så att ju tyngre som brotten är ju mindre risk löper man att åka fast.
Där står polisen med laser och plockar dem sk hederliga för att det är så enkelt och jag ger mig tusan att polisen står kvar o vinkar när en flådis viner förbi, det är för mycket arbete och få resurser på den biten att jaga i kapp o lagföra rent bus..

#39
2017-08-21 07:58

Ett jäkla tjöt om att farten alltid är så farlig i trafiken. Ja, det är farligt, men det är mycket annat också i vår värld. Nu är vi nere på ca 260st som omkommer i trafiken årligen. Årligen dör ca 90.000, dom allra flesta pga ålder, men också väldigt många i olika sjukdomar. Hjärt&kärlsjudomar, cancer, demens, diabetes mm.. Bortser vi från sjukdomar som är det vanligaste, så finns flera kategorier som fler dör av än trafiken. Fallolyckor står för över 1000 årligen, Självmord står för ca 1500 personer årligen. Förgiftningsolyckor (ex narkotika/alkohol) 440st. Tycker t.o.m drunkningar på ca 80st är mer allvarligt med tanke på hur lite vi färdas/vistas i vatten kontra trafiken. Är anledningen att gapas så mycket om hastigheten för det är den billigaste stället o kapa dödsfall på för politikerna. Att bygga bättre vägar kostar pengar. Likaså bättre sjukvård.

#40
2017-08-21 08:16

Rätt många här som jobbar på sitt dåliga alibi för att inte följa gällande regler, tycks det!

#41
2017-08-21 08:34

Ja det finns ju inga ursäkter egentligen, följer man inte hastighetsbegränsningen så får man vara beredd på att betala böter oavsett vad man tycker om begränsningarna och olyckor och dödsfall i övrigt i världen.

#42
2017-08-21 08:53

Håller med hacken.

#43
2017-08-21 10:10

Håller med dig hacken, "dont do the crime if you cant do the time". Det är det detta eviga mantra om att sänka hastigheten för att minska antalet döda i trafiken som jag stör mig på. Det finns andra åtgärder man kan göra, men hastigheten är det enda. Hur långt ska man gå? Tror dock att snart är det en icke fråga, så fort tekniken är tillräkligt bra så kommer dom ta ifrån oss möjligheten att köra själva.

#44
2017-08-21 10:23

Martin77.
Hastigheten är väldigt avgörande för utgången av en olycka, dvs den rörelseenergi som ska bromsas upp. Påverkar i kvadrat. Grundläggande fysik.

#45
2017-08-21 11:21

Det är sant att skadorna vid en olycka ökar med ökad hastighet men olyckorna skulle vara färre om bilister kunde vara lite mer uppmärksamma. Nonchalans, ouppmärksamhet, att inte följa trafikregler, inte visa hänsyn är det som skapar alla olyckor.
Nollvisionen uppnås inte av att sänka hastigheten på våra vägar utan vad som skulle göra mest nytta är att jobba med attityder i trafiken.

#46
2017-08-21 16:41

ja det är verkligen dags att sätta dit alla fartsyndare, börja där, jag är så oerhört trött på att alla bilister kör omkring med sina egna hemsnickrade lagar, anpassa er eller dra åt pipan tycker jag!!!

#47
1
2017-08-21 17:56

Kör man för fort vid uppkörning får man inget körkort. Kör man som man ska får man körkort. Därmed har alla med körkort visat att de kan t. ex. hålla rätt hastighet, och om man sedan förlorar den förmågan ska man inget körtkort ha.

#48
2017-08-21 18:05

Hålla rätt hastighet är nog bra, men alla vet inte att deras bilar förmodligen visar 4-5 km/h för mycket. Är visst lag på det. Innebär att många kör för sakta.

#49
2017-08-21 20:06

Och hur påverkar detta i tid? Jag har alltid förvånats över de som kör i 50 i villagatan där det är 30 och sen ger man sig tid att prata skit med grannen i en halvtimme eller mer.

#50
2017-08-21 20:57

Jag vet inte, är lite ambivalent här...
Jag kör alltid för fort...i princip.
Jag kör aldrig för fort på 30-40-50 vägar men på motorväg etc kör jag alltid för fort.
29km/h så jag klarar kortet...
Det gör jag dagligen i ca 10 mil.(5-6 mil motorväg i vardera riktningen)
Det är vi fler som gör.

Och det flyter på kanonfint.
Kör man fort(are) så måste man också vara både observant och hålla avståndet, vilket jag och "mina jämlikar" oftast gör, det är min uppfattning.
Då till alla "farliga fortkörare"...
Jonde finns en hel del, de kör snor-fort, bromsar, "sniffar r*v" på framförvarande, kör snor-fort igen, aggressivt, absolut inget avstånd i sidled etc etc...
Det kombinerat med "kör i 90 slår på blinkersen samtidigt som man byter fil" förare är mina största orosmoment.
Samt alla hantverkare vara bilar är alldeles "blå" i kupén när de smsar eller facebookar på morgonen bakom ratten.
Att jag skulle utgöra ett "problem" för de som kör i laglig hastighet har jag svårt att se...
Däremot de ovan nämnda samt "leka polis gubbar", som ibland helt sonika går ut och blockerar filen så man får tvärbromsa, för de inte gillar folk som kör fort, de kan däremot orsak en olycka eller två. Och visst, då jag kör fortare kommer jag med mer rörelseenergi...

#51
2017-08-22 01:18

Vrooom, vem tycker du ska betala om det händer en olycka på motorväg tack vare ständigt för hög hastighet - försäkringbolaget, alltså andra personer eller du själv från egen ficka?

#52
2017-08-22 07:02

Brukar i ärlighetens namn köra med moms på bra vägar. Sett över tid, ca 40 år och mil (uppskattar 150000) är de fyra böteslappar jag erhållit egentligen en synnerligen försumbar kostnad mot all den tid jag har sparat.
Därmed inte sagt att det är rätt men med allt bättre bilar och tillika lägre hastigheter blir det ständigt svårare att vara helt laglydig.

#53
2017-08-22 07:21

Härligt. Jag såg tre laser kontroller före klockan 9 i går och det var vid 30 sträckor vid skolor.
Jag tycker att det är alldeles för sällan man ser detta och vid sådana områden.
Jag kör alltid med lite moms på typ 5-10 över och dom gånger man skall på långväg 40/100 mil så kan det handla om 20- 29 på 100-110 vägarna.
Tre böter på 30 år och man kör då alltid med extra uppmärksamhet bakåt och framåt och oftast på lågintensiv trafik tid när man kör fort.
OCH den adaptiva farthållaren gör att jag lättare kan ligga på dom lägre hastigheterna utan att strässas upp då bilen drar av när man hinner upp framförvarande bil.

#54
2017-08-22 07:28

En reflektion är dom många inlandsvägar i stort sett utan trafik och hastighet sänkt till 80 i tio mil.
Det är svårt att inte ligga på 10-20 plus där och det känns inte som relevant alla gånger.

#55
2017-08-22 08:28

Varför det behövs extra hastighetskontroller framgår glasklart om man läser kommentarerna ovan. = )

#56
2017-08-22 08:41

Det är intressant att så många tycker att fartgränserna alltid är rätt och relevanta. Min uppfattning är den motsatta. Trafikverket resonerar mycket konstigt, man planterar träd mitt i vägen och HÖJER fartgränsen trots utfarter, busshållplatser, korsande fotgängare och cyklister. På raka breda vägar utan utfarter och korsningar sänker man farten. Vid korsningar med skymd sikt höjer man fartgränsen, på raksträckor sänker man den. Man sätter upp 70-skyltar 50 meter före en korsning med stopp. Man lägger sig mot 30 vid skola o dagis, det ska vara 50 där! Annan ort: Man slopar 30 vid skoltid, 50 kvällstid, ändrar till 40 dygnet runt.. Logiskt? Knappast. På 90-talet strävade TV efter att ha få fartgränser som kändes logiska och motiverade. Nu är osäkerheten stor, "-är det 60-70-80-90 här...?" Vet man aldrig. Jag har också noterat att många av de som förespråkar låga hastigheter på landsväg, själva kör för fort inne i samhällen, det är liksom 60-70 överallt... Ingen fantasi, ingen framförhållning.

#57
2017-08-22 08:47

Hehe john2008. Helt rätt.
Men i mitt fall vilket ändå inte kan ursäktas så anpassar jag hastigheten efter trafik förhållanden.
Mycke bilar på vägen följer man strömmen med adaptiva men tex 70mil med start klockan 21 då skall jag nog inte nämna hastigheten här.
Det enda receptet tror jag är höjda böter för höga hastigheter.
Drivmedel och böter är för billiga,hihi.

#58
2017-08-22 10:45

Nu skall vi väl inte bara skylla på Trafikverket när det gäller att försämra redan befintliga och bra vägar utan i städer och samhällen är väl kommunen ytterst ansvarig har jag fått för mig - liksom detta hattande med olika fartgränser vilket exploderade när det blev möjligt att ha "10 km-gränserna". Det var betydligt enklare att bedöma vilken gräns som var satt med de gamla fartgränserna - idag är det i stort sett omöjligt om man av nån anledning missat senaste skylten.
Men oavsett om vi anser fartgränserna riktiga eller inte så måste vi ju faktiskt förhålla oss till de som satts och inte sätta oss själva över dessa - vilket av allt att döma väldigt många anser sig ha rätt att göra.

#59
2017-08-22 10:53

Haha ja de tomtar som blinkar på en, för att jag kör om de på 80 väg, är samma miffon som kommer ikapp när det blir 60. Snacka om att de inte har alla hästar i hagen.

Och de som undrar om vem som ska betala om en olycka inträffar. Precis samma individer som ska betala för att alla rökare och feta personer utnyttjar vår sjukvård.

#60
2017-08-22 21:49

Det är dagens sanning att högst upprörd väldigt laglydig medborgare har bara ett läge på gasen, 80 kmh rakt över.

Krampfulla oggskåp...sitter med stolen ställd längst fram och blåhåller ratten så att svetten den lackar, ögonen de stirrar vilt i backspegeln.

#61
2017-08-22 22:04

Pi. Måste o måste...här måste ingenting! I min nya bil så visas aktuell skyltning i displayen typ Obs! 80kmh!
Jaehh.. ja vad hjälper det? Jag ser på detta som med flickan..att man ska hövligt hörsamma och notera men ej låta sig nedslås.

#62
2017-08-23 07:45

Märkligt att så många anser sig ha rättighet att bryta mot hastighetsbegränsningen när det egentligen inte är något annat än nonchalans mot våra trafikregler.

#63
2017-08-23 11:38

Hackenbush är alldeles för underdånig de vansinnigt låga och ständigt sänkta (aldrig höjda) hastighetsgränser som svenska politiker och myndigheter sätter. Jämför andra EU-länder! Det kan betraktas som civil olydnad när bilister bryter mot de mest ologiska hastighetsgränserna. Vi måste protestera mer mot för låga fartgränser. Många bilister tappar uppmärksamheten, börjar pilla på annat eller somnar.

#64
2017-08-23 15:04

Jag gillar inte heller de ständigt sänkta hastighetsgränserna men det ger mig ingen rätt att ha egna hastighetsgränser dessutom tycker jag att betala fortkörningsböter är bortkastade pengar för att kanske tjäna några få minuter på sin resa.

#65
2017-08-23 15:27

Kan Hackenbush eller någon annan förklara varför man helt plötsligt skall hålla 10km/h UNDER hastighetsbegränsningen?
Som ni skriver, "det ger mig ingen rätt att ha egna hastighetsgränser", det måste väl gälla åt alla håll?
Kör mycket bil i tjänsten och har reagerat på hur hastigheten radikalt har sänkts, inte bara genom skyltning, utan även att folk skall ligga och stoppa upp trafiken.
Inte alls ovanligt att köra ifatt någon som ligger och trycker i 80km/h på en 100-väg. Varför?

#66
2017-08-23 15:41

Lc4ever. Håller med och man blir vansinnig av att så ofta hinna upp folk som kör för sakta.
I Danmark och Norge är det 80-60 som gäller och folk håller det men här är det liksom lite andra avstånd och att ha 80 i 7 mil i skogs rakan i Norrland är ju också vansinne.

#67
2017-08-23 17:23

70 betyder inte att man måste hålla minst 70. Jag har en rätt smal och krokig väg utanför mitt fritidshus. Att möta ett större fordon på den vägen går inte, en av oss får trycka ned sig i diket.
Dessutom ligger det i stort sätt längs hela vägen hus med utfarter. I nästan alla hus finns det barn och djur. Trots detta förekommer det att vissa bilister som anser att lägsta hastigheten är 70.
Jag undrar hur hjärnan hos dessa fungerar? Jag ger mig tusan på att de hytter med näven utanför sitt eget hus.

#68
2017-08-23 22:44

Lennart J. Ja en del saker är som de är...
Det låter som att ni behöver få hastigheten sänkt med tanke på hur du själv beskriver vägen, 30kmh är väl annars brukligt på sådana smala vägar vid bebyggelse, så hade vi ute på stugområdet.

En del saker är som de är, hade en bekant som bodde vid en central korsning och vigde sitt liv åt att höka på alla bilar som for där och att han periodvis gav sig in på egenmäktigt förfarande angående över hur trafiken skulle löpa i o kring denna korsning.
Ok det är en korsning och det är inte tvång att bosätta sig just där kan man tycka.

Ibland så väljer man inte själv men i de flesta fall så gör man det och då bör man ha noterat faktum för att en del saker dem bänder man inte på för det är så att ens egen rätt den slutar där andras börjar och att det är majoriteten som bestämmer.

#69
2017-08-24 07:23

Det är ju inte förbjudet att köra saktare än hastighetsbegränsningen, det är upp till var och en om man vill köra 10km/h under gränsen. Man får väl köra om bilen om man inte själv vill köra 10km/h under gränsen. Det är oftast tillåtet att köra om.

Har inte läst någon regel som säger att man är tvungen att hålla minst vad hastighetsbegränsningen är på ett visst vägavsnitt.

Men man undrar ju varför en del bilister på 2:1 väg kör i 100 där det är två filer men när det blir en fil saktar de ned till 80 trots att hastighetsbegränsningen inte ändrats. När det är en fil kanske de tycker att de är för smalt mellan räcke och dike för att ligga i 100?

#70
2017-08-24 07:38

Hacken visst är det tillåtet att köra 60 där det är 70 och visst är det tillåtet att köra 80 där det är 90 men det orsakar ofta onödiga omkörnings tillbud och risker.
När vi tog körkort för 30 år sedan fick man lära sig att hålla hastigheten och lika dant fick man lära sig att när man svänger ut på en väg vart man påmanad att skyndsamt komma upp i föreskriven hastighet.
Visst finns det ofta anledning till lägre hastighet som beskrivs ovan men i 9 av10 fall är det inte det.

#71
2017-08-24 08:48

Tycker själv inte om att en del ligger och kör 10-15km/h under tillåten hastighet men jag kan ju inte bli förbannad på det och visst orsakar det kanske en del chansartade omkörningar av irriterade bilister men ansvaret på en chansartad omkörning ligger på den som kör om och inte på den som inte vill köra så fort som möjligt.

#72
2017-08-25 19:02

Ska man rädda liv så är det drogfyllon man ska leta efter inte de som kör 10 km/t för fort, men det är ju mycket bekvämare för polisen att ta fast hastighetsöverträdelser än fyllon när man tänker på det efterföljande arbetet.

#73
2017-08-26 15:26

En av de få här som har en bra syn på hastighetsproblematiken är Hackenbush. Alltför många tycks ha kommit tillbaka i någon sorts trotsålder och likt bortskämda ungar inte skall följa bestämmelserna. Vad är det som är så svårt att följa bestämmelserna
gällande hastighet? Övriga trafikanter som försöker rätta sig efter gällande förordningar har faktiskt rätt att kunna rätta sitt körsätt efter att andra håller sig inom gällande hastighet. Att köra för fort är ingalunda bevis på att man är en bra fordonsförare snarare det motsatta.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.