Bild
Nästa artikel
Polisen riktar in sig på mindre fartsynder

Polisen riktar in sig på mindre fartsynder

Nyheter

Den här veckan görs extra poliskontroller på hastighetsöverträdelser i trafiken.

Vecka 38 är nationell trafikinsatsvecka med fokus på hastighet. Men polisen kommer inte bara att jaga de som kör långt över tillåten hastighet. Att få alla trafikanter att respektera rådande begränsning är en viktig faktor för att minska den totala medelhastigheten på vägarna och därmed rädda liv.

Skulle medelhastigheten på vägarna sänkas med en kilometer i timmen skulle det innebära 15 färre dödsolyckor per år.  
– Sänks hastigheten med 1-2 kilometer i timmen märks det knappt för den enskilde men det har stor potential för att rädda liv, säger Maria Krafft, måldirektör Trafikverket.

Diskutera: Är det rätt av polisen att jaga fartsyndare som gör mindre hastighetsöverträdelser?
 
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2018-09-18 10:55

Med så lite personal och resurser som polisen har i dag anser jag att det är viktigare att fokusera på värre trafiksyndare. Jag vill se civilpoliser som finns i vardagstrafiken och fångar de som begår allvarligare brått än några kilometer för fort-de är många.

#2
2018-09-18 11:00

Hurraa om vi sänker hastigheten med 1 km/t dvs att vi håller t.ex. 109 i stället för 110 km/t på motorväg så spar vi 15 liv per år. Inget annat än hastigheten har betydelse för utfallet. Endast och uteslutande bara hastigheten. Det har trafikverket med sin världsledande expertis räknat ut. Det är så klart enormt bra att polisen klämmer åt ordentligt de som kör t.ex. 73 km/t på en rak fin 70-väg med bra sikt åt alla håll. Det räddar vår civilisation från undergång. Inbrott, hot, rån, mord och våldtäkter kan ju polisen syssla med senare.

#3
2018-09-18 11:15

Ja då håller vi oss i skinnet en vecka och sedan är allt som vanligt igen. Idiotiskt. Trafikverket behöver nya riktlinjer som främjar säkrare trafik och inte enbart fokusera på hastighet.

#4
2018-09-18 12:07

Bara att hålla sig till skyltad hastighet så har ni inget att frukta - varken denna vecka eller nästa. Är det så svårt att förstå och acceptera ?

#5
2018-09-18 12:19

Lagen skulle bli ganska urholkad om polisen bara skulle ta vissa fartsyndare som kör lite mer för fort.
Självklart skall ALLA fartsyndare synas i sömmarna.
Eller skall man skylta om och skriva på hastighetsskyltarna "80 + några kilometer mer för de som verkligen behöver det"?
Ni som kör några km för fort och tycker inte att polisen skall bry sig om det tänker ni då också att om ni stjäl för ca 15 kr i en butik skall inte någon bry sig om utan ta fast de som stjäl för några tusenlappar istället?

#6
2018-09-18 12:31

Jag tycker oftast fartsyndare är minsta problemet idag i trafiken, det är mycket mer problem med att många inte följer trafik regler (stopp plikt osv). Många kör för aggressivt och farligt och håller inga avstånd. Många sitter och fipplar med sin telefon mm. En del kör över mittlinjen (på fel sida av vägen) utan anledning osv ...

#7
2018-09-18 12:37

Styggavargen - du har möjligen inte också observerat att de som bryter mot nån regel också väldigt ofta bryter mot andra. De som t ex inte håller skyltad hastighet kör inte sällan också mera aggressivt än de som håller sig till skyltade gränser.

#8
2018-09-18 17:09

Varför kallas överträdelse av trafikregler för "synder?" Det låter skämtsamt som något obetydligt, när det i verkligheten handlar om lagbrott.

#9
2018-09-18 19:52

Det känns tryggt att det finns petimetrar som Pi som aldrig någonsin råkar överträffa rådande hastighetsgräns med en endaste km/tim och till punkt och pricka aldrig någonsin missar en endaste regel.

#10
2018-09-18 20:22

40-talisten: Värsta brottet att köra i 83 km/h på en 80-väg? Ojojoj, då kommer länsman! Hela statsapparaten går igång! Det är ett brott när Madsen mördar och styckar Kim Wall. Perspektiv?

Som vanligt satsas det helt fel. Finns det en enda myndighet, myndighetsperson eller politiker som begriper något längre? Snacka om att sila mygg och svälja elefanter!

Pi: Kom igen!

Fartsyndare är det minsta problemet i trafiken - i alla fall så länge som vi pratar om små överträdelser. Värre är det med omkörningar trots omkörningsförbud, omkörningar över backkrön, omkörningar trots spärrlinjer, för korta avstånd, "Kamikaze"-idioterna, körning mot stoppskylt, körning mot rödljus. Åt detta görs ingenting! Myggen och elefanterna, ja ...

#11
2018-09-18 20:32

Vid vissa tidpunkter och vissa sträckor skulle inte trafikflödet fungera om inte vissa körde fortare än skyltat.

#12
2018-09-18 20:39

107Carlsson - har aldrig påstått att jag aldrig bryter mot hastighetsgränserna men är man oroligt för böter så är det ju faktiskt bara att hålla gränserna och visa hänsyn rent allmänt - t ex genom att via blinkers visa sin avsikt när man skall svänga.
Och uppenbarligen är hastighetsgränser väldigt impopulärt bland många skribenter här.

#13
2018-09-18 20:57

Alldeles riktigt,Pi.
Den "fria farten" är någon slags helig ko, som man inte får beröra, om hon så ligger på vägen och dör.
Muu..nä jag menar Buu för alla självutnämnda "jurister" med taskigt omdöme som härjar i spalterna.
Följ trafikreglerna och sluta med gnället!

#14
2018-09-18 21:19

Japp, jag följer ALLA trafikregler men kör faktiskt i kanske 87 på en 80-väg när situationen så tillåter. Ni moralister, däremot, kan sluta att gnälla!

#15
2018-09-18 22:15

Kan ju inte finnas annat syfte än att förbättra statistiken över antalet uppklarade brott. Borde finnas grövre brott i samhället att reda ut i stället för att avskriva. Skrämmande att satsa polisens resurser på så lindriga brott.

#16
2018-09-18 22:15

Kan ju inte finnas annat syfte än att förbättra statistiken över antalet uppklarade brott. Borde finnas grövre brott i samhället att reda ut i stället för att avskriva. Skrämmande att satsa polisens resurser på så lindriga brott.

#17
2018-09-18 22:15

Kan ju inte finnas annat syfte än att förbättra statistiken över antalet uppklarade brott. Borde finnas grövre brott i samhället att reda ut i stället för att avskriva. Skrämmande att satsa polisens resurser på så lindriga brott.

#18
2018-09-18 22:50

När jag kör enligt gällande hastighetsgränsen, kör nästan alla bilar om mig! Där som inte finns möjligheten blir en lång kö. Så jag kör i rådande takt då!!! Beviset är när en polisbil kör på motorväg. Det blir ödeslandsksp flera kilometer framför och bilkö flera kilometer bakom. Att stå vid vägkanten och fiska ger inte mycket tillbaks i form av säkerhet eller minskad dödlighet. Helt laglös kan det inte vara heller. Vägarna har blivit bättre, bilarna har utvecklats, däcken har blivit bättre, en massa säkerhetsutrustning har tillkommit men hastighetsgränsen sjunker i de flesta platser. Kan höjningen vara en lösning? Var gör man med uppmärksamheten då. Tidigare pillade man en kort stund i radio eller musikspelaren. Numera är många evigt ”tillgängliga” eller ”upptagna” .

#26
2018-09-18 23:53

Ja det är väl polisens kompetensnivå. Ta en fartsyndare som kör 5 km/timme för fort!! Böter 1500 kr Våldtäktsmän och inbrottstjuvar inner de inte med. Det gäller att prioritera efter vad polisen klarar av.

#28
2018-09-19 04:29

"Varför jagar inte polisen mördare och våldtäktsmän istället!?" Vilket omoget, löjligt argument!

#29
2018-09-19 07:38

Det enda det handlar om att det är lättförtjänta pengar in i kassan

#30
2018-09-19 08:57

Vilket surr om allt annat skit.
Trafikpolisen är en grupp som bara håller på med trafiken.
Kör man för fort är det bara att öppna börsen om man åker dit, hur svårt kan det vara.

Vill jag emellanåt mellan Norrland Stockholm köra 20- 29 för fort på sen kväll eller natt då kalkylerar jag med att det kan kosta och skulle det bli plus 7 km på en 60 sträcka så tappar man 2000:-.

Med dagens moderna bilar med dom fina hjälpmedel som ingår är det lättare att hålla sig inom marginalen.

Och riktade insatser har dom väl alltid men kanske dumt och löjligt att tala om för media att tex i veckan riktar vi in oss på tex 30 sträckor vid skolor.

#31
2018-09-19 09:26

Det roliga i kråksången är väl att folk åker för fort vid skolor trots att polisen går ut i förväg och berättar om det. Som vanligt gäller den gamla tumregeln "Don't do the crime if you can't do the time".
Trafikpolisen gör en hel del annat också och nog sjutton vore det lättare att köra bil om folk höll sig till samma regelverk.

I morse hade jag en bil bakom mig som blinkade med helljus och blinkers för att få mig att gå in mellan ett par lastbilar på motorvägen. Jag höll samma hastighet som bilen framför så när jag gick åt sidan kom gubben inte mycket längre fram. Antar att bilar med stjärna inte har adaptiv farthållare som standard.

#32
2018-09-19 09:42

Skall man döma efter flera kommentarer i dessa spalter så verkar det vara alldeles för enkelt att få ett körkort i handen. Eller så har man fullständigt glömt allt man fick lära sig i bilskolan och istället koncentrerat sig på att bejaka sitt eget JAG. För ingen annan skall ju få bestämma hur JAG skall ta mig fram på våra gemensamma vägar - JAG vet alltid bäst...
Och många efterlyser intensivare polisbevakning av våra vägar - tror ni i så fall att ni skulle kunna bryta mot de bestämmelser ni gör idag utan konsekvenser ? Så - varför måste det finnas mera poliser ute på vägarna - det går alldeles utmärkt att rätta sig efter de regler som finns utan att man skall se målade polisbilar överallt. Om JAG'et tonas ner en aning.

#33
2018-09-19 09:46

Meddelande till Transportstyrelsen :Var tionde dödsolycka är självmord, statestik finns, samarbeta med vårdande enheter, annars kommer ni att totalt misslyckas med NOLL-visionen. Ni skjuter sparvar med Luftvärnskanon med 2-3 km. - J...a blindstyren.

#34
2018-09-19 11:00

Inget framkallar så många kommentarer på detta forum som hastighetsgränser och liter per mil. Skulle kanske vara dubbdäck då...

#35
2018-09-19 11:13

Skrämmande att så många anser sig ha rätt att köra för fort.
"polisen kunde ägna sig åt andra brott så att jag kan fortsätta köra för fort" kan man läsa i många inlägg.

#36
2018-09-19 12:49

Jag kör nästan alltid för fort, anpassar mig helt enkelt till trafikrytmen som är ca 60 km/h på 50vägar och minst 80 km/h på 70vägar. Minskar därmed risken att bli påkörd bak från alla de som skulle bli irriterade och hålla ännu sämre avstånd och antalet farliga omkörningar från alla de som vill köra om mig om jag skulle köra exakt efter hastighetsbegränsningen. Jag är beredd att ta mina böter-har inte hänt ännu, men anser att det finns värre och farligare trafikdrullar att fånga-ser dem dagligen i mitt pendlande till o från arbetet. Förare som kör långt över hastighetsbegränsningar, korta avstånd till framförvarande fordon, slalom mellan bilarna i filerna, tokiga omkörningar, tokiga inkörningar precis innan 2 filer blir en eller till svängande fil. etc listan kan göras lång.

#37
2018-09-19 12:58

Alfie tog upp något som jag läste om häromdagen, men som jag inte har orkat göra något med: Att var tionde dödsolycka är ett självmord. Men givet att Transportstyrelsen inget säger om detta. Den här hastighetsfixeringen hos Transportstyrelsen och dess vägran att acceptera och väga in alla parametrar är lika korkad och kontraproduktiv som beröringsskräcken för SD är för de sju "gammelpartierna". Självmord, drågpåverkan, rattfylla och mobilfipplande - inget av detta fångar plåtpoliserna!

Hackenbush: Har du aldrig tänkt tanken att försöka se livet inte bara som svart eller vitt? Det som jag stör mig mest på är alla dessa moralister. Vissa ställer in farthållaren enligt mätaren på 80 km/h och verklig fart är då bara 75. Vad händer? Lååånga köer bildas som leder till idiotomkörningar. Våga hitta lite flyt i körningen!!! Och du Hackenbush: Har du aldrig en enda gång använt mobilen i handen sedan den nya lagen infördes? Ärligt? Jag kan svara ja åt dig - och därmed kör du som en rattfull. Har du dessutom messat kör du som en grovt rattfull med över 1 promille alkohol i blodet!

#38
2018-09-19 13:16

Not...
De som gör idiotomkörningarna är ansvariga för att de förekommer, inte den som håller en laglig hastighet och anses "vara i vägen". Tänk att det är så svårt att inse att skyltarna visar MAXIMALT TILLÅTEN hastighet och inte påbjuden dito.
Slappna av i trafiken och spara vårdkostnader!

#39
2018-09-19 13:26

Men Mäkinen, vi måste gå tillbaka till människans natur för att förstå sambanden. Men visst, ställ in farthållaren på 80 km/h på 80-väg så blir verklig fart bara 75 km/h. Och folk blir irriterade. Om du sedan så bara en enda gång tar tag i mobilen för att messa "Kommer om 15 minuter" till frugan kör du som en grovt rattfull med över 1 promille alkohol i blodet. Då hjälper 75 km/h föga. Jättebra? NOT!
Alltså: Sluta att moralisera, för när allt kommer omkring och räknas in hjälper inte denna präktighet. Det skevar allt någonstans även hos moralisterna.

#40
2018-09-19 13:36

Och du Mäkinen: Det är ett trafikbrott att köra överdrivet sakta, om nu det skulle vara fallet. Är det är goda förutsättningar under körningen och någon medvetet väljer att hålla en överdrivet låg hastighet utan giltigt skäl - och detta hindar andra trafikanter - så är det ett trafikbrott. Faktiskt!

Här är ett av många exempel: https://teknikensvarld.se/polisen-gav-bilist-boter-for-att-han-korde-for...

#41
2018-09-19 14:37

Du kan knappast påstå att den som sätter farthållaren på 80 på 80-väg och därmed kör i 75 kommer att kunna anses köra "överdrivet sakta". Att använda dubbla måttstockar i en diskussion luktar illa.
Jag moraliserar inte utan konstaterar fakta. Det finns en gräns. Bryter man den gör man ett lagbrott och riskerar ett straff. Kör man däremot lite under gränsen ökar man marginalen vid oväntade händelser och man kan kosta på sig att slappna av lite till.

En del har verkligen bråttom att hamna i graven.

#42
2018-09-19 14:42

Nej notarius, jag har aldrig haft mobilen i handen sedan den nya lagen kom till och inte innan heller för den delen, har aldrig ansett att jag har behov att fippla med telefonen medan jag kör bil. Innan jag hade Blåtand stannade jag någonstans och ringde upp om jag ansåg det nödvändigt, har aldrig känt mig så viktig att jag inte kunde stanna bilen innan jag ringde upp.
Min telefon idag kopplar upp sig till bilen via Blåtand automatiskt när jag startar bilen.
Ringer telefonen så svarar jag med ett tryck på en knapp på ratten, likadant om jag vill ringa upp, tryck på samma knapp och så säger jag via röststyrning vem jag vill ringa upp.
Telefonen låter jag ligga i jackfickan i baksätet.

Jag ställer min farthållare på 85 mätarfart på 80-väg och då kör jag i 80-81 i verklig fart.
Har inga problem med kameror eller laserkontroller med denna inställningen.

#43
2018-09-19 14:59

Fair enough, Hackenbush!

#44
2018-09-19 15:03

Mäkinen: Du borde ha förstått att jag inte menade att 75 på 80-väg skulle vara överdrivet sakta. Jag tänkte först göra det tillägget i texten, men trodde inte att det skulle behövas. Men nog hamnar man ibland efter vissa som kör långt under skyltad hastighet trots bra yttre omständigheter med 120 bilar efter. Detta är inte bra.

#45
2018-09-19 15:09

75 på 80-väg är inte överdrivet sakta men skall man köra mellan A och B och inte är ute och söndagskör så vill man hålla den hastighet som är tillåten, det kan jag hålla med om.

#46
2018-09-19 15:53

Detta var ett kärt ämne att diskutera jösses.

#47
2018-09-19 16:17

Gör själv som Hacken när det gäller telefon och inställning av farthållaren.
Om jag sen råkar komma ikapp nån som kör 5 km/t långsammare så märker jag det knappt eftersom den adaptiva farthållaren anpassar min fart.
F ö håller jag med Mäkinen i hans senaste 2 inlägg.

#48
2018-09-19 16:18

Det bär ju snudd på att 85 på 80 väg är ÖVERDRIVET SAKTA. Ta en tupplur NI MORALISTER och klonade "BROR DUKTIGA" ni får i alla fall ingen medalj i himlen eller där nere dit ni troligen kommer. F ö r r e s t e n kom just på att jag förstår inte varför bilisten framför mig måste ligga så väldigt nära mig ? Hej Svejs !!!

#49
2018-09-19 16:23

De enda som kör irriterande sakta framför mig brukar vara cyklister som inte cyklar i rad. Andra kör jag om eller lägger mig bakom. Det är extremt få tillfällen när några minuters försening får mig irriterad eller gör så jag tappar tålamodet. Världen cirkulerar inte runt mig så jag får anpassa mig efter andra.

#50
2018-09-19 17:05

Jösses.
Mina synpunkter.
Ja, det är ett lagbrott om man kör för fort. Kör man för fort så kommer ingen att dö. Kör man för fort och polisen tar en så utgår jag att man tar sitt ansvar och står för konsekvenserna.

#51
2018-09-19 18:19

Axa - "Kör man för fort så kommer ingen att dö". Det var nog ett av de värsta påståendena i denna debatt. Visst - i de flesta fall så stämmer det men hög fart förorsakar trots allt en hel del olyckor och effekten av en olycka är väldigt beroende av hastigheten på fordonen som är inblandade. Trodde i min enfald att samspelet i trafiken var viktigt men tydligen så är JAGET det centrala.
Läs återigen Mäkinens inlägg #49 och tänk efter lite. Det ligger väldigt mycket sanning i detta.

#52
2018-09-19 19:33

Pi
Jösses. Logiken verkar inte nå fram. Nej, enbart fart dödar ingen. Det är först bär olycka inträffar som det är så att säga kört. Men om det nu är så att man kör 10 km för fort så lär det knappast ha ihjäl någon. Det är ju i kombination med något annat som verkligen ökar risken för olycka.

#53
2018-09-19 19:49

Axa - absolut att farten i sig kan vara orsak - t ex att man kör så fort så att man inte hinner få stopp vid fara. Då är definitivt farten, speciellt om den varit avsevärt högre än tillåtet, orsaken till olyckan. Visst - 10 km/t gör säkert ingen skillnad i de flesta fall men "hög fart" betraktar jag nog som avsevärt mycket högre än tillåtet och då kan definitivt farten i sig vara orsaken till olyckan. Liksom att man kanske håller sig väl inom begränsningarna men att det råder väldigt halt vinterväglag - då kan också farten i sig vara orsaken till en olycka. Givetvis i kombination med halka men som förare måste man ju försöka bedöma vilken hastighet man kan köra i utan större risk beroende på aktuellt väglag. Men aktuell begränsning är ju alltid den högsta tillåtna hastigheten och inte som många tycks tolka det den lägsta...

#54
2018-09-19 20:17

Pi
Fortfarande, det är fart i KOMBINATION med annat som orsakar olyckan.
Andra faktorer KAN vara:
- För dålig uppmärksamhet
- fippla med mobilen
- dåliga däck
- kort avstånd till framförvarande
- drogpåverkan
- dåligt med sömn

Så ser man till att de andra faktorerna inte infinner sig kör man lika ”säkert” i 80 som i 90.

Jag tycker det blir lite skräckpropaganda när man säger att man sparar si och så många liv ifall man sänker farten med 20 km/h. Men man säger aldrig hur många liv man skulle spara om alla var nyktra i trafiken och ifall alla har bra med avstånd till framförvarande...

#55
2018-09-19 20:27

Många inlägg blir det när hastigheten kommer på tal.
Den här taktiken att även bötfälla de som kör lite för fort oftast ca 6 km/h och däröver är ingen nytt. Det är egentligen enda sättet att få folk att hålla skyltad hastighet. Det är en ganska generös nivå egentligen då hastighetsmätningsinstrumenten gör säkerhetsavdrag. Lasern gör t.ex. ett automatiskt avdrag på 3 km/h. Detta innebär att den lägsta gränsen ligger är 9 km/h för fort (verklig fart) detta innebär troligen att de flesta har hastighetsmätaren på mellan 10-15 km/h för fort. Det diffar troligen ännu mer på höga hastigheter.
Ni som tycker att poliser ska syssla med annat än hastighetsövervakning ska vara medvetna om att poliser som står vid vägen alltid är redo att omedelbart bryta ner kontrollen och åka på våldtäkter, rån, hjärtstopp, terrorbrott och andra trängande jobb. I hastighetskontroller andra trafikkontroller i Sthlm åker mycket ofta gangsters, körkortslösa och efterlysta fast. Livsstilskriminella tycker ofta att lagboken inte gäller dem varför de kör som idioter i trafiken.

#56
2018-09-19 21:33

Farbror Blå
Hur Polisen internt fördelar arbete och uppdrag är en sak men man ska ha förståelse för att det kan finnas synpunkter, särskilt när det är urusla uppklarningsprocent på vissa brottstyper.
Det är ju naturligtvis inget enskild polisman ska stå till svars för utan snarare ledningen.

Vad gäller hastighetskontroller så hoppas jag att det bara är en liten(?) del i trafikpolisens arbete och att det finns andra ”värre” trafikbeteenden att övervaka.

#57
2018-09-19 23:18

Axa, Polisens arbete är troligen det yrke som flest medborgare har synpunkter på. Skulle vara politikeryrket som möjligen granskas hårdare. Vi poliser är vana att kritiseras, men det blir ganska enformigt när det oftast är samma ogenomtänkta kritik som oftast bygger på okunskap och fördomar.
Det är mycket som inte fungerar särdeles väl inom Polismyndigheten, men vissa saker funkar också bra. Mycket kan bli till det bättre med betydligt mer personal och bättre ledarskap. Vissa Politikers prat om att poliser ska ut på gatan istället gör att sitta inne på kontoret är populistisk struntprat. Det är nämligen så att med fler yttre poliser skapas fler brottsanmälningar vilket kräver betydligt fler poliser och civila utredare som jobbar inne. Utredningssidan är på de flesta platser väldigt överbelastad och personalen hinner inte med. Ibland får jag tyvärr en känsla av polismyndigheten och åklagarmyndigheten försöker finna anledningar till att lägga ner utredningar istället för att försöka lösa brotten. Detta beror sannolikt på det enorma berg av anmälningar som upprättas. Allvarliga brott gallras dock inte bort, men inflödet är ofta gör stort. Jag pratade förresten nyligen med en gammal kollega från kriminalvården och han var väldigt bekymrad över hur saker blivit allt sämre där på grund av undermåligt ledarskap och svågerpolitik. Deras arbete syns dock sällan för allmänheten varför det är fullt naturligt att mer klagomål riktas mot polisen. Angående hastighetskontroller så är det tyvärr inte speciellt stor del av arbetstiden som ägnas åt detta. Hastigheten är en stor orsak till att olyckor inträffar, men det läggs oftast mer krut på renodlade nykterhetskontroller där man även kontrollerar körkort och fordonsstatus. I Sthlm görs mycket trafikarbete av lokalpoliser och de måste ofta bryta ner kontrollerna tidigt då de blir ryckta på diverse andra saker som t.ex. rån, försvunna personer, trafikolyckor, utlarmade rattfylllor, snatterier, inbrott, arbetsplatsolyckor, skjutningar, lägenhetsunderskingar där man befarar någon avlidit, när ambulans behöver hjälp att bryta upp dörrar, misshandlar i hemmet och i andra miljöer osv osv. Trafiksektionen i Sthlm måste prioritera tung trafik och eskortkörningar. Det finns EU-direktiv angående hur vissa delar av trafikarbetet ska genomföras. Klarar man inte EU:s mål blir det kostsamma viten. Resterande tid jobbar trafiksektionen med diverse felbeteenden i trafiken där hastighetsmätning endast är en del. Trafiksektionen är en resurs som tas i anspråk till annat än trafikarbete vid grövre brottshändelser och när något sker i närheten.

#58
2018-09-19 23:32

Axa - helt dum är jag inte. Nästan allt som händer har beroenden. Men ökar farten avsevärt så minskar marginalerna och då ökar riskerna om nåt oförutsett inträffar så jag vidhåller att farten spelar en mycket central roll för både olycksrisker och konsekvenserna om det väl händer olyckor.

#59
2018-09-20 07:17

Om man inte tror att hastigheten spelar någon roll vid en olycka så har man verkligen skygglappar på. Sedan förstår jag inte varför en del här nedvärderar de bilister som följer lagen och håller fartbegränsningen. Är man en bättre förare om man hela tiden kör för fort? Eller hur tänker man?

#60
2018-09-20 11:27

Tiden i trafiken har stor betydelse för trafikolyckor. Ju saktare man kör desto större risk att hamna i en olycka som beror på misstag.

Exempel enligt IRTAD 2016:
Japan har hastighetsgränser på 50 - 60 km/tim på landsväg. Storbritannien har 96 km/tim.
Britterna kör 36 % längre sträcka med bil per person. Befolkningen är ungefär dubbelt så stor i Japan.

I Japan var det 573842 skadeolyckor och i Storbritannien 152407 skadeolyckor. Räknar man på döda per skadeolycka så är procentsatsen 0,8 i Japan och 1,2 i Storbritannien.
Räknar man om efter befolkning motsvarande Sveriges så har Japan 44000 skadeolyckor och Storbritannien 25000 skadeolyckor.

Så i detta fallet blir det fler dödsolyckor för Japan trots att det är 33 %(0,8/1,2) lägre dödsrisk per olycka , när dessa många olyckor inträffar. Och så slipper man en massa skadeolyckor i Storbritannien.

#61
2018-09-20 11:28

Hacken
Det är väl ingen, inkluderat mig själv, som påstår att farten inte har betydelse vid olycka. Men för att farten ska få betydelse så behöver det ske en olycka.

För min egen del så blir jag bra mycket mer irriterad på dem som inte använder blinkers, håller avstånd eller fipplar med mobilen än på folk som håller fartgräns eller för den delen kör 10-20 fortare på större vägar.

#62
2018-09-20 11:50

Jag bryr mig inte heller om de som hela tiden måste köra 20km/h fortare än tillåtet, förr eller senare får de betala för det. För min del är det inte värt böterna att ligga och köra för fort hela tiden. Jag har dessutom aldrig bråttom när jag kör bil. Jag trivs bättre i bilen om jag inte måste stressa hela tiden och försöka köra om varenda bil jag ser.

#63
2018-09-20 16:44

Hackenbush: Jag har heller sällan bråttom när jag kör bil. - Inte heller blir jag stressad av det utan njuter i stora drag av fartens tjusning när det går fort. Tycker synd om dej för att du kanske aldrig upplevt den känslan. ( Har även kört på banor ex.vis Mantorp Park på den tiden då man fick köra hela Parken inklusive den svåra Paris-dubbelkurvan som man numer tyvärr ej använder. Då vet du, försökte vi köra om alla framför, men det var ju syftet. )

#64
2018-09-21 00:26

Jag tycker fortfarande att det är bedrövligt att man får så mycket skit för att man tycker att man sträcka ut i kanske 90 på 80-väg om förutsättningarna så tillåter - särskilt som vägen för bara några år sedan var skyltad för just 90. Det finns några i tråden som går igång som om detta vore att jämställa med mord, väpnat rån och våldtäkt. Herregud, försök att hitta flytet i trafiken - eller låt åtminstone andra hitta det där flytet! - och lägg i stället er energi på allvarligare problem i samhället.

#65
2018-09-21 08:01

Tycker polisen borde rikta in sig mer på större våldsbrott, men med under 10% uppklarandegrad så vill man väl förbättra statistiken genom att plocka lågt hängande frukter.

#66
2018-09-21 08:30

Notarius, det är just det som är så skrämmande, du tycker inte du gör något fel som kör för fort.
Flytet i trafiken fungerar väl lika bra om alla kör i 80 på 80-väg som om alla skulle hålla 90 på 80-väg. Flytet i trafiken skall väl inte baseras på de som kör för fort? Skall alla bilister tvingas till att köra för fort?
Swemba det finns trafikpoliser som gör sitt jobb och poliser som jobbar på våldsroteln som gör sitt jobb. Att skicka trafikpoliser på våldsbrott görs nog bara i nödfall.

#67
2018-09-21 09:12

Tänker inte lägga mer krut på detta nu för det går inte att övertala fortkörare att de borde tänka efter.
För övrigt tycker jag det är rätt av polisen att även jaga de med små fartöverträdelser.

#68
2018-09-21 13:04

Hackenbush: Nej, jag tycker inte att jag gör något fel om jag ligger lite över gällande hastighetsgräns NÄR SIUTUATIONEN SÅ TILLÅTER (vilket jag har skrivit flera gånger nu). Detta innebär dock INTE att jag alltid kör för fort! Jag har också skrivit att jag ibland kör under gällande hastighetsgräns när situationen så stipulerar, men det har tydligen ingen lagt märke till. Uselt! Och så fort som en del av er skriver "fortkörare", lyckas ni mellan orden lägga in "fartdåre".

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.