Bild
Nästa artikel

Polisen fokuserar på farten

Nyheter

Denna vecka görs extra många hastighetskontroller på vägarna. Insatsen är gemensam för hela EU.

Vecka 38, mellan 16 och 22 september, är trafikvecka med tyngdpunkt på hastighetsefterlevnad. Extra fartkontroller görs i alla EU:s medlemsländer, så även Sverige.

Inspektionerna i Sverige görs såväl synligt som genom dold övervakning i video- eller pilot-fordon.


– Hastighetsefterlevnad är den enskilt viktigaste parametern för att kunna reducera dödstalen i vägtrafikmiljön, men tyvärr upplever vi att många bilister kör för fort. Polisen kommer fortsätta med kontroller på olika platser och vid olika tidpunkter för att bidra till att nå målet med Nollvisionen, säger Ursula Edström, trafikstrateg på polisen.


Diskutera: Har du sett poliskontroller på vägarna denna vecka?
 

Kommentarer

#1
2019-09-19 14:09

Jepp, här i Sörmland så är det helt klart ökad aktivitet.
Tycker det är bra men samtidigt så kan jag känna att jaga hastighetssyndare på motorväg bör vara lägre ner på prioriteringslistan än på landsväg eller tätort.

#2
2019-09-19 14:13

bra att dom jagar dessa blådårar

#3
2019-09-19 14:17

Varför inte i stället göra en insats mot rattsurfare och alkoholkontroller i stället.
Hastighet har man ju kameror till.

#4
2019-09-19 15:30

@LC4ever
Därför att hastighet är det enda de bryr sig om, både den här veckan och alla veckor. Därav alla kameror istället för riktiga kontroller (vid vilka andra försyndelser hade kunnat uppdagas).

.

#5
2019-09-19 15:36

Jag blev lasermätt idag på en 50-sträcka på 55:an i Uppsala.

#6
2019-09-19 15:44

Jo det är bra men tveksamt på motorvägen.

#7
2019-09-19 16:03

"Hastighetsefterlevnad är den enskilt viktigaste parametern för att kunna reducera dödstalen i vägtrafikmiljön." Verkligen? Hastigheten i sig själv är orsaken till bara några få procent av olyckorna. Det är det som orsakar olyckorna som är det intressanta att motarbeta, såsom rattfylla, drograttfylla, för korta avstånd, omkörning trots spärrlinjer, mobilfipplande med mera.

Sedan vänder jag mig mot kommentarer som säger att vi ska "jaga blådårar". Att köra i 90 på 80-väg kallar inte jag blådåre. 130 på 80-väg, kanske. I min värld är en blådåre en sådan trafikant som totalt struntar i alla trafikregler mer eller mindre samtidigt. (Se nämnda överträdelser i stycket ovan.) Tyvärr förekommer dessa trafikanter i tiotusentals varje dag på vägarna.

#8
2019-09-19 16:38

Osökt kommer jag att tänka på gårdagens Uppdrag Granskning på SvT. Mohammed Ali Arrach alias "Hassan" tillägnades ju ett helt program. Trots att han redan i femtonårsåldern stal bilar, åkte över 200 km/tim, körde mot trafiken m.m så fick han sällan nämnvärda straff. En domare kommenterade det med att "ingen hade ju skadats". Så, polisen och rättssystemet gör sina prioriteringar. Vilka prioriteringar tycker jag att de ska göra?

#9
2019-09-19 16:43

Samma dravel som vanligt. Ska köra 90 på en 70-sträcka om 5 min. Jag kommer antagligen dö. Sista inlägget alltså.

#10
2019-09-19 17:09

I slutet av året så ska polischeferna bedömas hur duktiga de har varit under året och deras brottsbekämpning. Helt vanliga Svensson bilförare som kör 5 km/h för fort är ju väldigt lätta att sätta dit, lika lätt som att plocka godis från småbarn, och polischeferna lär jubla över att uppklarandegraden går upp. Ett win-win för polisen och och statsfinanserna, Magdalena lär bli extra glad denna vecka. Samtidigt skiter Polisen i att massvis av vanliga Svensson's har drabbats av våldsbrott och bedrägerier i det nya Sverige.

Hade bara bötespengarna stannat hos polisen för att stärka upp resurserna, så hade det varit mer acceptabelt att åka dit för fortkörning. Så fungerar det i andra länder som t.ex Belgien. Belgiska polisen har sin egen budget och böterna stannar där för att avlöna fler poliser, köpa in fler bilar och annan utrustning.

#11
1
2019-09-19 17:14

Bra. Att skylla på att det finns annat som man anser vara värre lagöverträdelser håller inte, får då kan allt bortförklaras med samma argument. Ska man ta körkort måste man hålla rätt hastighet för att få det, samma sak ska givetvis gälla hela tiden när man sedan använder detta körkort. Det finns många anledningar att hålla rätt maxhastighet, och klarar man inte det så är man en dålig förare och har inte i trafiken att göra.

#12
2019-09-19 18:30

#11
Ditt argument håller inte heller. En person som för vägen håller högsta tillåtna hastighet men brister i uppmärksamhet och förståelse för andra bilisters beteende (kunna avgöra vad som rimligen kommer ske i en given situation) har ännu mindre på vägarna att göra.
Ser den typen av förare dagligen som gör alla möjliga konstiga bedömningar, vilket ökar olycksrisken rejält. Räddningen är alla andra med aktiverad medvetenhet.

Men sådant kan Polisen inte mäta eller föra statistik på.

#13
2019-09-19 19:09

Fast det är inte ovanligt att har man svårt att följa en bestämmelse - hastighetsgränserna t ex - så har man också rätt ofta svårighet att följa andra bestämmelser - t ex att blinka när man byter fil eller riktning eller att inte ligga väldigt nära framförvarande fordon.

#14
2019-09-20 06:19

Om man har så bråttom att man måste köra för fort varför inte köra fem minuter tidigare?
Man tjänar inte många minuter på att köra som en biltjuv när man pendlar till jobbet.

#15
2019-09-20 07:13

Jodå, jag såg polisen igår. På en 70-sträcka där det inte brukar köras för fort. Inte heller är där en massa korsningar, fotgängare eller cyklister.
Märkligt val av plats.

#16
2019-09-20 09:52

Jeg ser ikke polisen så ofte og når jeg ser dem så er det netop polisen som ikke overholder reglerne. De kører ofte for hurtigtigt, anvender ikke blinkers og strunter i reglerne for de er jo poliser og kan gøre som de vil. Hvis farten dræber så gælder samme fysiske love for poliser også. Flere gange har jeg oplevet polisen i Malmö køre 80 km/t i 40 km/t zoner. De køre 80 og når det så er rødt signal så stopper de og når det så bliver grønt så 80 igen. Så nej, der er ikke tale om udrykningskørsel.
Det eneste polisen efterhånden kan er at stille sig op og måle hastighed. Hvad med opklaring af forbrydelser? Er det for meget at forlange af dem?

#17
2019-09-20 09:59

mange steder nedsætter man hastigheden fra 50 til 40 og sågar til 30 km/t i svenske byer. Hvad er meningen? Normalt nedsættes hastigheden når der er problemer i forhold til øget antal af ulykker på givne strækninger. Det er min opfattelse, at der er tale om symbolpolitik fra miljøhippier og kommunister som desværre har magten i en del af landet. De mange hastighedsnedsættelser er ikke et udtryk for den faktiske udvikling i ulykker, for en nedsættelse af hastighed vil som regel være ud fra et trafiksikkerhedsmæssigt hensyn. De steder i Malmö hvor man må køre 30 km/t bliver jeg så overhalet af el-cykler. Hvad gør polisen ved det? Ingenting!
Polisen forsvarer sig med at de har specialutbilding, men de er vel ikke de eneste som kan køre bil. Det er som om vi andre bare er en flok tåber på vejene som ikke kan finde ud af noget som helst.

#18
2019-09-20 10:35

Stor skillnad på överlevnad om bilen körs i 30 km/h eller 50 km/h.

#19
2019-09-20 17:04

En avgörande till och med Vargen, en bil med fungerade autobroms hinner till och med undvika olyckan.

#20
2019-09-20 18:41

Bra med extra övervakning, även om jag inte märkt av det.

#21
2019-09-21 22:57

Jag har inte alls kört utanför staden denna veckan och när jag kör inom staden så tar jag oftast elmoppen, men har inte sett någon polis.

Dessutom brukar jag köra 50 med moppen på 40 väg, men har som sagt inte sett en enda polis denna vecka.

#22
2019-09-23 18:05

Hur skulle det vara om polisen någon gång fokuserar på för korta avstånd, omkörning trots mötande trafik, körning mot rött ljus, inte stanna vid stoppskylt, handhållen mobil, "fylla" av alla slag med mera? Varför koncentrerar polisen sig inte på det som faktiskt skapar olyckor? Det är så sjukt, allt detta. Polisen silar mygg men sväljer kameler.

#23
2019-09-27 13:38

#22
Det är en politisk aktion. Polisen gör vad de blir tillsagda att göra, skaffa statistik som kan användas för diverse hinder och förbud i trafiken. En push för automatisk övervakning via EU-sanktionerad lag är säkerligen att vänta.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.