Nästa artikel
Polestar 5 officiell – utmanar Porsche Taycan
Nyheter

Polestar 5 officiell – utmanar Porsche Taycan

Publicerad Igår 17:23
Polestar sneglar på Porsche och Audi med en ny GT-modell som märket hintat om i flera års tid. Så här mycket kostar den nya flaggskeppsmodellen.

Polestar fortsätter räkna uppåt i modellutbudet. Nu är det premiärdags för en nyhet som varit på gång länge, nämligen sedanmodellen Polestar 5.

Polestar 5 är hela 5,09 meter lång – 25 centimeter längre än Polestar 4 – och precis som i den modellen saknas bakruta. I stället får föraren hålla tillgodo med en digital kamerabackspegel.

Den över fem meter långa Polestar 5 har ett batteripaket på 112 kWh och 800-voltsteknik. Tanken är att konkurrera med bland andra Porsche Taycan, Tesla Model S och Audi e-tron GT.

Bilen kallas ”4+1-sitsig” och har både stolsvärme, ventilation och massage även i baksätet. Batteripaketet, som är på 112 kWh och placerat under golvet, har en urgröpning som kallas ”fotgarage” för att baksätespassagerarna ska få mer plats för fötterna bakom framstolarna.

Polestar har tidigare visat upp en prototyp av bilen som kunde laddas med 370 kW, och att ladda 10–80 procent gick på tio minuter. Produktionsbilen är inte riktigt så snabb: laddeffekten är 350 kW och att ladda 10–80 procent går på 22 minuter.

Framför föraren finns en 9-tumsskärm monterad på rattstången. Utöver det finns en head up-display och en infotainmentskärm på 14,5 tum. Ljudsystemet från Bowers & Wilkins har även aktiv ljuddämpning. Buller från däcken tas upp av en mikrofon och högtalarna skickar sedan ut en ”motsignal” för att sänka ljudnivån.
En interiörradar kan avgöra hur många personer som befinner sig i kupén och hur de sitter. Vid en olycka kan bilen själv avgöra vad som behöver göras för att minska krockvåldet.

Bilen är fyrhjulsdriven men kan driva enbart på framhjulen för att sänka förbrukningen. Motoreffekten är 748 eller 884 hk beroende på version och räckvidden upp till 67 mil.

Polestar 5 bygger på en ny arkitektur och inte på tidigare och delvis vidareutvecklade Volvoplattformar som Polestar 2, 3 och 4. Men det riskerar också att öka komplexiteten och kostnaderna för Polestar.

Prislistan börjar på 1 345 000 kronor för den minst dyra versionen, och 1 599 000 kr för Performance-versionen. Leveranserna påbörjas under våren 2026.

Ämnen i artikeln