
Polestar fortsätter räkna uppåt i modellutbudet. Nu är det premiärdags för en nyhet som varit på gång länge, nämligen sedanmodellen Polestar 5.
Polestar 5 är hela 5,09 meter lång – 25 centimeter längre än Polestar 4 – och precis som i den modellen saknas bakruta. I stället får föraren hålla tillgodo med en digital kamerabackspegel.


Bilen kallas ”4+1-sitsig” och har både stolsvärme, ventilation och massage även i baksätet. Batteripaketet, som är på 112 kWh och placerat under golvet, har en urgröpning som kallas ”fotgarage” för att baksätespassagerarna ska få mer plats för fötterna bakom framstolarna.
Polestar har tidigare visat upp en prototyp av bilen som kunde laddas med 370 kW, och att ladda 10–80 procent gick på tio minuter. Produktionsbilen är inte riktigt så snabb: laddeffekten är 350 kW och att ladda 10–80 procent går på 22 minuter.


Bilen är fyrhjulsdriven men kan driva enbart på framhjulen för att sänka förbrukningen. Motoreffekten är 748 eller 884 hk beroende på version och räckvidden upp till 67 mil.
Polestar 5 bygger på en ny arkitektur och inte på tidigare och delvis vidareutvecklade Volvoplattformar som Polestar 2, 3 och 4. Men det riskerar också att öka komplexiteten och kostnaderna för Polestar.
Prislistan börjar på 1 345 000 kronor för den minst dyra versionen, och 1 599 000 kr för Performance-versionen. Leveranserna påbörjas under våren 2026.
