Nästa artikel
Plastig limousinkänsla
Dodge Journey

Plastig limousinkänsla

Publicerad 20 maj 2008 (uppdaterad 23 september 2010)

Dodge Journey är en korsning av familjebuss, kombi och suv. En flexibel bil med tuff kaross, men med trötta motorer och tveksamt kvalitetsintryck.

Vid introduktionen i Sverige i augusti kommer
Journey att finnas med tre motorer, en fyrcylindrig 2,4-liters motor på 170 hk,
en V6:a på 2,7-liter och 186 hk samt en tvåliters dieselmotor på 140 hk.



Designen är mer suv än mpv, Dodge Journey ser rätt
kaxig och tuff ut i formerna. Bottenplatta och chassidetaljer är hämtade från
mellanklassaren Avanger. Vi provkörde både dieselmotorn på 140 hk samt V6-bensin
och blev måttligt imponerade. Dieselmotorn  känns mer harmonisk i gången. V6:an är starkare, men upplevs som rätt trött
och varvovillig.



Körställningen är lägre och mer personbilslik än i
en traditionell mpv. Men stolarna är svåra att ställa in och det är lätt att få
en krampaktig ställning för gasfoten. Stolarnas sittdynor är något korta för
långa förare. Förarmiljön är tydlig och lättöverskådlig, med instrumentbelysning
med grön bakgrund. Men interiören känns plastig och billig i utförandet.



Baksätet kan skjutas i längsled och även om
dynorna är något korta är utrymmet generöst. Med baksätet tillbakaskjutet
maximalt och med ryggstödet tillbakalutat erbjuds nästan limousinkomfort.



Som tillval finns två extrastolar längst bak,
vilket gör Journey sjusitsig i nödfall. Utrymmet i tredje sätesraden är inget
vidare för vuxna och passar bäst som ett extrasäte för barn. Med alla sju
sittplatserna uppfällda blir bagageutrymmet väldigt litet. Med fem sittplatser
är bagageutrymmet fullt tillräckligt för de flesta.



En flexibel inredning är ett köpargument för
Journey. Säten kan enkelt fällas ned i golvet. Då blir lastutrymmet rejält
stort. En mängd småfack finns också, till exempel i golvet på baksätet eller i
under sittdynan på passagerarstolen fram.



Instegspriset på 239 600 kr för basmotorn kan se
attraktivt ut. Men då ingår inte självklarheter som sätesvärme och
strålkastarrengöring. Det finns i ett komfortpaket för 12 500 kr, inklusive
läderratt, takrails och några andra finesser. Nästan alla köpare kommer också
att vilja ha extrastolarna för sjusitsmöjligheten. Det kostar också 12 500 kr
extra. Journeyköparna får alltså vara beredda att betala minst 25 000 kr extra
för den utrustning som borde vara standard.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.