Nästa artikel
Peugeot e-2008 – rapport från provkörningen
Direktrapport

Peugeot e-2008 – rapport från provkörningen

Publicerad 12 december 2019
Igår fick vi bekanta oss med nya 2008 på bensin. Nu är det elversionens tur.
Hej igen Maria! Igår lovade du oss en kort rapport om e-2008. Hur är den?
– Jag har kört en kort sväng och hittills är mina tankar: Reaktionssnabb, tyst, och mjuk i gången. 136 hk och 260 Nm i vrid duger gott. Bra beslut av Peugeot att bygga in möjlighet till trefas med en ombordladdare på 11 kW. Också klokt av dem att bilen klarar snabbladdning i upp till 100 kW, känns som om det har blivit nya standarden för elbilar nu. Bagageutrymmet på 405 liter är inte det största, men helt okej. 

Något mindre bra?
– Ja, de där 30 milen i räckvidd var det inte när vi startade med fulladdat batteri imorse i 3 plusgrader. 20 mil visade mätaren. Sen finns det ett körläge som ska vara specialiserat på att återvinna bromsenergi för att ladda batteriet, men jag upplevde inbromsningseffekten som väldigt svag när jag släppte pedalen. Jag har några funderingar till, men de sparar jag till den fullständiga provkörningsrapporten. 

Pris och Sverigelansering pratade du om i går, kan du dra det igen?
– Elversionen lanseras några månader efter de på bensin och diesel. Så någon gång i mars/april 2020 har vi i Sverige möjlighet att köpa en e-2008. Och priserna är som sagt inte spikade än, men jag har fått indikationer på någonstans strax under 400.000 kronor. 

Diskutera: Vad tycker du om Peugeot e-2008?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-12-12 17:53
40-talisten

Undrar vad elbilar i samma storlek som 2008 kommer att kosta om ca 10 år? 200 000?

#2 • Uppdaterat: 2019-12-12 18:11
Roy J

Det står ingenting om batteriets energimängd.
Att den har inbyggd trefasladdare kan vara bra, även om I-Pace-ägare hävdar att det räcker bra med enfas.

#3 • Uppdaterat: 2019-12-12 18:40
Irvor

Batteri på 50 kwh

#4 • Uppdaterat: 2019-12-12 19:22
Raphael

405l är mer än den utgående generationen, som var på 355l. Frågan är vilken hon jämför med? Detta är en SUV i B-segmentet, den är mindre än 3008 som ligger i C. Närmaste konkurrenten är Hyundai Kona och den har 332l i elutförande. VW ID.3 - i C-klassen och som inte är en SUV - har 355. Så 405l *är* bland det största i klassen.

Mätaren: Nu vet jag faktiskt inte hur den beräknar räckvidden, det finns olika sätt. Flera elbilar beräknar utifrån tidigare körningar och gör en uppskattning så. Och testbilar brukar ju ha körts rätt hårt....

Batteriet är på 50 kWh.
Och jag tycker bilen är helfrän.

#5 • Uppdaterat: 2019-12-12 19:29
40-talisten

Intelligentes: Det spås att elbilarna kommer att vara 80 % av nya bilar om 10 år. Om elbilar (enligt dig) kommer fortsatt att vara dubbelt så dyra som motsvarande fossilbilar, då undrar man vem som ska köpa dem. 400 000 kr för en småbil, jag tror inte att familjer med normala inkomster är motiverade att betala så mycket.

#6 • Uppdaterat: 2019-12-12 19:57
Raphael

Kom ihåg att elbilar har betydligt lägre driftskostnader. Inga oljebyten, kamremsbyten, byte av ljuddämpare, avgassystem, katalysator osv osv. De bara går och går.

Och sen är privatleasing populärt, talar vi Peugeot så är det redan majoriteten av deras privatkunder som tecknar privatleasing istället för lägger upp cash.

#7 • Uppdaterat: 2019-12-12 21:45
Grosser

Snabbladdning upp till 100 kW, vi får se vad det betyder i praktiken. ;-)

#8 • Uppdaterat: 2019-12-12 22:56
Micke H

Bra att den konstiga prisuppgiften blev rättad. Men ändå, 400 000 kr för en minibil som man bara kan köra till Konsum och annat i närområdet. Finns det verkligen en marknad för det?

#9 • Uppdaterat: 2019-12-13 00:30
John2008

Tyvärr ser nog de flesta direkt att detta är en bil som är törstig på elektroner tack vare sin design.

#a • Uppdaterat: 2019-12-13 07:38
mso 1000

Bra att folk köper elbil för utvecklingen.

Jag håller mig till betydligt bättre fosilbil för mindre än halva priset i fem år till innan jag köper en någorlunda beprövad elbil.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.