Bild
Nästa artikel
Peugeot e-2008 – rapport från provkörningen

Peugeot e-2008 – rapport från provkörningen

Direktrapport

Igår fick vi bekanta oss med nya 2008 på bensin. Nu är det elversionens tur.

Hej igen Maria! Igår lovade du oss en kort rapport om e-2008. Hur är den?
– Jag har kört en kort sväng och hittills är mina tankar: Reaktionssnabb, tyst, och mjuk i gången. 136 hk och 260 Nm i vrid duger gott. Bra beslut av Peugeot att bygga in möjlighet till trefas med en ombordladdare på 11 kW. Också klokt av dem att bilen klarar snabbladdning i upp till 100 kW, känns som om det har blivit nya standarden för elbilar nu. Bagageutrymmet på 405 liter är inte det största, men helt okej. 

Något mindre bra?
– Ja, de där 30 milen i räckvidd var det inte när vi startade med fulladdat batteri imorse i 3 plusgrader. 20 mil visade mätaren. Sen finns det ett körläge som ska vara specialiserat på att återvinna bromsenergi för att ladda batteriet, men jag upplevde inbromsningseffekten som väldigt svag när jag släppte pedalen. Jag har några funderingar till, men de sparar jag till den fullständiga provkörningsrapporten. 

Pris och Sverigelansering pratade du om i går, kan du dra det igen?
– Elversionen lanseras några månader efter de på bensin och diesel. Så någon gång i mars/april 2020 har vi i Sverige möjlighet att köpa en e-2008. Och priserna är som sagt inte spikade än, men jag har fått indikationer på någonstans strax under 400.000 kronor. 

Diskutera: Vad tycker du om Peugeot e-2008?
 
Peugeot e-2008 – rapport från provkörningen

Kommentarer

#1
2019-12-12 17:12

Strax under 400 000 var precis vad jag förstod det som i gårdagens artikel.

#2
2019-12-12 17:53

Undrar vad elbilar i samma storlek som 2008 kommer att kosta om ca 10 år? 200 000?

#3
2019-12-12 18:11

Det står ingenting om batteriets energimängd.
Att den har inbyggd trefasladdare kan vara bra, även om I-Pace-ägare hävdar att det räcker bra med enfas.

#4
2019-12-12 18:37

40-talisten: De kommer att kosta minst lika mycket som idag (inräknat konsumentprisindex). En orsak kommer att vara en ständig brist på batterier. En annan orsak är att vinsterna måste in. Ytterligare en orsak är att tillverkarna måste täcka upp för förlusten av den traditionella servicen. Och bara elmotorn är betydligt med komplicerad och dyr att tillverka än vad många förstår. Dessutom har tillverkarna "vett" att ta oproportionerligt fett betalt (tillskansa sig sjukt feta marginaler) på ny teknik.

Första halvan: https://www.youtube.com/watch?v=uWBEPEspbWI

#5
2019-12-12 18:40

Batteri på 50 kwh

#6
2019-12-12 19:22

405l är mer än den utgående generationen, som var på 355l. Frågan är vilken hon jämför med? Detta är en SUV i B-segmentet, den är mindre än 3008 som ligger i C. Närmaste konkurrenten är Hyundai Kona och den har 332l i elutförande. VW ID.3 - i C-klassen och som inte är en SUV - har 355. Så 405l *är* bland det största i klassen.

Mätaren: Nu vet jag faktiskt inte hur den beräknar räckvidden, det finns olika sätt. Flera elbilar beräknar utifrån tidigare körningar och gör en uppskattning så. Och testbilar brukar ju ha körts rätt hårt....

Batteriet är på 50 kWh.
Och jag tycker bilen är helfrän.

#7
2019-12-12 19:29

Intelligentes: Det spås att elbilarna kommer att vara 80 % av nya bilar om 10 år. Om elbilar (enligt dig) kommer fortsatt att vara dubbelt så dyra som motsvarande fossilbilar, då undrar man vem som ska köpa dem. 400 000 kr för en småbil, jag tror inte att familjer med normala inkomster är motiverade att betala så mycket.

#8
2019-12-12 19:57

40-talisten: Kom ihåg att lönerna ökar med kanske 3 procent om året. Då ökar köpkraften ganska ordentligt på tio år. Problemet är bara att den lönekostnadsökningen vill tillverkarna ta igen på priset. Plus alla andra kostnadsökningar, som till exempel för råvaror. Ränteläge och valutaförändringar är andra parametrar som kommer att spela in. Jag ser inga direkta tendenser till lägre priser - snarare tvärtom, faktiskt.

#9
2019-12-12 19:57

Kom ihåg att elbilar har betydligt lägre driftskostnader. Inga oljebyten, kamremsbyten, byte av ljuddämpare, avgassystem, katalysator osv osv. De bara går och går.

Och sen är privatleasing populärt, talar vi Peugeot så är det redan majoriteten av deras privatkunder som tecknar privatleasing istället för lägger upp cash.

#10
2019-12-12 21:45

Snabbladdning upp till 100 kW, vi får se vad det betyder i praktiken. ;-)

#11
2019-12-12 22:56

Bra att den konstiga prisuppgiften blev rättad. Men ändå, 400 000 kr för en minibil som man bara kan köra till Konsum och annat i närområdet. Finns det verkligen en marknad för det?

#12
2019-12-13 00:30

Tyvärr ser nog de flesta direkt att detta är en bil som är törstig på elektroner tack vare sin design.

#13
2019-12-13 07:38

Bra att folk köper elbil för utvecklingen.

Jag håller mig till betydligt bättre fosilbil för mindre än halva priset i fem år till innan jag köper en någorlunda beprövad elbil.

#14
2019-12-13 08:13

Micke H,
Om du har tio mil till Konsum är du en del av en minoritet i landet.

#15
2019-12-13 09:04

mso: Att din fossilbil kostar mindre än en motsvarande elbil i inköp kan jag köpa, men du skriver att fossilbilen är betydligt bättre? på vad? Det är väl mer så att fossilbilen ofta är bättre på dragvikt och räckvidd i teorin om man ska köra toklångt utan att kissa eller äta. Men vad mer? Och det är inte många elbilar som kostar dubbla priset mot motsvarande fossilbil med jämförbar utrustning och prestanda. Absolut inte om de väger in driftskostnaden med. Jag vet jag visade dig TCO-modeller där Model 3 landar på en marginellt högre kost än en Octavia. Äpplen mot äpplen Mso, jämför man äppel med kameler kan man påvisa det mesta om man vill....

#16
2019-12-13 09:41

Att påstå att 100 kW laddning är den nya standarden var väl lite missvisande, som det vore nåt bra värde. 100 kW är det nya minimum som känns acceptabelt som högsta laddhastighet. 150 kW är väl det som känns som "standarden" idag, sen finns det en del som har mer och en del lägre. Men "upp till 100 kW" är ju synd kalla nån standard utan som sagt ett acceptabelt minimum, de bilar med lägre tror jag blir mindre eftertraktade då de begränsas lite i vilka som köper dem.

#17
2019-12-13 09:45

Sen måste ju elbilisterna lära sig välja laddare efter sin bil, mer än en gång man kommit till laddplats med ett par olika laddare, och någon med elbil som max kan ta till sig vad den "sämsta" laddaren ger men ställt sig och laddar från den som ger mest och bättre hade gynnat den med bil som kan ta emot mer som kommer efter och därför måste ladda från "sämre" laddare.
Många förstår inte att vid passiv laddplats kan du inte ta emot mer än ombordladdaren klarar oavsett vad det står att laddplatsen kan ge.

#18
2019-12-13 10:22

Henrik M
Räkna på krona per mil så får Octavia lägre kostnad oavsett vilka äpplen och kameler du slänger in i din beräkning. Iallafall med en ägartid om 3-4 år med normala körsträckor.

#19
2019-12-13 10:44

Axa: Läs vad jag skrev......skrev inte att Model 3 får lägre kost. Men marginellt högre, inte några milsvida skillnader.

#20
2019-12-13 11:46

Någon som har i huvudet vad e208 hade för räckvidd? De verkar ju vara byggda med samma batterikapacitet och motor, så jag gissar att den mindre 208 har längre räckvidd.

#21
2019-12-13 11:50

Bejje: 34 mil WLTP på e-208 och 31 mil WLTP på e-2008.

#22
2019-12-13 12:02

Ser faktiskt snygg ut i mina ögon.

#23
2019-12-13 12:44

Henrik
Ok. Missade det.
Sedan beror det på vad det är för ägartid/körsträcka man räknar på. Elbilen är billigare i längden.

#24
2019-12-13 13:11

e-208 33,7 mil WLTP, Opel avslöjade just exakta siffran, Peugeot avrundar uppåt till 34 och Opel neråt till 33.
Gällande normalt körläge, vilket inte motsvarar maximal möjlig räckvidd.

#25
2019-12-13 13:19

N-iklas: WLTP är ju just framtagen för att komma ifrån detta med maximala, eller minimala siffror vad gäller fossilbilen. Utan att vara realistiska siffror. Jag kör min elbil lätt blandat på WLTP om jag kör som man ska. Men kan självklart köra den betydligt snålare med om jag vill. Men WLTP är en realistisk siffra som inte ger en massa glädjesiffror som folk sen blir besvikna på.

#26
2019-12-13 13:58

Problemet är väl att även om WLTP är en realistisk siffra, så är den bara det vid ett ganska snävt väder/temp-förhållande.
Vi får kanske initialt bereda oss på att "kallt" räkna med en procentuell nedgång för varje 10-gradig tempsänkning?
Tycker det verkar som att det är en bil med 50-60 mil WLTP som man ska satsa på, när milen kan reduceras till hälften om det är riktigt kallt. 30 mil blir 15 mil oops, var är laddstolparna?...Måste ha koll t o m innan jag startar resan ut i skogarna.

#27
2019-12-13 15:47

StefanH: Vilken elbil har du kört och har erfarenhet av som drar det dubbla vid kall väderlek? Nu när det var nere på -9 nån morgon och lite snö här så drog min 10% mer än vid +10-15 grader. Vill nog påstå min fossilare hade en liknande höjning.
Men ja, jag håller med om att 30 mil WLTP är i lägsta laget för många om man vill slippa räckviddsångest. e-Niro, Kona, Model 3 SR, e-soul m.fl. ligger på drygt 40 mil WLTP, det känns rätt lagom för stora massan utan extremkörning vare sig åt det ena eller andra hållet.

#28
2019-12-13 18:30

Nja Henrik. Det är nog inte så enkelt som du snackar om.

För min del så måste jag nog låna upp minst 200 tusen extra av banken för att få en simpel liten kia elbil.

Det kommer aldrig att hända mig iaf.
Det finns mycket roligare grejer att lägga dom pengarna på.

Jag väntar några år tills priserna sjunkit till normal nivå. ;)

#29
2019-12-13 20:06

Apropå elbilens miljövänlighet så verkar det som att det definitivt går framåt...

https://svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/vasteras-far-atervinning-av-el...

#30
2019-12-13 20:44

2008 kommer säljas på sitt utseende och för att det är en SUV. Den är inte den mest energieffektiva, men den väcker uppmärksamhet. Och Gokart-ratten ger en speciell känsla.

Tycker man 2008 är för extrem interiört och exteriört så kommer Opel snart med sin syskonbil Mokka. Samma drivlina men räkna med en mer konservativ ut och insida för den som tycker Peugeot är för progressiv och extrovert.

#31
2019-12-13 20:55

150kW, vad är det i Volt och Ampere. Man har ju bara 25A huvudsäkringar hemma och man behöver väl annat också. Sen är frågan var alla som bor i våningshus skall ladda någonstans.

#32
2019-12-13 20:56

.

#33
2019-12-13 21:46

Hemma laddar du med den inbyggda ombordladdaren med 11 kW, 3x16A.

#34
2019-12-13 21:49

Snart är det dax att använda sin årslön som dom flesta svenskar har på banken till att köpa en småbil.

#35
2019-12-14 10:16

400.000 kr för en bil med en radie på ca 20 mil. Om den kostat hälften hade jag ändå hellre köpt dieselversionen. Dessutom: Miljöproblemen är väldigt långt ifrån lösta. Det näst bästa är en elhybrid för ca 230.000 kr typ Kia Niro. Samma storlek.

#36
2019-12-14 13:07

Nåja Glimma - en vanlig Niro Hybrid startar i sitt allra enklaste utförande på 240.000 kr och det är nog inte det vanligaste utförandet som man säljer. Vill man som många numera ha t ex LED-strålkastare så börjar den bilen på strax över 280.000 kr. Men visst verkar prisindikationen på denna e-2008 lite väl hög.

#38
2019-12-14 14:13

"N-iklas: WLTP är ju just framtagen för att komma ifrån detta med maximala, eller minimala siffror vad gäller fossilbilen. Utan att vara realistiska siffror. Jag kör min elbil lätt blandat på WLTP om jag kör som man ska. Men kan självklart köra den betydligt snålare med om jag vill. Men WLTP är en realistisk siffra som inte ger en massa glädjesiffror som folk sen blir besvikna på."

Detta är ett märkligt resonemang - som förs överallt...

Sättet man testar PEV som man kallar det är att hela testprogrammet genomförs på vad som motsvarar ett standardläge som ligger inne varje gång man startar bilen.

"Predominant mode" for the purpose of this UN GTR means a single driverselectable mode that is always selected when the vehicle is switched on, regardless of the driver-selectable operating mode in operation selected when the vehicle was previously shut down, and which cannot be redefined or switched to another mode. After the vehicle is switched on, the predominant mode can only be switched to another driver-selectable mode by without an intentional action of the driver."

Man påstår att detta ska ge ett realistiskt värde.
Varför skulle det det?
Att aldrig byta körläge är inte realistiskt.
När man utesluter detta ur testcykeln blir testresultatet inte realistiskt.

Vad är det som gör att en räckviddssiffra när man kör hela tiden på sportläget är orealistisk - alltså helt fel.
Eller när man kör hela tiden på ekonomiläget?
De resultat man då får är väl precis lika realistiska som när man kör uteslutande på normalläget.

Kör man på sportläge och kommer hälften så långt så kan väl ingen komma och påstå att det är ren inbillning att man inte kom längre?
Eller om man ökar räckvidden 40 % på ekonomiläget så är ju inte heller det en fantasi.
Alltså helt realistiska resultat.

Kopplar man in ett sportlägen en stund sjunker genast räckvidden, kopplar man in ekonomiläget ökar den, i samma ögonblick som man gör detta har WLTP siffran upphört att gälla.
Det är verkligen inte realistiskt.

Det är väldigt svårt att se vad man har för nytta av en siffra som inte tar hänsyn till den aktuella bilens teknik och sätt att fungera.

Bilköparen får ju inte alls någon relevant information eftersom kanske en viss bil på ett sportläge gör av med extremt mycket energi medan en annan inte gör det, respektive någon kanske inte spara speciellt mycket på ekonomiläget medan en annan sparar väsentligt, detta vore i högsta grad viktig information att få veta men det struntar man i att mäta.

För att inte tala om att vissa bilar har väldigt obefintliga körlägen medan andra har en hel mängd.
Men det ska man helt bortse från.

Och så påstår man att resultaten blir "realistiska"...

Det enda korrekta är naturligtvis att redovisa en specifik siffra för varje enskilt körläge respektive en siffra för en blandad körning där man byter mellan respektive beroende på den trafiksituation där det är mest lämpligt att använda respektive inställning.

Att antingen utesluta ett antal av dessa siffror eller klumpa ihop dem till en enda siffra ger inget realistiskt resultat alls, om man inte förutsätter att samtliga bilförare är idioter, (typ någon som kör konstant på treans växel eller så) vilket man naturligtvis kan förutsätta om man tycker det är väldigt klokt att göra så, men inte heller det är speciellt realistiskt.

#39
2019-12-14 14:10

"Rudolf Ampere2019-12-13 20:55
150kW, vad är det i Volt och Ampere. Man har ju bara 25A huvudsäkringar hemma och man behöver väl annat också. Sen är frågan var alla som bor i våningshus skall ladda någonstans."

Om man menar Chevrolet Bolt/Ampera e, så är det 55 kw, beroende på att när det kom fanns det bara några få laddare i hela USA som klarade 50 kw, så den låg över kapaciteten som det såg ut då, och sedan har den inte uppdaterats på den punkten pga. för låg försäljning tydligen.
Batteriet har däremot ökats till 66 kWh.

GM:s gamla princip att om det säljer dåligt så ska modellen inte förbättras medan säljer den bra ska den genast ändras.
En av anledningarna till katastrofresultaten.

#40
2019-12-14 14:59

N-iklas: Jag vet inte hur många avancerade körlägen du har på din bil, men igen, i realiteten, hur många sitter och växlar mellan olika körlägen? Hur många sätter sin elbil i eco-läge och tar att den inte arbetar lika effektivt med värme eller kyla, att den inte reglerar batteritempen för optimal laddhastighet när du kommer fram till laddare, att den håller igen på effekten vid omkörningar m.m.? I realitet, väldigt fåtal......så jo att WLTP grundar sig på normalinställningen som absoluta merparten använder är väl helt rätt och riktigt. Återigen är WLTP inte heller någon sanning, utan ett jämförelsetal för att kunna jämföra olika bilar med varandra.

#42
2019-12-14 16:09

Deeds m.fl moderatorer, dags att rensa i inläggen och nicken. Ni ser själva vilka...

#43
2019-12-14 16:25

Nja det är bara "en åsikt"...
Och hur kan man veta det?
Har någon frågat i en undersökning hur man använder körlägena?
Förefaller mest vara en ren teoretisk gissning.

Det är inte ett seriöst argument att hävda att man skulle köra konstant på eco läge och ALDRIG... ändra det... när det behövs ändrar man till det man behöver utifrån situationen.
Lika lite som det är rimligt att köra på normalläge och aldrig ändra det och göra sig av med räckvidd helt i onödan.

Det finns något som heter "knapp" man trycker på den när det behövs, låter kanske väldigt svårt men det lär vara genomförbart.

Det finns ju massor av funktioner i en bil man kan ändra inställning på, att hävda att ingen ändrar inställning på något utan alltid kör med ett konstant läge oavsett omständigheter låter väldigt osannolikt.

Och att du avstår från att använda bilens kapacitet och funktioner är ju DITT val... det ska inte innebära att dessa funktioner ska betraktas som att de inte existerade.

Om någon har en bil som saknar denna teknik så inser den personen kanske inte dess betydelse eller funktion.

#44
2019-12-14 16:25

N-iklas: Vad är det du inte förstår?! WLTP är ett jämförelseverktyg, som inte ska ses som en sanning att det är exakt det bilen förbrukar, utan det kan användas för att jämföra värden mellan olika bilar under samma förutsättningar.
Sen är jag övertygad om att om du frågar 1000 personer som kör mycket med sina elbilar hur många av dem som sitter och laborerar mellan körlägena beroende på situation utmed vägen så kommer du få att max 2-3 procent gör detta. Om ens det.

#45
2019-12-14 16:33

Men det är just det man ser det som "att det är exakt det bilen förbrukar", att man sedan förnekar det om man blir ifrågasatt, är... hm...

Och som sagt att människor avstår från att använda bilens funktioner är deras val och kan inte likställas med att det är bilens funktion.

Bilen fungerar på sitt sätt, "du" gör på "ditt" sätt, men det är bilens teknik och funktion det handlar om, inte "dig"...

#47
2019-12-14 16:48

N-iklas: Ingenstans påstår någon tillverkare att det ÄR vad den förbrukar för allt och alla! Du har verkligen ingen möjlighet att ta till dig detta? WLTP är ett jämförelsesystem!
Nu lägger jag ner, men om du verkligen vill förstå, läs igen det som skrivits här, fundera, och vem vet, du kanske lär dig nåt nytt.

#48
2019-12-14 17:44

@Rudolf Ampere: En likströmsladdare på 400 V / 250 A kostar sexsiffrigt och blir inte aktuell för några hushåll. Boende i flerbostadshus med motorvärmarstolpar ligger på ett sätt bättre till för hemmaladdning än villaägare eftersom gemensamma parkeringar har matning och elabonnemang + matning dimensionerat för att många ska kunna köra motorvärmare samtidigt. Hos oss (23 platser, 63 A huvudsäkring) blev det 22 kW lastbalanserade boxar som använder kapaciteten som blir över resten av dygnet.

#49
2019-12-14 18:09

Det är alltid spännande att det finns personer som hävdar att en SUV på 4,3 m är en ”minibil”. Faktum är att den verkliga minin, ur-Mini, var på 3,03 m Peugeot 2008 är nästan 1,3 meter längre än Minin.

Och jag ser inget mini i ett bagageutrymme på 405l, det är mer än i VW Golf som då måste vara en mikrobil i detta nyspråk.

#50
2019-12-14 18:11

Snabbladdare 100 kW använder man på långresor, eller av personer som bor i flerfamiljhus utan tillgång till p-plats med motorvärmare. E-2008 kan laddas via uttaget till motorvärmare om uttaget har en egen säkring.

#51
2019-12-14 18:13

När det gäller närområdet, genomsnittlig körsträcka i EU är 5 mil per dag. Utifrån det kommer e-2008 att räcka bra till. För långresor har jag länge argumenterat för att man tar en paus efter 20 mil för att fika, gå på toa etc och då kan man även passa på att ladda.

#52
2019-12-14 18:18

Låt oss förstå vad WLTP är. Räckvidd anger man vanligtvis i WLTP mix/combined. Det är *genomsnittet* av fyra tester: WLTP slow, medium, high, extra high. Slow motsvarar stadskörning och extra high är motorvägskörning.

Och sen hur det blir exakt i praktiken, det beror på hur du och var du kör.

Kör du mest stadstrafik kan du räkna med att komma över 40 mil utan problem, snarare 45 mil. Om du mest kör motorväg 110-120 så kan du räkna med ner mot 20 mil.

För optimalt förhållande mellan räckvidd och tid så är min rekommendation att hålla sig under 100 km/h, och detta gäller elbilar generellt.

#53
2019-12-14 18:20

Låt oss inte stirra oss blinda på inköpspriset! Driftskostnaderna är betydligt lägre för elbilar än för fossilbilar, så kostnaden per mil blir lägre. Detta verkar svårt att förstå för allt för många.

#55
2019-12-14 19:17

Jag tycker att Peugeot har fått till ett riktigt snyggt formspråk. Och nya 208 och 2008 är inget undantag. Helt klart har dom satsat rätt enligt mig. Även kvalitetskänslan är nått helt annat mot tidigare.

#56
2019-12-14 19:41

Exakt VAD gör ViBilägare för att få stopp på dessa sexannonser? Här ser jag gärna att ingen moderator svarar, utan att någon på redaktionen svarar. Seriöst: Om det inte går att få stopp på detta, menar jag att ViBilägare måste låsa alla artiklar för kommentarer tills dess att problemet är löst.

#57
2019-12-14 19:48

Jag var till den lokala handlaren med Peugeotskyltar idag. Det enda "moderna" de hade i hallen var 5008.
Får väl åka till Lappsala.

#58
2019-12-14 20:08

2008 är inte lanserad i Sverige än. Provkörningen har skett i Frankrike, inte i Sverige. Den kommer hit under första kvartalet. För e-2008 i Sverige får man vänta ett par månader extra.

#60
2019-12-14 20:22

Raphael
Driftskostnaderna är bränsle eller kostnad för laddning. Fossilbilen får lägre ägarkostnad än elbilen med normala årliga körsträckor och räknat på 3-4 år.

#61
2019-12-14 22:00

Raphael,
De hade inte 508 eller 208 heller.

#62
2019-12-15 09:11

De tar väl in det som de tror att de kan sälja. Min lokala Citroën-handlare har inte alla modeller i butiken. Men några står som provkörningsbilar ute och inte i bilhallen - C5 Aircross, C3 och Cactus. Inne i bilhallen står det bara en C3 Aircross. I övrigt är det bara andra märken.

#65
2019-12-15 11:27

Kan väl tycka att en seriös handlare på lite större ort iaf bör ha minst en modell av varje serie hemma att titta på och provköra, sen kan de såklart inte ha alla motoralternativ i alla bilar.
Raphaels svar om att handlaren tar in det de modeller de tror de kan sälja är ju lite illa, en säljare som inte tror på sina produkter bör genast byta jobb. En bra säljare lyckas sälja is på på Grönland.....raljerande, men ni förstår....

#66
2019-12-15 11:33

"Henrik M2019-12-14 16:48
N-iklas: Ingenstans påstår någon tillverkare att det ÄR vad den förbrukar för allt och alla! Du har verkligen ingen möjlighet att ta till dig detta? WLTP är ett jämförelsesystem!"

Det är inte tillverkarna... utan sådana som du som påstår det - elbilsintresserade och elbilsentusiaster - ut och läs kommentarerna i resten av världen så kanske du upptäcker hur folk resonerar i praktiken.

Det finns ingen orsak att fortsätta ämnet eftersom ståndpunkten är kristallklar, jag bryr mig endast om bilens teknik och funktion medan motsatta ståndpunkten uteslutande bryr sig om människors ork att använda eller avstå från att använda bilens funktioner.

Inga mysterier här.

#67
2019-12-15 11:39

N-Iklas: Vadå sådana som mig? Visa mig vart jag skrivit att WLTP gäller oavsett? Antingen det eller ändra din text för det där blir påhopp.....
Jag om någon har väl skrivit att det är ett jämförelsetal och att det är sjukt mycket annat som påverkar och att man lätt kan köra bilen snålare med vid rätt förutsättningar!
Ge fan i att kasta in mig i dina anklagelser!!

#68
2019-12-15 19:27

Elhybrider är ingen lösning för de går ju fortfarande på fossila bränslen som släpper ut miljöfarliga ämnen. Det finns inget som är bättre med en elhybrid.

#69
2019-12-15 20:11

Det kan förresten påpekas att 405l bagage gäller med golvhyllan på plats. Om man tar bort den så blir det 434 liter. Men golvhyllan är bra för man förvarar lämpligen laddkablar etc under den.

Norska Autofil/Dinside räknar med att e-2008 blir en storsäljare.
https://www.dinside.no/motor/en-ny-elektrisk-bestselger/71868708

#70
2019-12-15 20:13

Det var mycket prat om körlägena här och absolut gör de skillnad. Ekonomi-läget stryper motorn till 81 hk och innebär även en högre utväxling på kraftpedalen. Det innebär att om man kör ekonomi-läget som man är i normal-läget så kommer bilen upplevas långsammare. Och varför inte? Om man pendlar till jobbet och inte kör om någon eller så så why not.

#71
2019-12-16 07:34

Jag menar lägre utväxling, inte högre. Dvs mindre utslag på samma tryck jämfört med läget Normal. Sport har högre utväxling.

#72
2019-12-16 14:54

Raphael:
"Elhybrider är ingen lösning för de går ju fortfarande på fossila bränslen som släpper ut miljöfarliga ämnen. Det finns inget som är bättre med en elhybrid."
Du menar precis som det inte är någon mening att använda en bensinmotor från 2019 jämfört med en från 1948? Båda går ju på fossila bränslen som släpper ut miljöfarliga ämnen.

Du kanske skulle lära dig vad en elhybrid är för nått innan du sågar den.

#73
2019-12-16 15:15

Panopticon, till skillnad från dig så vet jag vad elhybrider är. Jag tycker att du ska läsa på om elhybrider innan du hyllar dem. De kallas för hybrid för de kombinerar en elmotor med en fossilmotor. Bilen går alltså fortfarande på fossila bränslen och släpper fortfarande ut hälsofarliga och miljövidriga och klimatförstörande utsläpp. De är absolut inte utsläppsfria.
Så elhybrider är absolut ingen lösning. Det är bara smart marknadsföring från Toyota om ”självladdande elbil”. Det är en förbränningsmotor som ”laddar”.

#74
2019-12-16 16:15

Raphael, om man ska vara noggrann så är det ju bromsenergin som laddar, iaf i Toyotas modeller. Den går ju till spillo om det inte finns någon typ av hybridsystem. Men kör du landsvägskörning är det ju inte jätteofta man bromsar så då finns ju inte så mycket energi att spara där. Dessa system hör hemma i tätorter.

#75
2019-12-16 16:54

Raphael:
Jag ser att min jämförelse med två olika bensinmotorer helt gick dig förbi. Med det så menade jag alltså att en elhybrid är en bättre form av bensinmotor. Du ska alltså jämföra den med en vanlig bensinmotor, och det du borde komma fram till då är att den är bättre, framför allt i stadstrafik då den är skyhögt bättre. Bättre än en vanlig bensinmotor alltså. Ingen har nånsin påstått att en elhybrid är bättre än en laddhybrid. Ja, förutom om laddhybriden aldrig laddas alltså.

Precis som en bensinmotor från 2019 är bättre än en bensinmotor från 1948.

#76
2019-12-17 20:29

Lite utbildning igen.

Så fort man släpper gaspedalen så laddar Toyotas hybrider, tex utförsbackar. Så visst gör dessa hybrider nytta, iallafall om de konstruerade som Toyotas hybrider även på landsvägskörning. Så har det varit i 22år nu, hoppas konkurrenterna kommit på det nu......efter de snöade in på dieselspåret under många förlorade år.

#77
2019-12-19 13:35

Panopticon, jag konstaterar att det har gått dig förbi att den artikel vi kommenterar är om e-2008. Detta är en elbil. Inte hybrid och inte en laddhybrid. Utan en riktig elbil.

Jag upprepar det jag säger: Hybrider är inte ett alternativ, eftersom de går på fossila bränslen och fortfarande släpper ut miljöfarliga ämnen.

Var du har fått laddhybrid ifrån förstår jag inte. Det finns inte någon förbränningsmotor i e-2008 överhuvudtaget! Men om du tror att en hybrid, oavsett laddhybrid eller Toyotas variant, är ett alternativ till en riktig elbil - då kallar jag det för villfarelser.

#78
2020-01-08 23:45

Beställde en för lite över 300 000 NOK i Norge för allure modellen + 4 vinterdäck med leverans i Maj. Tycker det är helt ok för pengarna. Vassaste konkurrenten är Huyndai Kona som ju går längre men är något dyrare och lite bullrig/sämre komfort samt lång leveranstid. Fördelen med e 2008 är snabbladning som är bättre änn kona (max 80 kw), lite större och snyggare.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.