Nästa artikel
Peugeot 5008 blir sjusitsig familjesuv
Nyheter

Peugeot 5008 blir sjusitsig familjesuv

Publicerad 7 september 2016 (uppdaterad 7 september 2016)
Peugeot 5008 blir en suv.
Ordet flexbil är borta ur vokabuläret. Nu är det suv för hela slanten.
När nya versionen av C-segmentsbilen Peugeot 5008 offentliggjordes har ord som ”MPV” och ”flex” lämnat plats åt ”suv”. Troligtvis för att haka på pågående suv-boom inom bilvärlden: biltypen är den tredje bäst säljande i Europa, enligt pressmeddelandet från Peugeot. Därmed följer 5008 lillebror 3008:s exempel och blir en suv, byggd på samma EMP2-plattform.

20160709144619.jpg?itok=wf1g88GG

Nya 5008 är 11 centimeter längre än sin föregångare med längden 4,64 meter och en hjulbas på 2,84 meter. Höjden på 1,64 meter är däremot densamma som förut. Bilen är standardutrustad med sju säten. Sätena längst bak väger 11 kilo vardera och kan plockas ur eller fällas när man vill göra mer plats. I femsitsutförandet har Peugeot 5008 plats för 1060 liter i bagageutrymmet upp till insynsskyddet. Passagerare på andra sätesraden har bekvämligheter som eluttag, kopphållare och fällbara bord.

Bilen är utrustad med förarmiljön som kallas i-Cockpit, med pekskärm, digitala instrument och marknadens minsta ratt, enligt Peugeot själva. Infotainmentsystemet har stöd för Android Auto och Apple Carplay.

20160709144549.jpg?itok=dk9UrK14

Det finns en rad förarhjälpmedel, bland annat autobroms som fungerar mellan 5 till 140 kilometer i timmen, samt avståndsvarnare, filhållningsassistent, döda-vinkelnvarnare och parkeringsassistent.

Det finns fyra bensinmotorer och sex dieselmotorer: Bensinarna har mellan 130 och 165 hästkrafter och kan fås med manuell sexväxlad låda eller automatlåda i lika många steg. Den svagaste dieselmotorn har 100 hästkrafter och den starkaste 180. Växellådorna är fem- eller sexväxlade manuella alternativ eller automatlåda i sex steg.

Nya Peugeot 5008 presenteras på bilsalongen i Paris i slutet av september och lanseras under våren 2017.
 
Klicka på bildspelet för att se fler bilder.
 
Diskutera: Vad tycker du om Peugeot 5008?

Relaterade bildspel

Motoralternativ Peugeot 5008

Bensin:

  • 1,2 l PureTech 130 hk S&S 6-växlad manuell växellåda, standard (CO2 117g/km) eller supereffektiv (CO2 115 g/km)
  • 1,2 l PureTech 130 hk S&S 6-växlad automatväxellåda (CO2 120 g/km)
  • 1,6 l Puretech 165 hk S&S 6-växlad automatväxellåda (CO2 133 g/km)

 
Diesel:

  • 1,6 l BlueHDi 100 hk S&S 5-växlad manuell växellåda (CO2 106 g/km)
  • 1,6 l BlueHDi 120 hk S&S 6-växlad manuell växellåda, standard (CO2108 g/km) eller supereffektiv (CO2 105 g/km)
  • 1,6 l BlueHDi 120 hk S&S 6-stegad automatväxellåda (CO2 112 g/km)
  • 2,0 l BlueHDi 150 hk S&S 6-växlad manuell växellåda (CO2 118 g/km)
  • 2,0 l BlueHDi 180 S&S 6-stegad automatväxellåda (CO2 124 g/km)

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-09-07 16:10
Styggavargen

Varför erbjuda en 5 växlad låda med ett motoralternativ, ser inte riktigt vitsen med detta. Utsläppsnivån tror jag inte på, det skulle innebära att denna modell kommer att släppa ut som min Skoda Octavia (som faktisk har samma längd), fast den lider av högre luftmotstånd och antagligen högre vikt också. Den ekvationen får jag inte ihop. Så bli inte besviken om denna modell drar 30% mer än uppgivna nivåer. Var det inte PSA gruppen som skulle börja uppge ärliga förbrukningssiffror?

#2 • Uppdaterat: 2016-09-07 17:44
Swemba

Styggavargen, hur länge ska du hålla på att smeta på oss din snurriga logik? Kan du försöka inse någon gång att inte alla världens bilköpare delar din fascination av billängd och lastutrymme?

Och jag har fortfarande inte fått svar på frågan varför du inte köper en Dacia Lodgy eller liknande? Den lastar mer än Skoda Octavia, är ungefär lika snål och de 100,000kr du får över kan du skänka till något klimatprojekt.

#3 • Uppdaterat: 2016-09-07 18:30
Styggavargen

Snurrig logik? Denna bil rymmer mer än min Octavia, den är högre... försökte bara föra fram att jag inte tror på utsläppsnivån och förbrukningen och jämförde lite med min egen bil. Dacia skulle jag aldrig köpa, inte som de ser ut idag (bilarna känns 20 år tillbaka i tiden). Mina 100 000 kr du pratar om kommer att sitta på taket i form av solceller (paneler). Hoppas du fick svar på alla dina frågor.

#4 • Uppdaterat: 2016-09-07 19:21
Raphael

Tekniken går framåt, modellen använder PSA-gruppens senaste motorteknik plus ett avancerat start-stoppsystem (stannar motorn vid inrull och fungerar i lägre temperaturer än konkurrenterna) i kombination med senaste lätta och lågfriktion bottenplattan EMP2.

PSA redovisar förbrukning enligt EUs körcykel eftersom de måste göra detta enligt lagen, och frivilligt redovisar de siffror från ett oberoende testinstitut med lastad bil (passagerare plus bagage) i verklig trafik och med påslagen luftkonditionering. De siffrorna finns dock inte tillgängliga än eftersom bilen inte har satts i produktion. Först när bilen finns ute till försäljning kommer de köra de oberoende testerna i verklig trafik, med produktionsbilar. Betänk att bilen inte har visats upp för allmänheten än, att köra med den i verklig trafik är för tidigt. Det är bara maskerade prototyper som hitills körts i trafiken inte omaskerade produktionsbilar.

EUs körcykel är ett labbtest, inomhus i en miljö som simulerar en körsträcka, så det är helt andra förutsättningar.

PSA släppte i våras en sammanställning av vad några av deras senaste modeller drar i prov i verklig trafik med fyra passagerare, bagagevoch påslagen komfortutrustning. De kommer släppa siffror för fler modeller under hösten.

#5 • Uppdaterat: 2016-09-07 20:30
Stefan Eriksson

Tyvärr tappar Peugeot en hel köpare på en mycket annorlunda förarmiljö gällande instrumentbrädans placering och förhållandet till ratten. 308 fanns med i urvalet när jag planerade bilbytet förra året men föll bort efter en provkörning, synd på en i övrigt trevlig bil. Har 2 vänner som valde bort 308:an av samma skäl.

#6 • Uppdaterat: 2016-09-07 20:49
Peugo

Kör C4 Grand Picasso och denna 5008 efter varandra så tror jag även du förstår hur olika bilar Peugeot och Citroen är. Känslan är helt olika. ;)

Desto högre och bredare bilar, desto mer drar dom på motorväg, inget konstigt med den biten inte.

#7 • Uppdaterat: 2016-09-08 00:00
Mistro

Nu har jag inte läst några insändare men skillnaden mellan den äldre 5008/ C4 Picasso och den nya måste väl ändå b.l.a vara höjden? Anser att det är ganska tydligt på bilderna i alla fall?

#8 • Uppdaterat: 2016-09-08 10:18
Terriern

Tuff konkurrens i SUV-segmentet. Men vad gäller förarmiljön med "i-Cockpit" är det bara att konstatera att smaken är olika.

#9 • Uppdaterat: 2016-09-08 13:34
Raphael

Ser att det hävdas i tråden att Grand Picasso och 5008 är samma bil. Jämför med förra generationen och de har olika kör- och komfortupplevelse. Picasson mer avspänd och frånkopplad vägen medan Peugeot mer spänstig med mer vägkontakt. Räkna med att dessa skillnader fortsätter in i nyageneratiinen, särskilt med tanke på Peugeots mindre ratt och annan styrväxel. Nya 5008 har ju dessutom höjd markfrigång och finns med Grip Control som är en justerbar elektronisk diffbroms för bättre framkomlighet på underlag som snö och sand. 5008/3008 kommer som elhybrid med fyrhjulsdrift, efter att drivlinan fått premiär i en ny DS SUV år 2018. Picasson får inte 4-hjulsdrift.

Frågor har dryftats om motorerna. Standardmotorn för förra generationens 5008 var i Sverige en 1,6l 120 hästars bensinmotor. Nya 1.2L 3-cyl turbo har fått utmärkelsen "engine of the year" för andra året i rad inom sin kategori. Den är överlägsen 1.6 120 hk motorn. Den gamla motorn gjorde ett fint jobb i förra generationen 5008, den räckte till gott och väl. Nya 130hk har högre drivmoment och är snålare, dessutom är nya 5008 lättare än föregångaren tack vare den nya lättviktsplattformen. 130 hk är standardbensinare i C4 Picasso och fungerar utmärkt.

Picasson tillverkas i Spanien medan 3008/5008 tillverkas i Frankrike.

Många tycks tro att Citroën bara är en designstudio, men Citroën och Peugeot har egna och separata utvecklingsavdelningar. De samarbetar om plattformar och motorer men varje märke har sin egen profil. Att Peugeot gör 5008 till en SUV innebär också ökad differentiering mellan märkena.

Räkna med att 5008 blir dyrare än C4 Grand Picasso. Den är byggd med mer exklusiva material. Citroën satsar mot Skoda medan Peugeot kliver in i premiumsegmentet.

Nya säkerhetsutrustningen autobroms 5-140 km/h, radarstyrd farthållare, farthållare som avläser hadtighetsskyltar, filvarningssyatem, trötthetsvarnare och kollisionsvarnare samt döda vinkeln-varnare finns också till Picasson från november-produktion

#a • Uppdaterat: 2016-09-08 13:56
Swemba

@Styggvargen, men hur kommer det sig att den rymmer mer när den inte är längre än din Octavia? Det stämmer ju inte med dina tidigare påståenden om att SUV'ar är stora på utsidan och små på insidan.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.