Bild
Nästa artikel
Nyheter

Peugeot 2008 får eldrift till årsskiftet

Publicerad 20 juni 2019 (uppdaterad 20 juni 2019)
Välj mellan bensin, diesel eller el i nya versionen av franska suven.

 

Kommentarer

#1 • 2019-06-20 07:55
L. Mäkinen

Som brukligt numera så är grillen inte en diskret detalj. VW Passat B3, kom tillbaka, allt är förlåtet!

#2 • 2019-06-20 08:30
Raphael

I Europa är fortfarande dieseln stor och i Sverige ligger andelen på över 30 procent. Kom ihåg att Sverige aldrig varit ett stort dieselland, det är Syd- och Mellaneuropa som varit dieselns hemvist, eller mer exakt: Sydeuropa och Benelux-länderna. Med dieselandel upp till 60 procent av nybilsförsäljningen. Med tanke på att den förra generationen var en storsäljare i Europa så lär den nya också bli det och då blir det rätt många dieslar. Och i Sydeuropa finns B30 diesel som är diesel med 30 procentigt biodrivmedel. Den säljs inte i Sverige, men är populär i Frankrike.

#3 • 2019-06-20 08:33
Raphael

Nya 2008 ser helt klart ut som en något krympt 3008, och för många kunder kommer 2008 vara fullt tillräcklig. Det lutande akterpartiet inskränker bagageutrymmet i höjd, men är väl ett val för att se ”sportig” ut. C3 Aircross är fortfarande mer praktisk.

#4 • 2019-06-20 10:34
N-iklas

Inget problem för Peugeot, men Opel lär tappa minst 20 % av sina nuvarande kunder på att 4WD saknas.
Förövrigt har inget synts av det där inställbara antispinnsystemet man gjort så stort nummer av, ser ut som man strukit det.

#5 • 2019-06-20 11:19
Raphael

Milkylaiken, B30 är en egen dieselkvalitet och standard som sålts i Sverige länge och den finns inte i Sverige. Och anledningen till att den inte finns i Sverige är för att den inte klarar vintern. Jag är fullt medveten om att i Sverige så blandar man in syntetisk diesel från vegetabiliska fetter och som är kemisk lik vanlig diesel, det är inte den biodiesel som man blandar i B30. B30 har högre syreinnehåll och ger högre förbränning och mindre sot. Detta gör att för att köra på fransk B30 så måste motorn vara anpassad för det, eftersom den skiljer sig kemiskt från standarddiesel, vilket de franska dieselmotorerna är sedan många år.

#6 • 2019-06-20 11:20
Raphael

Jag menar sålts i Frankrike sedan länge, den finns inte i Sverige.

#7 • 2019-06-20 11:24
Raphael

N-illas, det är inte så många kunder som är intresserade av 4x4 i detta segment. Asiaterna som erbjuder 4x4 ligger ju i botten av försäljningslistan. Fiat har reducerat varianterna av 500X som går att få med 4x4 för att kunderna saknas, på flera marknader - som Sverige och Storbritannien - så har Fiat helt slutat med att ta in den fyrhjulsdrivna 4x4. Kunderna saknas. Kunderna väljer framhjulsdrivet.

#8 • 2019-06-20 11:29
Raphael

När det gäller viss specifik utrustning så får vi återkomma om det senare när mer detaljer framkommer. Utrustningspaketen och funktioner är inte spikade än, och bilen finns inte heller till försäljning. Som jag har förstått det öppnar orderböckerna i september, då kommer alternativen vara klara. Till Sverige lär den komma under våren, jag tippar på mars 2020.

#9 • 2019-06-20 11:49
N-iklas

Nu handlar det väl om OPELs kunder, inte om kunder generellt... Mokka har sålt omkring 25 % med 4WD hela tiden.
Och det är problemet.

#a • 2019-06-20 11:57
1

Men Milky, varför denna aggression. Bra att Sverige som helhet är i framkant med att få bort blodsdieseln även om det fortfarande finns vissa bredkäftade bakåtsträvare.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.