Bild
Nästa artikel

Peugeot 2008 får eldrift till årsskiftet

Nyheter

Välj mellan bensin, diesel eller el i nya versionen av franska suven.


 

2008 är baserad på nyframtagna CMP-plattformen som förutom tre bensinmotorer och två dieselmotorer också möjliggör ren eldrift. 

Vilken drivsätt man än väljer finns det alltid plats för 434 liter i bagageutrymmet på den 4,3 meter långa bilen. Detta eftersom Peugeot har stuvat undan batteriet på 50 kWh under golvet. Räckvidden utlovas till 31 mil enligt mätmetoden WLTP.

Det går att snabbladda i hastigheter upp till 100 kW och i så fall tar det en halvtimme att ladda från tomt till 80 procent. I vanligt vägguttag tar det 16 timmar och via wallbox mellan 5 och 8 timmar, beroende på typ. Via smartphoneapp kan ägaren följa laddförloppet.
 

Det digitala infotainmentsystemet iCockpit gör att pekskärmen i mittkonsolen och mätarklustret framför föraren får en 3D-effekt. Säkerhetssystem som finns tillgängliga är filhällningsassistent, adaptiv farthållare med stop&go, autobroms som upptäcker forgängare och cyklister i mörker, trötthetsvarnare, döda vinkelnvarnare, skyltavläsning och automatisk helljusomkoppling. 

Peugeot 2008 för den europeiska marknaden byggs i spanska Vigo. Global lansering sker i slutet av 2019. Det finns inga prisuppgifter än. 

Diskutera: Vad tycker du om Peugeot 2008?

Kommentarer

#1
2019-06-20 07:55

Som brukligt numera så är grillen inte en diskret detalj. VW Passat B3, kom tillbaka, allt är förlåtet!

#2
2019-06-20 08:14

Lär inte säljas många blodsdieslar.

#3
2019-06-20 08:30

I Europa är fortfarande dieseln stor och i Sverige ligger andelen på över 30 procent. Kom ihåg att Sverige aldrig varit ett stort dieselland, det är Syd- och Mellaneuropa som varit dieselns hemvist, eller mer exakt: Sydeuropa och Benelux-länderna. Med dieselandel upp till 60 procent av nybilsförsäljningen. Med tanke på att den förra generationen var en storsäljare i Europa så lär den nya också bli det och då blir det rätt många dieslar. Och i Sydeuropa finns B30 diesel som är diesel med 30 procentigt biodrivmedel. Den säljs inte i Sverige, men är populär i Frankrike.

#4
2019-06-20 08:33

Nya 2008 ser helt klart ut som en något krympt 3008, och för många kunder kommer 2008 vara fullt tillräcklig. Det lutande akterpartiet inskränker bagageutrymmet i höjd, men är väl ett val för att se ”sportig” ut. C3 Aircross är fortfarande mer praktisk.

#5
2019-06-20 09:01

GRP: Elbilen må vara vår framtid men sett i det stora hela så undrar fortfarande världens befolkning vad elbilen är för marginaliserad produkt egentligen. Så lugna ner dig. Sverige är ett rikt litet skithål på kartan som ingen bryr sig om. Att några få procent köper elbilar har inte förändrat någonting alls än så länge i det större perspektivet.

Nu är det återigen "driving season" i USA med världens mest sålda bil. En F-150 med V6:or och V8:or. Sen kan ju lilla sketna landet lagom få panik över några gram koldioxid till...

#6
2019-06-20 09:04

Raphael: Ska man klättra runt i alperna i mellan-europa är dieseln en klart trevlig kamrat. Så det finns nog anledningar.
Vad gäller biodiesel så är de flesta inblandningar för bilister i Sverige numera minst 30% och uppåt 50% biodrivmedel.

#7
2019-06-20 10:34

Inget problem för Peugeot, men Opel lär tappa minst 20 % av sina nuvarande kunder på att 4WD saknas.
Förövrigt har inget synts av det där inställbara antispinnsystemet man gjort så stort nummer av, ser ut som man strukit det.

#8
2019-06-20 11:19

Milkylaiken, B30 är en egen dieselkvalitet och standard som sålts i Sverige länge och den finns inte i Sverige. Och anledningen till att den inte finns i Sverige är för att den inte klarar vintern. Jag är fullt medveten om att i Sverige så blandar man in syntetisk diesel från vegetabiliska fetter och som är kemisk lik vanlig diesel, det är inte den biodiesel som man blandar i B30. B30 har högre syreinnehåll och ger högre förbränning och mindre sot. Detta gör att för att köra på fransk B30 så måste motorn vara anpassad för det, eftersom den skiljer sig kemiskt från standarddiesel, vilket de franska dieselmotorerna är sedan många år.

#9
2019-06-20 11:20

Jag menar sålts i Frankrike sedan länge, den finns inte i Sverige.

#10
2019-06-20 11:24

N-illas, det är inte så många kunder som är intresserade av 4x4 i detta segment. Asiaterna som erbjuder 4x4 ligger ju i botten av försäljningslistan. Fiat har reducerat varianterna av 500X som går att få med 4x4 för att kunderna saknas, på flera marknader - som Sverige och Storbritannien - så har Fiat helt slutat med att ta in den fyrhjulsdrivna 4x4. Kunderna saknas. Kunderna väljer framhjulsdrivet.

#11
2019-06-20 11:29

När det gäller viss specifik utrustning så får vi återkomma om det senare när mer detaljer framkommer. Utrustningspaketen och funktioner är inte spikade än, och bilen finns inte heller till försäljning. Som jag har förstått det öppnar orderböckerna i september, då kommer alternativen vara klara. Till Sverige lär den komma under våren, jag tippar på mars 2020.

#12
2019-06-20 11:49

Nu handlar det väl om OPELs kunder, inte om kunder generellt... Mokka har sålt omkring 25 % med 4WD hela tiden.
Och det är problemet.

#13
1
2019-06-20 11:57

Men Milky, varför denna aggression. Bra att Sverige som helhet är i framkant med att få bort blodsdieseln även om det fortfarande finns vissa bredkäftade bakåtsträvare.

#14
2019-06-20 13:48

Ni som skriver om "blodsdiesel" o.dyl., hur tänker ni då om bensinare? Förstår inte riktigt ert tankesätt men kanske ni inte vet bättre?

#15
2019-06-20 14:15

Milky
Nu är ju inte USA världens centrum. Tvåa och trea på listan globalt, Corolla och Civic, är betydligt snålare än Forden och såldes i betydligt fler exemplar.
Vad folk köper för bil i Europa och Asien har minst, om inte mer betydelse, än att Ford säljer många F150.

#16
2019-06-20 16:19

Min fru tjatar om att 3008 är så snygg, nu lär väl hon ta upp denna också. Jag kan inte med fronten, baken eller instrumenteringen. Jag vill ha en Jaguar E-pace, när det snart är dags att byta.

#17
2019-06-20 16:22

Milkylinen
Har du missat att f-150 kommer med eldrift snart?

#18
2019-06-20 16:43

Märkligt att ingen sätter ner foten, inte minst motorpressen. För var modell ökar distraktionen i form av stora sjok av informationspaneler, nu även med 3D-teknik som det ser ut. Samtidigt blir säkerhetssystemen allt mer omfattande.
I min gamla bil finns det i stort sett bara ratt - broms - gas - växelspak och en vindruta att hantera och mer behövs inte. I min nya bil som som piper och jävlas så fort jag möter ett timmersläp på smal väg och snäv kurva tycker jag inte.

#19
2019-06-20 17:06

Håller med Sabud, infotainmentsystemet iCockpit, jag som trodde det var en bil !

#20
2019-06-20 19:37

Äh, i Japan ser man på TV program när de kör...

#21
2019-06-20 22:39

N-iklas, för de som vill ha 4wd så kommer ju Grandland X med det i en hybridlösning. Men det finns tekniskt inget hinder för att göra en 4x4 av e-Mokka, med dubbla elmotorer - en fram och en bak. Men det tar av batterikraften och så behövs det utrymme för elmotorn bak också så bagageutrymmet skulle krympa. Plus att priset skulle åka i höjden. Det är helt enkelt inte värt besväret. Och mekanisk 4x4 är inte att tänka på för det tar upp utrymmet som behövs till batterierna i golvet. Jag tror att eldriften kommer vara ett starkare argument för många än 4x4 så den kommer säkert sälja.

#22
2019-06-20 22:43

Fabi, iCockpit är inte ett infotainmentsystem. Det är namnet på Peugeots lösning med liten ratt och instrument ovan ratten. Det har hetat iCockpit sedan det först lanserades i första generationen 208 med vanliga instrument. Peugeot har bara två skärmar, en framför föraren och en i mitten av panelen. Många andra har ytterligare info-skärmar för klimatsnläggning och ytterligare info. T ex Subaru,Honda m fl. Peugeot har bara två skärmar. De fyller sin funktion.

#23
2019-06-20 22:57

Peugo, vi kan ju säga blodsbensin, blodsdiesel, blodsbatterier, blodsbilar, blodsinternet, blodsmobiler...

#24
2019-06-20 23:50

Avgasbil tycker jag är ett bra ord som motpol till elbil.

#25
2019-06-21 22:56

Visst, det är ju sant, de man förlorar genom att inte erbjuda 4WD borde kompenseras av de nya som tillkommer med eldriften, oförändrat resultat kanske.

(Endast med två bottenplattor skulle det vara möjligt och det blir tydligen för dyrt, Mokka baserades på Corsa, men trots det är bottenplattan väldigt olika med längre axelavstånd och bakhjulsdrift som tillägg.
Det drivsystem som sitter i Mokka är utvecklat för att ta upp mycket litet utrymme och väga lite, fortfarande ett av de minsta och lättaste drivsystemen på marknaden, endast en sådan teknik skulle kunna användas, men det skulle inte fungera med eldrift.
Grandland H4 är lite dyr i jämförelse.)

Eller... jo det skulle teoretiskt kunna fungera med eldrift vid närmare eftertanke... Georg von Opel gjorde en eldriven GT där man ersatte den vanliga motorn med en elmotor men behöll hela den vanliga drivlinan från bensinmotorn, gick det 1971 borde man klara det i dag också.

#26
2019-06-21 07:37

Bland begagnade bilar i Europa må dieselandelen vara stor men i nybilsförsäljningen är dieselbilen i fritt fall och har inte sålt så dåligt sedan 2001 med sina 36 % av nybilsförsäljningen.
Men positivt för regnskogen där huvuddelen av biodieseln har sitt ursprung.
https://www.jato.com/diesel-car-registrations-in-europe-post-their-lowes...

#27
2019-06-21 11:17

Jag väntar på K-ZE, då behöver man inte bry sig om andrahandsvärdet.

#28
2019-06-21 11:20

Är Raphael försäljningsagent eller lobbare för Franska bilar..

#29
2019-06-21 19:49

Mycket snygg bil - både 3008 och den här kommande 2008 men jag funderar över att den har så hög förbrukning. 310 km WLTP ur 50 kWh... hmmm, när Renault Zoe får ut 390 km ur 52 kWh. Det verkar inte så optimalt!!

#30
2019-06-21 23:04

De där siffrorna är teoretiskt beräknade, erfarenhet visar att elbilar kan överraska både positivt och negativt när de provas i verkligheten, teorin är inte mycket att lita på.

#31
2019-06-22 21:52

liebhaber #29
Du har inte reflekterat över att det är ganska stor skillnad i både storlek, höjd och form på en Zoe och nya 2008.

#32
2019-06-23 12:02

Zoe Life 40 skall ha en tjänstevikt på 1480 kg, om det nya batteriet ökar vikten ytterligare är väl okänt.

Enligt de uppgifter som förekommit skulle e208 väga 1455 kg, lite svårt att se varför den skulle behöva vara så tung.
Lyxutrustning förmodligen.

Corsa skall väga hela 43 kg mindre, det är ju smått obegripligt?
Precis kom uppgiften att PSA batteriet väger 350 kg, med vikten på Corsan som börjar på 980 kg blir det 1330 kg, lägg på 50 kg extra utrustning, 1380 kg med rimlig marginal, eller 1412 baserat på uppgivna vikten för 208.

Med lägre vikt och lägre luftmotstånd talar endast en svagare motor för Zoe, men om man inte gasar extra försvinner väl den skillnaden.
Att den skulle få märkbart längre räckvidd än i varje fall Corsa är liite... svårt att se.

#33
2019-06-23 13:26

Verkar inte som om vikten mellan e-208, e-2008 och Zoe är så långt ifrån varandra. Storleken är ganska lika med, några cm hit eller dit. Dock har jag nu sett reviderade räckviddssiffror för Peugeot till 340 km men tycker ändå det är en bit kvar till Zoe:s 390 km.

#34
2019-06-23 20:37

Rudolf Ampere jag är försäljningsagent och lobbare för alla märken som mobbas här. Om Toyota mobbades så skulle jag säga att de är världens bästa bil. Jag finns här för att balansera upp diskussionerna, för jag tycker det mobbas alldeles för mycket här och jag vill motverka mobbningen.

#35
2019-06-23 20:42

N-iklas, det är klart det teoretiskt går att göra mekanisk 4-hjulsdrift för elbilar om man vill. Men det tar ändå utrymme i bottenplattan som behövs för batterierna! Det är bättre göra elmotor på bakaxeln och lägga batterierna under golvet, än att ha mekanisk 4-hjulsdrift och kompensera med extra batterier bakom bakaxeln. Det är säkrare vid en krock att ha batterierna mellan fram och bakaxel plus det innebär lägre tyngdpunkt för bilen med batterierna där. Sen är det mer effektivt med elmotor på varje axel. Idealet är en elmotor i varje hjul alltså fyra elmotorer, men det vågar ingen riktig satsa på än. Michelin har visat upp det för flera år sedan.

#36
2019-06-23 20:45

Liebhaber, Zoë är inte typad än. Räckviddssiffrorna för nya Zoë är bara preliminära. Jag tror inte att kunderna bryr sig om någon mil hit eller dit, utan kunderna köper den som de tycker är snyggast, som de sitter bäst i och som ger den bästa körupplevelsen.

#37
2019-06-23 20:53

Intressant är att 2008 inte kommer att säljas som en bensin/dieselbil som även finns med elmotor, utan den kommer att marknadsföras som elbil som även går att få med förbränningsmotor. Vi ser det redan nu för e-208 och e-Corsa. Det är elversionen som marknadsförs i olika medier, bl a Facebook. Man hoppas på att detta ska bli en folkbil. Vi får väl se, men jag tycker detta teknikskifte är spännande!

#38
2019-06-23 20:55

Zoë är ju bara den gamla modellen med ny interiör och ny drivlina. Säkerhetsmässigt ser jag inga ändringar. Passiv säkerhet för 7 år sedan och bygger på förra Clion. 208/2008 är helt up-to-date säkerhetsmässigt.

#39
2019-06-24 18:34

Totalt ointressanta för de som är införstådda med hur det är att äga franska bilar i längden. Finns betydligt bättre märken som svenskarna köper.

#40
2019-06-24 23:14

Zoe uppdateras med följande: The car comes with a suite of driver assistance safety systems which include the Active Emergency Braking System (AEBS), Lane Departure Warning (LDW), Lane Keeping Assist (LKA), Traffic Sign Recognition (TSR), Blind Spot Monitoring (BSM) and Auto High/Low beam headlamps (AHL).

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.