Bild
Nästa artikel
Den som köper en ny bil från Suzuki får tillgång till deras concierge-service som bland annat hjälper till att gå ut med hunden.

Personlig assistent från Suzuki

Nyheter

Inrättar ett servicenummer för att hjälpa till med att få ihop vardagspusslet.

BMW har ConnectedDrive med Concierge service och Opel har sin OnStar-tjänst. De är båda exempel på en slags personlig butler, där ett callcenter finns tillhands för att hjälpa till med bokningar av hotellrum eller vägvisning till närmaste mack. Ofta nås de genom en knapptryckning i taket på bilen.

Nu lanserar Suzuki sin version av personlig assistans. Tjänsten gäller alla som köper en ny bil från Suzuki och är ett telefonnummer som går att ringa mellan 08.00-20.00 på vardagar för att få hjälp med en mängd praktiska saker. Det kan vara bilrelaterade ämnen men även andra tjänster: ”som t ex hämtning av svärmor vid tåget, gå ut med hunden, fixa bio- eller teaterbiljetter, hyra en större bil till helgen då de gamla utemöblerna skall till återvinningen”, skriver Suzuki i sitt pressmeddelande. Att ringa är gratis, men enligt Suzuki debiteras en kostnad för det praktiska arbetet.

– Som du förstår så är det svårt att generellt säga vad den här typen av tjänster exakt kostar. Det beror på avstånd, när på dygnet och så vidare. Men Suzukiägaren godkänner kostnaden innan, säger Mattias Andersson som jobbar som marknadschef på Suzuki i Sverige. Han ger exemplen att ett hjulbyte kostar från 199 kronor, hundvakt från 200 kronor per dag och priset för en IT-tekniker som hjälper till i hemmet börjar på 299 kronor. Och hämta svärmor vid tåget? Cirka 200 kronor.
 
Diskutera: Vad tycker du om Suzuki Concierge service?
 
Prisexempel, Suzuki Concierge
  • Hjulbyte: 199 kr.
  • Hämta/lämna bil på service: 395 kr.
  • IT-tekniker i hemmet hjälp: 299 kr.
  • Hundvakt: 200 kr/dag
  • Hämta svärmor vid tåget: 199 kr.
  • Boka hotell, flygbiljett, hybril: Ingen extra bokningskostnad.
  • Fixa "svåra" teater- eller konsertbiljetter: Några hundringar extra per biljett.

 

Kommentarer

#1
2017-05-08 13:56

Vansinniga priser, och till dem kommer väl milkostnad också. 200 kr att gå ut med hunden, det är vad hundpensionatet tar *per dygn* där jag bor - för 24 timmars hundpassning, så mycket mer än rasta hunden.. Jag hyser tveksamhet till att Suzukis nya tjänster blir populära, men jag får iaf berömma dem för deras kreativitet till att få artiklar skrivna där Suzuki omnäms. :)

#2
2017-05-08 13:59

Alldeles för dyrt att hämta svärmor. Det borde man ersättning för istället om man gör det själv.

#3
2017-05-08 14:26

395 kr för hämta/lämna bil på service, det borde ingå i bilservicen! Är ju mycket billigare göra det själv. Och där jag lämnar/hämtar så får jag en lånebil medan min bil är på service..

#4
2017-05-08 14:34

Skulle nog säga att det var billiga priser, riktigt billiga priser, en IT-tekniker för 299 spänn i hemmet.
Lär inte gå med fet vinst med den timpengen.

#5
2017-05-08 15:09

Det är säkert bra med alla dessa (avdragsgilla) tjänster men jag ser ingen naturlig koppling just till ett bilmärke. Byter man bil så förlorar man den bekvämlighet man kanske vant sig vid.

#6
2017-05-08 15:27

Men Hacken... Man ska ha en bussig svärmor. Det har jag , så henne hämtar jag själv. För övrigt undras om dessa strålande erbjudanden är allvarligt menade.

#7
2017-05-08 17:03

"priset för en IT-tekniker som hjälper till i hemmet börjar på 299 kronor". Vad innebär det? Kanske det bara är 299 kr för att teknikern dyker upp, sen om teknikern börjar arbeta också så kostar det betydligt mer... Apropå "hjälper till i hemmet", innebär det även att IT-teknikern fixar dammsugning, våttorkning och tar hand om disken och dessutom putsar fönstren också? Onekligen en aning luddigt formulerat...

#8
2017-05-08 17:04

Benny - det står ju faktiskt inte att det är timkostnaden för en IT-tekniker - det kan lika gärna vara en startavgift och sen tillkommer en icke specificerad timkostnad...

#9
2017-05-08 17:20

Jo, sant Pi, det är som Raphael säger, väldigt luddigt formulerat.
Gissar att man får en "offert" i luren som man får ta ställning till.
Känns som något som detta borde varit supercoolt för en sisådär 15-20 år sedan innan det fanns smartphones och google bara är en knapptryckning bort.
Sen så tror jag inte Suzukiköparen är typen som slänger allt för mkt pengar omkring sig. Kan förstå att BMW och MB har detta och kanske lyxmärken ovanför dessa, men Suzuki....nja. Men men, jag har haft fel förr...

#10
2017-05-08 21:04

Finns inga IT-tekniker av rang som tar under 1000 spänn i timmen. 399:- timmen får man väl lokala pc-firman som kan klicka lite windows...
Jag tyckte tjänsterna var snorbilliga om det nu var "sluttaxa" som pratades om.

#11
2017-05-08 21:09

Kanon ju !

Då är det bara att jobba 50% mer så man har råd att trycka på knappen i taket och beställa hjälp för att få det så kallade livspusslet att gå ihop !

Annars var det väldigt misstänkta priser på tjänsterna (så när som på hundvakt 200 kr/dag). "Hämta svärmor vid tåget 199 kr" !!!! låter som en startavgift ? - Det kanske är 5 mil från tågstationen till mitt hus...

IT-tekniker vid hjälp i hemmet 299 kr = Rent trams.......garanterat bara en startavgift där det sedan tillkommer milersättning och timdebitering.

#12
2017-05-08 21:11

För dem som har mer pengar än tid, kan nog dessa tjänster vara användbara. Men den typiske Suzuki-ägaren har nog mer tid än pengar...

#13
2017-05-09 07:58

Är det med Rot/Rut avdrag?

#14
2017-05-09 08:58

Intressant att just Suzuki gör denna satsning, då det mer känns som en Mercedes eller Lexus-grej.

#15
2017-05-09 09:19

Nog måste man hålla med om att detta inte verkar vara vad de flesta Suzuki-köpare efterfrågar... Helt enkelt en märklig ansats att försöka sälja denna typ av tjänster till en Suzuki-köpare.

#16
2017-05-09 11:23

Det hade varit bättre om man fick med en personlig assistent i bilköpet, en assistent som bor i bagageutrymmet som man kan använda till vad som helst för en human dygnskostnad.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.