
Att förare kan bli irriterade eller förvirrade av avancerade förarassistanssystem (ADAS), såsom filhållning eller döda vinkeln-övervakning, händer då och då. Men utbredd förvirring över vad systemen faktiskt klarar av håller på att skapa ett förtroendegap mellan bilägare och moderna bilar.
En undersökning från konsultföretaget DG Cities visar att två av fem tycker att de får otillräcklig information vid bilköp om hur systemen fungerar, rapporterar Autocar.
En fjärdedel av bilisterna var missnöjda med ADAS-funktionerna i sina bilar, medan en av tio var missnöjd med deras noggrannhet. Eftersom systemen används på olika sätt av olika biltillverkare förvirrar det kunderna, och på så sätt undermineras deras förtroende.
Företaget menar att återförsäljare och biltillverkare måste förklara biltekniken på ett bättre sätt för köparna. De menar att avancerade förarassistanssystem inte ses som ett säljargument och inte ger något marknadsföringsvärde. Därför finns ingen tydlig ansvarig part för att informera, förbättra eller främja tekniken.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.