Bild
Nästa artikel
Oro över ökade dödstal i trafiken

Oro över ökade dödstal i trafiken

Nyheter

Utvecklingen går stick i stäv med nollvisionen.

Transportstyrelsen har nyss sammanställt hur många som dog och skadades på Sveriges vägar under oktober 2018. 24 personer omkom och 1.499 skadades under månaden, enligt preliminära siffror.

Man ser en illavarslande utveckling där antalet omkomna har börjat öka igen. Under januari till oktober 2018 dog 252 personer i trafiken och det är mer än samma period de senaste sju åren. 

– Säkerhetsläget bland bilister är oroande. Så många omkomna under perioden januari till oktober har vi inte haft om man jämför med data som sträcker sig tillbaks till 2011 som var 274. Detta är helt mot den nödvändiga utvecklingen som behövs för att nå målet om max 220 omkomna år 2020, säger Khabat Amin, statistiker på väg och järnväg på Transportstyrelsen.

Diskutera: Vad behövs för att få ner antalet dödsfall i trafiken?
 
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2018-11-16 14:06

Det är allt som har med "auto" att göra som sakta men säkert förvandlar folk till ouppmärksamma dårar, levandes i falsk trygghet. Nu har vi haft bilar med "auto" så länge att dessa system börjat gå sönder, emedan förarna fortfarande agerar som om de fungerar: Dödsolyckorna är ett faktum.

.

#2
2018-11-16 14:24

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/statistik/Olycksstatistik...

Vet inte vad man ska tro om det där uttalandet. Slår man ett snitt från 2011 så har det varit i snitt 273 per år. Median 270. 2011 var extremt så man kan nog säga att siffrorna legat rätt stabilt sen 2010. Säg att vi kanske hamnar någonstans mellan 2011 och 2012's siffror i år. Trots ökad trafikintensitet och sämre vägar. Kunde va värre.

#3
2018-11-16 14:26

Nu ska du redogöra vilka system som går sönder så att folk dör. Jag vill veta konkret vad det är för system som går sönder. Redogör för dina uttalanden eller håll käften.

#4
2018-11-16 14:34

Inget, ca 1500 tar självmord...hur många gjorde det med hjälp av trafiken? Väldigt många frontalkrock olyckor med lastbilar? Är det olyckor?

#5
2018-11-16 14:54

Vargen, har för mig att olycksstatistiken numera är rensad från självmord. Eller så var det tvärtom, den var inte med tidigare...

Såg att ett annat svar på Närsynts påståenden i en annan tråd blev censurerat pga personangrepp. Nästan omöjligt att bemöta eller kommentera det han skriver utan att göra sig skyldig till sånt, så all heder där Skagerström.

#6
2018-11-16 15:02

Det finns flera faktorer bakom ökande olycksstatistik. Folkmängden ökar snabbt i sverige och att väldigt många förare talar i mobilen när de kör har väl inte undgått någon. Det märkligaste är nog ändå att det inte finns någon hejd på utvecklingen av körpåverkande utrustning i dagens bilar. Enorma info-skärmar som blir större för vart bilsläpp och där vi ingående kan studera allt mellan himmel och jord. När jag senast på långkörning blev bländad av min `Las Vegas-instrumentbräda´ och försökte hitta ett sätt att ställa ner ljusstyrkan fick jag ge upp. Senare på en P-plats hittade jag funktionen i meny-lagren. Hur i h............e kan man tillåta något liknande. På min 10 år gamla BMW sitter en liten ratt/pot att skruva på utan att man behöver släppa fokus på körningen. Lycka till med trafiksäkerhetsarbetet!

#7
2018-11-16 15:03

Kricko, det var jag som blev censurerad. Så därmed vet ni min åsikt om detta ständiga mantrat som Klarsynt/Antifeministen sprider i tid och otid. Och jag tycker det är tråkigt, farligt och helt obegripligt att ViB låter det fortgå.

Lycka till Roger Skagerström!

#8
2018-11-16 15:06

Det är väl bara för trafikverket att sänka hastigheten ytterligare och slänga upp fler kameror!!!
Nej, hastigheten är inte allt, om de där uppe bara kunde fatta det.
Ser i trafiken ca var tredje bilist som sitter och pillar på sin telefon, trots förbud. Där har ni en stor olyckskälla.
Bort med rattsurfandet så hade vi fått ner olyckorna ytterligare.
Sedan vanligt trafikvett, blinka och bete sig i trafiken hade ytterligare hjälpt.

#9
2018-11-16 15:38

Nu börjar också jag bli trött på Klarsynts alla inlägg. Vi vet ju att psykisk ohälsa ökar lavinartat i Sverige. Självklart förklaras många av dödsfallen i trafiken med självmord. Sedan har vi alla rattfyllerister, vilka säkert också har ökat i antal. Lägg till detta alla drogfyllon, vilka högst sannolikt också har ökat i antal. Och så har vi då de "kära" mobiltelefonfyllona!!! Fyra grupper, alltså, som jag vågar påstå utgör 98 procent av alla dödsolyckor - och då är jag säker på att mobiltelefonfyllona står för majoriteten av dödsolyckorna. Sedan är det faktiskt så här också att många som har kommit till Sverige de senaste åren inte för fem öre har det trafikvett som vi anser vara självklart. Det här är varken rasistiskt eller fördomsfullt, jag har själv noterat hur illa många "ickesvenskar" kör. Dessutom har två körskollärare vittnat om hiskeliga kulturskillnader gällande bilkörning.

Snälla myndigheter, bara förstå sambanden i mitt stycke ovan och inse att det inte hjälper att sänka hastigheterna ännu mer. Folk är redan vansinniga hemma i stugorna. Orsakerna till nästan alla dödsolyckorna stavas självmord, rattfylla, drogfylla och mobiltelefonfipplare (och kulturskillnader)!

#10
2018-11-16 15:22

Det är tack vare ökat användande av bling-bling och fler system som börjar med Auto som gör att inte siffrorna är högre, tekniken räddar oss.

Detta är alltså ett tecken på att allt fler köper bilar utan diverse hjälpsystem.

De som köper bilar utan dessa system är en fara för sig själva och alla andra, de litar bara på sin egen, alltid överskattade, körskicklighet.

Detta vet jag och därför är det sant oavsett vad diverse köpta undersökningar som denna visar, om de inte stöder min teori så klart, då är de självklart sanna...

#11
2018-11-16 16:02

Konstigt! Förbudet mot handhållen mobiltelefon skulle ju fixa detta. Eller är det som forskning visat att det är själva samtalet som distraherar?

#12
2018-11-16 16:45

Självmorden är borttagna ur statistiken. I länken jag la in där uppe är självmorden den ljusblå delen, och den är så vitt jag kan se ej medräknad.

Det är så sinnesjukt många variabler involverat i det här så det finns nog knappast en lösning som fixar det. Till en viss mån så har nog mobilpratet en bidragande faktor - men den kan knappast stå för hela ökningen. Att det skulle vara infotainmentsystemen tvivlar jag på med. De visar fortfarande bara temperatur, radiostation/"now playing" och klocka normalt sett. Det är sånt som visats i teckenformat i bilar sedan 30 år tillbaka i tiden - bara lite snyggare. Övriga funktioner är mest inställningar och annat som man knappast har något för att sitta och pilla med. Om man som Sabud blir bländad av skärmen har man väl antingen inte förmått att få på nattläget på strålkastarna - då dimmas skärmarna ner. Eller så är man läskigt ljuskänslig.

Skulle vara intressant att se hur statistiken stog sig i förhållande till antal fordon som rullar på vägarna och invånare.

#13
2018-11-16 17:18

Sanningen är att vi har blivit enormt många fler på vägarna och många kommer från länder med en helt annan trafikkultur och annat riskmedvetande.

#14
2018-11-16 17:19

Jag anser mig vara en hyfsat bra bilförare, kör ca 10.000 mil/år, håller hastighetsgränser, har aldrig ens rört mobiltelefonen under körning och har erfarenhet av tävlingskörning. Men för några år sedan gjorde jag en missbedömning av underlaget i en kurva, vilket hade kunnat orsaka en riktigt svår olycka, om inte antisladdsystemet gripit in.
Men sådant 'bling bling' är ju helt förkastligt. Eller hur?

#15
2018-11-16 17:20

Jag tycker bara att risktagandet har ökat på senare år, kör dagligen på vägar där hastighet är satt till 70-90 km/h. Väldigt många ligger med max 1-2 sekunders marginal bakom mig. När allt fler kör på detta farliga sätt blir jag inte förvånad över om olyckor ökat till antalet. Varför man kör så slarvigt vet jag faktiskt inte, om det är säkerhets känslan som ökar eller tron på tekniken skall rädda en när olyckan är framme? Det kan ligga lite bakom det klarsynt säger, det skall man nog inte avfärda direkt. Själv skulle jag aldrig lita blint på tekniken för att minska marginaler, men jag vet inte hur andra resonerar i samma frågeställning.

#16
2018-11-16 18:25

Styggavargen: Helt rätt. Antalet självmord är ett stort mörkertal. Jag har påpekat det ett antal gånger. Finns ett gäng olyckor som är "hur i helvete lyckades man..."? Svaret är nog inte allt för sällan att det var med flit.
Det är ju synd om personer i trafikolyckor ju...?

#17
2018-11-16 19:00

Det finns flera anledningar till att antalet dödsoffer ökar.
En är det allt hårdare klimatet på vägarna "jag ska fram!".
Ett annat är allt fler drogpåverkade, vid en stor kontroll nyligen var ungefär lika många drogpåverkade som alkoholpåverkade. Och av dem som omkommer är runt en tredjedel påverkade.
Jag anar också att allt fler använder den extra säkerhet som starkare motor och 4WD ger på fel sätt, man kör helt enkelt närmare gränsen med högre hastighet.
Allt fler bilar körs av förare utan giltigt körkort eller förare som kör med sitt gamla körkort som gällde i deras hemland.
De är inte vana med svensk trafik och kör ofta i "skruttbilar".

Och vad gör myndigheterna åt dessa problem?
Sätter upp fler kameror....

Så länge inte våra folkvalda politiker begriper att polisen måste få mer resurser kommer trafiksäkerheten inte att kunna förbättras. Såg att polisen inte fick 300 miljoner extra igår. Tyvärr. De behöver en miljard! Men, blir bortprioriterade till förmån för annat...

#18
2018-11-16 19:07

Lars_A: Problemet är ju att folk struntar i förbudet mot handhållen mobiltelefon. Jag ser folk med mobiltelefonen i handen bakom ratten många gånger om dagen. Det är som att väldigt många ser det som någon slags sjuk "rättighet" att få fippla med mobilen i handen och samtidigt köra, och beter sig som trotsiga småbarn som minsann inte tänker låta sig bli tillsagda. Bedrövligt.

Jag upprepar: Det krävs mycket högre böter för dem som bryter mot förbudet (5 000 i stället för futtiga 1 500) plus tilltagande böter samt tillkommande åtgärder vid upprepade förseelser. Jag förordar också att polisen satsar stort på att punktövervaka detta brottet under ett par år framöver. Förhoppningsvis börjar folk att fatta då.

#19
2018-11-16 19:24

"censurerat pga personangrepp. Nästan omöjligt att bemöta eller kommentera det han skriver utan att göra sig skyldig till sånt."

Det är ingen konst alls, kritisera det om sägs och säg inte ett enda pip om personen bakom, Omöjligt?
Häpnadsväckande nog finns det vissa människor som helt enkelt inte kan det.
De måste spotta någon i ansiktet annars kan de inte uttrycka sig överhuvudtaget.

Ett märkligt fenomen, de borde vara föremål för forskning för att finna orsaken till detta handikapp.
Och som alla grupper med olika beteendestörningar vill de ha tillstånd att få utöva dem fritt på andras bekostnad med argumentet att det är alla som ogillar deras uppträdande det är fel på.

#20
2018-11-16 19:36

N-iklas skrev: "Ett märkligt fenomen, de borde vara föremål för forskning för att finna orsaken till detta handikapp.
Och som alla grupper med olika beteendestörningar.."

Där fick man - och då sannolikt för att ha startat en tråd om att Opel har fuskat. Se i Forumet.

hultarn: man måste ta med trafikarbetet i denna debatt. Det är sannolikt på "all time high" just nu. Ju fler som har råd att köra bil - desto fler kommer att förolyckas. Dessutom kommer en högkonjunktur sannolikt att locka ut gamla bilar utan "bling-bling" på vägarna. Något belägg för mina påståenden har jag inte. Men någon annan kanske kan fylla i?

#21
2018-11-16 19:53

Audi: ja, det ligger säkert något i dina funderingar, vi har ju heller aldrig varit så många i landet som nu, det medför självklart ökad trafik och ökade risker.

Tillägg: Jag håller med om att det vore skönt utan personangrepp och invektiv. Men, det medför ju också att alla ska kunna acceptera andras olika tycke och smak, utan att få läsa om att de som inte tycker likadant har begränsad begåvning...

#22
2018-11-16 19:53

Förslag på åtgärd:
1. Bygg fler mötesfria vägar
2. Separera olika trafikslag på bättre sätt, fordon, cyklister, gående
3. Inför krav om körprov vid förnyelse av körkort
4. Inför strängare krav på att läkare ska rapportera vid sjukdom eller tillstånd som försämrar körförmågan.

#23
2018-11-16 19:57

Folk har för mycket pengar kombinerat med för lågt pris på bensin och diesel.

#24
2018-11-16 21:34

Enkelt, folk i gemen överskattar sin egen körskicklighet när det finns tekniska hjälpmedel som gör det bättre.

En bitter sanning för många egon att svälja...

#25
2018-11-16 22:57

"Men, det medför ju också att alla ska kunna acceptera andras olika tycke och smak, utan att få läsa om att de som inte tycker likadant har begränsad begåvning..."

Det är en komplicerad fråga, kravet på att få "tycka" vad som helst hur orimligt och uppenbart tokigt det än är, är väl inte så mycket bättre än kravet på att få angripa namngivna personer med argumentet att man "tycker" att de förtjänar det?

Det är välkommet att påstå häpnadsväckande saker eftersom det är mycket intressant att få höra, men då måste man försöka ha en bra förklaring och motivering bakom det man påstår som gör det trovärdigt, inte bara "tycket och smak".

- "Jag "tyckte" det var en bra ide att bränna ner grannens hus för arkitekturen var inte i min "smak".", håller inte som ursäkt.

#26
2018-11-17 00:10

Suicid, började inte separeras från statistiken förrän 2010. De utgörs av ca 10 % av statistiken. Det diffar kanske något då vissa kan vara svåra att styrka som suicid. Jag har för mig att cykelolyckor och mc-olyckor sticker ut negativt under 2018, vilket i viss mån kan bero på sen fina sommaren. Det finns många orsaker till statistiken. De farligaste vägarna är 70-vägar utan separerade körbanor.

#27
2018-11-17 00:15

För att få bort dödsolyckor måste vi få bort hetsen, stressen och chanstagningarna i trafiken. Många kör bil i olämpligt tillstånd utan att vara alkohol- eller narkotikapåverkade.

Om alla börjar köra defensivt och prestigelöst skulle mycket vara vunnet. En utopi tyvärr. Vet själv med mig att jag är en mycket sämre bilförare om jag av någon anledning är stressad.

#28
2018-11-17 09:27

Farbror blå: den största ökningen är omkomna bilförare: 114 mot 83 , MC 47-39, moped 8-1 medan cyklister minskat från 24 till 18.
Åldersmässigt är det gruppen 55-64 som står för största ökningen (+16), sedan 45-54 och 65-74 (båda +8).
Jag ser åter att någon barnslig person suttit och tryckt "bromsa" ett antal gånger. En låg nivå av humor. Man får hoppas att den personen växer upp snart.

#29
2018-11-17 09:33

Det är många ovan som noterar att handhållen mobilanvändning bara ökar och ökar. Men det är ingen som ställer sig frågan varför. Konstigt. Självklart är det systemen som heter "auto" såsom autobroms med mera, vilken invaggar förarna i en falsk trygghet. Dessa system testas ju aldrig av Bilprovningen heller, så ingen vet när de har gått sönder.

.

#30
2018-11-17 09:50

Fast "handhållen mobil" är nog vanligare i bilar utan de senaste säkerhetssystemen som Antifeministen/Klarsynt hatar så oerhört att han ständigt tjatar om detta. Moderna bilar med moderna säkerhetssystem har också handsfree och även om inte alla nyttjar detta så är jag övertygad om att väldigt många gör det.

#31
2018-11-17 10:03

Jag vill nog ge Klarsynt ett halvt rätt, bilförare känner sig tryggare med säkerhetsystemen, och det är inte fel.
Förutom om man samtidigt ökar hastighet och risktagandet som jag nämnde i #17.
Likaså tror jag att det finns en risk med petskärmarna kontra manuell manövrering.
En del bilar har tryckknappar för musikvolymen, andra har en ratt, jag tycker det är lättare att snabbt vrida ner volymen meden lätthittad ratt jämfört med att trycka på knappar (på panel eller vid ratten).
För den som kör mycket är problemet mindre, när man känner sin bil väl. Men, medelbilisten kör inte lika mycket, då tar koncentrationen längre tid från vägen = risken ökar.

Jag kan själv relatera till skillnaden i upplevd trygghet när jag kör bil kontra MC. I bilen känner man sig ombonad och skyddad, skulle det stöta mot någon stans berör det inte mig direkt, till skillnad mot på MC.

#32
2018-11-17 09:58

Tänk alla dessa kommentatorer som anser att människan för alltid är överlägsen tekniken avseende självkörande bilar, vem orsakar dödsolyckorna ? På grund av att människor börjar bli allt mer demoraliserade, egoistiska, prestigefulla, arga och så vidare, så sätter sig tyvärr allt för många bilförare påverkade av alkohol, droger, ilska etc bakom ratten. Denna egenskap har inte en dator och som vi förlitar oss på i andra transportslag med mycket låga döds- och olyckstal.

#33
2018-11-17 11:17

jag är inte ett dugg förvånad, moralen på våra vägar är i dag noll, det är otroligt stressat, tänket jag skall fram först, ligger och sniffar i baken, kör drog eller alkoholpåverkade, och håller inte uppsatta hastigheter, vi måste på nåt vis få bort det stressade/aggressiva beteendet/ tänket i trafiken,annars kommer det att bli ännu mera dödsolyckor.

#34
2018-11-17 11:28

Jag har kört en del MC i mitt liv, utgångspunkt där är att man får tänka att man inte syns. Man får räkna med att andra gör fel, och ta höjd för detta. Jag tror SUV trenden med två ton bilar är svaret på ökande rädsla för andra trafikanter som allt mer slarvar och ökar risken. Den egna tanken är nog att man vill inte betala priset för andras klantighet. Synd att det blivit så här, nu om någonsin måste vi sänka utsläppen och det går endast med fordon som drar mindre energi, alltså stick i stäv med SUV som företeelse.

#35
2018-11-17 11:32

@Styggavargen

Ja, vi hade kommit långt om folk hade fått köra MC i några år innan de satte sig i en bil. Darwin hade för det första utrotat de värsta klantskallarna och resten hade lärt sig att hålla uppmärksamheten på topp. Att fordonen blir tyngre är ju delvis Euro Ncaps fel - ju tyngre fordon desto bättre går det i testerna. Och Volvo vill ju att ingen dör i deras bilar och då är det ju bara att göra dem så tunga som möjligt. Det finns lätta SUV:ar också, så SUV är inte per automatik det som gör bilarna tyngre. En Duster, t ex, väger ju en bråkdel av en S90.

.

#36
2018-11-17 14:16

Hmmm, med anledning av inläggen från Styggavargen och Klarsynt: Märkligt att man ser så många MC-förare i trafiken som verkar tro att de kör på racingbana … Med ert resonemang skulle man kunna tro att alla MC-förare är söndagsskolebarn. Men icke!
Och när jag nu ändå lyfter fram alla puckon till MC-förare som idiotkör: Kör dessa likadant bakom ratten? Och kan det vara så att även den "normalt försiktige MC-föraren" (tror dock inte på detta) byter skepnad bakom ratten och kör annorlunda? Jodå, här finns många aspekter att ta hänsyn till!

#37
2018-11-17 16:38

Om man nu inte håller med, så trycker man bromsa. Håller man med så trycker man gasa. Vad är det som är barnsligt med det? Är alla som trycker gasa fega och patetiska? Om det nu är barnsligt att inte hålla med...

Tror att de allra flesta förstår konceptet med gasa/bromsa, utan att ta illa upp. Känsliga individer varnas, för innehållet i programmet.

#38
2018-11-17 17:43

Ivarsson, inget fel i det i princip, det är därför funktionen finns, men det tycks som att vissa kan klicka många gånger och då blir det barnsligt.

#39
2018-11-17 17:47

notarius: tvärtemot vad många tror så är det inte mest galna 20-åringar på plastraketer som omkommer bland motorcyklister.
Och för den delen är det ju många som kör bil som om de vore på racerbana, det är därför så många omkommer i singelolyckor. Vägarna är inte lika förlåtande som banor.
Rötägg finns i båda kategorier.

#40
2018-11-17 18:31

Klarsynt:
Att bara göra en bil tyngre gör inte att krocktesterna går bättre, bilen krockar ju mot sig själv så att säga. Däremot kostar så klart ordentliga krockstrukturer vikt. Volvo är lite väl tunga ja, men å andra sidan har de ofta förstärkt delar som inte testas i krocktesterna. Ett klockrent exempel är ju small overlap-testet som tog många biltillverkare på sängen.

#41
2018-11-17 18:36

Tar man bort mc-förare utan behörighet ur statistiken för motorcyklister blir de betydligt färre.

#42
2018-11-17 18:47

Kanske är så pass simpelt, att det är precis så många som ogillar det som skrivs och bromsar därför. Är inte särskilt otroligt, med tanke på att mångas mantra ska matas om och om igen.

#43
2018-11-17 19:02

Här är en utmärkt film för många mobilrattfyllon att ta lärdom av!!! Tyvärr tror jag att slutet av filmen visar något mycket sorgligt på riktigt.

https://www.youtube.com/watch?v=BrvMa2uzA0g

#44
2018-11-17 19:13

notarius: ja, Sydafrika är lika tydliga i sina budskap som Australien, mycket obehagliga filmer, men det är kanske vad som behövs...

#45
2018-11-17 21:10

Staten (Transportstyrelsen) skulle behöva köpa reklamplats i tv för lång tid framöver så att svensken inte kommer undan verkligheten. För varje bilförare som fattar, förbättras också säkerheten på våra vägar avsevärt.

#46
2018-11-17 21:59

Frågan är om de senaste årens hastighetssänkningar ytterligare spär på problemet med rattsurfande?
Jag tycker mig själv se en klar övervikt av märkligt vinglande bilar på vägar där hastighetsgränsen är lågt satt i förhållande till vägstandarden och riskmomenten.
Det är ju inte allt för långsökt att folk blir mer uttråkade när det känns som det går omotiverat långsamt och "passar på att kolla feeden på facebook".
Man kan i så fall onekligen ställa sig frågan om förare som kör lite snabbare och är mer uppmärksamma är ett sämre alternativ är förare som kör långsammare och har sämre uppmärksamhet.

#47
2018-11-17 22:01

Hävdar fortfarande att det är människan som är orsak till det ökade antalet dödsolyckor och inte tekniken. Förare som brister i omdöme och tar onödiga risker är förklaringen till en ökad dödlighet i trafiken går inte att förklara bort tyvärr. Vi har säkrare bilar, vi har säkrare vägar, bättre körskoleutbildning. Dagens bilar räddar många liv men inte över 80 km/h där gränsen går för överlevnad i en personbil, tyvärr för alla Volvofantaster som tror att de åker i något världsunikt.

#48
2018-11-17 22:11

@Anders_O

Det är autobroms, med mera auto, som gör att folk tillåter sig att interagera annorlunda med sina fordon. Den dag dessa system inte fungerar längre så blir det tråkigt. De testas ju inte heller en gång om året så ingen vet om dessa system egentligen fungerar längre, efter tio års mobilsurfande bakom ratten.

.

#49
2018-11-17 22:40

J.L: Problemet är ju att människan är notoriskt dålig på att övervaka en maskin eller situation när det inte händer tillräckligt mycket.
Man kan förstås anse att det är människans fel om denne tappar uppmärksamheten för att tempot på vägen känns oändligt långsamt och inget händer, eller så kan man fråga sig om tempot på vägen borde optimeras så att människor blir lagom uppmärksamma. Själva anledningen till att trafikanter överhuvudtaget råkar ut för olyckor ju ofta just bristande uppmärksamhet.

I på många håll tillämpar man just det senare, man kollar hur fort bilarna kör och sätter hastighetsgränserna efter de 85% som ligger närmast genomsnittet.

En annan fara som dykt upp och som jag är övertygad om att vi kommer att se mer av i Sverige är att övriga trafikanter blir mindre varsamma när bilarna kör långsammare.
I Storbritannien råkade man ut för just det fenomenet, att antalet skadade och dödade ökade (!) när man sänkte hastigheten i stan: https://www.telegraph.co.uk/news/2017/12/17/20mph-limit-dangerous-costly...

#50
2018-11-17 23:34

Hultarn, du har säkert rätt angående siffrorna. Jag har troligen blandat ihop statistiken för Sthlms län med Sveriges. Jag är osäker på om 2-hjulingsolyckorna i Sthlm avser endast dödsolyckor. Jag antar att den fina sommaren inverkat på att fler motorcyklister kört mc, vilket bör resulterat i fler olyckor. Att allt fler köpt elcyklar och börjat pendla med dessa kan också vara en orsak till fler olyckor.
Håller med de här som är bekymrade över mobiltelefonanvändingen i trafiken. Det kan säkert vara en bidragande orsak till fler allvarliga olyckor. Sedan den 1/10 kan en polisman utförda en ordningsbot på 1500 kr när en förare håller i mobiltelefonen men det lär dröja ett tag innan ökat antal böter ger effekt. Man ska dock vara medveten om att det delats ut böter för avsaknad av bilbälte under betydligt längre tid och trots det är det fortfarande väldigt många som färdas i fordon obältade så böter är tydligen inte någon mirakelmedicin. Jag tror också informationskampanjer borde genomföras, men det kommer alltid vara några som struntar i regelverket och vad som är bäst för dem. Man brukar kalla dessa människor för medvetna risktagare och de är svåra att påverka.

#51
2018-11-18 00:36

Fast när det gäller säkerhetsbältet så skulle det problemet kunna lösas med att om föraren inte har bältet på sig ska det inte gå att köra fortare än 20 km/h. Ett alternativ är att det går att köra fortare, men en summer ska börja tjuta HÖGT vid 20 km/h och därefter gradvis öka i styrka tills tjutet blir outhärdligt. En annan möjlighet är att bilen går att köra utan att föraren har bältet på sig, men bara i maximalt två minuter - sedan stryps gasen till 20 km/h. Givet också att "tungan" som föraren stoppar ner i bälteslåset ska vara kodad så att föraren inte kan ta passagerarbältets "tunga". Till exempel.

När det gäller handhållen mobiltelefon under körning skulle det säkert gå att integrera en funktion i telefonens programvara som känner av om föraren håller i telefonen och pratar samtidigt som bilen rullar. Sorgligt bara att man ska behöva fundera över sådana här åtgärder för att folk inte förstår.

#52
2018-11-18 01:39

Bra åtgärder notar... Tyvärr är det ganska många som redan idag kringgår varningssignalen för obältad förare genom att knäppa bältet bakom ryggen eller sätta en lös bälteshållare utan bälte i bälteslåset (som troligen tagits från en skrotbil). Det är många yrkesförare som inte använder bilbälte. Bland förare av tunga lastbilar skulle jag uppskatta bältesanvändningen till i bästa fall ca 50%. Detta är troligen en stor orsak till att många lastbilschaufförer omkommer när de kör av vägen. I vissa av Sthlms läns förorter är bältesanvändningen så låg som ca 55% enligt Trafikverket. Trafikverket verkar dock inte ha några planer på att köra igång någon informationskampanj angående riskerna med att åka bil utan bilbälte.
Det blir nog svårt att ta fram en programvara som kan avgöra om det är en förare istället för en passagerare som håller i telefonen under färd...

#53
2018-11-18 03:03

Jag har för mig att det på 90-talet bedrevs en nationell kampanj för att öka bältesanvändningen, genom att visa upp hur folk som kört bil, såg ut efter en krock utan bälte. Bilderna fanns bl a i "reklampelare", men fick dras tillbaka efter ett tag, för folk tyckte det var för hemskt. Rätta mig gärna om jag har fel. Kanske att jag blandar ihop det med en anti-våldskampanj.

#54
2018-11-18 09:38

Det var först på 80-talet som det blev otillåtet att åka bil i baksätet utan bilbälte. Då var det mycket bilder på en elefant i baksätet som publicerades i media. Detta var troligen en effektiv kampanj. På 90-talet blev det även lagstadgat att yrkesförare skulle använda bilbälte. Jag har också ett svagt minne av bilder på skadade personer, men sådana bilder kan få folk att känna obehag och kan vara känsligt för eventuella anhöriga att se. När det flyttar hit folk från andra länder är det positivt på vissa sätt och negativt på andra. En sak som är negativ är att problematiska trafikkulturer från andra länder kommer hit. Bristande Bilbältesanvändning är ett exempel. Transportstyrelsen är troligen medvetna om denna problematik vilket troligenär orsaken till att utomeuropeiska medborgare måste ta ett nytt körkort ett år efter att de folkbokförts i riket. Tyvärr är det många asylsökande som bor här flera år utan att bli folkbokförd och de kan köra runt med en papperslapp som körkort ganska länge.

#55
2018-11-18 08:52

Anders O "Problemet är ju att människan är notoriskt dålig på att övervaka en maskin eller situation när det inte händer tillräckligt mycket." Exakt rätt ! Det är grundanledningen att automatisera och ta bort den mänskliga faktorn. Kanske färre motorvägsbyggen för att få bort tråkiga vägar och bygga slingriga och natursköna vägar ?

#56
2018-11-18 09:05

Här finns data för er som är intresserade: https://trafikverket.ineko.se/Files/en-US/46364/Ineko.Product.RelatedFil...

- Ungefär 30% av som som omkommer är alkohol eller drogpåverkade.
- I ungefär 35% av de dödsolyckor där man känner till bältesanvändningen var den omkomne obältad.
- Störst antal dödsfall sker bland personbilister och vanligaste dödliga olyckstypen är singelolyckor.
- Störst antal allvarliga skador sker bland cyklisterna och singelolyckor är absolut vanligast.

#57
2018-11-18 09:04

J.L: Alternativt anpassar man hastigheten så att människorna känner att det händer lagom mycket?

#58
2018-11-18 09:41

Jag såg nån siffra på antalet som blivit bötfällda för att ha rattsurfat, om jag minns rätt så var det 834 under 6 månader (mars-sep).
Det är förstås bara en bråkdel, hade polisen haft resurser så hade siffran lätt varit 10-dubbel.

Bland cyklister är det 85% som är singelolyckor, och självklart kommer allt fler elcyklar bidra till värre skador. De susar fram med betydligt högre fart, och jag ser dagligen cyklar som är manipulerade, där de inte behöver trampa.

#59
2018-11-18 11:14

Vill bara kommentera att skrämselpropaganda genom dylika skräckfilmer kommer inte fungera och har aldrig fungerat.

#60
2018-11-18 11:23

Sveriges befolkning och trafik ökar...., det vore nästan märkligt om det inte märktes.
Sedan är det märkligt att det fortfarande säljs (enstaka) nya bilar utan autobroms - vilket är riktigt ynkligt.
Och det är dags att införa alkolås på alla nya bilar (för det är något som folk inte kommer att välja "frivilligt").
Tekniken är mogen och senast 2021 är det förhoppningsvis lagkrav på bl.a. det (dvs. på allt som säljs inom EU).

#61
2018-11-18 13:56

Masa: tyvärr är inte alkolåsen "skottsäkra", det funkar utmärkt att någon annan (t.ex. barn) lämnar utandningsprovet, och sedan har vi då detta med droger och/eller mediciner.
Men, visst skulle alkolås stoppa en hel del. Många tror sig vara nyktra dagen efter, men tyvärr är det inte alltid så.

#62
2018-11-18 13:05

Hur många omkommer på Autobahn ? Fri fart på vissa sträckor

#63
2018-11-18 13:33

2014 omkom 375 på autobahn, men då måste man hålla i minne att det finns hela 1300 mil, och är mycket trafik.
Antal omkomna per personkilometer är 1/3 av landsväg i Tyskland.

#64
1
2018-11-18 17:12

Håll hastighetsgränserna.

#65
2018-11-18 20:53

Generellt gäller att ju senare människan begår sin debut, ju svårare har hen att tillägna sig kunskap och färdighet.
Allt fler tar körkort allt senare. Har ett svagt minne av en tidningsartikel om hur personer som lärt sig köra bil senare under hela sitt aktiva körliv belastats av högre olycksrisk. Vi har inte i modern tid haft så många som tagit körkort långt efter 19:e levnadsåret.
Senare års nyanlända är drygt 30 år i genomsnitt vilket innebär att de över 18 år är bortåt 40 år gamla när de ska börja köra bil i Sverige.

#66
2018-11-18 22:40

Men dagens olyckstatistik talar rakt emot dina fantasier bgl, plus att jag tycker synd om dig, för att du är rasist.

#67
2018-11-18 22:16

Först vet jag inte om slutsatsen är korrekt eller inte. Dödstalet är bland lägsta i värden och ett par olyckor kan ändra statistiken. För det andra ligger statistiken hos transportstyrelsen och det de som skall analysera och kartlägga prolemmet. Det är det enklaste som de kan göra för antalet är så litet. Titta på däck,temperatur, väder och regn, dagsljus, mental ohälsa... Hur svårt kan det vara? Hur mycket resurser behövs. Kanske är det flera mörka och regniga dagar som är anledningen, vilket kan inte åtgärdas och går inte förebygga. Ni som uttalar er om utlänningar och generaliserar deras bilkörning är rasister bara själv vet inte om det. Nej! Vi är inte rasister men......... Jo, Ni är rasister och.....

#68
2018-11-18 22:35

Först vet jag inte om slutsatsen är korrekt eller inte. Dödstalet är bland lägsta i värden och ett par olyckor kan ändra statistiken. För det andra ligger statistiken hos transportstyrelsen och det de som skall analysera och kartlägga prolemmet. Det är det enklaste som de kan göra för antalet är så litet. Titta på däck,temperatur, väder och regn, dagsljus, mental ohälsa... Hur svårt kan det vara? Hur mycket resurser behövs. Kanske är det flera mörka och regniga dagar som är anledningen, vilket kan inte åtgärdas och går inte förebygga. Eller kanske var det många soliga dagar och överskattning av egen förmåga och fortkörning som var anledningen. Att uttala sig tvärsäkert om anledningen utan tillgång till fakta är bara korkat. Att skullbelägga utlänningar och generaliserar deras bilkörning är rasistiskt. Jag vet att vara rasist är inte trendigt. Nej! Vi är inte rasister men......... Jo, Ni är rasister och.....

#69
2018-11-18 22:38

Ja det är klart löjligt att känna oro över ett dödstal under 300 per år, när det dör oerhört många fler, i bara diabetes per år. Sila mygg och svälja kamelerjorden som springer över en.

Fy fan vad pk det är att gneta vidare på den oerhört olycksbådande trafikdöden...... Obs! Ironi, för er som fortsätter med att kräva sänkta hastighetsgränser osv osv osv.

#70
2018-11-18 22:51

Ett tag var jag riktigt riktigt förbannad på jobbet som styrs av landstingspolitiker. Varje dag efter jobbet kände jag mig förgiftad. Jag visste inte hur jag tog mig från jobbet hem. Det var för många misstag under körningen. Mental ohälsa betyder nödvändigvist inte självmordstankar. Man är ofukoserad, samt man skall hämta barnen från dagis, klara vardagen,... tiden för återhämtningen finns inte. Det är kanske samhällsutvecklingen. För många som kör förbannad efter jobbet eller till jobbet. Kanske forskningen visar att man skall avskaffa landstinget. Som sagt vi har inte faktan och det blir poänglöst att ta slutsats.

#71
2018-11-18 23:28

Det enda politiskt korrekta svaret på ökade olyckstal är hastigheten. Sänkta hastigheter, fler fartkameror mm. är det enda trafikverket och politiker främst kan tala om. Att det finns enormt mycket annat som påverkar mycket mer känner de inte till eller kan inte tala om för att då bryter de mot rådande konsensus. Ingen är så rädd för det som en svensk. Om vi hade politiker som var värda namnet så skulle de se till att Trafikverkets hastighets-sänkar-experter skulle sparkas omgående. Men tyvärr jag har gett upp hoppet om att förnuft och förstånd ska råda, det kommer inte att hända. Men å andra sidan har vi ju fortfarande världens förmodligen säkraste och minst olycksdrabbade trafik.

#72
2018-11-18 23:59

Hannah, det är lite magstarkt om du likställer olika trafikkulturer i olika delar av världen med rasism. I så fall kan du också kalla Transportstyrelsen för rasister som kräver att utomeuropéer tar ett europeiskt körkort inom ett år efter att de folkbokförts i riket.
Ivarsson, man kan ifrågasätta att det läggs stora resurser på trafiksäkerhet då Sverige har förhållandevis låga dödstal. Jag tror att de flesta vill att trafikmiljön ska vara så säker som möjligt. Jag tror också att de flesta tycker att samhället ska ingripa när folk mördas i landet trots att det "bara" är drygt 100 som mördas/dräps varje år. De trafikanter som utsätter andra trafikanter för stor fara genom sin körstil borde bestraffas betydligt hårdare än de faktiskt gör. Troligen hade regelefterlevnaden då blivit bättre och olyckorna färre.

#73
2018-11-19 08:57

" Att skullbelägga utlänningar och generaliserar deras bilkörning är rasistiskt."
Nej, varför det? De har en annan utbildning, en annan syn på säkerhet, och ofta sämre bilar pga svag ekonomi.
Och med en ökande andel invandrade påverkar det förstås siffrorna.

Jämför det med när vi svenskar hyr bil utomlands, när vi inte är vana med lokala regler och körsätt så är ju vi en fara.

#74
2018-11-19 08:32

Ni som klagar på våra politiker - varför inte bli politiker själva istället ? Vi skall nog vara glada för de som vill ägna sig åt detta otacksamma jobb där det finns massor av "experter" som alltid vet bättre. Och att vara politiker är att vara beredd att kompromissa och väga olika saker mot varandra vilket inte är så enkelt som vissa vill antyda.

#75
2018-11-19 09:54

Det behövs en kraftig ökning av oannonserade poliskontroller utefter vägarna. Främst hastighetskontroller, alla tider på dygnet. Och då inte bara på de "vanliga ställena" där de brukar stå.

#76
2018-11-19 10:21

Klart att det finns olika trafikkulturer i olika länder, som även kommer hit i någon mån. Jag besökte Ukraina för ca 15 år sedan och har aldrig sett så mycket fullständigt vansinnigt beteende i trafik i hela mitt liv. Många körde som skogstokiga dårar. Och det är säkert inte det värsta exemplet, det finns säkert ännu värre exempel på bristande säkerhetsmedvetenhet i andra länder. Det är bara att jämföra olyckstalen från olika länder. Jag antar att folk från vissa länder måste skrämma sina ev. passagerare, vilket då är tufft och manligt, i annat fall ses man som en mähä och tönt, vilket är värre än döden. Man måste sätta sig i respekt som sagt...

#77
2018-11-19 12:56

Tittar man på årets statistik på dödsolyckor ser man att det som ökat är mötes-, upphinnande- och korsnings/avsvängningsolyckor. Singelolyckor har inte ökat.

Det är en jättestor ökning av bilförare som omkommer, också mc-förare.

156 av 252 omkomna är äldre än 44 år.

Att de olyckstyperna ökar är inte konstigt, när vi har låg arbetslöshet. Men det är även andra saker som påverkar. Vi har den lägsta genomsnittshastigheten i år i modern tid. Vi har en massa hastighetskameror. Detta påverkar trafikanterna så det blir fler möten och och att det blir fler köer så att de inte får köra med fri sikt.
När bilarna dessutom blir högre och bredare skymmer de sikten mer. Och det blir större skillnad i vikt i krockarna. Det har inte blivit samma ökning i personskadeolyckorna som i dödsolyckorna.

#78
2018-11-19 13:02

Jo det här med olika trafikkulturer är problematiskt. Är ofta i Kina, eftersom min fru är därifrån, och för några år sedan så blev flertalet taxichaufförer förolämpade om man tog på sig bältet som passagerare i framsätet. Det tyckte att man ansåg att de körde dåligt. I baksätet går det i många kinesiska taxibilar inte ens att ta på sig bältet, eftersom de satt en skyddsklädsel över hela baksätet. Många kineser tar numera på sig bältet enbart för att det är lag på det. En vanlig kommentar är "det är inte lag på bälte för framsätespassageraren, så du behöver inget bälte". Bältesvarnare kringgår man enkelt med en metallbit som sticks ner i bälteslåset. Sedan är körkortsutbildningen i Kina helt olik den i Sverige. Tills ganska nyligen så gjordes uppkörningen på en avlyst bana och huvudfokus var på rena körteknikövningar. Som till exempel fickparkering, eller kunna backa in i en parkeringsficka. Det ska sägas att när det gäller dessa moment så är de flesta kineser oerhört skickliga, medan vissa Svenskar kör bil ett helt liv utan att kunna fickparkera. Men riskmedvetenheten är det sämre ställt med i Kina. Likaså att samarbeta i trafiken. Känner flera i Kina som medvetet struntar i att blinka när de byter fil. Blinkar de så försöker bilarna i filen bredvid att blockera för dem så de inte kommer in. I Pekingtrafiken handlar bilkörning om diverse trick för att tränga sig in i en fil, alternativt blockera andra från att komma in i ens egen fil. Kineser som kommer hit är oftast förundrade över att trafiken flyter i en korsning även när ljussignalerna är trasiga. I Kina så hade det blivit totalt stopp eftersom ingen släpper fram någon annan.

#79
2018-11-19 15:45

Jag såg på Wish att det fanns clips att sätta i bälteslåset för att lura varnaren. Jättesnygga i kolfiber...

https://www.wish.com/c/5a8d3aa62c3a226688ba6208?

#80
2018-11-19 17:34

Det är väl ändå lite onödigt att både tala om att dessa clips finns och att dessutom länka till dem. Givet att alltid någon eller några fick upp ögonen för dem. Jag hade ingen aning om att de fanns. Nu hade jag inte tänkt köpa några, men ändå.

#81
2018-11-19 19:50

Notarius
De där clipsen är väl inget nytt. Det finns ju massor av sätt att lura bältesvarnaren på. Så att Mäkinen länkar har ingen betydelse. De som vill åka olagligt gör det.

#82
2018-11-19 19:53

Det är väl onödigt att tidningen berättar att bilar har en toppfart på flera hundra km/h. Risken finns att någon kör för fort.

#83
2018-11-19 20:52

Det är väl onödigt att tidningen berättar att det finns bilar. Risken finns att någon får en "Aha-upplevelse" och sätter sig och kör - i varierat tillstånd.

Samma personer som många gånger leker moraltanter i trådarna (om allt från hastigheter till miljö) tycker nu att det är ok att man tipsar om prylar som underlättar både lagbrott och därmed risk för det egna välbefinnandet. Där ser man, man slutar aldrig att förvånas.

#84
2018-11-19 21:02

Notarius
Moralpanik?
Du tror inte folk som vill slippa bältesvarnaren löser problemet oavsett tips om pryl från Wish?

#85
2018-11-20 14:41

Nu handlar det inte om vad Wish erbjuder (!), utan om onödigheten i att länka till den aktuella produkten här på ViBilägare.

#86
2018-11-20 17:45

Notarius
Jag kan tycka det var mer onödigt att du kommentera det inlägget då det nu fick mer uppmärksamhet än nödvändigt...

#87
2018-11-20 17:59

Kul att ni tror att en liten kommentar på ViBilägare, skulle få en ny våg av bilister, som skippar bältet och köper en patetisk pryl för att komma undan med det.

#88
2018-11-20 21:58

Axa: Skadan var ju redan skedd. Den stora uppmärksamheten kom ju av att bland andra du var tvungen lägga dig i. Mäkinen har ju fattat att det var lika bra att lägga ner, men du måste ju gläfsa var du kan.

#89
2018-11-21 03:28

Notarius
Ett tips är ju att du sätter ett sådant där clips i diskettstationen och rebootar så slipper du läsa ViB och få moralpanik...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.