Bild
Nästa artikel
Öppna och starta din Santa Fe med fingret
Öppna och starta din Santa Fe med fingret
Öppna och starta din Santa Fe med fingret

Öppna och starta din Santa Fe med fingret

Nyheter

2019 års Hyundai Santa Fe kommer få ny teknik som gör att du kan låsa och starta bilen med hjälp av ditt fingeravtryck.

Hyundai säger att de är först i världen med att implementera den här tekniken i massproduktion. Initialt handlar det endast om Santa Fe och på ett urval av marknader under första kvartalet 2019.

Föraren låser upp bilen genom att placera fingret på dörrhandtaget och en intern kontrolldosa i bilen verifierar avtrycket. Även tändningen har utrustats med en sensor för fingeravtryck. Eftersom flera fingeravtryck kan ha tillgång till bilen så matchar systemet vem som öppnat bilen till dennes inställningar på bland annat sidospeglar och förarstol.

- I framtiden planerar Hyundai att fortsätta expandera denna teknik så att det även går att justera temperatur, rattposition och mycket mer efter förarens preferenser, berättar Albert Bierman, chefsforskare på Hyundai. 

Säkerheten är så klart en viktig fråga i ett sånt här sammanhang och Hyundai säger att man tillgodosett detta genom att bland annat använda en sensor som känner av skillnader i elektricitet mellan olika delar av fingret, vilket förhindrar kopierade fingeravtryck. Systemet läser av fel fingeravtryck var 50 000:e försök, vilket Hyundai hävdar är fem gånger bättre än konventionella och smarta bilnycklar. 

Diskutera: Hade du velat använda denna teknik med din bil?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2018-12-28 16:16

Det blir ju hur roligt som helst när den här funktionen börjar strula... och felsökningen.... oj oj, den blir inte billig den.

Näe, ge mig tillverkare vars fokus är att producera bilar som håller. En motor, en ratt och fyra hjul. Minst fyrtio års garanti. Det är miljövänligt det.

.

.

#2
2018-12-28 16:20

Kommer nog inte levereras i ett land med vinter. Snö och is på handtaget. Bilen öppnas inte. Vad är det för fel på nyckel? Elektronisk alltså.

#3
2018-12-28 16:40

Nix, det kommer inte finnas på min nästa bil.

#4
2018-12-28 16:57

Ni kan nog vara rätt lugna, kommer säkert levereras med vanlig nyckel med. Till min bil följde det med 2 vanliga nycklar med alla vanliga knappar på och en mindre vattentät mininyckel. Inga knappar på den men behövs inte när det är Keyless. Använder bara den lilla nyckeln. Så smidigt!

#5
2018-12-28 17:51

En sjuk utveckling.

#6
2018-12-28 18:03

En naturlig utveckling...

Hur många använder inte fingeravtryck för att låsa upp mobilen?

Samma klagovisa när bilnyckeln ersattes med fjärrkontroll som bara skulle krångla, hur många föredrar en vanlig nyckel idag?

Bara att hacka i sig att den tekniska utvecklingen inte avstannar för att en generation inte längre vill ta till sig nya ideer och lösningar.

#7
2018-12-28 20:17

Ja jäklar att börja fingra med familjens alla fingrar på vinterns is eller bara vägdammet.
Eller ett stenskott eller efter 16 borst tvättar .
Ett sår eller nysmorda fingrar
Man kan bara ana vansinnet i detta.

Den som hyllar detta kan nog inte haft en modern biltelefon eller ......
.

#8
2018-12-28 22:17

Naivitet är ju inget nytt hos mänskligheten.

Blir inte detta väl "intimt" om man ska låna en bil tillfälligt?
Och hyrbilar, det blir ju ett förfärligt in och ut programmerande av alla fingeravtryck, jösses så bökigt.

Men för en egen privatbil kan det väl fungera om man är säker på hållbarheten hos tekniken.
Fast är bilen strömlös så lär man ju inte komma in i den alls, och då kan den inte heller låsas upp via radiosignal.
Så då måste man ha ett vanligt nyckelhål och en nyckel med sig ändå för säkerhets skull.

#9
2018-12-28 22:45

Tja, de som är van europeiska bilar förstår jag tvivlar på funktionen.....

#10
2018-12-28 23:43

Nej, just detta vill jag nog inte ha på min bil. Men det betyder inte att jag behöver idiotförklara den som vill ha det.
Och för den som absolut vill ha en bil utan onödiga funktioner kan jag rekommendera t.ex Dacia Logan, basversion utan några tillval.
Tyvärr får kanske personen ändå acceptera visst 'bling bling, typ elektrisk manövrerade ytterbackspeglar.
Men det går nog att koppla bort, annars kommer de kanske att krångla med tiden.

#11
2018-12-28 23:52

Jag hade en SAAB 900 som gick att öppna med en glasspinne. Det dörrlåset kostade ingenting i felsökning.

#12
2018-12-29 11:18

Hade jag gärna haft på min bil bara det finns en alternativ metod eftersom det inte är en bra vinterfunktion.

Jag har däremot sett funktionen på andra bilar, har för mig att Ford har ngt liknande men att det är implementerat i sidofönstret istället vilket verkar smartare.

#13
2018-12-29 11:44

https://m.youtube.com/watch?v=vI2hOFuooIA
Mindes fel,
Ford har kodlås i dörramen.

#14
2018-12-29 12:57

Det finns modernare och smartare lösningar. Operera in ett microchip i handen, och med det kan du sedan använda mängder av funktioner. Mobilen, bankkort, hotelldörr mm.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/stort-intresse-for-att-chippa-sig-i-h...

#15
2018-12-29 12:59

Låter som en "bra" funktion... har miljöpartiet sponsrat det här? Många bilar lär bli ståendes, och det är ju vad de vill =)

#16
2018-12-29 14:56

Vanliga dörrlås kan frysa vintertid också
Man kan slarva bort nycklarna.
Obehöriga personer kan stjäla bilnyckeln.

Vanliga nycklar har väl också nackdelar !?

#17
2018-12-29 16:23

Det finns väl ingen bil som man använder nyckel till dörren numera.

Ett tryck på nyckeldosan 10 meter från bilen och man kliver in det är väl dagens standard.

Eller så fjärr låser man upp bilen inifrån huset med dosan om någon/barnen skall hämta något i bilen eller startar värmaren inifrån huset.

Det finns ju inte en rimlig chans att fingeravtryck skall fungera i svenska vintern.

Fingeravtryck fungerar inte ens till 100% på nån telefon om du är en aktiv mäniska.

#18
2018-12-29 16:34

Det finns nackdelar med dagens nyckellösa system som man kommer runt med fingeravtryck.

#19
2018-12-29 16:43

Henrik-A

Nu är du allt ute på tunn is...

Att ens ifrågasätta nycklar, centrallås, fjärrkontroller, startspärrar och smartkeys m.m. som om de skulle kunna krångla?

De är ju för sjutton gamla beprövade system som ingen idag vill vara utan och inte nymodigheter som fingertrycksavläsning som bara redovisar nackdelar.

Okej visst, gamla beprövade system har ju iofs en gång också varit nymodigheter som vid lanseringen mötts med enbart skepticism och naturligtvis som en blivande krångelhärd, men det var ju bara av teknikfientliga gamla stötar som ansåg att allt var bättre förr.

Men så är det ju gudbevars inte längre... :-)

#20
2018-12-29 17:27

Medelåldern på vib är väl 70+ så en sådan här nyhet blir nog inte populär..

#21
2018-12-29 18:43

Amerikanska Ford/Mercury/Lincoln har sedan länge haft en knappsats på förardörren där man kan öppna dörrar och bagage genom att knappa in en kod. Det är inte så dumt vid till exempel en badstrand. Man låser in nyckeln i bilen och slipper risken att nyckeln ligger på havets botten efter en dag i sommarsolen. Knappsatsen fungerar även under svenska vinterförhållanden - jag har provat.

#22
2018-12-29 21:19

70+ haha jätteroliga en del är.

Undrar om inte huvudet fattar när vantarna skall av för att hålla fingret på snön på en platta i x antal sekunder i - 25 för att dörren skall gå att öppna.
Och sedan fingret på startknappen i nån sekund innan startmotorn drar igång.
Efter det får man ta på sig vantarna och börja skrapa is på rutorna.

Garanterat kommer folk att betala 3000:- extra för finessen.

#23
2018-12-30 17:42

Ingen dum idé, det funkar bra på mobilen, och man har ju alltid möjligheten att använda nyckeln. Om man har den med sig vill säga.
Sen har vi då det där med vinter och handskar. Inte så kul att fingra/tumma på plattan när det är minus 30.
Men, inget säger att man MÅSTE använda fingeravtrycket, det går ju använda nyckeln som vanligt.

Och DÄR kom någon bäbis och tryckte 4 bromsa. Vuxet...

#24
2018-12-30 10:42

Ett problem med fingeravtryckslås till dyrgripar är att de fungerar även om jag är död, eller bara fått avhuggna fingrar förstås.

#25
2018-12-30 11:28

Med vanliga telefoner oavsett fabrikat är det många som har problem med fingerkänsligheten pga olika faktorer som svett och underhudsfett mm.

Med dagens system har du redan fjärr låst upp dörren 50 meter bort och ungarna sitter redan bältade när du kliver in i bilen.

#26
2018-12-30 12:27

Face ID är smidigare...

#27
2018-12-30 17:10

Jag håller med mso 1000. Min mobil höll på att driva mig till vansinne när jag testade fingeravtryckslås. Det funkade bara ibland. Allt för ofta kom meddelanden som "försök igen", "torka av sensorn" och sen "prova igen om 30 sekunder" - under den tiden var mobilen låst för mig! Efter den tiden och några nya försök blev den låst 5 minuter!!! Tänk er det stående utanför er bil i -30, "prova igen om 5 minuter"... Nej tack! Nuvarande bil har både fjärrkontroll och nyckelfritt system och det fungerar utmärkt. Känner inget behov av att krångla till det mer än så. På vad sätt skulle detta vara bättre? Är det för jobbigt ha nyckeln i fickan?

#28
1
2018-12-30 17:46

Bra grej. Funkar peefekt på iPhone ju. Men, som vanligt massa gnäll på allt nytt här, gubbar, man undar ju lite ifall ni skickar in era kommentarer via brev med kuvert och porto.

#29
2018-12-30 17:46

Rutger: det där är olika på olika mobiler. Sensorn funkar bra på min, men gillar inte om man är våt. Jag får tre försök, sedan kan jag istället använda sifferkoden.
Tillbaka till bilen. Att fingeravtryck skulle vara en fördel jämfört med key-less (alltså nyckeln i fickan) är jag tveksam till.

#30
2018-12-30 18:10

Hultarn. Det är inte olika på olika mobiler.

På jobbet har vi fått välja efter tycke, samsung, iPhone ,och fler än så men alla säger att det inte fungerar tilll 100 %. Beroende på olika faktorer som smuts fett svett och allt annat Skitt.

Slipps nissar i kostym har förmodligen inga problem men dom är nog dom sista som nämner om dom har problem med värstingen.

#31
2018-12-30 18:21

mso: Det ÄR olika på olika mobiler. Hur det är med värstinglurar vet jag inte, jag jämför med familjens och kompisars lurar. Jag har själv en billig skittelefon, den kostade 1000 kr direkt från Kina för 2 år sen. Där funkar det bra, men inte till 100%, vilket jag heller inte påstod.

#32
2018-12-30 21:03

På Samsungs nyare fungerar fingeravtrycksläsaren klockrent, kört det på S7, S8+ och nu S9+. Aldrig strul, varken privat eller på jobb, ute eller inne. Sen att man skulle bli utelåst från sin mobil bara för fingeravtrycket inte fungerar är ju BS, iaf på Samsung så är det ju bara använda vanliga koden då istället.
Sen tycker jag med att detta känns onödigt när det finns keyless och mininyckel.

#33
2018-12-31 08:35

Henrik M, som kallar det BS, får gärna komma och se på när min S7 låser mig ute. Visst, man kan använda kod istället, men nu var det fingeravtryck det handlade om och som jag försökte få att fungera, utan framgång. Vad det beror på vet inte jag, men förmodligen något av det mso 1000 anger. Jag har hur som helst stängt av funktionen och kör numer med mönster, som aldrig fallerar. Men pga hur det (inte) funkat på min S7 vill jag definitivt inte ha fingeravtryckssensor på min bil. Är enig med Henrik om att detta känns onödigt när man har keyless.

#34
2018-12-31 11:22

Ja vi är 15 gubbar med olika jobb telefoner och ingen har ett perfekt fungerande fingeravtryck.
Det är dagens verklighet.

#35
2018-12-31 12:11

...och det är därför face-id fungerar. Man är inte beroende av kontorsfingrar eller ren skärm etc. Fungerar i dimma, snöfall, i regn, i mörker, med glasögon och utan...
Att ha fingeravtrycksläsare känns så...2015

#36
2018-12-31 12:50

Nice! För er som inte får fingeravtryck att fungera ska nog fundera på att tvätta händerna. En fin indikator på att det är dags herrar.

#37
2018-12-31 14:39

Kontors fingrar och slipps nissar med rentvättade händer :)
Ja det är väl smådirektörerna som inte har råd med en X5 som är köpare av Santa fee och faller för dumma finesser.

#38
2018-12-31 15:49

Rutger - i min S7 fungerar fingeravtrycks-upplåsningen när nog 100 %. Kan bero på hur du "spelade in" fingeravtrycken när du skulle aktivera funktionen. Testa igen och ändra en aning på positionen för fingret mellan varje inspelning men se till att ha ett entydigt grepp om luren - annars tror jag inte du kommer att få en bra funktion. Så jag kan inte annat än hålla med Henrik M om denna funktion på nyare Samsung-lurar.

#39
2018-12-31 16:52

Pi - Jag spelade in mitt fingeravtryck så som du säger och ändrade position tills luren var nöjd. Gjorde även om det så jag tror jag hade samma tumme inspelad 5 gånger. Provade även andra fingrar. Den kände ändå inte igen mig. Och CEAT, jag var inte skitig. Har jobbat på kontor större delen av mitt liv. Men kanske nött ut fingeravtrycket på mus o tangentbord. ;) Annars är det helt enkelt nåt fel på min sensor, eftersom andra tycker det fungerar så bra. Oavsett vilket så ändrade jag till mönster och det fungerar snabbt och smidigt för mig. Poängen med mitt inlägg var bara att jag inte vill ha en sån funktion på en bil eftersom det finns bättre lösningar i form av keyless eller fjärr.

#40
2018-12-31 19:25

"Kontors fingrar och slipps nissar med rentvättade händer..."

Man kan ju tro att somliga här har fördomar.... Vuxet.

#41
2019-01-01 14:22

Ja, det är ett helvete detta.....med mobiler och fotmanövrerade parkeringsbromsar när man inte orkar lyfta på foten för att trycka till den, men orkar lyfta foten för att bromsa vid körning går bra timmar i sträck......mobilen S9+ fungerar utmärkt som allt annat asiatiskt......

#42
2019-01-01 18:05

Varför skulle man vilja ha en fotmanövrerad p-broms Shogun?
Är väl en lite konstig önskan nu det till och med finns automatiska?

#43
2019-01-01 18:29

Min smartphone har fingeravtrycksläsning, vilket även min förra hade. Där var den bra placerad i påslagsknappen. Nu är ju inte fingeravtrycksläsning den allra säkraste metoden, så därför använder jag ansiktsavläsning kombinerad med irisavläsning på min smartphone. Någon tillverkare håller på och testar att känna av blodflödet i fingret, vilket torde vara en mycket säker metod.
Men nu är det ju så att det som funkar bra i min smartphone, inte nödvändigtvis gör det i en bil. Jag gillar definitivt inte kladdskärmar i bilar och rattkontroller är inte alltid att föredra.

Som många varit inne på är Santa Fe-metoden direkt korkad i ett kallt klimat. Trådlösa system är betydligt smidigare om än inte alltid så säkra – men det går att få dem säkra. Säkrast är dubbelriktad kommunikation där kodning används även för att ge bekräftelse till handenheten.

#44
2019-01-02 10:21

Roy +1 på det inlägget.
Inom sjukvården där allt är sekretess används numera på en del ställen och inom vissa enheter en ansiktsavläsning och irisavläsnig.
Sedan finns det enheter för att låsa upp så används fingeravtryck. För att säkerställa tryggheten så används id-kort eller manuella koder för att verifiera (dubbelriktad kommunikation).

Att detta skulle fungera i verkligheten på bilar tvivlar jag inte på. Dock är det som många säger, VÄTAN/FUKTEN samt minus graderna i temperaturen gör det svårare.
Att sänka "sensitiviteten"/känsligheten gör det lättare för andra att öppna din bil. om biltillverkaren sedan kan "värma upp" avläsaren snabbt så löser man en del.
Skall bli intressant och se när det dyker upp på den Nordiska markanden.

#45
2019-01-02 16:22

Om man skall ha en fingeravtrycksläsare på en bil så har man nog en som baseras på ultraljud. De skall inte ha något problem med fukt

#46
2019-01-04 12:50

Jag tycker Hyundai och många andra missar en att informera om en av de absolut viktigaste delarna, hur lagras och hanteras informationen?

Ser man på telefoner så är det en stor skillnad, visst både mot iPhone och Androidtelefoner men även inom Androidlägret är det stor skillnad (som många ständigt verkar missa).
Vissa telefoner såsom HTC hade i stort sett ingen säker lagring och lagrade okrypterade bilder av fingeravtrycket som var lätt att komma åt.
Innan man ens funderar på fingeravtryck i bilar, datorer eller andra system och att använda det så bör man läsa på lite innan hur leverantören sparar informationen och hur den kommer användas.
Om leverantören inte kan redovisa det så bör man nog överväga att inte använda funktionen..

Länkar en gammal men ändå aktuell artikel för den som vill läsa mer om mobiltelefoner och fingeravtryck.
https://blog.elcomsoft.com/2016/06/fingerprint-unlock-security-ios-vs-go...

#47
2019-01-07 10:50

Alltid undrar dock.. Vad ska folk göra med alla dessa fingeravtryck som lagras så osäkert? Inte ens BankID går att använda med enbart fingeravtryck. Har någon en så enorm önskan om att komma in i min telefon etc så är det väl nästan lättare att hugga av fingret än att .. ja.. göra vad de nu ska göra med ett biometriskt fingeravtryck. Visst är det amatörmässigt utfört som Benny beskriver om HTC där - men den reella säkerhetsrisken är svår att se.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.