Bild
Nästa artikel
Opel visar Adam S
Opel visar Adam S
Opel visar Adam S

Opel visar Adam S

Nyheter

En stadsbil för landsvägskörning. Det är vad nya Opel Adam-varianten S ska vara enligt Opel själva.

Opel Adam S lanseras i vår och är en sportigare version av Opel Adam som lanserades 2013. Adam S är utrustad med en ny fyrcylindrig turbomotor på 1,4 liter och 150 hästkrafter, bättre bromsar än standardmodellen och avstängningsbar EPS.
 
Exteriören är sportigare än tidigare varianter av Opel Adam och tio lackalternativ, med namn som ”I’ll be black” och ”Saturday white fever”, erbjuds för att göra bilen mer personlig.
 
I extrautrustningslistan finns nu parkeringsassistent och döda vinkeln-varnare att välja på, men autobroms finns fortfarande inte till Opel Adam.
 
Diskutera: Vad tycker du om Opel Adam S?
Taggar: Nyheter, Opel Adam

Kommentarer

#1
2015-01-20 17:14

Jag gillar Adam, jag tycker den är snygg och ännu snyggare i det här utförandet.
Jag sitter bra i den och behöver man bara utrymme för två räcker den oftast.
Och när den nu går att få utan fjuttmotorn blir den säkert trevlig om man nu fattar att man måste plocka i en automatlåda! Det gäller ju f.ö. även fjuttmotormodellerna.
Det spelar ingen roll om den enbart ska gå på landsväg, manuell växellåda hör till forntiden!
Kan man nu fatta att den måste få en vettig prissättning kommer den säkert att gå att sälja också.

#2
2015-01-20 22:19

Varken Automat eller prisnivå från Dacia kommer att införas.

1.4 på 87 hk finns med den automatiskt växlande manuella växellådan, osäkert om det blir fler versioner.
De enda sportmodeller Opel erbjudit med Automat är Commodore GS/E, standardmodellen av Monza - inte GSE och Insignia OPC.

Någon ändring blir det inte, inför framtiden talas det främst om manuella växellådor från Opel, endast Insignia sägs få en 8-stegad automat uteslutande av prestigeskäl, tekniskt ser man inget behov.
Anledningen till satsningen på manuella växellådor är att de har låg vikt och enkel teknik, Opel planerar att sänka vikten på framtida bilar med 30-40 kg enbart från växellådan och det är omöjligt med en tung och avancerad automat eller dubbelkoppling.
Till skillnad från övriga biltillverkare ogillar man att plocka metall från karossen.

Kvalitén på Adam är också för hög för att möjliggöra ett lågt pris, dessutom är det den enda bilen i storleksklassen som tillverkas i Tyskland vilket bara det höjer priset flera tusen.

Adam S skulle kunna ligga på 180-185 000 grundpris i Sverige, en motsvarande Mini börjar med snålutrustning på samma pris men har bara 136 hk, maxutrustad går den på 240 000.

Kunderna kräver att Opels bilar skall ge lika dyrt och påkostat intryck som BMW och Mercedes samtidigt som de bara får kosta max 150 000 - den typen av krav kan man bara glömma bort, det går inte.

I valet mellan att göra en billig och dålig bil eller en dyr och skänka bort den har man valt ingendera.

#3
2015-01-20 22:40

Ja N-iklas, då förstår jag bättre varför Opel står och stampar på de nedre stegpinnarna på försäljningstegen.
Med den bakåtsträvande inställningen dröjer det nog inte förrän de ramlar av alldeles!
Synd, jag tycker att en del av deras bilar är riktigt hyfsade, men de har ju konkurrenter som ser mera framåt.

#4
2015-01-21 09:07

när kommer Opel Eva?

#5
2015-01-21 14:02

Jo så är det, det vore naturligtvis (skulle man ju kunna tro?)
enklare att sälja mycket mer om man bara gav efter för efterfrågan på - vad det nu är som gäller för stunden - som alla andra.

MEN det finns flera orsaker till varför det argument möts av allmänna tvivel.

Inom Opel menar man att man sedan början av 1970-talet gjort massor av bilmodeller som varit lika bra eller bättre än sina konkurrenter men att de inte gick att sälja för det.

Alltså har argumentet att göra som alla andra ingen trovärdighet hos Opel – man tror att om Opel gjorde identiskt samma bilar som övriga, med exakt samma utrustning osv. så skulle inget garantera att man skulle få sälja för det, om det finns 10 andra att välja på varför välja Opel?

Man tror att om man gjorde som alla andra skulle man förlora sin identitet, sitt historisk arv, sin kultur och kvar skulle bli en helt vanlig tillverkare av konsumtionsprylar som långsamt konkurreras ut av lågpristillverkare.

För Opel är detta skräckscenariot.

Det är praktiskt taget okänt utanför Tyskland men Opels historiska arv, kultur och identitet (som man inte heller vet mycket om utanför Opel) är något som genomsyrar Opel på ett sätt som man endast finner hos Morgan men ingen annan stans.

Man försöker gå en snäv balansgång mellan att ge efter för modet och utvecklingen till viss del, vad man är tvingade till – men INTE så mycket att man inte fortfarande är Opel.

Man tror att man till slut med uthållighet, envishet och PR kampanjer skall kunna skapa sig en image och ställning som något mer ovanligt, något mer än de övriga konsumtionstillverkarna – och att detta är Opels enda väg till överlevnad.

Man är svårt hämmade av det faktum att man vill bygg mer tekniskt avancerade bilar än vad kunderna vill betala för.

Om man kunde bygga en Adam i kolfiber och aluminium skulle det gå fint att sätta i en tung växellåda, men som det nu är ser man ingen möjlighet till det eftersom den vikten måste tas från bilens kaross och inredning vilket man helt enkelt vägrar.

Dessutom har man dåliga erfarenheter av efterfrågan på lyxutrustning, man tvivlar på att försäljningen av dyra växellådor ens skulle betala utvecklingen, alldeles bortsett från problemet med vikten.

Läser just att Opel sålt i genomsnitt 63 000 Adam per år, med Opels mått mätt är det strålande, så bra har ingen tidigare ”nisch bil" livsstilsbil och opraktisk sålt sedan Calibra.

Och det är då UTAN nya takluckan, udda designen Rocks, denna S som många i Europa tycks ha väntat på - och trots allt nya automatväxlande lådan, hur begränsad försäljningen av den på 87 hk än må vara…

OCH den nya 3-cylindriga motorn som är mest komfortabel i klassen...

Väldigt bra siffror med Opels mått.
Vore konstigt om det inte skulle rent av öka nu när bilen har dubbelt så mycket att erbjuda.

#6
2015-01-21 15:47

N-iklas, en Adam med fjuttmotor och lite utrustning hamnar lätt över 180000:-, om du tror att det går att få S-modellen för 180000:- är du en glad optimist.
Och du kan ju inte jämföra med Mini, den är ju fyrsitsig! Adam är bekväm för två, inte mer.
Och givetvis går det inte att skylla på vikten när det gäller automatlådan, den behöver inte ge mer än 5 kg ökning och det behöver givetvis inte plockas från karosstrukturen.
Och varför finns inte autobroms som konkurrenterna har?
Nej jag tror att det som ofta förr är så att Opel ligger lite efter i utvecklingen.
Tekniken har man nog, men det verkar som att förmågan att applicera den rätt fattas.

#7
2015-01-21 19:18

Jag tycker det verkar som antalet kommentarer till den här artikeln tyder på ett mycket lågt intresse för Opel Adam!
Det är synd, bilen är faktiskt värd mer uppmärksamhet, men den är för dyr, den är dåligt och tydligen fel marknadsförd, åtminstone i Sverige, den har ingen automatlåda, vilket för många är ett absolut krav på en stadsbil.
Att den nu kommer i en S-modell tror jag inte hjälper, den blir antagligen alldeles för dyr.

#8
2015-01-21 19:21

Om denna kommer att kosta ca 180.000:- att köpa är de helt fel ute. Det är på tok för mycket för en sådan liten bil som närmast endast kan nämnas som "lekbil" för fritiden för något annat kan man knappast ha den till.

#9
2015-01-21 19:43

Saabnisse. Jag tror att det helt enkelt inte finns någon efterfrågan på automatlåda till Adam. Jag kör själv med automat både i min Insignia och min sommarbil Commodore GS/E och det är ju bekvämt, men jag skulle nog inte välja automat i en småbil. En småbil köps ofta pga att dom är billiga i inköp/drift , roliga/sportiga att köra. Automatlåda är nog inget föstahandstillval för dessa köpare.
Av samma anledning saknar Adam och de flesta småbilar autobroms (förutom några modeller fr VAG), man vill inte göra den onödigt dyr. Så att Opel ligger efter i utvecklingen var nog bara lite tarvligt skrivet av dig. Samma gäller väl för dit uttalande om försäljningen. Få märken har väl kommit med så mycket nytt på senaste tiden, modeller/motorer/växellådor och Opel är ju därför ett av de märken som ökat mest i år och är 3e största i Europa.

#10
2015-01-21 20:54

Lars58...Adam är allt annat än en lågpriskrigare. Så den är varken billig eller sportig

Opel försöker kränga en bil byggd på en gammal Corsa som Mini konkurrent.

Fiasko!

#11
2015-01-21 21:09

I Tyskland kostar Adam S 174 000, 11 00 dyrare i Sverige är fullt möjligt.
En välutrustad med 115 hk jag satt ihop på sidan går på 186 000.
208 tror jag var det högsta som gick att komma upp i tidigare.

Man måste naturligtvis jämföra med de liknade bilar som finns, sanningen är ju att det finns ingen bil som är av samma typ som Adam.
Inte ens Fiat är jämförbar eftersom den är mycket mindre och helt annorlunda i stil och utformning.
Baksätet är kanske större i Mini men Adam är starkare, 150 hk mot 136.

De som köpt Adam säger alla att om det var baksäte och bagage de var ute efter skulle de inte köpt en bil av den här typen.
Det är ett konstigt argument att klaga på något som biltypen uppenbarligen inte är tänkt att erbjuda.

Jag har då aldrig hört talas om en automatlåda som bara väger 42 kg, det är 5 kg mer än Opels manuella.
Och 5 kg är också vikt…
Varifrån skall man ta viktminskningen då, om man inte kan använda dyrare material?

Tja autobroms hänger säkert ihop med att man dels inte vill ta de pengarna det kostar att utrusta den med det från bilens övriga komponenter – annat är viktigare att lägga pengarna på helt enkelt.
Dessutom tycks vissa autobromsar fungera dåligt, att de finns förefaller viktigare än hur de fungerar.

Och dels är man konservativa när det gäller modetrender, Opel har aldrig kasta sig över nya trender – oavsett vad det är, man har också en rädsla för att tekniken skall fallera och allt som griper in aktivt i bilkörningen är man helt enkelt rädda för.

Utomlands är Adam en, med Opels mått mätt, stor framgång – DÄRFÖR att den skapades för att ändra Opels image, INTE för att sälja stora volymer, en nisch och livsstilsbil och ingenting annat.

63 000 per år och hopp om ytterligare ökad försäljning med nya modeller och motorer är man mycket nöja med.
En 2+2 sitsig, liten, opraktisk lyxbil från Opel som säljer så bra är bra.

Adam är faktiskt en ersättare till gamla Tigra, med ny kaross – fast det är det ingen som sagt.

Adam vinner t.o.m. publikomröstningar som verkar strida mot alla kommentatorers mening.

”The readers of Auto Motor und Sport, have voted the Opel Adam as their favorite car in the minicar segment. The Adam walked away with 24.2 percent of the votes in the category, narrowly edging out the Volkswagen Up! (23.9 percent) and the Mini Cooper (16.6 percent).”

”According to the magazine’s publisher, exactly 115,285 readers participated in the voting for the award.”

"Review"

"Gosh where do I start? The second I went on the Vauxhall configurator, I knew this was the car for me! It's a sporty, nippy, economical masterpiece with so much unique character! I drive a purple fiction with white seats, touch screen dash, white roof, white two tone alloys and barrels of optional extras. The 0% apr was the deal clincher and I didn't think I could afford a new car let alone a personalised car! I picked the 1.2 and if you aren't afraid of the sporty thrum when you rev it, the engine is actually far nippier than I thought as the Adam is far lighter than the Corsa that the engines originated from. It turns heads everywhere I go and for the first time ever I'm stuck thinking what I would upgrade to because there's simply no small car that's as interesting to look at nor interesting to own.”

Read more: Vauxhall Adam hatchback owner reviews: MPG, problems, reliability, performance | Carbuyer http://www.carbuyer.co.uk/reviews/vauxhall/adam/hatchback/owner-reviews..

#12
2015-01-21 22:01

Men jag skrev faktiskt att jag gillar Adam, jag sitter bra i den och jag tycker den är snygg, men utan automat faller den helt bort för mig och det verkar den göra för många andra också.
Jag kör även manuellt växlade bilar, men ni glömmer bort att det finns en grupp bilförare som är helt hänvisade till automatväxlade bilar och därför är det korkat att inte kunna erbjuda detta.
Och N-iklas, har du hört talas om CVT?
Nej, bilen saknar autobroms, automatlåda och är för dyr, den kan inte bli någon hit!
Opel måste tänka om!

#13
2015-01-21 22:22

@N-iklas, vad menar du med att det inte finns någon bil "som är av samma typ som Adam"? Den är ju förvillande lik Audi A1, både i storlek och utformning.

#14
2015-01-22 13:01

Nej Swemba, här håller jag faktiskt med N-iklas, även om de ligger i samma prisklass är ju A1 en helt annan bil.
Den har ju användbart baksäte som man når med baksätesdörrar, dessutom går den ju att få med automatlåda!

#15
2015-01-22 13:05

1987 hade kanske svenska önskemål haft någon relevans men inte numera.

Opel är mer än nöjda med försäljningen, man har vunnit en lång rad utmärkelser och priser och de som köpt en bil är oerhört nöjda, det enda man saknat var fler hk och det har man fått.

Så länge det ser ut på det sättet kommer man inte att se någon orsak att ta hänsyn till mindre gruppers önskemål.
OM man å andra sidan badat i pengar som flera andra gör, så hade man kanske lagt ut pengar på udda utrustningsdetaljer - men helt klart så får sådant vänta till bättre tider.
Adam säljer för bra och ägarna är för nöjda helt enkelt.

#16
2015-01-22 13:12

Jag har pekat på A1 som ganska lik, men i ärlighetens namn så A1 är en mycket mer "normal" vanlig bil.
Har i varje fall inte lyckats finna någon som under ytan verkligen är av samma udda typ som Adam.
I stora drag finns likheter, men tittar man i detalj så skiljer det sig lite för mycket mot så gott som alla.

#17
2015-01-22 13:38

För övrigt finns det en faktor här som glöms bort.

Men är av verklig betydelse därför att Opel tydligt deklarerat att detta ligger bakom orsaken till varför de olika bilarna ser ut och fungerar som de gör.

Opel har TRE olika bilar i minsta klassen, Karl, Adam och Corsa, medan de flesta - med några undantag – bara har en eller två bilar i samma klass – OCH eftersom de bara har en eller två så måste denna bilen klara alla olika uppgifter som Opel kan lägga på tre olika och därmed får en bil massor av olika varianter, utrustning och teknik, medan Opel delar upp den på olika bilar som specialiseras på respektive uppgift.

Är det så att man vill ha baksäte och automatlåda och menar att detta är viktigare än resten av bilen så är det Corsa man skall titta på, den har också en kollisionsvarning med röda lampor i vindrutan, summerton och varning i instrumenten, vilket är så nära man kommer på det området - skillnaden är att denna varning fungerar oavsett hastighet, medan en autobroms på de flesta bilar inte är till hjälp eller varnar om man håller på att kör in i framförvarande bil i 50 km/t.

#18
2015-01-22 13:48

@N-iklas, ok låt höra. Vad är det som är så väsenskilt mellan t ex Audi A1 och Adam att de inte går att jämföra? De är ungefär lika stora, ungefär samma vikt och kostar ungefär lika mycket. Numera säljs förvisso bara A1 som 5-dörrars i Sverige, men inte utomlands. Utseendemässigt är de också mycket lika och riktar sig helt klart med snarlika målgrupper.
Även MINI, Fiat 500 och VW Up är tydliga konkurrenter.
Varför anser du att Adam inte konkurrerar med dessa? Är konkurrensen möjligen för hård? ;)

#19
2015-01-22 15:55

Ja det är mycket enkelt så att det är innehållet som skiljer, stilen, designen i detalj och utrustningen och upplevelsen, intrycket.

Alla dessa bilar är speciella på sitt sätt, de är inte helt vanliga normala standardbilar, deras syfte är att vara annorlunda och om det är så bör man titta på just dessa egenskaper mer än på mått, vikt, antal dörrar och pris.

Vad som är syftet med bilen är det man bör titta på.

A1 är den roligaste bil Audi har och inte dum alls med lånade lampor inuti bagaget från Insigna, (fast 3-d är betydligt snyggare än den tråkigare 5:an som nu säljs i Sverige) men den har ingen så kul utrustning som Adam, med en sådan interiör, ett sådant utseende, bara enbart ratten i Adam saknar motsvarighet, inte heller detaljerna på utsidan är lika roliga eller kan varieras på samma sätt.

Det känns som en vanlig Audi, en helt vanlig bil.

Om man jämför Adam med andra bilar på alla områden utom de där Adam är annorlunda så blir det en väldigt oriktig jämförelse.

Samma sak med MINI, den är väldigt speciell med egen stil och känsla och utstrålning och egna udda lösningar, SÅ långt är det lika, men den som gillar MINI kan knappast gilla Adam eftersom Adam är mycket mer elegant och förfinad och inte så vulgärt brittiskt knäpp som MINI är – dessutom är MINI en hel serie bilar, det är bara grundmodellerna som kan jämföras.

Åter igen så har Opel tre bilar, MINI och Audi måste göra allt med samma bil.

Å andra sidan kanske någon finns som tycker de är lika kul och kan jämföras?
Men med så olika stil är det svårt att tro.

Fiat 500 - åter igen, en udda väldigt innehållsrik liten bil, visst så långt är det lika, men Adam är en betydligt större bil än Fiat, man sitter mycket bättre i framsätet, sedan är hela känslan, utseendet, utrustningen så extremt italiensk i allra sämsta bemärkelse att det är rent Vulgo.

500 är som en påse klibbiga geléormar från 1970-talet, man måste vara väldigt udda för att gilla sådant.

Skillnaden är att Adam gör det 500 gör med mycket mer stil, elegans och smakfull känsla, komfort och design ansluter till Audis normala seriösare stil.
Stilen, känslan och storleken gör att de inte kan jämföras utan vidare

VW UP sedan är visserligen lite snitsig i färg och man försöker göra den lite lyxig – men det är ju en, trots allt vid närmare betraktelse, vanlig, rätt spartansk småbil, en fyrkantig låda på hjul – inget alls i närheten av den lyxbil som Adam satsar på att vara.
UP är modellen som jämförs med Karl.

VW har en Karl och en Corsa men ingen Adam.

(Opels tre modeller rör till jämförelserna när de övriga inte har något motsvarande.
Om Opel enbart haft Adam skulle den ha varit tvungen att ha stort baksäte, bagageutrymme, version med bakdörrar och automatlåda, men inte som det ser ut nu.
Och Adam är som sagt ersättaren till Tigra, en 2-sitsig sport coupé cab – inte en helt vanlig småbil.)

#20
2015-01-22 15:54

Corsa är väl en bil i den s k B-klassen medan Karl och Adam rimligen tillhör den mindre A-klassen så att man har 3 modeller i samma segment stämmer nog inte riktigt. Och hur man kan få en blinkande lampa till att vara bättre än ett riktigt autobromssystem - nja, då måste man nog vara insnöad på märket.

#21
2015-01-22 16:09

Nej i samma segment som man räknar med bokstäver är det ju inte men det är tre små bilar som är SMÅ även om Adam och Corsa är rätt breda.

Och de ligger tätt på varandra i följd och är mycket olika i typ och form.

Finns det någon som har liknande upplägg så vet jag inte vem Peugeot?
Toyota?
Tveksamt.
Och om varningssystemet är BÄTTRE än autobroms det är ju att gå långt, men man kan diskutera om det kan vara jämförbart, därför att Opels varning fungerar i högre hastigheter där du inte har den minsta lilla nytta av ett autobromssystem av den enklare typ som finns på dessa småbilar.

#22
2015-01-22 17:50

@N-iklas, med den argumentationen kan alltså ingen bil jämföras med någon annan bil eftersom det alltid finns saker som skiljer i design, utrustning och upplevelse. Smart!

#23
2015-01-22 22:48

Trams, det går inte att argumentera bort att Opel misslyckas med att ta fram modeller som attraherar flera köpare.
I Sverige har man sedan lång tid en liten trogen skara intressenter, för att få den större krävs det ganska omfattande förändringar och där räcker det inte med att ha bra bilmodeller, man måste också kunna erbjuda modeller med utrustning som kunderna vill ha.
Jag tycker, som jag redan skrivit ett par gånger bra om Adam, men en bil idag måste kunna erbjudas med automatlåda och autobroms.
Förstår man inte det kommer man att ramla av pinnen och det oavsett N-iklas pr-försök!

#24
2015-01-22 23:08

Jovisst blir det invecklat att jämföra mellan olika bilar.

MEN man kan vända på resonemanget och säg att om man tar bort tillräckligt mycket detaljer och utmärkande drag och egenskaper från bilarna kan man jämföra en Rolls och en gräsklippare utan problem.

Och man kan basera sina åsikter och resonemang på vad man vill, men fakta är fakta, att fakta som säger fel saker inte passar vissa är ju inget nytt.

Lite roligt är det ju att autobromsen är värdelös om du kör i 31 km/t.
Att vissa blir ilskna över detta faktum gör det bara ännu lustigare.

#25
2015-01-22 23:25

N-iklas - vilken autobroms blir helt värdelös i 31 km/t ? Tacksam om du verifierar detta påstående. Sen är du mig fortfarande svaret skyldig i tråden "Hjälp oss hitta en familjebil"...

#26
2015-01-23 09:44

N-iklas - hur var det nu med den helt värdelösa autobromsen om bilen kör i 31 km/t ? Berätta gärna och ge oss exempel på verifierade mätningar som styrker ditt påstående. I annat fall kan nog inte ditt påstående betraktas som annat än skitsnack - en värdering av din kommentar som då kanske också spiller över på andra kommentarer du skriver.

#27
2015-01-24 10:56

Är ni inte medvetna om att Autobromsystemen på dessa småbilar är begränsade till att verka upp till 30 km/t?
Överskrider du denna hastighet har du följaktligen ingen nytt av dem.

#28
2015-01-24 20:04

Om VW kan man läsa följande:

”A safety technology highlight of the up! is the optional City Emergency Braking function. It is automatically active at speeds below 30 km/h; it uses a laser sensor (integrated in the upper area of the windscreen) to scan a space 10 metres in front of the up!”

”The entirely new VW up! is also the first car in its class in the world to have a City Emergency Braking function, which automatically brakes the car over a speed range from 5 to 30 km/h, when traffic gets tight.”

Ford

”Ford Active City Stop is a system which helps to avoid or to mitigate accidents at low speeds. At speeds up to 30km/h, a lidar (Light Detection And Ranging) sensor positioned at the top of the windscreen scans the area up to around 7.6m ahead of the vehicle for possible obstacles.”

”Active City Stop is turned on by default at the start of each new journey but can be switched off by the driver. If it switched off, the system defaults on again at the beginning of the next journey. Active City Stop functions only up to 30km/h, so will not assist in accidents at ‘highway’ speeds.”

Hur det kan komma sig att man kan vara så fräck att man ifrågasätter mitt bevisligen helt korrekta påstående att autobromsen är till ingen nytta över 30 km/t är häpnadsväckande.

Och visar inte bara på hur dåliga kunskaperna är utan också på att man endast har dunkla och ljusskygga motiv bakom sitt handlande.

#29
2015-02-24 16:06

Helt rätt men frågan om det gör någon skillnad alls nu rent marknadsmässigt.
Med nu menar jag att Opel borde väntat med släppet av Adam tills att potetntare motorer av den nya generationen stod klara. Att skicka i gårdagens nyheter under huven och sprida rykten om kommande bättre bestyckningar vid säljstart ja det är inte helt smart och på grund av det usla upplägget så missade Adam målet och hamnade i i det smarta småbilsträsket där den inte alls hör hemma.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.