Nästa artikel
Opel kapar utsläppen 27 procent
Nyheter

Opel kapar utsläppen 27 procent

Publicerad 3 maj 2013 (uppdaterad 3 maj 2013)
Med tanke på EU:s kommande beslut om nya utsläppsgränser förbereder sig Opel att drastiskt sänka utsläppen.

EU förväntas snart ta ett beslut om drastiskt sänkta utsläppsgränser för nya bilar, från ett snitt på 130 gram per kilometer 2015 till 95 gram 2020. Medan många biltillverkare satsar på hybrider och andra alternativa drivmedel för att få ner sina utsläpp menar dock Opels ingenjörer att det inte behövs.

Opels svar blir i stället ett nästan helt nytt motorprogram. 80 procent av biltillverkarens motorer ska bytas ut mellan 2012 och 2016, vilket innebär att Opel ska utveckla inte mindre än 13 nya motorer under perioden. Motorerna ska minska Opels genomsnittliga utsläpp med 27 procent, och man ska därmed nå de förmodade målen på 95 gram per kilometer.

GM investerar
Till sin hjälp har Opel fått investeringar från ägaren GM på 4 miljarder euro, motsvarande ungefär 34,22 miljarder kronor. Investeringarna ska bland annat resultera i den 1,0-litersmotor som finns i Opel Adam nästa år. Dessutom ska bland annat tre 1,6-litersdieslar och två 1,6-liters bensinmotorer utvecklas.

Opel planerar också nya växellådor för att klara av att sänka förbrukningen tillräckligt. Bland annat ska man utveckla en åttastegad automatisk låda som kan förbättra bränsleförbrukningen med 3,6 procent.

Diskutera: Hur ser du på Opels motorplaner?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-05-04 00:33
Pender

Jag tror att Opel är på rätt spår. Men det spåret är helt skilt från det som svenska politiker lurats in på. (Lägga in blyklump i bilen så blir den miljöbilsklassad. Hör Grönköping till.)

#2 • Uppdaterat: 2013-05-04 20:43
Raphael

Opel investerar helt enkelt i PSA-gruppens motorutveckling, som ingår i deras undertecknade samarbetsavtal. Opel gör alltså inte dessa motorer på egen hand. Det är PSA-gruppens nya motorer som utgör grundstommen för Opels nya. PSA har ju flera nya 3-cylindriga motorer på gång och 2008 har lägre utsläpp och förbrukning än Mokka. Peugeots 1.2 liters 3-cyl THP-turbo på 130 hästar och ett utsläpp på 109 g Co2 - att jämföra med Opels 1.4 liters turbo på 140 hästar och ett utsläpp på 149 g Co2. Här har vi en stark motivering för Opel att jobba med PSA-gruppen.

PSA har nya 1.6 l dieslar på gång med ny teknik och lägre utsläppsnivåer. Däremot skrotar de sina mindre dieslar, det blir för dyrt att ha dem i produktion så 1.6l blir standardstorlek med hk från 75 upp till 180 hästar. Med Opel som delar kostnaderna så är det en win-win för båda företagen.

#3 • Uppdaterat: 2013-05-04 21:06
N-iklas

Det bör väl påpekas att ”Raphael” är en entusiast som tar varje tillfälle att manipulera sanningen till fördel för sina bilar.

Och att hans kunskaper är bra mycket mindre än entusiasmen...

#4 • Uppdaterat: 2013-05-04 21:22
Mistro

"N-iklas" : Skall vi tolka det som att du vet bättre då?
Är alla dessa motorer Opels egna?

#5 • Uppdaterat: 2013-05-04 22:13
Lars58

Av dom 13 nya motorer det talas om så blir mycket riktigt ett antal 1.0-1,2 motorer för dom mindre modellerna (tex Adam) en gensam GM/PSA utveckling av PSAs befintliga lillmotor. Kan ju dock tänkas att GM Powertrain också har nåt att tillföra i den utvecklingen...
Övriga nya 1,6 CDTI och 1,6 SIDI bensinturbo i ett antal varianter utvecklas av ett globalt ingenjörsteam från GM Powertrain i Turin/Rüsselsheim/USA och kommer att tillverkas i GMs egna motorfabriker.

#6 • Uppdaterat: 2013-05-05 00:21
N-iklas

Enligt de officiella dokument som offentliggjorts innebär avtalet med PSA att den första produkten av detta samarbete kommer ut under 2016, allt föregående detta datum ingår inte i samarbetet.
Avtalet är inte ens ett år gammalt ännu, ändå tycks vissa tro att det redan resulterat i mängder med nya produkter – häpnadsväckande.

1.6 motorerna är dels de redan visade diesel och SIDI PÅ 136-200 HK och dels flera nya versioner av dessa motorer, ytterligare två diesel, en på 95 hk och en dubbelturbo på 160 hk och dessa är en Opel/GM konstruktion.

En 1.8 liters version av denna motor utan turbo kommer också att användas i GM:s amerikanska modeller.

Vidare kommer 2.0 turbomotorn att revideras, effekt ej uppgiven ännu.

Men det i detta fall intressantaste eftersom det påstås vara en Peugeot motor är den nya 3-cylindriga motorn – som till allmän förvåning inte alls är en 3-cylindrig motor…

Nej det är en hel serie motorer - fem olika versioner - med volym från 1.0 – 1.5 liter med både 3-cylindrar och fyra cylindrar, den stora 1.5 motorn är en vanlig sugmotor 1.4 T prestandaversionen, effekter ej uppgivna ännu.

Denna motorserie är en Opel/GM motor som till stor del bekostats med ekonomiskt stöd från GM:s kinesiska samarbetspartner Shanghai Automotive Industry Corp.
Det är alltså Kina man får blicka mot och inte Frankrike om man måste finna någon utländsk inblandning.
Tillverkningen av dessa motorer kommer att ske uteslutande i Opels fabrik i Szentgotthard.

Samarbetet med PSA förefaller dumt eftersom båda har helt nya konkurrerande produkter varför det är svårt att se någon vitts med ett samarbete eftersom man redan har vad den andre kan erbjuda.

Avslutningsvis är Opels nuvarande 1.4 motor med stor sannolik en betydligt renare motor gällande kväveoxider och partikelutsläpp och energieffektivare än någon motor från PSA om man ska utgå från de mätningar som gjorts där PSA:s motorer visat sig vara bland de sämsta på marknaden på dessa punkter och Opels 1.4 den överlägset bästa.

Rena avgaser är väldigt viktigt - i dag pratas det bara Co2, vilket gör att verkliga miljöbovar kan hyllas som toppmotorer fast de är smutsgrisar i giftiga utsläpp.

#7 • Uppdaterat: 2013-05-05 01:35
N-iklas

Vid närmare eftertanke förefaller det snarare som om PSA har behov av Opels starkare motorer i den nya lilla motorserien eftersom de man har är svaga.

#8 • Uppdaterat: 2013-05-05 10:54
Mistro

Blir spännande att se vad som komma skall,..själv anser jag inte att en motor blir sämre för att GM/Opel eller PSA stått för utvecklingen utan bryr mig bara om slutprodukten.
Är den dålig spelar det ingen roll om det så är Rolls-Royce som har medverkat men tyvärr håller långt utav alla med mig om detta då det oftare tycks viktigare med emlemet på bakluckan.
För Opels skull så hoppas jag att motorerna är bra och att man kan få lite större marknadsandelar i Sverige.

#9 • Uppdaterat: 2013-05-05 11:24
Lars58

Helt rätt Mistro!
Felaktiga påståenden måste ändå få rättas till, och det gjorde ju Niklas riktigt bra.

#a • Uppdaterat: 2013-05-05 14:01
N-iklas

Inte för att jag tänker börja skriva i Vi bilägare igen men efter att ytterligare en tanke ”droppat ner” är det rimligt att vänta sig en skur av irriterade klagomål från Raphael vilket inte tillför något positivt så låt mig bespara honom besväret genom att citera en text från sidan ”Allt om Citroën info.se” som kanske kan vara en av källorna R. läser.

”Av ekonomiska skäl kommer man att ta bort ett antal motoralternativ. På dieselsidan är det 1,4 HDi samt 2,2 HDi som utgår. Istället kommer uppgraderade versioner av 1,6 HDi att erbjudas med effektnivåerna 75, 95 och 115 hk, samt 2,0 HDi med 136, 150, 165 och senare 180 hk. HDi 180 kan vara aktuell för DS4 som enligt uppgift skall genomgå en facelift nästa år.
På bensinfronten kommer både Citroën och Peugeot att från årsskiftet 2013/2014 introducera 3-cylindriga turbomotorn 1.2 THP som erbjuds med 110 respektive 130 hk, och ersätter därmed 1,6 VTi 120 som utvecklats i samarbete med BMW. Dock kommer denna motor att bli kvar i utbudet med turboversion; här läggs effektnivåerna mellan 200-260 hk.
September 2017 träder Euro6.2 i kraft, och då kommer man enligt Argus att lansera en nyutvecklad 1,5-liters HDi-motor. Resultat av eventuellt samarbete med GM kommer vi inte att få se förrän efter 2017 vad gäller motorer och drivlinor. Det finns en avsiktsförklaring om att GM och PSA skall använda samma 3-cylindriga bensinmotorer. Vilken motor som blir ”konstruktionsvärd” – Peugeot/Citroëns eller Opels – återstår att se.”

Slut citat.

Här nämner man att Opel har en egen 3-cylindrig motor och att 2017 är årtalet för gemensamma produkter.

Vilket ologiskt dumt samarbete, intern konkurrens och kapitalförstörelse i mängd.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.