Bild
Nästa artikel

Opel Astra – rapport från provkörningen

Direktrapport

Vi fick en pratstund med Tommy Wahlström från Vi Bilägare när han provkörde uppdaterade Opel Astra i Tanusbergen utanför Frankfurt.

Hej Tommy! Det där ser ut som en Opel Astra! 
– Jajjamen! Nya Opel Astra! Upp till 20 procent snålare än föregångaren.

Fast är den inte väldigt lik den förra?
– Jodå, det här är en lättare ansiktslyftning i alla fall exteriört. Under skalet har det hänt mer. Bland annat har bilen fått nya motorer och växellådor, delvis ny instrumentering och infotainment samt plastkåpor som täcker underredet.

Plastkåpor? Var det inte så att vi hyllade den tidigare modellen just för att det inte fanns en massa plast som täckte underredet? 
– Stämmer. Här har man valt att prioritera aerodynamiken framför rostskyddet. Täckande kåpor behöver dock inte vara någon katastrof. Om Opel lyckas väl med tätningar och vaxbehandlingar kan resultatet ändå bli okej men det här får vi återkomma till när vår rotsskyddsexpert har fått chans att sätta tänderna i bilen här hemma. 

När kommer den och vad kostar den? 
– Priserna är ännu inte klara men bilarna lär dyka upp här hemma i november.    

Läs hela provkörningen i Vi Bilägare 12/2019 som kommer ut den 17 september. Prenumeranter får tidningen en vecka innan det. Läs mer om prenumeration här!

Diskutera: Vad tycker du om Opel Astra?

Kommentarer

#1
2019-09-03 15:30

Underskattad prisvärd kvalitetsbil som fungerar i alla lägen, synd inte flera vågar prova !!

#2
2019-09-03 16:07

Panelerna ser inte ut som Golf, de är 4 separata med avstånd emellan, hela golvet är inte täckt, ligger långt från golvplåten och är öppna i bakkant med mycket luft som kan cirkulera, den bakersta av panelerna ser ut att var en värmesköld i aluminium.

Annars är väl ett nytt elektrohydrauliskt bromssystem, en teknik hämtad från Cadillac och nya Corvette C8, tre gånger snabbare än ett normalt system, en detalj väl så stor som nya motorer och växellådor.
Skärmens funktioner reagerar blixtsnabbt och backkameran filmar i HD.

#3
2019-09-03 16:05

Franskrostad Opel...
Fast det behöver förstås inte rosta bara för att man inte ser rosten direkt.

#4
2019-09-03 16:51

Erfarenheten jag själv har från nuvarande Astra(med 150hk bensin) är att det är en mycket trevligt bekantskap, motorn med turbo inkl växellåda(manuell) funkar kanon bra. Har inte kört automatväxlad så där vet jag inte, men manuell har jag kört i 2500-3000mil. Påminner lite om Insignia, fantastisk på landsväg och möjligtvis känns lite "tung" i stan.

#5
2019-09-03 18:08

crylen: GM Opel != PSA Opel. Hur den håller återstår att se.

#7
2019-09-03 23:14

Det finns ingen fransk inblandning i den här bilen utöver ökad dysterhet och mer depression hos arbetarna i den engelska fabriken efter PSA övertagandet, i f.d. tyska numera polska fabriken är stämningen bättre.

En CVT växellåda med 7 simulerade steg som upplevs som en extra snabb och diskret vanlig automat är en annan originalitet, som enligt provkörningar fungerar bättre än övriga tidigare CVT.

#8
2019-09-04 07:48

Att det är dålig stämning i Vauxhall-fabriken beror på en osäker framtid pga Brexit. Har inget med PSA att göra. Blir det en avtalslös Brexit så kommer PSA bli tvungna att lägga ner produktionen pga för höga kostnader. PSA är inte ett socialkontor för arbetslösa britter, utan måste gå med vinst för att överleva. Så för att rädda företaget och de andra fabrikerna så kommer PSA tvingas stänga fabriken i Storbritannien. Andra biltillverkare i Storbritannien har aviserat samma. Brexit kommer vara dödsstöten för den brittiska industrin.

#9
2019-09-04 08:26

Astra bygger fortfarande på GM plattformen, det är först med nästa Astra som modellen övergår till PSAs plattformar. CVT 7 lådan är en GM-låda. GM har återstartat sitt gamla CVT projekt och första modellen ut var Chevrolet Malibu som i USA finns med CVT låda sedan ett par år.

#10
2019-09-04 11:58

Visst har det med PSA att göra, man kan inte var så kallhamrad att man anser att allt är tillåtet bara för att tjäna pengar.

Klagomålen mot PSA är gemensamt för alla Opelfabriker i Europa, alla klagar på ledningens känslokalla inställning och säger att de aldrig upplevt något liknade sedan tidens början.
Man har alltid haft en god och positiv dialog med företaget men nu är det bara stängda dörrar och ingen dialog alls.
Alla klagar och är missnöjda.

I den spanska fabriken som är den PSA mest uppskattar är man ändå mycket missnöjda och ser stora problem.

"Det största problemet vi har i Opel är att människor lämnar oss" säger fackföreningens representanter, det händer att nyanställda slutar redan efter en enda dag på fabriken...

Det är många som lämnar , betonar pastor: "I karossverkstaden, som tillverkar dörrar och motorhuvar, var det tidigare 9 arbetare per skift som skötte underhållet och nu är det bara 4. Minskningen är i den storleken."

Likaså säger José Manuel López, CCP: s vice president och kassör, ​​att "de bästa proffsen lämnar, till CAF och andra företag. Vi har sagt till Herr Tavares att ett av företagets största värden är människorna: det räcker inte med god infrastruktur för att skapa bilar om människor som är glada över arbetet saknas. " Omständigheterna är att "de som går in som nyanställda får lägre lön än en bonde. " Till att börja med är "lönerna inte konkurrenskraftiga, men det finns andra kompensationer som utbildning ... Men då är problemet att handledarna lämnar fabriken efter bara tre eller fem månader. Det finns några som har varat bara i en dag eller en vecka."

"Confederation of Tables and Professionals (CCP), uppmanar PSA- ledningen för mer dialog för att vända problemet med hög omsättning som Zaragoza-fabriken har samt att återupprätta ett bra samtalsklimat med arbetskraften. "De konsulterar inte oss. Vi bad om ett möte i mars och vi har inte haft det ännu,"

Det viktigaste, säger de från facket, skulle vara att återfå den "flytande kommunikationen" som alltid funnits med ledningen.

Arbetarna säger att de får en "skitlön" för att utföra ett "slavarbete", bara en dum person kan vara övertygad om att det är utmärkta förutsättningar för en högklassig prestation.

Det förstår ju alla med lite intelligens vart det bär hän om situationen ser ut på detta sätt att ingen vill arbeta i fabriken utan söker sig till andra företag.

PSA ledning är blinda idioter.

#11
2019-09-04 12:27

Dessa plastsköldar undertill, måste man ha dem? Om man plockar av dem gäller inte garanti då, eller stämmer inte bilen vid framtida besiktning? Har ännu inte fått svar på detta...

#12
2019-09-04 18:10

Nu såg ju inte framtiden så ljus ut för Opel, hade ingen tagit över firman hade alla blivit arbetslösa.
Jag tror inte att det hade varit mer uppskattat...

#14
2019-09-04 20:15

Det finns ingen ursäkt för detta agerande.
Att försöka rättfärdiga helt onödig inkompetens är absurdt.
Endast de som älskar Frankrike tycker detta är utmärkt, övriga mindre så.

#15
2019-09-04 23:43

rotsskyddsexpert..?

#16
2019-09-05 21:32

N-iklas, du har givetvis rätt i att det hade varit mycket bättre att Opel hade fått döden dö istället för att räddas av PSA. Det är helt rätt att nedläggning och död är bättre än att räddas av fransmän. Vi är helt överens om att det var ett misstag av PSA att köpa Opel. Opel borde ha varit död och begraven nu, det hade varit bättre för PSA än att idka välgörenhet genom att köpa upp ett varumärke och fabriker som var nedkörda i botten och gjorde brakförlust.

#17
2019-09-05 21:32

N-iklas, du har givetvis rätt i att det hade varit mycket bättre att Opel hade fått döden dö istället för att räddas av PSA. Det är helt rätt att nedläggning och död är bättre än att räddas av fransmän. Vi är helt överens om att det var ett misstag av PSA att köpa Opel. Opel borde ha varit död och begraven nu, det hade varit bättre för PSA än att idka välgörenhet genom att köpa upp ett varumärke och fabriker som var nedkörda i botten och gjorde brakförlust.

#18
2019-09-05 21:36

Om vi tittar på arbetarnas situation på PSA så kan vi se dem här, 74 procent rekommenderar att jobba för PSA och 86 procent tycker Tavares är bra.
https://www.glassdoor.com/Overview/Working-at-Groupe-PSA-EI_IE607097.11,...

Betänk nu att människor är mer benägna att lämna en negativ recension än positiv. De som vill klaga är mer benägna att yttra sig än den som har en positiv upplevelse. Ändå är siffrorna helt okej.

#19
2019-09-05 21:38

Men PSA kommer högst troligt lägga ner fabriken i Storbritannien för Storbritannien har politiskt kaos och Brexit står för dörren. Tavares måste fimpa fabriken i Storbritannien och flytta produktionen till Frankrike.

#20
2019-09-05 22:38

Känslosamma utgjutelser från någon som dyrkar PSA som sin gudom ändrar inte fakta.
Dålig kunskap, det är fabrik i Spanien som är alternativet.

#21
2019-09-05 22:52

N-iklas, jag gav dig fakta i längden. Och det är rationellt tänkande att PSA aldrig borde ha köpt Opel. De borde låtit Opel dö istället för att dra på sig ett problemmärke. Och Brexit är ett jätteproblem för hela den brittiska industrin, inte bara är en huvudvärk för Tavares.

Du har dålig kunskap för Tavares har inte offentliggjort vilken fabrik det är. Kandidaterna är Frankrike, Portugal och Spanien. Franska facket förhandlar med Tavares för att få produktionen från Storbritannien. PSAs fabriker är redan inkörda på EMP2 plattformen som den nya kommer att ha. Det är mest effektivt köra produktion i en riktig PSA fabrik än förbereda Opel-fabrikerna för en ny plattform även fast Spanien har lägre löner.

https://europe.autonews.com/automakers/psas-eu-workers-target-brexit-spoils

#22
2019-09-05 23:20

Opel blödde under många år för de hade för höga kostnader och för låg produktivitet. Detta är fakta. Därför ville GM bli av med Opel. PSA var enda seriösa intressenten. Utan PSA så hade Opel varit nerlagt idag. Det är tack vare PSA som Opel har överlevt och börjat tjäna pengar igen, men för att Opel ska överleva så behöver företagskulturen i Opel göras om. PSA har en mer slimmad och effektiv organisation, även beslutsmässigt.

#23
2019-09-10 22:33

problemet för Opel Sverige är detsamma som för Peugeot. Importören av bägge märkena, Bruun AB håller på att försätta sina återförsäljare i konkurs genom oförmånliga avtal. Detta gäller bägge märkena men drabbar OPEL hårdast eftersom Märket OPEL misskötts i Opel Sveriges ledning. En ledning som tycks komma från tidigare SAAB o utan intresse att sälja bilar. Det är ju så att handlarna tjänar mycket mer på att sälja Koreanska bilar än att sälja Opel och Peugeot. Jag har god lust att rekommendera alla att bojkotta Bruun, för efter firmornas konkurs står Opel o Peugeot utan både försäljare och service, vilet är fallet i Jämtland och medelpad

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.