Nästa artikel
Opel Ascona väcks till liv
MÜDSAM ILLUSTRERAR:

Opel Ascona väcks till liv

Publicerad 18 juni 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Vi Bilägares Herbet Müdsam spår framtiden. Den här gången finner han en ny Opel Astra som lanseras 2011. När det gäller namnet sias det om den gamla beteckningen Ascona.

VW Jetta, i princip en Golf med koffert, finns redan. Även Ford Focus har en variant med konventionell baklucka på programmet och samma sak gäller Mazda3.

Opel, däremot, har hittills valt en annan linje. Astra-modellen har under senare år bara funnits i två karossversioner; antingen som tre-/femdörrars halvkombi eller som riktig kombi.

Men nu finns signaler på att Opel börjar tänka om. Enligt uppgift har företaget långt gångna planer på en sedanversion av nya Astra, som i så fall lanseras 2011. Precis som i fallet VW Jetta kommer fyradörrars Astra att få ett eget namn och mycket lutar åt att den avsomnade beteckningen Ascona väcks till liv igen.
 
Det är sannolikt ingen dum idé. Gamla Ascona byggdes, i tre generationer, under åren 1970 till 1988 och det hann bli nästan fyra miljoner bilar innan modellen lades ned.

Den nya Opel-sedanen bygger tekniskt på Astra-modellen, men blir betydligt längre: hela 460 cm. En rad motoralternativ finns, både bensin- och dieseldrivna. Bensinmotorerna sträcker sig effektmässigt från 90 till 200 hk och dieslarna från 110 till 190 hk.

Nya Ascona, om den nu döps till det, får även ett brett spektrum av tillvalsutrustning och kan lyxas till med en rad avancerade finesser som känns igen från den större Insignia-modellen.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-06-18 14:46
Calle (ej verifierad)

Kanske lika kommande lill-SAAB, om nu samarbetet inom ga/fd GM funkar/fortsätter.

#2 • Uppdaterat: 2009-06-18 15:03
Josef (ej verifierad)

Ja, blir den så snygg som på illustrationen så kan t.o.m. jag tänka mig en "gubb-sedan"...

#3 • Uppdaterat: 2009-06-18 16:39
pg (ej verifierad)

Intressant ide att damma av gamla namn, men vad jag vet är Opel enda märket som provat det förut. Vet inte heller om det varit något lyckat koncept.

#4 • Uppdaterat: 2009-06-18 17:50
Roy (ej verifierad)

När jag var betydligt yngre så slukade jag all information om nya modeller - å andra sidan så var det då någorlunda underbyggd information och inte skisser baserade på gissningar.

#5 • Uppdaterat: 2009-06-18 19:43
Raphael (ej verifierad)

PG - är du ironisk? Opel är inte ensamma om att återanvända namn, Fiat kör ju så.
Nya Fiat Bravo har ju samma namn som den modell som Fiat hade innan Stilo-modellen. Och nya 500:an har ju samma namn som klassikern från förr.

#6 • Uppdaterat: 2009-06-20 03:06
Roger (ej verifierad)

Det kanske vore på sin rätt att skribenten har lite bättre koll på det som skrivs. Det står att läsa:
"VW Jetta, i princip en Golf med koffert, finns redan. Även Ford Focus har en variant med konventionell baklucka på programmet och samma sak gäller Mazda3.
Opel, däremot, har hittills valt en annan linje.
Astra-modellen har under senare år bara funnits i två karossversioner; antingen som tre-/femdörrars halvkombi eller som riktig kombi.
Men nu finns signaler på att Opel börjar tänka om."
Nu är det bara så att Astra finns redan idag som sedan, alltså med konventionell baklucka.Så att den nya också kommer med det
känns inte som någon konstigt direkt .... Eller nytänkt för den delen.

#7 • Uppdaterat: 2009-06-21 16:11
Johan Kjellén (ej verifierad)

Namnet till trots riskerar den att bli en raden identiskt konstruerade focusar, golfar och corollor, alla förträffliga bilar, men som inte tillför något speciellt.
Annat var det på 70-talet, Ascona av andra generationen var en snygg, låg skapelse, synnerligen enkelt och robust uppbyggd med bakhjulsdrift och välbalanserat klippfast chassi som gav modellen framgångar som rallybil.
Sedan var det ridå ner, när tredje generationen kom. Ful, framhjulsdriven, ingen körglädge och kass kvalitet.
En välkonstruerad bakhjulsdriven ger en helt annan körkänsla, som läget är nu finns bara Mazda Mx5 och några BMW i överkomlig prisklass med bakhjusdrift.

#8 • Uppdaterat: 2009-06-22 17:40
pg (ej verifierad)

Tack och lov är vi befriade från bakhjulsdriften. Visserligen hade gårdagens bakhjulsdrivna Ascona väldigt bra vägegenskaper för att vara bakhjulsdriven. Det skulle varit intressant med dagens antísladd teknik, att se hur de nya upplagorna klarat sig.
Men till skillnad mot Johan med fl. tycker jag att de nya framhjulsdrivna var ett lyft. Dock var rostskyddet inte det bästa på de första årsmodellerna. Men driftekonomiskt var de toppenbilar, och mycket körgladare, när man väl lärt sig framhjulsdriftens fördelar.
Kvar står dock det faktum, att framhjulsdrift och husvagn inte alltid är den bästa kombinationen. Det hjälper inte alltid med antislirsystem i ex branta backar och halt väglag. BMW och Mercedes finns ju att tillgå, om man på ett fördelaktigt vis vill dra husvagn.

#9 • Uppdaterat: 2009-06-25 00:03
maud (ej verifierad)

Opels nuvarande astra finns som sedanmodell men den har aldrig tagits in i sverige.Vi bilägare kanske borde läsa på lite innan ni skriver vissa uttalanden

#a • Uppdaterat: 2009-06-27 00:02
Jonas (ej verifierad)

Kul med en liten 4 dörrars sedan. Jag har sett flera nya mindre sedaner ute på vägarna på sista tiden som är riktigt fräcka. Många mindre bilar som exempelvis Mazda 3 är riktigt läckra med bagagelucka. Hade ingen aning om att nuvarande Astra finns som sedan. Skulle nog vara en del som var intresserade av den här i sverige också. I vilka länder finns den med trunk?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.