Bild
Nästa artikel
Opel Adam får Easytronic-låda.
Opel Adam får Easytronic-låda.

Opel Adam får Easytronic-låda

Nyheter

Opel Adam kommer nu med en variant av robotstyrda växellådan Easytronic. Komfort och lägre bränsleförbrukning utlovas.

Opel Easytronic är en femstegad manuell växellåda som med hjälp av datorstyrning och ett elektrohydrauliskt styrdon byggts om till att fungera som en automatlåda.
 
Den senaste versionen kallas Easytronic 3.0 och den erbjuds nu för första gången i småbilen Adam. I kombination med Opels 1,4-liters bensinmotor ska robotlådan sänka bränsleförbrukningen med upp till 0,4 l/100 km till 4,7 l/100 km vid blandad körning.
 
Den kraftigmodifierade manuella växellådan har förutom datorstyrd sensor- och reglerteknik fått en lägre utväxling på första växeln och en högre utväxling på sista. Detta ska bidra till den lägre bränsleförbrukningen och till ett lägre motorbuller.
 
Diskutera: Vad tycker du om Opels Easytronic-låda?
Taggar: Nyheter, Opel Adam
Opel Adam får Easytronic-låda
Opel Adam får Easytronic-låda

Kommentarer

#1
2015-05-27 14:15

Haha,har Opel fått hjälp av Chevrolet med grillen.
Den var ful den!
Robotiserad låda borde väl fungera även för Opel.

#2
2015-05-27 12:43

Säkert en bra låda men kanske borde den inte ha sin debut i Adam.
Därför att Adam helt troligen är den mest spretande bil som finns att få tag på, det finns varianter och tillval så det räcker och blir över vilket i mitt tycke bara skymmer en i grunden mycket trevlig bil.

#3
2015-05-27 13:07
#4
2015-05-27 13:21

Inget för elallergiker!

MVH AL

#5
2015-05-27 14:01

Det här har jag efterlyst i mer än två år!
Men bättre sent än aldrig, det här är en av de saker som skulle göra den här bilen perfekt som stadsbil, den andra är att få ner priset till en rimlig nivå!

#6
2015-05-27 15:34

saabnisse. Har du någon erfarenhet av Adam? Jag äger en.

Priset är rimligt för det man får, nämligen premium in i detalj och den bil som står närmst att jämföra med det är AUDI A1, en likadan nonsens bil som saltad upp till den nivå jag har på min Adam hamnar på över 250 000 kr och ingen ojjar sig över det eller dristar sig till att sätta A1:an emot KIA Picanto, RIO, VW Citigo och påstå att fan vad dyr A1:n är
OPEL klantade sig med Adam när de introducerade den som något smart för de unga i fame factory.

#7
2015-05-27 16:02

Fantastiskt vi har hittat han som köpte en Opel Adam. För inte är det många inte som går på den minan.

Det blir ingen prestigebil bara för man höjer priset.

#8
2015-05-27 16:10

Nej Tvärnit, jag har ingen erfarenhet av Adam, den har fallit bort helt bl.a. för avsaknad av automatlåda.
Jag har aldrig fattat att man introducerar en stadsbil med enbart manuell låda!
Men den är för liten för mig och eftersom jag åker 90% landsväg är det inte rätt bil.
Men jag har kollat bilen och jag sitter bra i den och det finns ju ingen känsla av liten bil från förarplatsen.
Dessutom är det kanske den snyggaste Opeln invändigt och det går ju att påverka själv också för bästa trivsel.

#9
2015-05-27 16:32

Får en flashback.
Någon gång kring 1980 körde jag en Renault Major (den där fyrkantiga) som hade några år på nacken med en elektroniskt styrd växellåda - något jag aldrig träffat på tidigare.
Man kunde välja växel medelst tryckknappar eller låta den växla helt själv. Den gav snyggt och prydligt mellangas innan den skickade i en lägre växel. Det var väl inte världens mjukaste växlingar och kunde ge ett lätt bakvagnskast i vinterhalkan om den växlade mitt i en kurva, men funkade förvånansvärt bra.
Jag får väl anta att Opelns låda är förfinad.

Det är intressant hur många som har negativa uppfattningar om Opel utan att ha kunskaper och erfarenheter om märket.

#10
2015-05-27 19:35

Jag hoppas att den är bättre än de tidigare robotlådorna!

#11
2015-05-27 19:54

SiggeNn. Just därför så gjorde jag ett verkligt kap och jag öser inte ros över OPEL för de har klantat till det med en bra bil, folk fattar ju inte vad det är för bil.
Priset på Adam ligger om man ser till kvaliten helt rätt och börjar på 139 000kr , det går inte att ta mindre för premium material, byggd i Tyskland med lite mer av allt och för att riktigt begripa detta så ska man sätta sig i en och provköra och sedan kliva över till det smarta citybils sortimentet och se vad man får för samma pengar.

#12
2015-05-27 20:15

saabnisse. Adam är en liten bil men lika mycket stadsbil som en Mazda Miata.
Det är där felet har gjorts, Adam är ingen smart liten bil vad gäller utrymme och inte är den särdeles snål heller om man jämför, den tål att köras mycket olagligt och det under långa sträckor då det är som du skriver ingen liten bil vid förarplatsen utan den är vuxen vad gäller och med påkostat material och en precision i styrning o växellåda som inte finns i detta prisegment, Opel har själva missat målet, vill de konkurrera med FIAT fransoserna japanerna koreanerna o Fords folkbilar så skulle de ha skruvat ihop ett fälgtrimmat tatt av det billigaste ur GM:s hyllor.

#13
2015-05-27 21:48

Men jag tror att Adam skulle sälja bättre om den vore en halvmeter längre och hade ett användbart baksäte.
Konceptet i övrigt är ju ganska kul.

#14
2015-05-27 22:08

Det flesta tycker inte att konceptet är kul.
Adam har floppat men tydligen så sitter det folk på Opel och vägrar att inse utan de brer på mer på något som i princip är dött.
Inget fel på bilen i sig, less is more heter det och jag vet att de har försökt med the black and the white edition men för sent, så skulle de ha startat upp, stramt o estetiskt.
Robot låda i en bil modell som är finito......det är komik det, någon höjdare på OPEL är helt övertygad om det geniala i konceptet.
Nog med ris, OPEL är på G och det är inte numer bara ADAM som är läcker att skåda bakom ratten, jag tror på OPEL i övrigt.

#15
2015-05-27 22:15

Jo jag tycker konceptet är kul, jag gillar färgerna och att det går att blanda lite hit och dit. Faktum är att Adam var den enda Opel jag gillade inredningen på senast jag besökte bilhallen.
Egentligen var det Mokka jag skulle kolla, men den var inte alls min stil, för grå och trist.

#16
2015-05-27 23:44

Vi vanliga dödliga som gillar det massiva "göra personlig konceptet" är för få.
Kategorin metro....ungdom som Adam är riktad till äger drömmar men inga pengar och varje önskning kostar mer, nej den kategorin har Indien en bil till:Tata Nano, den går att få i rastafari färgerna....

Jodå Adam har klass invändigt och ska man mäta den så är det mot Mini, VW beetle och Audi A1 sportsback, klassiga nonsensbilar bara för att...det finns ingen som helst vettig mening med dem, baksätet är i teorin och i Audi A1 sportback ej fullt fällbart......ingen gnäller om det, men som sagt Opel har klantat till det med marknadsföringen av Adam.
Jag gillar Adam för den bil den är och fanken vet om jag inte ska ha en till, går o lurar på en Black Edition vilken är helt i min smak, SVART och inget tjafs. Jo förresten en robo låda vill jag ha! Jaha, där sket det sig med den...

#17
2015-05-28 21:46

Men är den en flopp för Opel? 45000st 2013 54000st 2014 och prognosen för 2015 pekar på på ca 60000st sålda.

#18
2015-05-29 09:09

Peanuts! Dacia Sandero:
2009 138.179
2010 138.014
2011 71.647
2012 73.515
2013 121.169
2014 138.709
Dacia Sandero.....vi kan följa upp med FIAT 500 Renault CLIO eller vad som helst, under 70 000 ex det är kattskit.

#19
2015-05-29 09:31

Ja ska en bil slå riktigt bra i Sverige ska den ha grå metallic, mörkgrå eller svart inredning, så stora fälgar med så låga däck som möjligt samt helt vara i avsaknad av blinkers.

Här faller ju Adam på alla punkter!

#20
2015-05-29 09:45

Lars58...dina siffror säger noll och inget. Hur många Mini och Fiat 500 säljs det? Vad var Opels prognoser?
Hur många säljs det i Sverige 5 på 3 månader. Troligtvis försvinner den ur utbudet i Sverige till hösten.
http://www.vibilagare.se/nyheter/bilarna-som-nastan-ingen-vill-ha

Saabnisse...du kan konfigurera din Opel precis i din oönskade konfiguration.

#21
2015-05-29 12:41

Ursäkta Sigge, det var satir, det trodde jag att du förstod!
Jag vet att Adam går att få lite hur som helst när det gäller färger, men kan den levereras utan blinkers som premiummärkena?

#22
2015-05-29 23:31

Sigge. Adam är på 8e plats i minicar segmentet enl den här länken. Så det finns några som "floppat" värre.

http://left-lane.com/european-sales-2014-minicar-segment/

Sverige är överhuvudtaget inget minibils land, det vet vi , men min undran var då om den verkligen är en flopp för Opel totalt? Enl nedan hittade jag att man kalkylerat för årlig försäljning på 40-50 tusen.
Så som svar har den då sålt över Opels prognoser.

Sales[edit]
Opel had planned to sell between 40,000 and 50,000 units a year in Europe[15] and sold over 45,000 in its first year,[16] despite sales were still in start-up mode in the first two months of 2013. Year-over-year sales have increased every month in the first four months of 2014.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.