Bild
Nästa artikel
Omkörningsförbud i påsk

Omkörningsförbud i påsk

Nyheter

Polisen vill minska risken för olyckor och därför kommer det inte att vara tillåtet att köra om på en sträcka som är hårt belastad under påsken.

Vägen som omfattas av omkörningsförbudet är E4 mellan Gävle och Tönnebro. På skärtorsdagen den 29 mars är det förbjudet att köra om i norrgående riktning. Måndagen den 2 april, som är annandag påsk, är det inte tillåtet att nyttja vänsterfilen för de som rör sig söderut. Båda förbuden gäller mellan klockan 13.00 och 20.00.

– Risken för olyckor på vägarna ökar när många ger sig ut i påsktrafiken. För oss är resenärernas säkerhet det allra viktigaste och tack vare omkörningsförbudet har vi inte haft några incidenter. Vi vill att alla ska kunna genomföra sin resa på ett tryggt och säkert, säger Erling Arvidsson, gruppchef på Trafiksektionen, region Mitt.

Orsaken till att just den här vägsträckan beläggs med omkörningsförbud är att det passerar många resenärer här som ska till eller från fjällen vid påsk. Att förbjuda bilister att köra om har genomförts på vägsträckan även tidigare år, med gott resultat. Enligt polisen blir flytet i trafiken bättre och risken för olyckor minskar.

Diskutera: Vad tycker du om omkörningsförbudet?
 
 
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2018-03-28 10:37

Tvivlar inte på att omkörningsförbudet minskar antalet olyckor på denna sträcka. Samtidigt känns det som ett underkännande av hela konceptet 2+1 ...

#2
2018-03-28 11:41

Bästa som kan ske på den vägsträckan - alla kommer fram snabbare även om en del ständiga vänsterfils-åkare säkert inte tror så. Har åkt där massor av gånger när det varit väldigt mycket trafik och min uppfattning är att det fungerar bäst när folk håller sig i en fil - annars blir det extremt ryckigt med mer eller mindre stillastående köer väldigt ofta.

#3
2018-03-28 11:45

Sträckan funkar hyfsat de gånger jag åkt där i lågtrafik så nog kan det vara en bra kompromiss att låsa en fil några dagar per år.
Klart bättre än för 20 år sen på vägen som fanns då.

#4
2018-03-28 11:48

Ja underkänt är rätta ordet för 2+1 på motorväg dvs. fart över 90 km /h
Då blir fartskillnaden så stor mellan husvagnar / lastbilar samt övrig persontrafik att flödet påverkas.
Denna sträcka är även såpass trafikerad att det är en stor gåta att man inte byggt 2+2 här. Gör om - gör rätt!!!

#5
2018-03-28 12:33

Är det filbytesförbud som avses? Man måste väl få passera bilar i annan fil som står stilla eller rör sig långsammare?

#6
2018-03-28 13:34

En utmärkt åtgärd, detta skulle tillämpas på fler vägavsnitt, biltrafiken är alldeles för, "fram till varje pris" inriktad !

#7
2018-03-28 16:27

April April.......

#8
2018-03-28 17:20

Folk borde åka mer tåg.

#9
2018-03-28 17:29

pinjong - vänsterfilen är förbjuden att åka i så alla måste hålla sig till högerfilen. Inga omkörningar alltså och det är väl skyltat. F ö är det nog varken husvagnar eller lastbilar som ställer till det utan till stor del de som absolut måste köra om - sen skall dom in i kön igen precis när det smalnar till och då blir det inbromsningar för de som kör i högerfilen med påföljande problem.

#10
2018-03-28 17:53

Jag brukar möta trafiken dessa datum och det brukar vara 10 mil hel kö i50km/h när stockholmarna skall hem efter påsk.

#11
2018-03-29 00:17

Grundproblemet är de många bilister som kör alldeles för fort och kommer ikapp andra fordon, vilket gör att det skapas köer och trängsel. Kör alla i max. skyltad hastighet sprids trafiken ut och olycksrisken minskar markant.

#12
2018-03-29 10:57

Även om 50 km/t är väldigt långsamt på dessa vägar så är det i alla fall bättre än att stå still långa stunder. När jag åkt norrut vid dessa tillfällen så har ofta snitthastigheten varit avsevärt högre än 50 km/t men söderut i slutet av helgen så brukar det som sagt gå lite långsammare.

#13
2018-03-29 15:50

Det är nog omöjligt att övertyga de där hetsåkarna att det flyter på bäst för alla om man låter bli att köra om så som de gör.

Det här är även relevant beträffande sammanvävning – alltså blixtlåsprincipen när två körfält blir ett.
Istället för att tidigt börja leta efter en lucka att pressa sig in i, avvaktar man tills man kommer fram till punkten (som bör vara tydligt markerad) där körfälten går ihop. Där kör alltså varannan bil och det hela flyter på utan stopp.
Som det ser ut i dag är det plötsliga inbromsningar och ryckig trafik. Incidenter skapas helt i onödan. Det viktigaste, denna stress går faktiskt långsammare, även för stressputten.

#14
2018-03-29 16:04

Skulle folk hålla vettiga avstånd i högerfilen, så är det inget som helst problem att glida tillbaka. Och ja 2+2 är enormt mycket mer stressfri väg, än 2+1. Märks tydligt norr om Stockholm.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.