Bild
Nästa artikel

OKQ8 ska erbjuda laddning på varje mack

Nyheter

Drivmedelsföretaget har som målsättning att kunna erbjuda laddning av elbilar på alla sina stationer.

Idag finns möjligheten till snabbladdning på ett 40-tal av OKQ8-stationerna och företaget säger att detta kommer öka i och med att de bygger alltfler 50 kW och 150 kW:s snabbladdare. 

Dessutom ska kunder som har företagskort kunna samla alla laddningar och tankningar av fossila bränslen på en och samma faktura. I helhetslösningen ingår också möjlighet för den som har laddbox hemma att kunna erbjuda den till andra som vill tanka el och på så sätt få ersättning. 

För att förverkliga sitt mål har OKQ8 gått samman med leverantören Garo som ska förse dem med laddstolpar, laddboxar och tillbehör. 

OKQ8 har drygt 700 stationer runtom i Sverige. 

Diskutera: Vad tycker du om OKQ8:s satsning på elbilsladdning?

Kommentarer

#1
2019-10-18 09:46

Ur ett företagsinvesteringsperspektiv så skulle jag spontant känna följande:

  • Vad betalar de Garo och vad tror de sig kunna ta betalt? På vilken horisont betalar sig investeringen?
  • Vidare beror det förstås även på hur många kunder de kommer att få som laddar, i kombination med hur mycket de kan ta ut för strömmen de erbjuder.

    Så eftersom vi inte har en aning om huruvida laddhybridägare tankar eller inte, även om det fanns någon undersökning som visade att det var lite skralt med den saken, eller om elbilsutvecklingen i stort så känns det som lite svårt att säga vad man tycker om deras satsning. Väldigt många parametrar vi inte känner till för att bedöma om dom gjort rätt eller inte. Men friskt vågat vinner ofta!  :)

.
 

#2
2019-10-18 09:50

Det är en överlevnadsstrategi såklart för att elbilisterna inte skall välja andra platser att ladda på. Dessutom är en elbilist en bättre kund för butiken eftersom det blir tid till annat under en laddning kontra en tankning. Själv går jag typ aldrig in på macken längre, men det kanske kan ändras :-)

#3
2019-10-18 10:00

De kan snudd på ge bort strömmen gratis och ta igen det på kaffe, wienerbröd och tidningar.

#4
2019-10-18 11:09

Tror de upptäckt att en laddkund stannar 30 minuter eller längre, så de handlar mycket mer fika och korv....

#5
2019-10-18 11:14

Skulle de slänga upp 4-8 150 kW+ på varje Mack inom 3-4 år så kommer de bli störst och få en rejäl bit av denna nya marknaden. Men det är nåt sånt som behövs om de menar allvar med detta.
Och som Mäkinen är inne på kan det bli en riktigt bra affär för dem med den extra kringförsäljningen. Tror inte de ska behöva ta mer för strömmen än Tesla gör, snitt på 2,50.

#6
2019-10-18 11:21

En bensinmack är väl det sista stället man vill tillbringa 30-60 min i väntan på att bilen laddas. När det nu går att anlägga laddstationer nästan överallt bör de placeras på lite trevligare ställen än vid dieseldoftande mackar. Vore det inte för drivmedel skulle aldrig någon besöka en mack frivilligt när det finns så mycket bättre alternativ.

#7
2019-10-18 11:25

Smart av OK att vara tidigt ute för att ta en så stor del av kakan som möjligt.

Bensinmackarna står inför en stor omstrukturering.
Inom en snar framtid är de fossila pumparna borta, ersatta av laddstolpar, och mackarna förvandlas till caféer/restauranger där kunderna spenderar sina slantar i väntan på att bilen ska laddas färdigt.

#8
2019-10-18 12:23

Bra med fler aktörer som går in på laddmarknaden. Intressant också att de följer Circle K och själva väljer att stå för "ägandeskapet" och inte någon av de etablerade laddoperatörerna som Fortum, Vattenfall, E.on eller Bee.
De tidiga har förvisso tagit smällarna och gjort "lessons-learned". Förhoppningsvis kan detta driva på att flera vanliga bilmärkne får tillgång till sk. plug-and-charge (likt Tesla) för att det ska vara enklare att ladda.

#9
2019-10-18 12:24

Mattse: Troligtvis lär det framöver bli mindre och mindre bränsledoft på mackarna.....så du kan nog vara rätt lugn. Det kommer ett bryt framöver, när dock kan man fundera över, då det är snabbladdarna som är mitt framför dörren på macken och det står kvar en fossilpump snett bakom lite undanskuffad för de som åker på fossilbränsle.

#10
2019-10-18 12:26

Jag tror som sagt som Prestigelös att detta är smart av dem att redan nu ta detta greppet om marknaden, menar du allvar och gör detta rätt från start kan de ta ett stort försprång som blir svårt för många andra att ta igen.
Tror även att mackarna med detta framöver utvecklar maten, antingen själva eller i samarbete med nån matkedja. En gräsyta med lekplats för barnen med så kan det blir riktigt bra.

#11
2019-10-18 12:59

Redan nu måste man gräva upp stora områden för att "matningen" inte räcker till alla som vill erbjuda laddning. Det kan faktiskt räcka med att en bilfirma drar in elbilsladdning för att det inte ska räcka till macken 200 meter bort utan markarbeten från själva ställverket. (Det har redan hänt inte långt från där jag bor.) Kommer allt detta grävande att miljömässigt hinna återbetala sig innan det är dags för nya grävningar i underhålls- och reparationssyfte?

Elbristen tilltar. Och bespara mig nu argumentet att vi över året har ett överskott på el, eftersom det överskottet dels minskar snabbt, dels att bristen blir som störst när vi behöver el som mest. Lösningen blir då importerad smuts-el i en mycket stor omfattning. Politikerna står i tv-debatter och riksdagens partiledardebatter och käbblar om hur vi ska få fram mer el, men de är faktiskt överens om att elbristen är ett faktum. Nya kärnkraftverk - om det blir några - tar säkert 20 år att få på plats, så vad gör vi? Branschen spår ett dubblerat elpris inom tio år, vilket inte bara gör laddningen av elbilen dubbelt så dyr, utan även hushållselen blir dubbelt så dyr. Hur många har tänkt på det? Det värsta med detta är att ALLA måste vara med och betala - även alla de som inte ens äger en bil eller som inte har bett om någonting av allt det som ryms i frågan. Sänkt skatt till pensionärerna? Jo, tjena ...

#12
2019-10-18 13:03

Det kommer nog inte ske över en natt direkt, men det ska bli spännande att se hur mackar/laddplatser ser ut i framtiden. Även om man mycket sällan åker dit när man kan ladda hemma så de gånger man väl gör det så stannar man ju längre. Detta förutsatt att ingen teknikutveckling sker som kortar laddtiderna. Servicebutiker/restauranger kommer nog alltid behövas på långresa men om laddstoppen börjar komma ner till 10-15 min så är det ju inte så mycket tid att göra något annat om man har bråttom.

#13
2019-10-18 13:11

Både batterikapaciteten och laddkapaciteten för Li-batterier börjar ju att nå sin högsta rimliga potential för vanliga personbilar. Så en rast på 15-20 minuter efter att ha kört 300 km ser jag verkligen inte som ett reellt problem.

#14
2019-10-18 13:12

Intelligentes:
Självklart så när man gräver upp en sträcka pga. förstärkning så passar man även på att byta ut andra ledningar i samma schaktstråk så när det områdets övriga utbytes/underhållstid kommer så är denna biten redan fixad.
Men ja, det kommer ta en del grävning på många platser, men skrev du likadant när det skulle grävas ner fiber? Det funkade ju med ADSL i koppartråden......det funkar med diesel, varför då el?
Självklart kräver stora omställningar stora investeringar, sen är ju det viktiga att när man gör en satsning nu, underdimensionera inte, utan tänk en bit framåt, hur kan behovet se ut efter en estimerad volym om 15-20 år?

#15
2019-10-18 13:30

Intelligentes är helt ute och cyklar. Om alla ~5M bilar i landet magiskt skulle bytas ut imorgon utan att man gjorde någonting alls på varken produktion eller distributionssidan skulle det KANSKE bli problem på vissa ställen. Men så funkar det ju inte. Ett par procent av alla bilar som säljs idag är elbilar. Genomsnittlig livslängd för en bil nånstans 15-20år. Även med en otroligt kraftig förändring i vilka bilar vi köper nya kommer det ta 30år innan nästan hela bilparken är elektrifierad. Sen drar elbilar helt enkelt för lite ström för att det ska vara ett problem. Om alla 5M bilar i landet vore elbilar med årlig körsträcka 1200mil blir det ca. 12TWh. Det är mindre än vad Sverige exporterade första halvåret 2019, och detta år är påväg mot ett rekordår, alltså inte minskande.

Finns redan idag prognoser som säger att elbehovet kommer öka kraftigt framöver, elbilar är bara en liten del i detta. Men eftersom man redan prognostiserat det går det ju att göra något åt. Elnätet och produktionen är inget konstant, det är alltid i förändring för att motsvara efterfrågan.

#16
2019-10-18 14:10

Sen så i all denna domedagsprofetia så tar ingen hänsyn till den minskade energiåtgången för att se till att fossilbilarna får bränsle, de lägger bara på tillskottet......

#17
2019-10-18 15:09

Varför skulle man inte sälja el-laddning till elbilar, det är ju framtidens bensin-diesel. Det skulle vara mer märkligt om detta inte blir storskaligt ganska snabbt. Och denna dedikerade elbils-el kommer naturligtvis bli beskattad i en takt som kommunicerar med fossilbränslets utfasning-skattebortfall.

#18
2019-10-18 15:59

Sabud, såklart måste skattebortfallet från bensin/diesel hämtas någonstans. Däremot tror jag inte att det blir på det sättet att el på snabbladdare beskattas. Den allra mesta laddningen kommer nog ske hemma/på jobbet etc. så en sådan skatt skulle nog bli rätt verkningslös. Istället har det ju pratats om kilometerskatt på bilar.

Sen ska man ju komma ihåg att inget av detta sker över en natt. Som jag skrev ovan så även i ett optimistiskt scenario så är det nog ett flertal decennier till elbilarna blir i majoritet.

#19
2019-10-18 16:09

Intelligens, varifrån kommer elen som vi importerar de timmar per år vi inte löser det själva?

#20
2019-10-18 16:53

Vi har inte elbrist i Sverige, vi har ett elöverskott. Däremot så finns det kapacitetsbrist lokalt på en del platser i Sverige, det innebär att den el som produceras inte kommer fram till kunden. Även om vi byggde 20 kärnkraftverk som står klara i morgon så har vi ändå kapacitetsbrist.

Nej, fler kärnkraftverk är inte lösningen. Kablarna behöver bytas ut mot nya med mer kapacitet.

#21
2019-10-18 17:41

Kanske dags att det börjar byggas t.ex vindkraftverk i anslutning till där elbehoven är som störst. Man kan nog inte som stockholmspolitiker, och andra instanser, säga nej hela tiden när vindsnurror planeras. Då slippar man förstärka stamnätet hundratalsmil genom Sverige. Någon ska då betala detta, och nån blir elkunderna.

#22
2019-10-18 18:13

Ingen av er har fortfarande förstått det här med hur elen i Europa (och Ryssland) hänger samman. En ökad förbrukning på ett ställe leder obönhörligen till att kolkraftverken, vilka är ryggraden i detta nätverk, får jobba hårdare. Det finns inget som heter "energimix" lokalt i Sverige. Förbrukar vi mer (och med vi så menar jag alla som är sammanknutna i detta elektriska nätverk) så blåser eller regnar det inte plötsligt mer. Så även om vi lokalt inom landet har en vettigare energimix än på många andra ställen i Europa så spelar det liksom ingen roll: En ökad förbrukning här så blir det mindre av vår energimix där.

Det är som att teckna avtal om att bara få el från vindkraft: Ja, det enda som händer är att det finns mindre vindkraft åt övriga som då får mer fulel.

Jag förstår om det här är lite svårt att greppa för gemene man, men så ligger det till. Skall ni fokusera på något så fokusera på den energimix som hela nätverket har, ty vi är en del av det.

.

#23
2019-10-18 21:29

Andel av Europas elproduktion där fossilt bränsle används är 40% (2016). Andelen användning av fossilt bränsle är nedåtgående.

#25
2019-10-19 00:07

Vi exporterar i dagsläget massor med el. Bättre vi själva använder den i smarta elbilar. Vill slippa min egen ägandes ottomotor asap. Jag vill in i framtiden, utan bensin opch diselos!

#26
2019-10-19 08:38

Laddar redan full tank där på 2 min. Merkostnaden spar jag på inte äta deras korv och wienerbröd.

#27
2019-10-19 09:00

Bra grepp K-circle var först ut Undrar vad det kostar per kWh ? Vid 4-6 kr/kwh ungefär samma bränslekostnad som att tanka en dieselbil.beroende på storlek .Fördelen är att man vid snabbladdning planerar lite bättre och passar på att ta rast och äta.vid långresa.och är mer utvilad vid framkomsten.Köra modern elbil med större batteri tar nån timme längre på en 80-100 milsresa om man planerar väl. https://wp.me/p1IAXy-7pK

#28
2019-10-19 10:07

Dom flesta med elbil lär ju ladda hemma. De långa resorna är ju inte så många.

#29
2019-10-19 16:26

Bengt39: Jag körde 100 mil i tisdags med min elbil, fram och tillbaks till Sthlm från Växjö, det tog inte en minut längre än det hade gjort med fossilbil om jag kört för samma ärende vid samma tidpunkter. Nu stannade jag för frukost efter ett par timmar och åt medans bilen laddade, och sen laddade jag på vägen hem medans jag åt kvällsmat. Både stoppen så hade bilen fått det den behövde på samma tid jag åt. Jag behövde inte vänta på bilen. Tvärtom egentligen om man ska hårddra det så om jag kört fossil hade jag troligtvis tankat en av gångerna och då hade jag fått stå kvar vid bilen medans jag tankade, sen köra bort den och parkera medans jag gick och åt. Så nej, köper man rätt elbil för sina egna behov vad gäller sitt körmönster är det inte ett dugg krångligt eller tar längre tid.

#30
2019-10-19 16:27

GRP: Jag sparade ungefär 600 kronor på att åka på el istället för diesel nu sist till Sthlm, tror inte du äter riktigt så mycket korv och wienerbröd......men det är lite kul att raljera eller om sånt man inte förstår? ;)

#31
2019-10-21 08:25

Det är bra att laddnätverket byggs ut. Långt ifrån alla har eget hus med egen laddplats. Det finns många som bor i flerfamiljshus utan laddplatser.

#32
2019-10-21 08:56

Om vägkrogarna erbjuder laddning så tjänar de garanterat på det.

#33
2019-10-23 12:56

http://MooXi.net - bra projekt för vuxna som vill hitta en sexpartner

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.