Bild
Nästa artikel
Oklart kring Saabs återstart

Oklart kring Saabs återstart

Nyheter

Saabfabriken riskerar att stå still en vecka längre än vad som tidigare var sagt, rapporterar lokaltidningen TTELA.

Tidigare var det sagt att Saabfabriken återigen skulle vara i gång den 9 augusti, men nu verkar de planerna vara skrotade.

Anställda på Trollhättans terminal AB fick veta i sitt lönebrev igår att deras arbete tidigast kommer att påbörjas under vecka 33, rapporterar TTELA, lokaltidningen i Trollhättan.

Trollhättans terminal AB ansvarar för transporter av däck till Saab, och enligt TTELA är det därför troligt att Saabfabriken återupptar sin verksamhet tidigast den 15 augusti.

TTELA kunde dock inte få några tydliga besked från informationsavdelningen på Saab.

Diskutera: När tror du att Saab kan återuppta produktionen?

Taggar: Nyheter, , Saab

Kommentarer

#1
2011-07-21 19:41

Muller borde ingå i väderleksrapporterna, så mycket munväder som han släpper! " Blir det inte idag, ja då blir det i morgon eller i övermorgon eller nästa månad eller nästa år!

#2
lillstefan
2011-07-21 19:46

Så som jag ser det är det sista hopper kina-samarbetet där de köper stora delar av Spyker sista hoppet. Godkänns inte affären är det konkurs. Jag tror inte att de fixar någon produktionsstart innan dess, kanske aldrig.

#3
lillstefan
2011-07-21 19:48

De sa precis nu på Rappot att det är ytterligare försenat till den 29:e augusti... Detta på grund av diskutioner med underleverantörer.

#5
2011-07-22 11:11

Jag tror att Antonov snabbt måste in i företaget.
Kanske inte för att direkt bistå med egna mynt, utan mer för att få upp förtroendet och kanske nå nya målgrupper när det gäller finansiellt bistånd.
Det finns säkert de som inte Muller nått.

Nägot som är märkligt är ändå regeringens ställning, man släpper in Antonov när GM och EIB godkänner honom.
GM har godkänt honom sedan länge, men det verkar varken regeringen eller EIB ha uppfattat.

#6
2011-07-22 11:29

Nu går det utför snabbt, om inte Muller åker till Kina och fixar ny deg.

http://ttela.se/ekonomi/1.1300791-saabbolag-begart-i-konkurs

http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1300687--eib-slapper-inte-in-antonov-

http://ttela.se/ekonomi/ttekonomi/1.1300380-dotterbolag-till-saab-kan-fa-problem

#8
Raymond K
2011-07-22 14:59

Mest är det dåligt för Saab förstås.

#10
2011-07-22 19:21

Jag vänder mig starkt emot att man insinuerar att Regeringen har bollen i fråga om EIB-lånet. Bollen ligger hos GM och EIB, vilket har kommunicerats åtskilliga gånger. http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1197505-regeringen-vantar-pa-eib-beslut

Att vidare påstå att Riksgälden gett sitt godkännande är lika med ett "carte blanche" för Regeringen att göra det samma faller på vad Riksgälden egentligen är; ingen detektivbyrå. http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=87&grupp=10977&artikel=4600185

Regeringen har hittills gjort helt rätt och varken köpt en misslyckad bilfabrik eller en elektronikkedja i konkurs.

Saab med Muller i spetsen har själva satt sig i denna knipa med en mängd av sketna och värdelösa uttalanden. Ändå hyllas Muller ännu av vissa fanatiker, men t.o.m. på SU verkar några ha kommit till insikt om denne väderkvarn. Men visst, nu är han tyst. Undrar varför?

#11
lillstefan
2011-07-22 19:46

leifer: nu kommer jag igen...

Jag förstår att du tycker att man bör rädda tillverkningsindustri i Sverige, men vad tycker du att regeringen gör för fel nu? Som "Audi A5 SB" skrev är det EIB som dröjer, jag hörde på nyheterna för ett par veckor sedan att en anledning till att det dröjer är att EIB är misstänksamma mot någon bank (fråga mig inte om namn) Antonov har i Baltikum.

#13
Raymond K
2011-07-22 20:43

leifer!

Sverige står inte och faller med Saab. Sverige kommer att finnas kvar långt efter att Saab hamnat i graven.

#14
2011-07-22 21:08

Volvo AB, Volvo Personvagnar, ABB, Ericsson, Boliden, Autoliv, Stora Enso, Södra, SSAB, SCA, Kinnevik, Alfa Laval, Atlas Copco, Sandvik, SKF, Billerud, Trelleborg, Scania, Electrolux, Haldex, Holmen, H&M, Astra Zeneca, Saab AB..............................................................

På andra listan; Saab Automobile AB, Morpic AB ..........................................

#15
2011-07-22 21:09

Flåt, Morphic AB ska det va.

#17
2011-07-23 00:48

Leifer, Frågan man måste ställa sig är kanske varför vissa Svenska företag som Saab står och faller då?
Och varför ska vi ge konstgjord andning till företag som ändå inte är lönsamma och klarar av att bygga konkurenskraftiga produkter?
Jag ser tyvärr inte riktigt anledningen till det även om det såklart är synd om Saab skulle försvinna liksom vissa andra företag.
Men det finns ju faktiskt väldigt många företag i Sverige som har massor av jobb och som ÄR lönsamma utan konstgjord andning så uppmuntra/underlätta till detta i stället så fler små och medelstora företag kan fortsätta att utvecklas/växa och skapa fler jobb för Sverige på egen styrka utan nödhjälp vilket jag tycker vår regering lyckats med rätt bra då Sverige ligger betydligt bättre till än de flesta av våra andra Européiska länder och arbetslösheten hos oss är inte i närheten av lika hög som i många av dessa länder. Detta får man inte genom att ge konstgjord andning till olönsamma företag som inte lyckas stå på egna ben gång på gång för kortsiktig vinning då det tyvärr sällan funkar i längden.

#18
1 Tysken
2011-07-23 10:14

Skall regeringen gå in och ta över "On Off" också, målarfirma "kludd" , bilfirma " Blåsningen" när dessa går i konkurs eftersom deras pengar är slut ,pga. att de inte har några kunder ?
Nä låt nu marknaden bestämma om man vill ha kvar SAAB, är det nu så att det finns en efterfrågan kommer man att skriva köpekontrakt med en mängd kunder som bara skriker att få köpa en SAAB.
Jag förmodar att "leifer" redan hänger på låset hos SAAB handlaren för att lägga sin handpenning på en ny SAAB om han nu inte gjort det redan

#19
lillstefan
2011-07-23 11:51

För mig som inte förstår bättre... Ge gärna lite exempel på hur regeringen skulle kunna underlätta för SAAB. Om en nedläggning ska ske, kommer den ju faktiskt lämpligt just nu, tror att de flesta kan hitta nya jobb ganska fort, men en del lär få flytta på sig. Jag tror att anledningen till att SAAB trots allt finns kvar nu är att GM köpte SAAB, annars hade det lagts ned i början på 90-talet.

#20
2011-07-23 15:24

Håller med Leifer fullt ut här. Varför ska inte Sverige göra som de andra länderna och värna om sin tillverkningsindustri?
Vi kan ju inte alla leva på att sälja plattTV tillverkad i Kina.

Saab har blivit misshandlat länge nog nu, det har segats och degats och tvekats från alla möjliga håll.
Regeringen var minsann inte så svåra när det gällde att rädda bankerna sedan de slarvat bort ett antal miljarder....

#21
1 Tysken
2011-07-23 16:15

Det finns vuxna som tror att tomten kommer med renar på julafton också..konstigt att flera av dessa skriver här på Vib forum.
Varför skall staten gå in och driva ett konkursbo...???
Vi skall vara stolta att vi har en regering som förstått att bolag som inte kan leverera produkter som folk vill köpa har inget existensberättigande.
Begriper man inte varför staten räddar bankerna skall man nog inte kommentera överhuvudtaget.

#22
lillstefan
2011-07-23 18:38

hultarn: Vad blir konsekvenserna av att banker går omkull då? Sedan ska man komma ihåg att bilmärken har konkat i andra länder, även om det var ett tag sedan, Rover undantaget.

#23
2011-07-23 21:16

Bilfabriken Saab har väl nästan alltid varit en förlustaffär .. men det beror på vem som i slutändan har fått stå för notan om den är, eller har varit av värde för staten Sverige.
Att staten direkt skulle gå in ett ägarskap ställer jag mej mycket tveksam till eftersom det skulle förpliktiga till ett oändligt åtagande, inte bara i Saab-affären utan i alla krisdrabbade företag i landet.
.
Som bilälskare hoppas jag dock på Sabbs överlevnad ...

#24
Ernst P
2011-07-25 13:27

Jag sätter min villa på att Saab är borta innan årets slut.

#25
2011-07-25 16:58

Skulle Ernst P's skrivning kunna bli bindande? För naturligtvis är Saab inte borta nästa år! Vad som än händer lär Saab vara kvar, i någon form i många många år än.

#26
2011-07-27 09:44

@Jes, jag tror säkert att Saab kommer att finnas kvar, men nog blir man lite fundersam över finansieringsläget.
Man har lånat pengar till fem-sex månadslöner och det räcker kanske inte med det.
Sedan måste man låna till leverantörer.
Även med full produktion f.o.m. september kommer det ju att dröja innan man får in kapital.
Med hela denna låneskuld går mycket av inkomsterna från produktionen åt till att betala räntor.

#27
2011-07-27 19:50

Jo saabnisse, det är svårt att förstå dessa affärer. Jag fattar i varje fall ingenting och är enbart förbryllad över nya investerare och allt som händer.
Nu spånade jag egentligen mest på att få ta över Ernst P's bostad ...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.