Bild
Nästa artikel
Nytt infotainmentsystem från Mercedes

Nytt infotainmentsystem från Mercedes

Nyheter

2018 kommer bilar från Mercedes att utrustas med MBUX som har artificiell intelligens.

På teknikmässan Consumer Electronics Show som går av stapeln i början av januari i Las Vegas kommer tyska biltillverkaren Mercedes att visa upp nästa generations infotainmentsystem.

Det har döpts till MBUX, vilket står för Mercedes-Benz User Experience. Det ska ta hjälp av artificiell intelligens och blir därför väldigt intuitivt, enligt Mercedes.  
Systemet ska bli standard i nästa generation av kompakta bilar så tidigt som 2018.

Mycket mer än så vill inte Mercedes berätta, förrän MBUX har officiell premiär i januari. Biltillverkaren har släppt en detaljbild på vad som föreställer det nya infotainmentsystemet.

Diskutera: Vad tycker du om Mercedes nya infotainmentsystem?
 
Taggar: Nyheter, Mercedes

Kommentarer

#1
2017-12-12 16:49

Lovande

#2
2017-12-12 16:57

Tycker Mercedes verkligen tagit av sig gubbhatten och börjat göra bilar som passar oss yngre.....eller vänta nu, jag har ju faktiskt passerat 40....kanske därför jag börjar gilla Mercedes.

#3
2017-12-12 18:28

Äntligen touchskärm kanske....

#4
2017-12-12 19:05

Ser fint ut. Läste även om detta i Teknikens värld. Där har en dagisklass tagit över kommentarsfälten. Eller är det jag som är för gammal?

#5
2017-12-12 19:11

Nej usch och tvi för touchskärmar, de blir flottiga och ser solkiga ut efter en vecka och drar ner det allmänna intrycket i förarmiljön. Mercedes befintliga lösning med en touchkontroll är ett överlägset system.

#6
2017-12-12 21:36

Ja, varför inte. Det är ju bara att gå tillbaka när skiftet från knapptelefoner till touchskärmstelefoner skedde. Ovant till en början men få vill gå tillbaka. Dessutom är det väsentligt tillförlitligare och mycket billigare att tillverka jämfört med mekaniska switchar. Ökar möjligheterna till en absolut kundanpassning av användargränssnittet och gör att hårdvaran=bilen blir mer generisk och lik vitvaru- och datorbranschen, dvs egenskaperna sätts i mjukvaran.

#7
2017-12-12 21:36

Gräsligt ... men dom spar säkert många kronor på att ersätta riktiga instrument med 2 LCD skärmar, och enklare montage/produktionskostnad! Nej tack!

#8
2017-12-12 22:15

Eftersom det handlar om AI, så förmodar jag att det räcker med att prata med bilen, så förstår den vad den ska göra. Då behövs inga knappar. Behövs ens skärmen?

#10
2017-12-13 09:15

Skärmar kan jag leva med, men måste de se ut som att någon bara råkat lägga in dem i bilen och inte som en integrerad del?
Än är jag inte tillräckligt gammal för en MB...

#11
2017-12-13 09:29

Hur lätta blir såna här skärmar att läsa av när solen lyser in i bilen? En mobil kan ju vara helt omöjlig i solsken men där brukar man ju kunna vrida o vända på den och sig själv. Ska man göra samma sak i bilen?

#12
2017-12-13 10:55

Inget fel på touchskärmar men håller med L Mäkinen att de skall se ut som en del av instrumenteringen. BMW:s lösning med en skärm som ser ut som en läsplatta man ställt på instrumentbrädan tycker jag inte om.

#13
2017-12-13 17:19

Underskatta inte Mercedes. Deras marknadsundersökningsavdelning har säkert med stöd av produktkliniker kommit fram till att en sån här instrumentering attraherar 70- och 80-åringar som vill känna sig lite ungdomliga.

#14
2017-12-13 17:40

Håller med om att installationen är skitful!

#15
2017-12-13 20:17

Jag tycker det är märkligt att det är vanligare att man ser denna fula lösning i premiumbilar framföra andra prisklasser.
Men det kanske är det nya hipster, att betala massor för något fult.

#16
2017-12-14 23:16

Man sätter stor tilltro till skärmarnas anti-glare-behandling. Om inte annat så ser det konstigt ut utan nån form av inramning.

Är nog benägen att hålla med om att det är fult överlag med. När jag såg den i E (?)-klassen tyckte jag redan då att det såg ut som nån gammal 80-talsbil a la Oldsmobile eller Cheva... Inte vackrare här. Säkert bra funktionsmässigt dock - om man nu ser nåt...

#17
2017-12-15 10:23

Instämmer med flertalet.
Jämför inte manöverdonen i en bil med en smartphone! Det är ofta som jag greppat efter ett vred eller liknande utan att behöva släppa vägbanan med blicken för ens ett ögonblick.
Visst förekommer idiotiskt placerade vanliga knappar. Första gången jag såg något riktigt idiotiskt var i en Jaguar. En lång rad med tätt sittande, identiska knappar, dessutom med liten text istället för tydliga symboler. BMW med flera har fortfarande ansett att det är viktigare med estetiken än funktionen. Fler än fem knappar i rad bäddar för missgrepp.
Vred och vippströmbrytare placerade i logiska grupper är bättre än något annat. Självklart med tydliga symboler, lysande i vitt eller gulgrönt, möjligen i blågrönt.
Jag har absolut ingenting emot skärmar för informationsvisning, men då ska de skuggas. Det gör man ju normalt med konventionella visarinstrument, trots att behovet där är mindre. En skärm kan visa det som verkligen behövs och ska heller inte göra mer än så. Nu visar de oftast på tok för mycket. Om någon extra information behövs ska den poppa upp just när den behövs. Vem behöver konstant se hur långt bilen gått, kolla motorns varvtal, kolla vattentemp, vilken kanal den avslagna radion är inställd på, yttertemperatur, hastigheten både analogt och digitalt med mera? Är man nyfiken ska kompletterande information kunna fås fram med en knapptryckning. Många inställningar ska inte alls kunna göras under körning. Man kan kanske tänka sig en knapp som endast passageraren kan nå som tillåter dessa inställningar under färd. Kanske placerad som sätesvärmereglagen i Citroën, på ytterkanten av sätet, där för övrigt inte alls just reglagen för sätesvärmen bör sitta.

Somliga tycker säkert att det är snyggare med reglage och knappar integrerade i designen och att röd instrumentbelysning är läckert. Jag anser att i en bil ska ergonomin vara maximalt prioriterad och inte stryka på foten av någon designer med basker och fem meter halsduk. En bra formgivare klarar av riktiga utmaningar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.