Bild
Nästa artikel
Nyheterna som drabbar bilägarna – och känns i plånboken

Nyheterna som drabbar bilägarna – och känns i plånboken

Nyheter

Nästa år kan svenska bilägare drabbas av flera nya beslut – som i värsta fall kan kosta tusenlappar. Regeringen har fortfarande inte lämnat några besked.

Om bara fyra månader står det 2021 i kalendern, och då kan flera viktiga nyheter träda i kraft som påverkar svenska bilägare och många andra som är på väg att köpa in bilar.

I vissa fall handlar det om aktiva beslut, men i andra fall handlar det om regler som helt enkelt löper ut men som ännu inte ersatts.

Regeringen har ännu inte lämnat några besked i flera av frågorna, så de är alltså inte helt avgjorda ännu. I den här artikeln tar vi upp några av förändringarna som kan träda i kraft redan nästa år om inga nya besked kommer.

Nyheterna som drabbar bilägarna – och känns i plånboken

Elbilspremien görs om

Sedan några år har Sverige en särskild ”bonus” för alla som köper en elbil eller laddhybrid. För elbilsköpare ligger bonusbeloppet på 60 000 kronor, och för laddhybrider beräknas bonusen efter hur högt koldioxidutsläppet är.

En av de mest uppmärksammade missarna är att bilar som registreras i Sverige direkt är berättigade till bonus, men därefter kan bilen exporteras till exempelvis Norge där den svenska ägaren får betydligt mer betalt för sin bil på grund av högre efterfrågan.

De senaste åren har exporten av bilar från Sverige till andra länder ökat snabbt. Förra året uppgick antalet exporterade begagnade personbilar till nästan 120 000, en ökning med elva procent jämfört med året innan.

Vissa hävdar att exporten inte bara är negativ – en elbil gör klimatnytta oavsett i vilket land den körs. Men kritikerna hävdar å andra sidan att en elbil som belastar den svenska statskassan med 60 000 kronor i bonus också bör rulla på svenska vägar och inte exporteras någon annanstans.

För att lösa det här problemet vill regeringen ändra hur klimatbonusen fungerar. Enligt det nya förslaget införs en spärr som innebär att en bil som är berättigad till bonus måste stanna i Sverige i fem år.

Om bilen exporteras inom den tiden måste första ägaren betala tillbaka hela bonusbeloppet. Det blir problematiskt om till exempel första ägaren sålt bilen till någon annan som väljer att exportera den. Då måste nämligen första ägaren betala tillbaka bonusen på 60 000 kronor. Det framgår i regeringens beskrivning av förslaget.

”Återbetalningsskyldigheten innebär att bonusmottagaren kan behöva hålla reda på vad efterföljande köpare gör med bilen och säkerställa att köparen blir skyldig att ersätta säljaren för eventuella framtida krav på återbetalningsskyldighet om bilen avregistreras för export”, står det.

En konsekvens kan bli att bilägarna helt enkelt behåller sina bilar längre. En annan konsekvens kan bli att försäljningen av klimatbonusbilar minskar.

Det nya förslaget är just nu på remiss hos bland andra branschorganisationen Bil Sweden, Gröna Bilister, Elbil Sverige, Konsumentverket, MRF och M sverige (tidigare Motormännen). Remisstiden går ut den 23 november så innan dess måste alla ha tyckt till, och regeringen ska gå vidare med ett beslut eller ett ändrat förslag.

Läs också: Test av räckvidd i elbilar: Så lång är räckvidden som bäst och sämst

Nyheterna som drabbar bilägarna – och känns i plånboken

Oklara besked kan ge prissmäll på macken

Vid årsskiftet riskerar svenska biodrivmedel, som exempelvis etanol och biodiesel, att tappa sin skattebefrielse. Det skulle i så fall innebära ett betydligt högre pris vid pumpen än i dag.

Den här typen av bränslen är skattebefriade – något Sverige har särskilt tillstånd för från EU. Men vid årsskiftet planerade EU att förbjuda den typen av skattebefrielse för att styra om produktionen från biodrivmedel som baseras på livsmedel som raps och socker till biodrivmedel som produceras av avfall och sopor.

I april kom beskedet att regeringen försökte få till ett undantag från EU:s regler och fortsätta skattebefria biobränslen, och nu godkänner Europeiska kommissionen en förlängning av skattebefrielsen för icke-livsmedelsbaserad biogas. Beslutet gäller i tio år.

Men det senaste beskedet från Europeiska kommissionen säger ingenting om fortsatt skattebefrielse för exempelvis etanol (E85) eller HVO-diesel. Om inte Sverige får till motsvarande skattebefrielse även för dessa bränslen riskerar priset att bli betydligt högre vid pumpen efter årsskiftet.

– Regeringen har lämnat in en så kallad pre-notifiering inför ansökan om förlängning under 2021 av det nuvarande statsstödsgodkännandet för flytande biodrivmedel. Ärendet handläggs för närvarande av kommissionen, säger Johan Ekström, pressekreterare hos finansminister Magdalena Andersson, till Vi Bilägare.

Sverige har alltså fått godkänt att skattebefria biogas även i fortsättningen, men för etanol och HVO-diesel hänger frågan fortfarande i luften. Även om Sverige lyckas få igenom fortsatt skattebefrielse på HVO och E85 blir det enbart en ettårig förlängning i taget.

– Sverige har även sökt förlängning av statstödsgodkännandet för flytande biodrivmedel. Där har man sökt ett års förlängning men har ännu inte fått svar från kommissionen. Om Sverige inte får godkännandet så upphör skattebefrielsen för de höginblandade produkterna vid årsskiftet, säger Göran Lindell, biträdande direktör på Svenska Petroleum- och Biodrivmedelinstitutet (SPBI), till Vi Bilägare.

Regeringen har goda förhoppningar om besked inom kort, skriver finansminister Magdalena Andersson (S) i ett svar till vänsterpartisten Jens Holm som ställt en fråga om det fortsatta stödet för biobränslen.

”Regeringen kommer fortsätta sitt påverkansarbete inom EU för att höginblandade biodrivmedel, även efter 2021, ska kunna gynnas framför fossila drivmedel”, står det i svaret som dock inte innehåller något konkret svar på frågan om när beskedet kommer.

Läs också: Prissmäll hotar på macken: ”Utomordentligt illa hanterat”

Nyheterna som drabbar bilägarna – och känns i plånboken

Bonus/malus görs om – laddhybrider kastas ut?

Systemet med bonus för alla som väljer en bil med låga utsläpp och straffskatt för den som väljer en törstig och smutsig bil har fått hård kritik. 

Förespråkarna hävdar att bonus/malus fungerar bra, eftersom försäljningen av både elbilar och laddhybrider skjutit i höjden. Men motståndarna tycker systemet är ineffektivt.

Tidigare i år fick bonus/malus hård kritik av Riksrevisionen, som menade att regeringen satsat åtskilliga miljarder på att införa systemet utan att ha gjort någon konsekvensanalys av vilka effekterna kommer bli.

"Den övergripande slutsatsen är att detta jämfört med andra insatser på samma område har varit förhållandevis kostsamma sätt att minska transportsektorns koldioxidutsläpp", skrev Riksrevisionen.

Även organisationen Transportföretagen stämmer in i kritiken.

”Bonus/malus-systemet behöver göras om för att få till en tydligare balans mellan miljönytta och skatteintäkter”, skriver organisationen i en debattartikel.

Men enligt Miljöpartiet hade alternativet varit att höja bensinpriset med 10–20 kronor.

– Det viktigaste granskningen visar är att bensinskatten är det effektivaste verktyg vi har för att minska utsläppen. Men om vi bara höjer bensinskatten och inte använder andra verktyg blir det en väldigt hög höjning som kan drabba enskilda hårt. Jag tror att människor tycker det är bra att de som köper de smutsigaste bilarna bidrar till att elbilar blir billigare så att fler kan delta i klimatomställningen", sa Lorentz Tovatt, är klimat- och energipolitisk talesperson för Miljöpartiet, till Vi Bilägare.

Risken med bonus/malus som regeringen nu ställs inför är att det – enkelt uttryckt – fungerar lite för bra. Eftersom försäljningen av bonusbilar ökar påverkar det balansen i systemet och en lösning är enligt tjänstebilsexperten Ronny Svensson på konsultföretaget Ynnor att bonusen för laddhybrider försvinner.

– Jag tror att laddhybriderna kommer att strykas. Bara elbilar kommer att vara bonusberättigade, har han sagt till Dagens Nyheter.

Klart är att bonus/malus ska ses över till hösten och att debatten lär fortsätta även när ett nytt förslag ligger på bordet.

Läs också: Förbrukning i laddhybrider: Så stor är skillnaden

Taggar: Nyheter

Om bara fyra månader står det 2021 i kalendern, och då kan flera viktiga nyheter träda i kraft som påverkar svenska bilägare och många andra som är på väg att köpa in bilar.

I vissa fall handlar det om aktiva beslut, men i andra fall handlar det om regler som helt enkelt löper ut men som ännu inte ersatts.

Regeringen har ännu inte lämnat några besked i flera av frågorna, så de är alltså inte helt avgjorda ännu. I den här artikeln tar vi upp några av förändringarna som kan träda i kraft redan nästa år om inga nya besked kommer.

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Kommentarer

#1
2020-09-03 10:50

Redan de senaste veckorna har priset på E85 stigit så att det i många fall nu skiljer mindre än en krona mellan E85 och bensin, vilket gör det till en rejäl förlustaffär att köra på E85, vilket jag har möjlighet att göra med min bil. Med ett bensinpris på 14-15 kronor brukar jag räkna med att det krävs en skillnad på mellan 2.5 och 3 kronor för att det inte ska vara dyrare att köra på E85.

Någon får gärna förklara vad som gjort att priset gått upp så mycket bara de senaste veckorna...

#2
2020-09-03 13:29

Jag lovar, inga bonus/malus system kommer att funka...folk köper inte mindre bilar... och inte färre SUV för det. Försäljningen av SUV har exploderat och ändå har vi detta bonus/malus system... och jag vet varför, de som har pengar till en SUV har givetvis också pengar för att betala skatten. Mer miljönytta kommer endast att kunna ske i tillverkar ledet, dvs helt förbjuda bil modeller som drar mest energi. Folk som idag kör tex en SUV har också accepterat en högre förbrukning än den gamla bilen de sålde, så inte ens drivmedelpriserna avskräcker någon, och det kan man förstå...om en bil drar 0,5 liter/mil eller om den drar 0,7 liter/mil tror jag väldigt få bryr sig om...så länge de kan köpa den SUV de vill ha.

#3
2020-09-03 17:19

Svenska skattepengar går till import av elbilar från Sverige till Norge. Biodrivmedel blir dyrare.Höjt bensinpris. Och laddhybrider förlorar sin bonus.

#4
2020-09-04 07:32

Modellen att betala ut 60 000 kr i en klumpsumma är ju idiotisk, speciellt med de följder som kommer och tankar om att "ursprungsägaren måste hålla koll på att bilen inte exporteras förrän efter fem år". Det är ju helt omöjligt!
Varför kan man inte betala ut summan utspritt på de fem åren? 5*12=60 månader. Det blir 1000 kr i månaden.
Ja, det blir säkert en gnutta mer administration, men vet ni vad, vi har DATORER för att hålla reda på sådant och utföra det.
Detta betyder att tjänstebilsföraren har 3 år med 1000 kr mindre kostnader per månad, och begagnatköparen får OCKSÅ ta del av bonus-delen så länge bilen är reggad i Sverige.

Det finns säkert sätt att missbruka detta också, men förhoppningsvis betydligt minde än idag. Kommentarer någon?

#5
2020-09-04 09:31

Tomas, din idé låter mycket bättre. Folk kan inte hålla sig, och finns det ett läge att tjäna "stora pengar" så gör de detta. I början av Corona krisen köpte folk på sig alla möjliga saker för att sedan sälja vidare och tjäna sig en hacka. Helst skulle jag se att man plockade bort bidraget helt, för jag tror inte våra elbilar blir speciellt billigare för att vi har detta bidraget...utan priset sätts såklart av agenturen med detta bidraget i åtanke.

#6
2020-09-06 18:08

Är det någon av biltyperna som ska ha bidrag bör det väl vara elbilen, eller åtminstone en biltyp som endast kan köras på det bränsle som anses vara det miljöriktiga och till det som subventionerna ska styra mot. När det gäller laddhybrider, precis som E85-bilarna förr i tiden, körs de på vanlig bensin när det är billigare eller bekvämare. Åtminstone har jag den erfarenheten från de tjänstebilar på vårt företag som är laddhybrider. De köps av föraren för att få ner förmånsvärdet, sen är det för jobbigt att ta fram laddaren. Man kunde väl hoppas att det bara var hos oss som det är på det viset, men jag tror inte vi är speciellt unika, tyvärr.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.