Bild
Nästa artikel

Volvos nya storkombi – så blir V90

Illustration

2015 kommer ersättaren till Sverigefavoriten Volvo V70. Bilen får namnet Volvo V90 och här skissas den av Vi Bilägares illustratör.

Volvo Personvagnar jobbar just nu för fullt med sin nya stora 90-serie. Först ut på modellpaletten är den i Nordamerika hyperviktiga suven XC90, som enligt planerna premiärvisas i slutet av nästa år. Kanske i Kina, kanske i USA.

Sedan är det dags för personbilarna som byggs på samma plattform. Först kommer limousinen S90 och något senare presenteras kombiversionen V90. Båda bilarna är, liksom XC90, designade enligt det formspråk som till stor del är en frukt av den nya tyska chefsdesignern Thomas Ingenlaths penna.

Volvo S90 premiärvisas som studie med stor sannolikhet på bilsalongen i Detroit i januari nästa år. Kombin V90 låter vänta på sig ytterligare några månader och en tänkbar plats för världspremiären av en konceptstudie är vårens bilsalong i Genève.

Trots att den nya modellserien är stor och tung kommer motorerna att hålla sig på en ganska modest nivå. Varken V8:or eller V6:or finns längre på Volvos motorprogram, utan det blir i fortsättningen bara fyrcylindriga drivkällor. Men det betyder inte att kraftresurser kommer att saknas.

Den nya toppdieseln presterar 210 hk och bensinarna kommer med hjälp av kompressor-, turbo-och elstöttning att vara goda för 300 hästar och däröver.

Diskutera: Vilka förhoppningar har du på Volvos nästa storkombi?

Kommentarer

#1
2013-12-06 10:04

Undrar om Vib tror att vi få som skriver här glömmer bort vad som har publicerats tidigare?

#2
2013-12-06 11:53

Jag funderar precis på sak Mistro. Effektangivelsen i dieseln är exempelvis helt felaktig - och så även uppgifterna om att det skall bli tunga bilar....

För att nämna några saker....

MVH AL

#3
2013-12-06 13:36

Det där med "tung" får väl anses vara relativt, men ska bilen storleksmässigt upp i samma klass som en A6/E-Klass lär ju vikten öka med 100 till 150 kilo. Till exempel måste bilen vara standardutrustad med helt elinställbara stolar, nivåreglering med mera för att matcha konkurrenterna - utrustning som faktiskt väger en del. Men en Kina-Volvo? Nej, tack.

#4
2013-12-06 13:59

Kaptenoberkomm...sedan när är helt elinställbara stolar och nivåreglering standard i A6/E-klass.

Så du föredrar en Abu Dabii-mercedes (Aabar Investmestments) framför Volvo? Var de som innehar aktiemajoriteten bor har föga betydelse. Volvo utvecklas och tillverkas i Sverige.

#5
2013-12-06 14:02

Äntligen en kombi från Volvo som gör skäl för namnet. Det har saknats sedan gamla V90 gick ur tiden. För dagens livsstils-"kombi" V40 och V60 ser ju bara patetiska ut med sin påbyggnader bak som i praktiken inte rymmer någonting.

#6
2013-12-06 15:05

Sigge, om vi tar Mercedes E-Klass så hade redan 210:an helt elinställbara framstolar! Nivåreglering har varit standard i E-Klassen sedan 124:an - eller om det var i samband med 210:an 1995. C-Klassen däremot saknar nivåreglering som standard och måste beställas separat. Har du ingen koll?

Helt riktigt Sigge, det har ingen större betydelse var aktierna återfinns, men Volvo helägs av Kina, och kommer i huvudsak att utvecklas därifrån. Inte ens på Volvos hemsida är man klar över var huvudkontoret ligger. Där skriver Volvo att Volvos huvudkontor "i huvudsak" ligger i Göteborg ...

Eftersom du tycks ha dålig koll överlag bifogar jag lite hjälp: http://www.daimler.com/investor-relations/daimler-shares/shareholder-structure

#7
2013-12-06 16:30

Ni skriver om Volvos V8 och V6 or, men mej veterligt så har aldrig Volvo haft varken V8 or eller V6 or. Vad man har i XC 90 är en rak 8 från Yamaha och 6 an som finns är en rak 6 a som numera tillverkas av Ford i England.

#8
2013-12-06 16:43

@trickar:

Joda, Volvo brukte en V8 fra Yamaha til XC90 og S80.
V6' er har de også hatt, PRV-motoren som satt i 264, 760 og 780.
Men derimot dagens rekke 6'er produseres i Storbritannia, så den siste Skövde produserte 6'er ble produsert i 2006.

#9
2013-12-06 17:50

trickar, jo, Volvo hade V8-or i bl.a. S80 och XC90. Jag själv såg några S80 i Sverige med V8 i. Raka 8-or har inte tillverkats sen 60-talet.

#11
2013-12-06 18:24

Det irriterar mig att Volvo verkar tänka kalla bilarna för 90-serien. Jag tycker det hade varit snyggare med 40-, 60- och 80-serien. Om Volvo sen hade tänkt göra en riktigt exklusiv sedanmodell kunde den få heta S100.

#12
2013-12-07 13:18

Så siffran 80 är finare än 90?

#13
2013-12-08 11:10

Bortom, vilken Volvo har haft en rak 8-a?

RTR, V6an från PRV är nog den sämsta motor som suttit i en Volvo.
Det gick en skröna om att alla motorer som inte klarade kvalitetskontrollen, innan de lämnade Frankrike, fick en Volvostämpel före exporten!

#14
2013-12-08 11:47

Ja Saabnisse: Hela samarbetet mellan Volvo och Renault var en enda lång sorglig historia, fylld av kvalitetsbrister och undermåligt säkerhetstänk från fransmännen. Dessutom var de fruktansvärt arroganta, inkompetenta och allmänt avskydda internet på Volvo. . Tror inte det fanns en enda fördel när man tänker tillbaka. Kulturkrocken var helt enkelt absurd.

MVH AL

#15
2013-12-09 15:37

Volvo gjorde om PRV-sexan för att den skulle passa i 264, bland annat ändrades oljevolymen, vilket inte var ett lyckskott. Dock fick de ordning på den med tiden.
Vet inte hur Volvo bar sig åt senare i 760, för motorn var både slöare och törstigare än i de franska bilarna...

Nog om den, jag tycker fortfarande att det inte är ett smart drag av Volvo att inte ha minst ett sexcylindrigt alternativ i de nya bilarna.
Låt vara att 4:orna kan räcka till prestandamässigt, men då en fyra aldrig kan bli lika välbalanserad som en rak sexa kan man aldrig få den mjuka gången.

#16
2013-12-09 15:43

Nog vore det mer logiskt att döpa den till V80, när man redan har 40 och 60 modeller idag.
Får hoppas Volvo håller fast vid att vara en praktisk storlastare, det är nog vad folk förväntar sig av en sådan kombi.

#17
2013-12-09 16:57

hultarn, här står om kardinalfelet på Volvos V6or på den tiden
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=15&p=618371
Det står inget om att när en packning började läcka fick man glykol i oljan och det är ingen bra tillsats.
Jag undrade varför man valde en så korkad lösning, Alfa hade ju en annan tätning med O-ringar.
Men det hör ju egentligen till en svunnen tid, det är ju historia och de flesta märken har ju haft en och annan skitmotor.
De nya fyrorna är säkert bra och jag tror att de räcker till både när det gäller effekt och jämn gång.

#18
2013-12-10 15:35

Mums, men Volvo har haft v8 från yamaha å v6 från renault , den raka 6-an är deras egen.
Den härliga T6-an har jag i min S 80.

#19
2015-01-29 12:12

Hoppas nya V90 kommer se ut som denna: http://autonytt.se/nya-volvo-v90-bild-pa-hur-den-kan-se-ut/

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.