Nästa artikel
Nya uppgifter: Nästa generation Nissan Qashqai försenas
Nyheter

Nya uppgifter: Nästa generation Nissan Qashqai försenas

Publicerad 8 september 2020
Köparna verkar få vänta lite till på Nissans populära suv-modell.

Nissan skulle börja bygga en helt ny generation av populära kompaktsuven Qashqai i oktober, men nu skjuts lanseringen upp till mitten av 2021 enligt uppgifter till Financial Times.

Med tanke på hur viktig suv-klassen är för biltillverkarna, med hög efterfrågan och större vinstmarginaler än för motsvarande småbil, är det ett drastiskt beslut för Nissans del.

Uppgifterna bekräftas inte fullt ut av Nissan som dock gör klart att ”förberedelserna fortsätter för lanseringen av nya Qashqai”.

”Vi har inte annonserat något datum för nästa generation, men vi ser fram emot att dela intressanta nyheter under de kommande månaderna”, står det i uttalandet.

Sex år gammal

Att modellen försenas beror enligt uppgifterna på att coronapandemin tvingat Nissan att sänka utvecklingstakten och prioritera andra projekt. Eftersom modellen ska byggas i Sunderland i England kan Nissan också behöva mer tid för att se hur Brexitförhandlingarna går. Blir det inget förmånligt avtal med EU innebär det stora problem för jättefabriken som exporterar 500 000 bilar till Euroopa varje år, många av dem Qashqai.

Nuvarande Nissan Qashqai har sålts sedan 2014 och nykomlingen ska inte presenteras före april 2021, enligt källorna.

Udda målet: Sänka försäljningen

Det har varit några turbulenta månader för Renault/Nissan-koncernen, där även Mitsubishi ingår. I maj presenterades en överlevnadsplan för att ställa om jättekoncernen som ska vända förlust till vinst inom fyra år. Det handlar främst om att kapa kostnader för allt som inte är helt nödvändigt.

Nissan siktar på fem procents vinstmarginal, marknadsandel på sex procent, att öka fabriksutnyttjandet till 80 procent och att sänka (!) den globala försäljningen med 20 procent vilket Nissan inte kallar ”downsizing” utan ”rightsizing”. Även antalet modeller som säljs ska minskas med 20 procent.

Läs också: Nya krisplanen: Nissan och Renault ska kapa fabriker och modeller

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-09-08 17:33
skarj

Gissar att både böter (utsläpp) och ev. straff att sälja till EU från UK ger Nissan en tankeställare.

#2 • Uppdaterat: 2020-09-08 17:40
Carl Trefalt

Det kan bli problem att tillverka i Storbritannien och sälja i EU.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.