Bild
Nästa artikel

Nya Tesla snabbast någonsin

Nyheter

Nya Tesla Model S är enligt Tesla själva den snabbast accelererande bilen som någonsin serietillverkats.

Nya Tesla Model S P100D har som namnet antyder ett batteri på 100 kWh vilket ger en acceleration från 0 till 100 på 2,5 sekunder, en halv sekund snabbare än föregångaren P90D. Den ökade batterikapaciteten ger också längre räckvidd och enligt den europeiska körcykeln kan Model S nu köra 600 kilometer på en laddning, tror man mer på den amerikanska körcykeln så är det drygt 500 kilometer som gäller. Föredrar man SUV framför sedan så finns förstås också Model X med det nya batteripaketet, men då förlorar man cirka tio procent av räckvidden och 0 till 100 tar hela 2,9 sekunder.

Om det nu är den snabbaste serietillverkade bilen någonsin går förstås att diskutera, både LaFerrari och Bugatti Veyron Supersport matchar siffrorna men är tillverkade i ganska små upplagor och kostar dessutom fem till tio gånger mer än Teslan. Nu är Teslan inte direkt gratis heller med ett utgångspris på drygt 134 000 dollar, cirka 1 200 000 kronor, men Tesla påpekar också att inkomsterna från de dyra bilarna hjälper till att betala den billigare Model 3. Dessutom går det att uppdatera sin gamla 90 kWh Tesla till det nya batteripaketet för cirka 200 000 kronor.

Diskutera: Vad tycker du om Tesla Model S?

 

Kommentarer

#1
2016-08-24 08:45

Det finns en fysisk maxgräns för acceleration med den friktion som gummi mot asfalt kan uppbringa normalt, som ligger på just ungefär 2,5 sekunder 0-100. Ska man därför jämföra superbilars acceleration måste man därför titta på större spann, typ 0-200 eller t o m 0-300.

#2
2016-08-24 09:05

Helt orolig bil och Musk vilken pionjär. Elbilar, megafabrik för batterier, solpaneler och rymdrakter. Alla hans bolag har dessutom en röd tråd till varandra. Andra Nokia-tillverkare måste ha bra panik nu.

#3
2016-08-24 09:04

Vilket trams de där med axtiderna, gör en bil som kommer långt på en laddning i stället.

#4
2016-08-24 09:06

50-60 mil på en laddning är väl ganska långt ändå? Sen brukar till och med jag behöva sträcka på benen en stund och eventuellt äta någonting.

#5
2016-08-24 09:06

Den går 60 mil på en laddning... Mer än en Polo. Att den gör 100 på 2,5 sek är mest en bonus som tekniken medför.

#6
2016-08-24 10:12

@E30, japp den "röda tråden" är att alla bolag blöder pengar. Eller tänkte du på något annat? :)

60 mil på en laddning är enligt EU körcykeln som vi alla vet inte är i närheten av verkligheten. I USA säger man att bilen går 50 mil på en laddning. Det är long-charge-laddad (ej supercharger) bil som körs i eco-läge. I praktiken och vid normal laddning så har du snarare en räckvidd på 40 mil och i kalla Sverige får vi nog räkna med runt 30 mil vintertid.

#7
2016-08-24 10:38

Swemba,
Det går att köra enligt EU-körcykeln och nå den sträcka som står i specen, men de flesta har nog en körstil som påverkar det negativt.
Att säga att det inte går att göra är fel.

#8
2016-08-24 11:36

@Mäkinen, En Model S som kommer 50 mil på 100kWh motsvarar en förbrukning på 0,4 liter/mil om det varit diesel, justerat för energiinnehåll och verkningsgrad för el resp diesel.
Jag tror faktiskt det är omöjligt i praktiken för en så stor och tung bil.

#9
2016-08-24 15:27

Swemba,
Det stora felet i NEDC är att det är mycket stadskörning vilket gynnar en elbil. Det är mycket snålare att köra långsamt med elbil jämfört med fossilmaskiner eftersom motorn kan dra ingenting då och då.

#10
2016-08-24 16:57

en tesla S85D kan man köra mellan 40-45 mil med full laddning på sommaren om man håller hastighetsgränserna. Vintern beror det på, man kan ta sig runt 35 mil även i -30 grader (sparsam med värme range mode på (ingen aktiv batterivärme utan bara värmen som alstras när man kör). värre kan det vara att köra i snömodd, men en 100D som har 15kwh mer i batteriet kan man nog ta sig 6 mil mera i dvs drygt 40 mil i på vintern. Amerikanska körcykeln är ganska spot on.

#11
2016-08-24 22:05

Varför inte? Alla fanboys är ju uppenbarligen villiga att betala vad det nu än kostar? Gratulationer till Elon för att han vet precis hur han ska sprinkla sitt stardust över de hjärnlösa massorna.

#12
2016-08-24 22:44

Härligt att läsa att människor som E30 fortfarande finns därute! Musk och hans Tesla (som detta gäller) är ljusår ifrån alla "större" bilfirmors längdrekord (km). Att hans Tesla dessutom kan jämföras med Ferrari et al, i resurser, är bara ytterligare ett bevis på skicklighet o kunskap. Bäva alla tvivlare - ni är omkörda....(igen!)

#13
2016-08-25 07:53

@Bilräven, längdrekord och prestanda handlar i fallet Tesla inte om någon teknisk innovation utan om hur mycket batterier man väljer att stoppa in i bilarna. Det är inga problem att bygga en elbil med en verklig räckvidd på 200 mil. Det kan vem som helst göra.
Testas framgångar är rent mediala. Bolaget går rejält back. Det är knappast något som övriga tillverkare längtar efter.

#14
2016-08-25 08:07

Och???? Varför i en bil i vanlig trafik en riskfaktor med en olämplig förare , dom som som har råd med en sån brukar ha ett väldigt stort ego

#15
2016-08-25 08:45

hans.antnas,
Kan du förklara ditt inlägg?
Är det ett problem att någon har ett stort ego?
Är det ett problem att folk har råd med dyra bilar?
Är det ett problem att folk väljer att köpa bilar för sina pengar?

För egen del har jag inga möjligheter att köpa en Tesla Model S. Hade jag haft pengarna den kostar hade jag nog köpt en annan bil eftersom mitt behov av utrymme i bilen inte är så stort.

Tesla blöder pengar, men har lyckats få människor som har möjlighet att välja bil från de flesta fabrikat att köpa en elbil. De har fått elbilar att gå från suspekta miljöfordon till något som går att ha trots att man aldrig skulle gå i stickad tröja, ha dreadlocks eller bo på Södermalm.
Innan Model S kände många inte till att det fanns elbilar utanför golfbanorna och Gröna Lund.
Tesla har trots ganska blygsamma produktionsvolymer "stulit" löpsedlar från märken som varit etablerade i åtskilliga decennier och därigenom tvingat konkurrenterna att komma med motdrag.

#16
2016-08-25 10:08

Tesla fördubblar sin vagnpark varje år... MB plöjde ner 8 miljarder euro i ny dieselgeneration för 2% lägre förbrukning. Teslas batterier blir 20℅ bättre och lättare varje år...

#17
2016-08-25 11:11

Ja 20% bättre varje år kanske är att ta i, men helt klart kommer vi inte behöva vänta så värst länge på 120-130kwh till s och x.
Att tesla blöder, det kan ni ju fortsätta att tro, vänta 3-4 år när dom har investerat färdigt i batterifabrik (ifall dom stannar upp), produktionslinor servicecenter etc. om dom går med minus då, kan vi snacka att blöda.

#18
2016-08-25 11:28

Nja - 20 % "bättre" och "lättare" för vart år - varifrån har du E30 fått det ? Och vad menar du egentligen. Visst kommer det successivt celler med högre energitäthet så på samma ytterformat kan man då få högre kapacitet men att det är precis 20 % varje år är ju inte säkert. Sen får man väl hoppas att cellerna också blir bättre men det är ju heller ingen given sanning för kapacitetshöjningen kan ju i värsta fall motverka t ex livslängden. Säger inte att det är så men det är inte helt okomplicerat att öka kapaciteten i given fysisk storlek och med i stort sett samma kemi. Ändrar man kemin drastiskt så är det inget man inför i bilar omgående för då måste det testas under rätt lång tid så att man är säker på både säkerheten och livslängden - liksom att ekonomin också är en avgörande faktor. Det är därför som den praktiska användningen av nyare batteri-kemi tar såpass lång tid innan den kommer ut i serietillverkade fordon även om den funnit sin väg till andra tillämpningar tidigare.

#19
2016-08-25 12:57

@ E30

Instämmer i det du skriver om Musk. Otrolig entreprenör och visionär. Ehuru tror jag att elbil för egen del ligger några år in i framtiden: Först vill jag se lite rapporter från de som handlar nu om hur länge batterierna håller sig fräscha, med mera. De lär ju bara bli billigare per kWh också, ju längre man väntar.

#20
2016-08-25 20:30

Anti, en elbil måste väl ändå vara helt omöjlig för dig med tanke på all bling-bling den innehåller?

#21
2016-08-25 21:21

Saabnisse: Den borde väl vara omöjlig även för dig då du inte kan "bränna fossilt för mer CO2" i önskad grad?

#22
2016-08-25 21:41

pinjong, märklig kommentar!
Men jag skulle absolut inte köpa någon Tesla ens om jag hade råd med den.
Det finns avgjort bättre alternativ!

#23
2016-08-25 22:13

Utgångspriset för P100D i Sverige blir ungefär 1,5 mille.

#24
2016-08-25 22:31

saabnisse: I Koldioxid-tråden ger du uttryck för att du inte har något emot att tillföra mer CO2 till atmosfären. "Bränn på bara". Då är väl en Tesla inget för dig. Eller har jag missuppfattat något?

#25
2016-08-25 23:09

Pinjong, det kan finnas andra anledningar till varför man köper en elbil än CO2s påstådda negativa effekter.

#26
2016-08-25 23:54

Swemba: Vilka andra anledningar tänker du på om vi bortser från Tesla, BMW i8 och andra varumärkes- eller nischbyggare men ändå jämför med motsvarande fossildrivna fordon?

#28
2016-08-26 07:55

@pinjong, man kanske är tekniskt intresserad av elbilar, gillar att bilen går tyst och att driftskostnaderna är låga, gillar körbarheten och vridmomentet, gillar att bidra till en bättre närmiljö osv.
Men precis som du antyder så tror jag den största anledningen är varumärket. Åtminstone i fallet Tesla. Med en prislapp på över miljonen har den blivit en prestigebil.

#30
2016-08-26 08:53

pinjong, jag tänker på testen i ViB mellan BMW, MB och Tesla.
Den var ju inte så positiv för Tesla, tyder närmast på en bil som är alldeles för dyr för vad den ger.
Om man nu inte tycker att komma från 0-100 är det viktigaste med bilinnehavet.

#31
2016-08-26 09:34

Fast att Tesla Model S går tyst är inte min uppfattning. Har åkt med en sån några gånger (kompisens) och reagerade på att den inte gick speciellt tyst jämfört med min egen enkla Golf SV så vid ett tillfälle gjorde jag en enkel mätning av ljudnivån med mobilen och det bekräftade det mina öron uppfattade. Ni må tro vad ni vill men faktum är att vid 110 km/t och på samma vägavsnitt (normal svensk motorvägs-asfalt) så var faktiskt Golfen tystare - både upplevt och enligt mobilens ljudmätnings-app. Så vill man ha en tystgående bil så finns nog bättre alternativ i samma prisklass. Sen kan ju Teslan ha andra företräden men vad gäller ljudnivå och även komfort i baksätet så finns det helt klart bättre premium-alternativ. Men suget i accelerationen är ju härligt - men kort på våra svenska vägar och med våra hastighetsbegränsningar...:) Sen gillar jag elbilar rent generellt så inga "hard feelings" där men lite besviken på främst komforten är jag nog på denna (dyra) Tesla.

#32
2016-08-26 09:57

Pi, din upplevelse stämmer ju med bullertesten i ViB nr10.

#33
2016-08-27 16:34

Det är väl en gammal fin god amerikansk tradition att bygga bilar som är snabba som attan rakt fram

#34
2016-08-28 23:10

@ Pi

Tyvärr är mobilers mikrofoner allt annat än exakta och värda att lita på. Resultatet kan variera från en gång till en annan. Dock är det ett intressant initiativ och borde utföras av någon med verifierad utrustning, vore intressant att veta.

.

#35
2016-08-29 12:02

Som ett genmäle till numera avstängde Anti vill jag åter påpeka att orsaken till mätningen var att mina öron upplevde Teslan som ljudligare än jag förväntat och kanske t o m ljudligare än min egen enkla Golf SV på detta vägavsnitt av E4. Jag är fullt medveten om bristerna i mätutrustningen men jag mätte flera gånger (i huvudhöjd på passagerarplatsen fram) och resultatet var entydigt - och i enlighet med det mina öron också upplevde. Har också kört bl a eUp, dock inte på samma väg, och den upplevde jag som avsevärt tystare än den vanliga bensindrivna Up - men några mätningar gjorde jag inte i det fallet. Den upplevdes som osedvanligt tystgående på det vägavsnitt jag körde den. Jag har dock åkt mera i Teslan än i eUp så nån jämförelse mellan dessa prismässiga motpoler är svår att göra.

#36
2016-08-30 09:09

Jag skulle ju påstå att det är stor skillnad på bullernivån i en e-up! och en bensin-up. Flera av de elbilar jag kört har dock haft ett högfrekvent tjutande som jag inte hör i min e-up!. Då tänker jag på Leaf, Zoe, Twizy och Model S.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.