Bild
Nästa artikel
Nyheter

Nya siffror: Exporten av laddbilar fortsätter öka

Publicerad 2021-03-11 09:36 (uppdaterad 2021-03-11 09:40)
Exporten av elbilar ökade med 18 procent förra året och laddhybriderna med över 30 procent. Men det är gasbilarna som ökar mest i bilexporten.

De senaste åren har den ökande exporten av elbilar och laddhybrider från Sverige fått många att reagera. Vissa anser inte att exporten är något problem, medan andra inte vill att bilar som fått ta del av den statliga bonusen på upp till 60 000 kr sedan försvinner utomlands.

Förra året minskade exporten av begagnade bensinbilar med tio procent och av begagnade dieselbilar med 14 procent, enligt nya siffror från Trafikanalys. Men exporten av begagnade elbilar ökade istället med 18 procent och exporten av laddhybrider ökade med 32 procent.

Även om exporten av elbilar och laddhybrider ökar är faktiskt ökningstakten i exporten av relativt nya bilar högst för gasbilar. När Trafikanalys tittar på hur stor andel av det totala antalet personbilar som registrerats mellan 2017 och 2020 och som är upp till fem år gamla exporterades förra året visar det sig att siffran för gasbilar är hela 9,6 procent.

Motsvarande siffra för laddhybrider är 5,8 procent och elbilar 3,2 procent.

”Exporten av personbilar med gasdrift är så pass omfattande att den orsakar en minskning av antalet gasbilar i trafik”, skriver myndigheten i ett pressmeddelande.

Läs också: Efter hårda kritiken: Nu stoppas förslaget om export av miljöbilar

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.