Bild
Nästa artikel

Nya Renault Zoe kan snabbladdas

Nyheter

Tredje generationen av elbilen får större batteri som dessutom kan fyllas på med likström.

Litiumjonbatteriets kapacitet i Renault Zoe har ökat från 41 till 52 kWh och det innebär att räckvidden som står till förfogande efter full laddning är 39 mil.  

När Vi Bilägare senast provkörde bilen fick den kritik för att den inte kunde snabbladdas. Det har Renault ordnat till och bilen kan nu få sin energipåfyllning med upp till 50 kW. Enligt biltillverkaren ska en halvtimme ge 15 mil extra på mätaren. Laddförloppet kan följas via en app där man också kan tidsinställa klimatanläggningen från distans. 

Två motoralternativ finns att välja på: Lite svagare 80 kW och effektstarka 100 kW. Topphastigheten är 140 kilometer i timmen. 
Bland körlägena finns ett nytt som heter ”B”, speciellt framtaget för stadskörning. Med det valt bromsar bilen så fort man släpper gaspedalen. Är det motorvägskörning som gäller gör man bäst i att skifta till ”D”-läget.

Den mekaniska växelspaken har ersatts av en elektrisk dito. Det har medfört att förvarningsutrymmet i mittkonsolen fördubblats och det finns två mugghållare nedanför växelskiftaren. Instrumentklustret framför föraren visas digitalt på en 10-tumsskärm och den omdesignade instrumentpanelen är i ett ”beröringsvänligt” material. 
 

De yttre förändringarna består i veckad motorhuv, bakljus och strålkastare av LED-typ, mer kromdetaljer, samt tre nya lackfärger. Ladduttaget sitter som tidigare i fronten bakom Renault-emblemet. 

Bland förarstödssystemen finns skyltavläsning, automatisk helljusavblädning, vingelvarnare, autobroms och skyltavläsning. 
Nya Renault Zoe börjar säljas i Sverige i slutet av oktober. Det finns inga priser än. 

Diskutera: Vad tycker du om Renault Zoe?

Kommentarer

#1
2019-06-19 12:46

Tråkigt att de fortsätter med samma design, hade ju varit roligt med ett nytt formspråk. Inte för att det är något fel på Zoës design, men man har ju sett den förr... Det är dags för något nytt.

#2
2019-06-19 12:53

Väldigt vettig, och vad det verkar har de ju hållt bra driftkvalitet.Kan de sätta prislappen rätt och inte höja den massa ny så är det ju efter denna uppgraderingen helt klart ett kanonalternativ för alla de som annars köper en lite mer välutrustad småbil.

#3
2019-06-19 13:07

Jag läste nånstans att den även framöver klarar att hantera 3-fasladdning. Det hade jag uppskattat hemmavid för att slippa snedbelasta nätet. Det är den snyggaste elbilen på marknaden enligt min mening.
En Talisman sedan med motsvarande teknik vore trevligt.

#5
2019-06-19 13:28

GDS: Det är ju väldigt intressant hur man väljer att vrida en rubrik.....sen i bilden på utskicket står det att elbilen är en av flera orsaker att priset ökar.

#6
2019-06-19 15:25

Frågan är ju om AC laddningen är kvar på 22 eller om de sänkt den. Zoë är ju enda bilen på marknaden som klarar 22 AC laddning. Det vore trevligt om de har behållit detta. 50 laddning på DC är kanske lite på gränsen idag då allt fler går över till 100. Nya Peugeot e-2008 har 100 DC. Vi får väl se när ViB uppdaterar sina nyheter med nya e-2008 sol nu blivit officiell.

Här finns f ö en genomgång av nya Zoë.
https://youtu.be/InWFVRixtdw

Och här har vi alldeles nya Peugeot 2008 som även kommer som elbil, samma teknik som e-208. Det är e-2008 som visas här i videon.
https://youtu.be/7uf_Wjm_vio

#7
2019-06-19 15:25

Henrik
Sedan avregleringen så gör väl elbolagen påslag så fort dom får chansen. Här ikläds det ”...pga elbilar”.

#8
1
2019-06-19 17:23

Tjosan. Där blev Zoe en långfärdvagn.

#9
2019-06-19 17:29

Axa: Du läser verkligen inget du kommenterar på? Det var ju just det att E-on i detta fallet inte bara skyllde på elbilen utan la fram det som en anledning av flera, men artikelförfattaren som GDP hänvisade till självklart målade upp det som att det är pga elbilen det blir dyrare....
Så trist när det skapas rubriker som bara sätts för att skapa reaktioner och klick....

#10
2019-06-19 17:51

"Den mekaniska växelspaken har ersatts av en elektrisk dito."!
Varför? Det är ju en batteribil, det behövs väl ingen spak, det räcker ju med ett par knappar!

#11
2019-06-19 18:16

@Henrik M
"Sedan år 2014 har elnätsbolagens priser ökat med i snitt 27,4 procent. I vissa kommuner med över 60 procent. Nu förklarar elbolaget E.ON att priserna ökar kraftigt på grund av ett växande intresse för elbilar"

Inte bara rubriken således...

#12
2019-06-19 20:07

Ja det är hos nätbolagen de stora vinsterna görs, i producentledet är det avsevärt sämre, för ett par dagar sedan fick de betala för att bli av med sin el under några timmar.

#13
2019-06-19 20:49

Henrik
Det som GDS skriver i #11.
Generellt så är elbolagen rejält giriga och avregleringen har drivit upp priserna. Är det inte på grund av elbilar så är det tomt i vattenmagasinen eller på grund av orkanen Magnhild, eller något annat påhitt som höjer priserna. Jojo, nu försöker man få det till elbilar...

#14
2019-06-19 21:30

Rafael #6: Ursäkta en dum ingenjör men vad är 22 AC laddning?

#15
2019-06-19 22:53

Elnätsavgiften varken får eller kan finansiera något annat än elnätsbolagets kostnader. Regelverket om unbundling från elhandelsbolag gäller. Staten genom Energimarknadsinspektionen (och domstolar) har bestämt taken för den avgift bolagen har rätt att ta ut för sina anläggningstillgångar. Det vore väl förkastligt om inte bolagen drevs på ett affärsmässigt sätt? Det var ju så det såg ut tidigare... men då investerades å andra sidan inte många kronor i elnätet till skillnad från idag.

#16
2019-06-20 06:43

Mr.Wheeler, det som menas är laddning med AC 22kW trefas. Zoe är numera enda bilen på marknaden som har den möjligheten. Tidiga Tesla Model S kunde det också, men det alternativet togs bort 2016. Audi e-tron ska komma med 22kW AC som tillval, men nuvarande modell kan inte det ännu. Den kan "bara" ta emot 11kW trefas. Väldigt många elbilar kan bara AC-ladda med max 7,2 kW, oftast dessutom bara enfas.
22kW AC är en bra-att-ha sak, även om det är tämligen onödigt för hemmaladdning. Men även om bilen kan snabbladdas med DC så finns det betydligt fler 22kW AC-laddstolpar än snabbladdare.

#17
2019-06-20 08:09

Vad är det för fördel med DC laddning ?

#19
2019-06-20 12:07

DC laddning idag är snabbare än AC-laddning. Men det innebär även dyrare laddstationer. AC-laddare är mest utbrett över landet. Bilar som kan ladda DC har även AC, men Zoë kan ta mer kräm på AC än andra så den har snabbare AC.

#20
2019-06-20 12:08

Saabnisse, det är väl en fråga om känsla helt enkelt. Knapp eller spak. Knappautomater har ju funnits sedan 50-talet, men en del gillar spaken.

#21
2019-06-20 18:02

Raphael, de knapparna var något helt annat, ganska tungtryckta med sin vajeröverföring.
Här är det ju helt elektriskt.

#22
2019-06-21 19:36

Ja, Zoe kommer att behålla sin 22 kW AC-laddning samt få CCS-kontakt till DC-laddning. Det jag kanske inte är så förtjust i är den nya växelspaken eftersom den gamla är lätt att vicka i N-läge för att frirulla samt övergången till skivbromsar bak med automatisk handbroms. Det blir bara krångligare och något som kan fallera samt rosta! Men ser fram emot att byta nu i höst, kanske jag får min nya redan i september. Nu uppe i ca 15000 mil med Zoe :)

#23
2019-06-21 22:22

Säga vad man vill om Renault men dom har i alla fall lite roliga färger att välja på, till skillnad mot dom flesta andra.

#24
2019-06-23 22:46

Saabnisse #21
Alla moderna automatlådor är väl elektriskt manövrerade så den där spaken är ju bara en nostalgisk relik. Mercedes har ju sedan länge haft en liten spak på höger sida av ratten, som när man är ovan försöker sätta fart på vindrutetorkarna med i stället.
Förstår inte varför man envisas att ha en stor spak i mittkonsolen då den inte fyller någon extra funktion förutom att ta plats.

#25
2019-06-24 20:44

@Guran, det var precis det jag menade.
Jag saknar f.ö. rattväxelspaken..
På Saab 96 t.ex. var den ju alldeles utmärkt och där fanns ingen mittkonsol (det var det för smalt för), men ett alldeles slätt golv och det gick utmärkt att åla sig in/ut från förarstolen genom högerdörren!

#26
2019-06-26 00:18

Är batteriet större i volym och tyngre än det gamla?
Räckvidden på 39 låter en smula optimistisk.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.