Nästa artikel
Nya Peugeot 208 byggs grönt
Nyheter

Nya Peugeot 208 byggs grönt

Publicerad 2 november 2011 (uppdaterad 15 mars 2012)
Peugeot har presenterat detaljerna för nya modellen 208. Framför allt finns många nyheter på det miljövänliga området.

Om en bil kan göra en sann miljövän glad är kanske tveksamt, men Peugeot verkar ha ansträngt sig för att komma en bra bit på vägen med nya modellen 208. Förutom designmässiga nyheter har nämligen stort fokus lags på miljöaspekten.

En fjärdedel av Peugeot 208 är byggd av så kallade gröna material som hampa och återvunnen plast, samt plast som framställs av växtoljor och inte av fossil olja. Dessutom kan Peugeot som första biltillverkare i världen presentera bakstötfångare och fläktdelar som uteslutande är tillverkade av ekologiska material. Bara stötfångarens material sparar 1 600 ton fossil olja – om året.

Snålare motorer
Även motorerna i Peugeot 208 har blivit miljövänligare, och släpper ut 37 gram koldioxid per kilometer mindre än vad Peugeot 207 gör. Dieselmotorerna släpper ut 87-99 gram, beroende på vilken motor det rör sig om. Den snålaste dieseln gör åt 3,4 liter bränsle per 100 kilometer.

Peugeot 208 blir också premiär för en ny bensinmotorfamilj med tre cylindrar. De har antingen 1,0 eller 1,2 liters slagvolym och har en bränsleförbrukning från 4,3 l/100 km, vilket ger CO2-utsläpp på 99 g/km.

Peugeot har också sänkt vikten på bilen kraftigt inför lanseringen av 208. Jämfört med sin föregångare väger den nya modellen 173 kg mindre, vilket ger en vikt på totalt 975 kg. Peugeot 208 är också något kortare och lägre, men har fått utökade benutrymmen och bagageutrymme.

Peugeot 208 är Peugeots första modell som helt och hållet använder sig av tillverkarens nya formspråk.

Diskutera: Vad tycker du om Peugeot 208?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-11-02 16:06
Peugeote-Pär

Riktigt snygg.... Skulle vi behöva en extra bil så skulle jag lätt köpa en 208 för är så otroligt nöjd med min 508!

#2 • Uppdaterat: 2011-11-02 16:25
Peugo

Lite sena var ju ViB men bättre sent än aldrig! Viktminskningen kan anses vara smått otroligt (15%)? Hur tung är förresten VW Up som ju är en mycket mindre bil?

#3 • Uppdaterat: 2011-11-02 16:45
FLAC

975 kilo, som min gamla 205GTI då när det begav sig! otroligt...

#4 • Uppdaterat: 2011-11-02 17:00
Raphael

Var inte 508:an den modell som introducerade Peugeots nya designspråk?

#5 • Uppdaterat: 2011-11-02 17:17
Peugo

Peugeot själv har sagt att det är 208:an men vem vet hur dom tycker och tänker...
Till exempel:
"Peugeot 207 successor to start new design era at brand.
The 208, which is expected to be displayed at the Geneva auto show in March 2012, is the first Peugeot production model to debut since PSA appointed Ploue head of design for both brands in 2009."
http://www.autonews.com/apps/pbcs.dll/article?AID=/20110706/ANE/110709957/1193

#6 • Uppdaterat: 2022-11-02 21:27
Gäst (ej verifierad)

Bra att man minskar vikt och behåller storleken vid modellförnyelse vilket fler borde ta efter. Men utseendet; är den inte lite..., (usch), asiatisk? Nåja, den växer nog när man får se den live.

Given succé hur som helst.

#7 • Uppdaterat: 2011-11-02 19:40
Raphael

Peugeot menar att 208:an är första Peugeot som släppts som har designats av Jean-Pierre Ploue sedan han blev designchef för hela PSA-gruppen år 2009.

Men 208:an bygger på de designriktlinjer som togs fram av Peugeots designstudio innan Ploue fick jobbet, så 508:an designades innan Ploue och det han har gjort är att han har fortsatt på den inslagna banan.

Det som förvirrar Vi Bilägares skribent är alltså att 508:an är första modellen med Peugeots nya designspråk, men 208:an är första modellen som har designats av nye designchefen och därmed innebär en vidareutveckling av 508:ans design som nu alla kommande modeller får.

Om Jean-Pierre Ploue hade designat 508:an hade förvirringen inte uppstått. :) Han har alltså inte introducerat någon ny design med 208:an, utan bara förfinat, utvecklat vidare, den design som beslutades innan han blev designchef.

#8 • Uppdaterat: 2011-11-04 10:00
Pender

Bra för alla från normallängd till långlängd att man placerat instrumenten ovanför ratten. Dom blir inte skymda av styrdonet. För kortväxta blir det sämre, med så högt placerad instrumenpanel. Men man kan ju tänka sej en co-driver i passagerarsätet, som berättar vad som finns framför bilen. Om bilen skulle varit mer användbar även för kortväxta, borde man mittplacerat instrumenten. (Som på bland andra Scenic och förra Yaris.) Men tyvärr har konservativa motorjournalister skåpat ut mittinstrument. Så få biltiilverkare vågar. Men de flesta av oss som har dem är nöjda.

#9 • Uppdaterat: 2011-11-04 18:10
Peugo

Kortväxta kan väl pumppa upp stolen lite och ratten är ju mindre också? Man får se hur det fungerar i praktiken först på våren. Rattens ställning verkade bra, dvs. inte som det många gånger brukar vara i mindre bilar att den är för mycket vinklad typ i en lastbil? Hoppas dom inte sparat på skenorna utan man får sätet tillräckligt bakåt (hoppas men tror inte på det här).

#a • Uppdaterat: 2011-11-04 20:02
Pender

Jodu Peugo, pumpa kan man. Men då gäller det också att ta på platådojorna, så man når pedalerna. Du har tydligen aldrig varit kortväxt efter du tog körkort.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.